Jump to content
Annons

Bellman & Symfon, formgjutna ER - Era erfarenheter!


desvaenger

Recommended Posts

Jag tänkte att det vore en bra ide att starta en tråd där alla som köpt formgjutna hörselskydd kunde dela med sig av sina erfarenheter med dessa. Resultatet torde bli en lista med minirecensioner. Jag tror det finns många här på forumet som skulle dra nytta av den informationen

Skriv gärna hur länge ni haft skydden, bedöm kvaliteten, passformen, hur linjära ni anser skydden vara osv. Hur mycket litar ni på skydden vad gäller ljudkvalitet. Går det att mixa med dom i öronen med bibehållet resultat?

Det är bra om ni anger vilken dämpfaktor era insatser har också.

Själv får jag snart mina och då kommer jag själv posta mina intryck.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Om du vill tjuvstarta med att läsa i andra trådar, så finns bland annat följande att läsa:

Tack. Jo, jag är medveten om att det finns en del att läsa men jag tänkte att en samlingstråd som bara handlade om intryck av B&S ER var på sin plats. Mycket information och åsikter samlat i en tråd var tanken 😕

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett par ER-15 och jag skulle inte kunna tänka mig att mixa med något annat live, möjligtvis ER-9. Man måste ju ha öronproppar på sig live och det är ju ett faktum annars lär man inte hålla på länge i branchen. Förmgjutna proppar är de jag sprungit på som funkat bäst. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar lysande tycker jag, nu kör jag inte så mycket livejobb men jag upplever att de är ganska raka i återgivningen och man mixar utan problem med de i. Det enda negativa skulle väl vara priset, riktigt tråkigt om man sumpar en propp! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar lysande tycker jag, nu kör jag inte så mycket livejobb men jag upplever att de är ganska raka i återgivningen och man mixar utan problem med de i. Det enda negativa skulle väl vara priset, riktigt tråkigt om man sumpar en propp! 😮

Om man sumpar en propp så har B&S fortfarande kvar gjutformen som gjordes en gång i tiden. Då är det bara tillverkningskostnaden du får betala för en ny propp, har för mig det låg på 500-700 kr.

Redigerat av SkunkFunk
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Weehoo. Fick mina ER idag. Blev först lite misstänksam när jag inte kunde få in dom i öronen. Dom verkade alldeles för stora, men sen hittade jag rätt vinkel och då gled dom på plats som ingenting. Nu kan jag kappt få ut dom! 😄

Jag kan än så länge konstatera att dom dämpar ganska lagom för mig. Jag har 15 dB insatsen. Har inte testat dom bakom trummorna än dock. En intressant grej är att om jag ställer mina studiomonitorer på en låg men hörbar lyssningsnivå där jag hör hela registret tydligt och sen tar på mig propparna, försvinner bottenregistret eftersom ljudnivån blir så låg då att det hamnar utanför mina örons känslighet. Givetvis är detta normalt, kolla på grafen:

fletcher_munson.png

Fletcher & Munson-kurvan är den jag hört folk hänvisa till mest när det talats om hörsel, men den röda kurvan verkar vara från en nyare studie. Som ni ser sjunker örats relativa känslighet för bas ju lägre volymen är. Kan ju vara intressant för de som inte visste.

En annan punkt jag fick bekräftad till min stora glädje, var att även den högsta diskanten (över 10 kHz) verkar dämpas relativt jämnt. Den djupaste basen dämpas såklart inte lika mycket som övriga registret eftersom djupbasen vandrar genom huvudet förbi propparna och eftersom den rena fysiska upplevelsen av basen förblir odämpad. Men jag ser inte att det skulle påverka mixresultatet vid t.ex. livemixning. Den största svagheten jag upplever är att men trotts den relativt jämna dämpningen inte kan komma ifrån känslan att man har en barriär mellan ljudet och öronen, om än inte speciellt störande, och att ljudbilden såklart lider en del av obstruktionen i örongången.

En sak jag kan rekommendera folk att tänka på när man gjuter av öronen är att bestämma sig för i vilket läge man vill ha käken i när propparna sitter som bäst. Har man käken nedsläppt under gjutningen kan det hända att propparna stramar åt lite i öronen när man biter ihop, och om man biter ihop under gjutningen finns en risk att det känns som att proppen sitter dåligt/inte tätar 100% när man öppnar munnen mycket.

Eftersom jag har en tendens att bita ihop käkarna som ett skruvstäd både när jag sover och i vaket tillstånd bestämde jag mig för att släppa ner käken lite grand när jag gjorde gjutningen. Det resulterade i att propparna stramar en liten aning när jag biter ihop vilket påminner mig om att släppa ner käken igen, utan att för den skull strama så mycket att det blir obekvämt. Två flugor i en smäll med andra ord.

Jag återkommer med mer intryck när jag bankat lite trummor och bekantat mig med hörselskydden i några dagar.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har också ett par bellman. Det enda problemet jag ser är att man får böka en del för att få ut dem ur öronen. Detta bökande skapar en del höga ljud i öronen, ja ni vet hur det brukar låta när man pillar sig i öronen.

Eftersom man normalt har vax i öronen brukar jag också uppleva ett ganska obehagligt "klunk"-ljud när man tar ut dem och själva proppen släpper från vaxet i hörselgången - när de varit i en stund. Det pluppar liksom till.

Eftersom ni säkert läst mina trådar här på hörseldelen har ni säkert märkt att jag har lite fobi och rädsla för höga ljud i öronen. Undrar alltid hur höga sådana krafsande ljud i öronen är

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni andra som använder proppar, någon som märkt av det ljudet jag pratar om?

Alltså när man tar ut propparna så liksom "poppar" det till i öronen. Precis som att propparna satt sig lite i vaxet i öronen och så liksom poppar det till när de släpper, ganska dov obehaglig smäll.

Eller är jag alone?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni andra som använder proppar, någon som märkt av det ljudet jag pratar om?

Alltså när man tar ut propparna så liksom "poppar" det till i öronen. Precis som att propparna satt sig lite i vaxet i öronen och så liksom poppar det till när de släpper, ganska dov obehaglig smäll.

Eller är jag alone?

"Vrider" du ut dom som när man gör när man sätter in dom, virder ett halvt varv, då borde det inte ploppa till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största "biverkningen" ifrån B&S ER tycker jag och även andra jag känner som har propparna är att man känner sig som en elefant när man går, då stegen fotplantar sig upp i huvudet på något lustigt sätt. Men givetvis är de överlägsna alla billigare varianter av proppar, även om jag inte heller skulle påstå att de upplevs dämpa särskilt rakt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den största "biverkningen" ifrån B&S ER tycker jag och även andra jag känner som har propparna är att man känner sig som en elefant när man går, då stegen fotplantar sig upp i huvudet på något lustigt sätt. Men givetvis är de överlägsna alla billigare varianter av proppar, även om jag inte heller skulle påstå att de upplevs dämpa särskilt rakt...

Håller med dig wiik, upplever också ett himla dunsande när man går med dem i. Men det här "ploppandet" när jag tar ur dem är verkligen obehagligt, det liksom smäller till på ett lågfrekvent dånande vis, känns sådär bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig wiik, upplever också ett himla dunsande när man går med dem i. Men det här "ploppandet" när jag tar ur dem är verkligen obehagligt, det liksom smäller till på ett lågfrekvent dånande vis, känns sådär bra...

Känner jag inte igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
anyone else? bellman känner till det men kan inte ge något bra svar kring vilka nivåer sådana interna smällar ligger på. den subjektiva bedömningen av ploppande ljud är för mig 120db typ...

120dB? Det var rejäla ploppar det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...