Jump to content
Annons

Frågor om hörselskydd


BellmanSymfon

Recommended Posts

Hej

Då vi ser att det finns en del trådar och frågor om hörselskydd för musik vill vi stödja detta genom att finnas på forumen som bollplank när det gäller produktfrågor, vart man skall vända sig, val av modeller mm

Så välkomna med era funderingar.

Med vänliga hälsningar

/Fredrik Ahlström

Bellman & Symfon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Då vi ser att det finns en del trådar och frågor om hörselskydd för musik vill vi stödja detta genom att finnas på forumen som bollplank när det gäller produktfrågor, vart man skall vända sig, val av modeller mm

Så välkomna med era funderingar.

Med vänliga hälsningar

/Fredrik Ahlström

Bellman & Symfon

Väldans trevligt initiativ!

Jag är förövrigt sjukt nöjd med mina formgjutna ER-15 :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske nån av er kan berätta var jag får tag på hörserskydd som går in i mina öron?

Jag har tydligen väldigt trånga örongångar, så jag får inte ens in örnproppar avsedda för barn. Har testat alla möjliga varianter (silikonpluggar, plast, bomull, whatever) men inget funkar.

Formgjutna? Hur gör man såna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Formgjutna? Hur gör man såna?

Man går till en klinik som kan göra hörselgångsavtryck (jag gjorde mina hos Starkey)

Dessa avtryck skickas sedan till Bellman&Symfon i Göteborg som gör propparna och skickar dom tillbaka till kliniken när de är klara.

Man kan välja mellan 10, 15 och 20dB dämpning (rätta mig om det finns fler alternartiv) och jag valde 15dB och det funkar perfekt tycker jag.

Jag betalade sammanlagt 2300:- för allt och det är något av det bästa jag har gjort, inget mer pip efter spelningar, nattklubbsbesök eller konserter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra, ska kolla där.

De kanske även funkar om sambon snarkar? 🙂

Att tro att man är skyddad för kraftiga ljudtryck bara om

man använder hörselskydd om man redan fått Tinnitus el

annan öronskada , är en farlig reklam .

Många som redan fått öronskador skall passa sej

väldigt noga för kraftiga ljudtryck, oftast förvärrar

dom sina problem även med skydd , för kraftiga

bas ljudtryck penetrerar öronen , så nån ny cell

kan vibrera sönder , eller att nån halvskadad cell

kan bli permanent död sen .

så var försiktiga

diskoteken anser ja

vara värst då många

står i dessa miljöer

kanske 4-5 timmar

ja ifrån dunken på

förfesten till dunka dunka

på diskoteket e inget

bra liv för öronen

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Snarkningar har en ljudklang som är väldigt svårt att dämpa ut helt. Detta pga att de i regel innehåller mycker energi i det lågfrekventa området, ett område som lätt tas upp av kroppens "benledningar". Även om man stänger öronen helt med öronproppar och/eller hörselkåpor så kommer snarkningar ändå att höras just genom att skallben, käkben, bröstkorg mm fångar upp och transporterar dessa ljud till hörselsnäckan. Effekten kan liknas vid om någon t ex spelar musik i ett flerbostadshus. Bor man i en lägenhet som ligger en bit ifrån, så hör man endast basdunket, medan diskantljuden helt har absorberats av väggarna.

Bastoner har alltså en förmåga att fortplanta sig genom materia, snarare än endast det ljud som kommer in via hörselgången och trumhinnan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Formgjutna? Hur gör man såna?

Man går till en klinik som kan göra hörselgångsavtryck (jag gjorde mina hos Starkey)

Dessa avtryck skickas sedan till Bellman&Symfon i Göteborg som gör propparna och skickar dom tillbaka till kliniken när de är klara.

Man kan välja mellan 10, 15 och 20dB dämpning (rätta mig om det finns fler alternartiv) och jag valde 15dB och det funkar perfekt tycker jag.

Jag betalade sammanlagt 2300:- för allt och det är något av det bästa jag har gjort, inget mer pip efter spelningar, nattklubbsbesök eller konserter.

En förteckning över kliniker som gör avtryck finner ni här: http://www.bellman.se/web/reseller.php?catid=126.

En liten rättelse till ovan så finns filter med dämpning -9dB, -15dB och -25dB. Om man vistas i varierande ljudmiljöer kan man ha flera filterstyrkor och själv variera dämpning efter behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har ett bra tips här som jag använt mig av flera gånger

Ta och köp dom avlånga hörselskydden som är runda i ena änden, ta sen och klipp av dom så att den runda änden är typ 4 mm. Sätt in dom i öronen så att du känner att du kan plocka ur dom lätt men dom ska ändå sitta fast i örat. Detta tar bort det värsta ljudet av diskanten och perfekt på diskotek med aningen för högt ljud som alltid skär in i öronen..

Kanske inte så bra ide om man står brevid en högtalare på konsert dock

Redigerat av s1eight
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är jättenöjd med de proppar som jag fick gjutna av Bellman & Symfon! Det tog ett rep att vänja sig men sen funkade det jättebra. Har haft dem i många år nu, dom är med överallt. Kan dock bli frustrerad över alla de man spelat med under åren som tycker det verkar töntigt och som jämför dessa med såna där billigare pluggar man kan köpa i musikaffärer o apotek. Många av dem har sedan dess fått problem med hörseln.

Här får Du alltså ett par pluggar som är gjorda för Dig. "Låter det exakt lika som utan fast bara x antal db lägre?" Nej, men de låter tillräckligt bra för att jag skall välja dem framför problem med hörseln. Jag har "lärt" mig hur de ändrar ljudet så idag vågar jag livemixa med dem inne. Jag spelar också gitarr och körar. Inga problem där heller. Vad gäller körsång så har jag t o m upptäckt något som jag tycker är en fördel: Det är inte så viktigt längre att jag hör min egen stämma i medhörningen. Hör jag bara leadsångaren får jag tillräckligt av min egen stämma "inifrån".

Jag upplever tydligt hur diskanten o övre mellanregister hörs mycket bättre i dessa än i sk "musikerproppar" som säljs i olika musikaffärer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också ett par gjutna hörselskydd 25db, mycket nöjd! Frågan är bara är det verkligen så dyrt att tillverka? Jag fick dom rekommenderat av min öronläkare efter jag fått en bullerskada.. så tänkte jag att man kanske kan få nått bidrag till detta typ som att du får kryckor när du bryter benet eller jag helt fel på det? Har haft många fattiga kompisar som undrat samma sak. Försäkring? /J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...