Jump to content
Annons

Bilder på snygga studios/ kontrollrum


Umemagnus

Recommended Posts

Annons
back to basics:

toe rag studios. London:

toerag2.l.jpgtoerag6.l.jpg

Haha fysjutton.. Ser ju ut som ett gammalt sunkigt badrum. Snacka om att man skulle bli snopen om man bokat 3 veckor inspelning där 😄 Bästa måste ändå vara mattorna som hänger i taket i inspelningsrumet.. Eller golvet i inspelningsrummet som ser ut som en nyplöjd åker.. Hahah dagens garv, den tackar jag för 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha fysjutton.. Ser ju ut som ett gammalt sunkigt badrum. Snacka om att man skulle bli snopen om man bokat 3 veckor inspelning där 😄

Konstigt nog kan jag säkert räkna upp 10 pers i min omgivning som utifrån bilderna hade föredragit den studion före alla andra i denna tråd just för att den "är analog", "låter vintage" och "känns 70tal"... 😠

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt nog kan jag säkert räkna upp 10 pers i min omgivning som utifrån bilderna hade föredragit den studion före alla andra i denna tråd just för att den "är analog", "låter vintage" och "känns 70tal"... 😠

Vågar inte ens fundera vad dom spelar för musik. Får ångest av att bara se bilderna. Har svårt att se mig själv vara kreativ i en sån miljö 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Så här ska det se ut, var e kaffekopparna och sladdarna i dom där sterila miljöerna. Nä fan det måste va på riktigt/kunna ta påt om tonerna ska slinka in och lägga sig tillrätta på the harddrive. En huskatt som jamar lite olägligt är ett måste. Han va inte hemma nu iofs sig men vänta bara 😑 .

th_Filminspelning5-1.jpg

Edit lade till ett men

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ska det se ut, var e kaffekopparna och sladdarna i dom där sterila miljöerna. Nä fan det måste va på riktigt/kunna ta påt om tonerna ska slinka in och lägga sig tillrätta på the harddrive. En huskatt som jamar lite olägligt är ett måste. Han va inte hemma nu iofs sig men vänta bara 🙂 .

th_Filminspelning5-1.jpg

Edit lade till ett men

Najs, men du går nog emot alla akustikregler när du sätter båda högtalarna i samma hörn 🙂 skön stereobild om inget annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
🙂 Det e lite som dom sa på dårhuset ja fan här har vi pool och grejor så vi hoppar och dyker varje dag och har skoj men nästa vecka då jävlar då fyller dom i vatten oxå. Kort sagt får inte plats med jävlarna för litet skrivbord 🙂 .
Link to comment
Dela på andra sajter

Bohus och Tommy Lee's var ju galet fina.

Michael Cretu (Enigma) har/hade en liknande setup med stenplattor och mycket växter, riktigt mysigt.

Real World var cool också, men lite för steril.

Stora tomma ytor dödar kreativiteten hos mig i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

toerag2.l.jpgtoerag6.l.jpg

Hm, undrar om dom plockade ner Stahlinbilderna inför fototillfället eller om de hänger på andra sidan rummet?

Snygg lampskärm i kontrollrummet btw...

Liten notering, kolal videon (

). Producenten sitter inte på trästolen (19 sek in). Yta om image finns överallt... Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, undrar om dom plockade ner Stahlinbilderna inför fototillfället eller om de hänger på andra sidan rummet?

Snygg lampskärm i kontrollrummet btw...

Liten notering, kolal videon (

). Producenten sitter inte på trästolen (19 sek in). Yta om image finns överallt...

Det måste ju bara vara deras image att de ska se så ruggigt ut med tanke på studions namn! ^^

Kan tänka mig att det är riktigt bra gamla analoga grejer varav vi vanliga döda inte äns skulle ha råd med ett av skåpen på många år! ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Jädrar vilka byggen! Kul, nu har tråden fått fart!

