Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2009 del 4


Emulator

Recommended Posts

Annons
  • Svar 18k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Dingbats

    2407

  • Overkill

    2102

  • Fidden

    1729

  • Pico

    1610

Postat mest i detta ämne

Ursäkta latencyn, men lunch är gott... 😄

Tja, du kopplar en DVI-HDMI kabel från datorn till teven, och sen kopplar du en separat ljudkabel till tevens ljudingång. Inga bekymmer. Men man får inget ljud. Jag höll på rätt länge att felsöka det... 😱

DVI och HDMI är kompatibelt, och tydligen så stödjer DVI-standarden ljud också (även om det aldrig används i datorer). Så strulet uppkommer när datorn upptäcker att den har en HDMI-enhet ansluten. Då vill den skicka ljud över DVI-kontakten, men hur mycket ljud har du på ditt grafikkort? Så datorn skickar tystnad. Och vad händer då? Teven märker att HDMI-signalen innehåller ljud (även om det är tystnad), så den ignorerar ljudingången... 😱

Det finns då två lösningar:

1. Gå in på tevens meny och tvinga den att använda det separata ljudet. Förutsatt att tillverkaren har lagt in det valet.

2. Skriv om grafikkortets drivrutin så att den inte känner igen teven som en HDMI-enhet.

Gissa vilken jag fick göra... 😛

Wha...? Kan det stämma? 😄 Verkar skumt.

Men alltså - just nu kör jag på mitt externa USB-kort som jag kopplar till stereoanläggningen - det måste jag fortsätta kunna göra? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Hurdå trådlöst?

Airport Express

airport_express.jpg

Det är två sekunders fördröjning på ljudet, men jag använder teven endast när jag kollar film och både i VLC och Voddler kan man lägga in så ljudet kommer två sekunder tidigare än bilden för att kompensera. Funkar utmärkt! Dessutom är det en väldigt stabil och bra router och man kan även koppla in skrivaren så man kan skriva ut trådlöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det då? 🤪 teveapparater är ju i regel inte direkt kända för magnifikt ljud ändå så.

Jo, det har man ju till film och sånt, men om man bara ska youtuba (eller porrsurfa) så så orkar jag inte dra igång stereon.

Och sen är det ju lite av en principsak också. Det SKA gå... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det har man ju till film och sånt, men om man bara ska youtuba (eller porrsurfa) så så orkar jag inte dra igång stereon.

Och sen är det ju lite av en principsak också. Det SKA gå... 😛

Om man bara ska youtuba (eller porrsurfa) kollar man ju bara på datorn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det har man ju till film och sånt, men om man bara ska youtuba (eller porrsurfa) så så orkar jag inte dra igång stereon.

Och sen är det ju lite av en principsak också. Det SKA gå... 😆

Porrsurfa genom stereoanläggningen... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

fick lite panik nyss, märkte att en plastdetalj börjat lossna från laptopen. Det hade liksom blivit nån skum luftbubbla som bara blev större och större. Då märker jag att det sitter en såndär skyddsplast kvar som jag inte sett förut, och att det är den som börjat lossna. Det var bara att rycka loss den, så var laptopen som ny (eller till och med bättre) igen xD

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...