Jump to content
Annons

Basshunters musik är farlig för människors kreativa tänkande


Martin

Recommended Posts

Hehe, varför finns denna tråd egentligen? Är vi inte här för att hjälpa såna som behöver hjälp med sitt skapande. Inte klanka ner på Basshunter, han är faktiskt också människa. Sen ska vi komma ihåg att många som kommer till det här forumet faktiskt gillar basshunter och gärna vill låta lik honom. Om man dissar honom så dissar man samtidigt dessa medlemmar som vi faktiskt borde stödja. Det finns trots allt plats för all sorts musik. Å alla är välkommna till detta forum, även du som gillar basshunter;)

Bra sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 249
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

:rolleyes:

:applåd:

det är helt rätt

moderat är synonymt med lagom å finns i flera språk

fantastisk tråd det här

några sanningar har presenterats:

man får tycka om basshunter men man får inte tycka illa om honom - iaf inte säga det

man får gilla vilken musik man vill men inte dissa vilken musik man vill - iaf inte säga det

all kritik grundar sig i avundsjuka

medan all hyllning grundar sig i kärlek

ingenting är bättre än nåt annat å därmed heller inte sämre än nåt annat

claes har konstaterat att begreppet kvalitet inte kan fastställas för nånting öht eftersom det kräver att alla i hela universum är överens hela tiden om alla kriterierna

toto abba å basshunter är för övrigt i ungefär samma liga

alla utom trådstartaren å kanske nån till har varit way off topic eftersom ämnet egentligen handlade om basshunters inverkan på kreativiteten - inte huruvida det var ok eller inte att lyssna/kritisera/hylla hans musik eller någon annans

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes:

:applåd:

det är helt rätt

moderat är synonymt med lagom å finns i flera språk

fantastisk tråd det här

några sanningar har presenterats:

man får tycka om basshunter men man får inte tycka illa om honom - iaf inte säga det

man får gilla vilken musik man vill men inte dissa vilken musik man vill - iaf inte säga det

all kritik grundar sig i avundsjuka

medan all hyllning grundar sig i kärlek

ingenting är bättre än nåt annat å därmed heller inte sämre än nåt annat

claes har konstaterat att begreppet kvalitet inte kan fastställas för nånting öht eftersom det kräver att alla i hela universum är överens hela tiden om alla kriterierna

toto abba å basshunter är för övrigt i ungefär samma liga

alla utom trådstartaren å kanske nån till har varit way off topic eftersom ämnet egentligen handlade om basshunters inverkan på kreativiteten - inte huruvida det var ok eller inte att lyssna/kritisera/hylla hans musik eller någon annans

Jag tycker du övertolkar åsikterna som framförts här!!

Det jag och andra har sagt är att det är symptomatiskt för landet där självförhävelse är en dödssynd, att just de artister som är mest framgångsrika (speciellt om de är populära utomlands!!) hånas och avfärdas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tycker du övertolkar åsikterna som framförts här!!

Det jag och andra har sagt är att det är symptomatiskt för landet där självförhävelse är en dödssynd, att just de artister som är mest framgångsrika (speciellt om de är populära utomlands!!) hånas och avfärdas.

Jag tror inte du förstår hur kompetent Demonproducenten är. Vänligen respektera honom! :rolleyes:

Just nu är du ute på väldigt djupt vatten Ewertsson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på vilken musiksmak man har, så kan man för övrigt byta ut "Basshunter" mot "AC/DC", "ABBA", "Beatles", "Manowar", "Elvis", "Christina Aguilera", "Backstreet boys", "Queen" eller vad man vill, i ursprungsinlägget - så stämmer vartenda ord in precis lika bra.

Detta inte för att all musik är lika bra eller lika dålig (för så är det inte), utan för att musiksmak inte kan definieras och göras till ett absolut mått, utan det är och förblir personlig smak - varken mer eller mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det snackas så mycket om Basshunter så var jag ju tvungen att gå in på Spotify och lyssna vad det ÄR för nåt egentligen ...

Sagt och gjort.

Det var nog bland det tristaste jag hört i musikväg.

Kraftwerk är mer uttrycksfulla. Vilket jag tycker är ett kriterium för intressant musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Eftersom det snackas så mycket om Basshunter så var jag ju tvungen att gå in på Spotify och lyssna vad det ÄR för nåt egentligen ...

Sagt och gjort.

Det var nog bland det tristaste jag hört i musikväg.

Kraftwerk är mer uttrycksfulla. Vilket jag tycker är ett kriterium för intressant musik.

Till och med Anslagstavlans vinjett är intressantare att lyssna på än Basshunter...

http://www.youtube.com/watch?v=ScZGTmm59g8

Link to comment
Dela på andra sajter

Korrekt vore väl att säga att JAG tycker att Basshunter är dålig, inte att han ÄR det. Eller?

Exakt! Äntligen en som har gjort en korrekt summering av kritiken mot tråden. :rolleyes:

Det är precis det som hela tråden handlar om oavsett vilka andra kostiga slutsatser vissa vill dra.

Jag tycker också att Basshunter (och väldigt många andra för den delen) är trist och meningslös musik - men jag kan inte säga till andra vad de SKA tycka om musiken, eftersom folk ju har olika smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Alla gillar inte min musik och det accepterar jag. Jag spelar synth och inte glad elektronisk- disco-polska som Basshunter, jag utgår från att majoriteten inte gillar min musik. Men jag hoppas inte någon tycker att jag är hjärndöd bara för att jag uttrycker min musik på det sätt jag väljer.