Vilken suverän idé du kom med!! Tråden ger en tårar i ögonen, både för att det är så vackert och för att man inser att man aldrig kommer att få jobba i en liknande studio. Möjligen i en studio som ser ut som Tjernobyl-studion fast utan vintage-grejerna... 😆

Redigerat av UNiT
Link to comment
Dela på andra sajter

i toerag finns bla grejer från abbey road studion, band från hela världen åker dit för att spela in för att få riktigt sextiotals ljud. tror det kändaste bandet som spelat in där är white stripes som fick en grammy för skivan de spelat in i toerag.

här är en skiva med 14 grupper som spelat in i toerag. mina favoriter är Kaisers, the bristols, miss ludella black, billy childish mfl.

http://www.emusic.com/album/Various-Artist...d/11573218.html

intervju med Liam watson i sound on sound:

http://www.soundonsound.com/sos/oct03/arti...eragstudios.htm

toerag studio part 3

studio manager Liam Watson shows us his rack mounted gear and finishes the tour with a look at the studio and back-line attic space.

toerag the vintage advantage

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Och så en annan studio som inte skriker Star Trek från 70-talet. 😉

harry2hgwsstudio.l.jpg

Filmkompositör Harryson Gregson Williams studio (Kingdom of Heaven, Shrek 2, Spy Game, The Chronicles of Narnia m.fl.)

Rött tema med gömd belysning är så jäkla snyggt!

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha fysjutton.. Ser ju ut som ett gammalt sunkigt badrum. Snacka om att man skulle bli snopen om man bokat 3 veckor inspelning där 😑 Bästa måste ändå vara mattorna som hänger i taket i inspelningsrumet.. Eller golvet i inspelningsrummet som ser ut som en nyplöjd åker.. Hahah dagens garv, den tackar jag för 😕

påminner om bilden i bakrunden: http://www.pbase.com/maxeys/image/84472468

Link to comment
Dela på andra sajter

Bohus ja, har vart där och kollat och det var fint, minst sagt. Hade inte tackat nej till att jobba där. Många andra fina här i tråden också. Jag gillar när det är lite lummigt och diffust. Sterila hårda ytor är bara för mycket - känns som en psykanstalt.

Och så en annan studio som inte skriker Star Trek från 70-talet. 😕

harry2hgwsstudio.l.jpg

Filmkompositör Harryson Gregson Williams studio (Kingdom of Heaven, Shrek 2, Spy Game, The Chronicles of Narnia m.fl.)

Rött tema med gömd belysning är så jäkla snyggt!

Är det där en gammal bild eller använder folk fortfarande 02r i moderna produktioner? 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

i sånna "ljud rum" har man galler som golv.

som det här, hitta dock ingen bild där det diffusorer på golvet...

RF_Tests_Akustiburo.jpg

Herregud känns ju helt trippat.

Jag skulle inte kunna sjunga i det där rummet skulle få panik haha.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

i sånna "ljud rum" har man galler som golv.

som det här, hitta dock ingen bild där det diffusorer på golvet...

RF_Tests_Akustiburo.jpg

Inte riktigt samma sak då man med diffusorer vill skapa ett rum med diffuserat ljudfält medans rummet du visar är ett dött rum där man inte vil ha några reflexer alls ("free field") som absolut inte är önskvärt i ett kontrollrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt samma sak då man med diffusorer vill skapa ett rum med diffuserat ljudfält medans rummet du visar är ett dött rum där man inte vil ha några reflexer alls ("free field") som absolut inte är önskvärt i ett kontrollrum.

jo det jätte bra för om man spelar bas toner mot gallret, då blir dom uppstrimlade(som skivade ägg) i mindre bitar vilket gör att det bara blir diskant under gallret. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

i sånna "ljud rum" har man galler som golv.

som det här, hitta dock ingen bild där det diffusorer på golvet...

RF_Tests_Akustiburo.jpg

Så där såg det ut i gamla Televerkets testrum i Farsta. Det används inte längre men var öppet ett tag så att man kunde gå in och kolla. Jag passade på att ta några bilder men kan f-n inte hitta dem ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...