Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Är jag lite nyfiken pĂ„.....

Kör Logic Pro 9 sjÀlv men det enda jag saknar Àr Waves-reverbet som man hade i PCn för lÀnge sen.

Ni rÄ?

/dallen

Redigerat av dallen
Annons
Postat (redigerat)
ingÄr inte det i reaper?? :rolleyes:

WHOOPSI DAISY!!! LĂ€ste inte undertiteln... scared.gif

DÄ fÄr jag sÀga att jag saknar en bra chorus/flanger/phaser ("modulation fx"), vilket förnÀrvarande (förutom eventuell VSTi) Àr de enda externa lösningar jag anvÀnder. Resten = Reaper.

EDIT: Reaper har alltsÄ ingen egen chorus/flanger/phaser, dÀrför...

Redigerat av Valle
Postat

Sonalksis SV-315 MK2 kompressor och PSP Vintage Warmer 2 Àr tvÄ pluggar som kompleterar varandra bra. De anvÀnds flitigt i nÀstan alla mina projekt.

Postat (redigerat)

Ett extremt highpassfilter. Min egenprogrammerade 64-bitars version i Ableton Live Àr bÀst annars Àr Oxford EQ bÀst.

Har Àntligen kommit till den insikten att pluggar Àr inte allt.

Nummer tvÄ Àr en bra kompressor eller fler. Tycker mycket om IKs Fairchild emulering. Om man bortser frÄn den fÀrgning som en sÄdan plugg ger eller motsvarande hÄrdvara sÄ Àr det Attack och Release som ger det unika i en kompressor. SÄ ett antal olika kompressorer Àr bra.

Men om jag mÄste vÀlja en Àr det Abletons egen. Den saknar all hÄrdvarufÀrgning men den har allt man behöver. Tre karakterÀrer pÄ hur man behandlar insignalen plus look ahead. Val av opto,Vca eller FET. Detta Àr viktigast av allt för det definierar om releasen Àr linjÀr eller logaritmisk.

Som grÀdde pÄ moset kan man lÄta denna plugg jobba mot Peak eller RMS. Dvs. peak threshold jobbar antagligen bÀst pÄ en virvel medan RMS fungerar bÀst pÄ en master eller submix.

Man kan mycket vÀl köpa dyra pluggar och det tycker jag verkligen att man ska göra i vissa lÀgen. För mig Àr dock en EQ och en kompressor A och O. Allt detta hittar jag i Ableton Live Àven om jag har tweakat EQ:n lite grand. DÄ det gÀller VST tycker jag att Voxengo och Sonnox Àr mycket vÀrt att titta pÄ dÄ det gÀller EQ eller nÄgon fin Pultecemulering men av andra skÀl. DÄ det gÀller kompressorer gör alla sitt jobb men pÄ lite olika sÀtt.

Redigerat av DivineCo
DieHard (oregistrerad)
Postat
WHOOPSI DAISY!!! LĂ€ste inte undertiteln... scared.gif

DÄ fÄr jag sÀga att jag saknar en bra chorus/flanger/phaser ("modulation fx"), vilket förnÀrvarande (förutom eventuell VSTi) Àr de enda externa lösningar jag anvÀnder. Resten = Reaper.

EDIT: Reaper har alltsÄ ingen egen chorus/flanger/phaser, dÀrför...

Och dÄ finns http://www.bluecataudio.com/Download/Home/ som har vissa bra gratispluggar inklusive en bra chorus Ä flanger.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Med tanke pÄ att jag inte anvÀnder pluggarna i Cubase sÄ Àr det alla pluggar jag har. UAD, Fabfilter, PSP för att nÀmna nÄgra.

Postat (redigerat)

PÄ senare tid sÄ har jag svÄrt att inte anvÀnda denna pÄ masterbussen:

multidynamics-580x454.jpg

Wavearts MultiDynamics

Redigerat av Freddy
Postat

För egen del, ingenting. Jag skulle nog klara mig hyfsat utan nÄgra som helst pluggar. Det blir ett annat arbetssÀtt bara.

Postat

Har Ànnu inte hittat nÄgot som slÄr Melodyne pÄ fingrarna. SÄ det kör jag i bÄde Logic och Cubase.

Sedan tycker jag att impulserna som följer med Altiverb Àr mycket roligare Àn dom som följer med Space Designer (Logic) sÄ det hÀnder att jag anvÀnder Altiverb, Àven i Logic.

UADs emulation av 1176, Pultec och Fairchild finns det ingen motsvarighet till i nÄgon sequenser jag anvÀnder.

Sedan Àr det nÄgot visst med Voxengos brickwall limiter Elephant. Jag föredrar den framför Cubase, Logics och Reason/Records ganska trÄkiga motsvarigheter.