Hur trött är det inte att klanka ned på någon som faktiskt har fans?

Sluta med tramset. Smak är subjektivt. Själv gillar jag inte saltlakrits men älskar salt&vinägerchips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gillar inte låtarna. Det innebär ju inte att de är dåliga för andra människor.

Det är helt rätt, men nu har jag ju inte sagt att alla människor tycker att de är dåliga, eller hur?

Jag påpekade bara att han kopierade någon annans melodi för att göra de där två låtarna.

Tycker du att det är rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt rätt, men nu har jag ju inte sagt att alla människor tycker att de är dåliga, eller hur?

Jag påpekade bara att han kopierade någon annans melodi för att göra de där två låtarna.

Tycker du att det är rätt?

Det kopieras rätt friskt i musik. I vart fall om jag ser till min egen musik, jag använder i princip samma ackord som alla andra och i stort sett i samma ordningsföljd och tempo. Rätt eller fel blir lite luddigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vi läser och förstår innebörden på olika sätt...

Hur kan man tolka olika hur/om ordet lagom har betydelse på andra språk än svenska?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk avundsjuka.

Tycker precis som personen jag citerar:

"I jantelagssverige är det fel att sticka ut förmycket, att marknadsföra sig själv för hårt - man ska vara lagom, ordet som inte finns på något annat språk förutom svenska. Fuck that." - Andreas Carlsson

"Lagom" är ett av det svenska språkets bästa och mest användbara ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte klanka ner på Basshunter, han är faktiskt också människa.

Det är ju knappast en anledning att inte klanka ner på folk. Htiler, Stalin, Mao Zedong, Kim Jong Il, Jesus, Mohammed, Lasermannen, George Bush, påven, Usama Bin Ladin, John Wayne Gacy Jr, Zodiac Killer, Ted Haggard och Jerry Falwell är/var också människor, tvivlar starkt på att du försvarar dem med samma argument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det är ju knappast en anledning att inte klanka ner på folk. Htiler, Stalin, Mao Zedong, Kim Jong Il, Jesus, Mohammed, Lasermannen, George Bush, påven, Usama Bin Ladin, John Wayne Gacy Jr, Zodiac Killer, Ted Haggard och Jerry Falwell är/var också människor, tvivlar starkt på att du försvarar dem med samma argument.

Ja det kanske är så illa att Basshunter kvalar in i din kategori där...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju knappast en anledning att inte klanka ner på folk. Htiler, Stalin, Mao Zedong, Kim Jong Il, Jesus, Mohammed, Lasermannen, George Bush, påven, Usama Bin Ladin, John Wayne Gacy Jr, Zodiac Killer, Ted Haggard och Jerry Falwell är/var också människor, tvivlar starkt på att du försvarar dem med samma argument.

Vad hjälper det att sitta och klanka ner på folk som dessa. Vi har demokrati i vårat land och förändring sker genom handling, inte genom att klaga på det som är gjort. Tyvärr så finns det oerhört många klagande soffliggare i vårat land, därför valdeltagandet är så oerhört lågt och klagandet högt.

Jag tycker personligen att det borde finnas en "gnäll och klag tråd" i detta forum så som det finns på exempelvis gearslutz.

Varför jag försvarade Basshunter lite är för att det allt som oftast är just honom det klagas på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Basshunter är duktig på det han gör. Alla kan inte tycka om honom.

Men han är inte bara duktig, han lyckas med det han gör också.

Och han tror på sig själv och det är något av det viktigaste man kan göra.

Precis som jag inte tycker om halvtaskig garagerock, Kings of Leon aktig rock/pop på mtv och den genre där man inte längre behöver kunna sjunga rent.

Precis därför så tycker jag det är viktigt att man gillar olika sorters musik. Hade vi alla tyckt om samma musik hade det inte funnits någon variation alls.

Nu har vi istället en MYCKET större bredd att välja mellan och vi kan även "försöka" agrumentera om varför en viss genre är bättre än en annan.

Även om det inte går att argumentera för smak. Däremot kan man disskutera hur bra man är det på det man gör.

Och Basshunter är bra på det han gör. Sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Mitt problem med Basshunter är att det låter som om han har använt Dance E-jay eller vad det heter och klistrat in färdiga loopar och slingor för att sedan lägga fånig sång med kass effekt på..., det kallas dålig musik hos mej, men ni får tycka vad ni vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste (med risk för ett par personliga påhopp) säga att jag gillar flera av Basshunters låtar.. Visst kan jag tycka att de är lite tråkiga och intetsägande ibland.. Men de är glada och känns positivt laddade..

Sen förstår jag självklart dem som inte gillar hans musik, på samma sätt som jag inte förstår olika metall-genres som speedcore, dödsmetall, blackmetal o.s.v.. Tycker mest det låter illa när sångaren sjunger nån slags guttural sörja och gitarristerna försöker spela så snabbt de kan på sina överdistade guror att det knappt hörs någon melodi överhuvudtaget.. Fast det är ju bara min åsikt.. 😳

edit: rättade lite...

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill komma med en ny vinkel som, hör och häpna, är on topic.

Jag hävdar att Basshunters musik främjar kreativiteten, genom att reta människor till att tänka "nämenvafan, det där kan jag ju göra bättre själv".

Basshunter är alltså ett subversivt geni, sug på den 🙂.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...