Jump to content
Annons

Hur gör man egentligen


Emili01

Recommended Posts

Hej!

Jag har en liten fråga, eller den är väl kanske inte så lite. Jag undrar hur ni gör ni mixar? Jag har haft lite olika sätt att mixa på sen jag började göra musik. Nyligen fick jag höra att man behöver tex inte bry sig om kanalerna peakar? Utan endast master kanalen, stämmer de? Det kan ju lätta på vissa sätt men du blir det att man får sänka master kanalen så mycket så limiterna får jobba så hårt.. Har kollat igenom flera videos på hur "proffs" gör det. De trycker inte upp ljudet nå speciellt mycket på kanalerna, iaf av vad de visar. Men då undrar jag hur de får upp nivån sen? Om man trycker upp på mastern sen istället låter det inte heller bra..

Hoppas någon förstår..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ju mer jag jobbar med moderna DAWs ju mindre tittar jag på VU-meters. Använder nästan enbart mina öron numera.. Och bra avslöjande monitorer (har blivit prisvärda dessutom så)..

Har erfarenhet av mixning och mastering sen mitten av 80-talet och då var det en annan sak.. Bandmättnad,magnetisk hysteres och bias och elände.. Som tur var slipper jag det med digital mixning.. Tips dock! I inspelningsprocessen och mixningen kör jag ALDRIG med mindre än 24 bitars upplösning (internt i DAW-mjukvaran borde det bli 32 bit floating point så det är gott om headroom) 😄 Take care!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyligen fick jag höra att man behöver tex inte bry sig om kanalerna peakar? Utan endast master kanalen, stämmer de?

Om man inte kör med uråldrig programvara kan man i princip blåsa på hur högt man vill på kanalerna och sänka på mastern, ja. Men det blir lätt ohanterligt, det ser fult ut och du kommer få utskällningar för att det är oproffsigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Men det är ju ingen som ser hur jag mixar 😳

Nej precis 😄 om ni vill se mina projektfiler kommer ni inte förstå någonting. Tex. heter en synth "sdifsdf". Men om det får er att känna er proffsiga genom att döpa era instrument på italienska, then do so 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej precis 🙂 om ni vill se mina projektfiler kommer ni inte förstå någonting. Tex. heter en synth "sdifsdf". Men om det får er att känna er proffsiga genom att döpa era instrument på italienska, then do so 🙂

Frågan är väl om du får en bra överblick när du bestämmer dig för att öppna upp projektet om några år och inte har alla fina bokstavskombinationer färskt i minnet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl om du får en bra överblick när du bestämmer dig för att öppna upp projektet om några år och inte har alla fina bokstavskombinationer färskt i minnet 😉

Du, det är det värt! Ibland håller jag på med ett projekt och så en kvart senare har jag inte en aning om vad "Axel von Lübensteck" är för spår 🙂 Men det är så oinspirerande när alla spåren heter "gitarr 1" och "pianokomp".

Link to comment
Dela på andra sajter

Du, det är det värt! Ibland håller jag på med ett projekt och så en kvart senare har jag inte en aning om vad "Axel von Lübensteck" är för spår 😄 Men det är så oinspirerande när alla spåren heter "gitarr 1" och "pianokomp".

Blir oftast så för mig men ibland när jag får till saker som liknar andra artister då brukar jag döpa de dem. Sean Tyas Smash Effect tex 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl om du får en bra överblick när du bestämmer dig för att öppna upp projektet om några år och inte har alla fina bokstavskombinationer färskt i minnet 🙂

Jag har ett väldigt bra minne så det är inga problem för mig 🙂 glömmer jag något blir jag lätt påmind om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...