Cubase saknar fortfarane en eq jag trivs att ratta, sÄ det blir en extern eq dÀr. Spelar inte sÄ stor roll vilken. Just nu Àr det Eiosis AirEQ som gÀller.

Logic och Cubase saknar ocksÄ vettiga image-pluggar (sÄsom Waves S1 eller Sonalksis Stereo Tools). Jag kör endera Sonalksispluggen, Voxengo MSED eller Flux Stereo Tools.

Slutligen saknar jag en snygg de-esser i Cubase. SÄ dÀr blir det oftast UAD Precision de-esser. I Logic kör jag ofta den pluggen ocksÄ, men dÀr finns ÀndÄ möjligheten att filtera styrsignalen i kompressorn.

Postat (redigerat)

Cubase5 innehÄller det mesta man behöver i effektvÀg - och t o m en budget-Melodyne och impulsreverb, sÄ pÄ effektsidan skulle jag egentligen klara mig med det som följer med, Àven om det hade varit svÄrt att hÄlla sig ifrÄn vissa pluggar frÄn t ex Flux, Sonalksis, PSP och Knufinke - och Celemony...

Vad jag dĂ€remot inte alls skulle klara mig utan eftersom jag inte spelar sĂ€rskilt mĂ„nga instrument sjĂ€lv, Ă€r instrumentpluggar, som Hypersonic2 för smör-och-bröd-ljud, Scarbee J-Slap'n Fingered (Ă€ven om jag förstĂ„s skulle kunna lĂ€gga bas med min egen bas - men latmasken kryper ju fram dĂ„ och dĂ„... 😄 ), Scarbee Imperial Drums XL, EWQLSO Gold XP, Virtual Guitarist2 och VIR2 Mojo...

Redigerat av Claes
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Mina Lexicon , Quantec och Bricasti impulser...

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

PSP's pluggar, classik studio reverb. Pro tools eq och kompressor 😄 Tycker pro tools har det mesta man behöver i standardeffekter.. dock inget reverb jag Ă€r nöjd med.

Kontakt 2 = mÄste ha. AnvÀnder jag till bland annat ew's strÄkar. Ivory=mÄste ha, Àr mitt piano. Ohmnisphere Àr trevligt ocksÄ.. men hade klarat mig utan det.

Redigerat av BoJonatan
Postat

Cubase 5 har ju det mesta, men T-racks3-effekterna anvÀnds ofta. SÀrskilt den dÀr eq-n med tvÄ rattar (he-he), lÄter enormt bra om ni frÄgar mig.

Izotope vinyl Àr ocksÄ en plugg som passar det jag hÄller pÄ med.

Fler pluggar har jag inte.

Landstrom

Postat

Sonalksis SV-315 Mk2 Compressor och SV-517 Mk2 Equaliser Àr i min Äsikt underbara, finns alltid med i mina projekt..

Eftersom jag kör Pro Tools 8 och Logic studio 8 sÄ saknar jag egentligen ingenting heller, förutom ett skönt reverb i pro tools!

Altiverb blir nĂ€sta köp! 🙂

Postat

För övrigt en riktigt skoj trÄd!

Inget av tipsen som Ă€r gratis va? Om ni tipsar om nĂ„gon gratisplugg i denna trĂ„d sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna lĂ€nka 🙂

Postat

Inget av tipsen som Ă€r gratis va? Om ni tipsar om nĂ„gon gratisplugg i denna trĂ„d sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna lĂ€nka 🙂

Izotope vinyl

Ett bra lo-fi-vapen. Gratis.

Postat (redigerat)

Hmm.. Sitter mest med Wavelab 5.. Men nĂ„t som Ă€r Basic för mina snabbmasters Ă€r Equalizern Q (SkĂ€r allt under 29 HZ berodende pĂ„ mina monitorer) , Steinbergs egna "puncher" (standard ca 70% effekt) , PSP_VintageWarmer (rattar hejjvilt) samt Steinbergs StereoExpander (brukar sluta pĂ„ ca 75%).. Avrundat med Waves L2 rendering 🙂 Men detta gĂ€ller bara snabba 3 minutersmastering sĂ„ jag vet vad jag har att göra med hĂ€danefter 🙂

Redigerat av hegobald
Postat

Jag kör FL Studio och Àr inte jÀttenöjd med kompressor och reverb som följer med. Just nu anvÀnder jag Sanford Reverb, men jag skulle förmodligen klara mig bra med nÄgot annat.

Som synth har jag svÄrt att klara mig utan Sylenth1, anvÀnder den i nÀstan allt jag gör. Underbart lÀttjobbad.

Postat

Inget av tipsen som Ă€r gratis va? Om ni tipsar om nĂ„gon gratisplugg i denna trĂ„d sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna lĂ€nka 😆

Glaceverb Ă€r en gratis reverb-plugg som faktiskt Ă€r riktigt trevlig i vissa lĂ€gen. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.