Jump to content
Annons

Bellman o symfon


JJMusik

Recommended Posts

Har ett par Bellman med 25 db men jag tycker nog fasen inte att dem dämpar så bra, det måste vara något som inte stämmer... men de sitter ju skönt liksom... Jag bara tycker att visa ljud som man inte tycker man borde höra med 25db-proppar hör man ändå...

Alltså jag hör en icke inkopplad elgura väldigt tydligt om jag sätter mig med den i knät med propparna i...

Finns det några referenser eller hemmaknep för att mäta dämpningen i sina dyra proppar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har ett par Bellman med 25 db men jag tycker nog fasen inte att dem dämpar så bra, det måste vara något som inte stämmer... men de sitter ju skönt liksom... Jag bara tycker att visa ljud som man inte tycker man borde höra med 25db-proppar hör man ändå...

Alltså jag hör en icke inkopplad elgura väldigt tydligt om jag sätter mig med den i knät med propparna i...

Finns det några referenser eller hemmaknep för att mäta dämpningen i sina dyra proppar?

Jag har också 25dB dämpning på mina Bellman och det är helt klart så att när det är tyst omkring släpper de ändå igenom ljud som man i normala fall inte uppfattar som särskilt höga. Samtidigt är de ovärderliga vid höga ljudvolymer eftersom de sänker alla frekvenser väldigt jämnt och fint som inga andra öronproppar kan matcha.

Jag tror du har blandat ihop flera parametrar här, dels att du betalat dyra pengar för dem och dels att du förväntar dig något helt annat av -25dB dämpning. Inget kommer att bli HELT tyst...om de sitter skönt är det nog knappast något fel på dem, men kolla en extra gång hur filtren sitter. I övrigt, testa dem på höga ljudvolymer, t.ex. ute på en bar eller i replokalen...förstå mig rätt, det är ju DÄR de gör nyttan och är avsedda för att fungera optimalt, inte med en opluggad elgitarr i knäet 😉

Vet inte vad du menar med för referenser, dämpningen ÄR -25dB!

Link to comment
Dela på andra sajter

Örat fungerar ju så att det anpassar sig efter hur hög/låg volym det är. Alltså anstränger sig örat för att höra elgitarren automatiskt och då gör du det och det är därför du hör den trots 25 dB's dämpning.

Vid höga volymer sänker den nivån med 25 dB också och det är där dom göra nytta. Vill du ha helt tyst får du dämpa mer än 25dB eftersom ljudvolymen i ett mindre rum med talande människor är ungefär 70dB vilket betyder att du kommer höra det också men svagare.

Allt är helt enkelt precis som det ska vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren så här mitt i natten, jo ni har antagligen rätt... Jag hade nog en föraning om att de "häftigaste" filtrena skulle dämpa mer...

Jag var tidigare ikväll på en gitarr-clinic, jag hade mina skydd i men fick ändå sätta fingertopparna ovanpå filtrena för att dämpa mer ibland när han lirade. Samtidigt ser jag resten av publiken sitta helt oberörda... själv tyckte jag det var så in i helvete högt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har 9dB dämpning i mina proppar och jag tycker det är alldeles utmärkt "dämpnivå".

Det är lätt att välja för filter med för mycket dämpning när man köper proppar. Hade -12dB-filtrena förut men det vär på tok för mycket när man skulle lira. Beror ju självklart på vad man ska spela men jag tycker mina med -9dB dämpning funkar alldeles utmärkt även när man kör FOH som PA-tekniker. Har dom tillochmed i studion ibland för att dämpa nivån på omgivningen mellan mixpassen.

Om du har möjlighet så prova filter som inte dämpar lika mycket och se vad du tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Efter att ha läst tråden så kanske det är så att du är väldigt känslig för ljudstyrka och att 25db dämpning helt enkelt inte räcker för dig. Men om jag va du skulle jag ändå kontakta bellman o synfon och berätta vad du upplever och se om ni tillsammans kan komma fram till en bättre lösning. När jag pratade med dem innan jag beställde mina så fick jag intrycket att de är väldigt tillmötesgående. Jag har för mig att man har vissa dagar på sig att ångra sina filter också.

Jag tror jag kör med 15db dämpning, kan även vara 9db och har aldrig upplevt ljud för starka med dem på.

Hoppas det löser sig för dig.

MVH

Anders

EDIT: det va 15db dämpning jag har 😄

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv likadana proppar fast med mindre dämpning. Förutom att de sitter skönt, sluter de verkligen tätt? Örat fortsätter att växa/ förändra sig. Många av mina kollegor har behövt gjuta nya efter ca fem år. Detta är vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu såhär efter att ha läst dina svar så skulle jag nog ombedja dig att gå till en öronläkare och kolla upp din hörsel eftersom du verkar väldigt känslig för ljud.

25 dB dämpning är mycket! Jag kör på 15 dB och gick på Iron Maiden konserten i somras utan att känna obehag och det va skapligt högt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm okej, känns jäkligt surt det här... alltså de sitter skönt och de känns som de sluter igen men jag vetifasen om dämpar tillräckligt. Eller är det helt enkelt jag som är nojjig och tycker det känns högt eftersom det inte blir sådär instängt som med vanliga proppar...

Jag tycker det är väldigt märkligt att det inte finns några "testljud" från bellman som man kan använda för att kontrollera att allting är som det ska - man får ju aldrig veta om sina skydd dämpar så mycket som de ska annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

fan varför är det alltid vi som är rädda om våra öron som råkar ut för problem? så taskigt på något vis... måste bara få skriva av mig 😄

Var som sagt på clinic med Kee marcello igår. Under frågestunden frågade jag om hans öron tagit stryk efter alla års turnerande - han svarade att han aldrig använde hörselskydd under de första 10 åren men efter att han fått en smäll i högerörat när han på milton keynes -91 tillsammans med Bon Jovi gick ut på rampen framför PA:t under sitt solo och därefter hade tjut i ett par dagar har han använt skydd.

Han hade inga problem nu annars, och då satt han med en 412a ca en meter från sitt ena öra igår på snorhög volym, ni vet så att det känns i bröstkorgen. Utan skydd.

Link to comment
Dela på andra sajter

fan varför är det alltid vi som är rädda om våra öron som råkar ut för problem? så taskigt på något vis... måste bara få skriva av mig 😉

Var som sagt på clinic med Kee marcello igår. Under frågestunden frågade jag om hans öron tagit stryk efter alla års turnerande - han svarade att han aldrig använde hörselskydd under de första 10 åren men efter att han fått en smäll i högerörat när han på milton keynes -91 tillsammans med Bon Jovi gick ut på rampen framför PA:t under sitt solo och därefter hade tjut i ett par dagar har han använt skydd.

Han hade inga problem nu annars, och då satt han med en 412a ca en meter från sitt ena öra igår på snorhög volym, ni vet så att det känns i bröstkorgen. Utan skydd.

Fast jag undrar om han gjort någon hörselundersökning på sistone. Med ökad ålder börjar det hända saker med hörseln som är åldersrelaterade, dvs att de inte har med ev bullriga miljöer att göra. Däremot kan man ha hörselnedsättningar förutom de redan nämnda som smyger sig på över tid. Det är ofta omgivningen som först märker att någon börjar höra riktigt dåligt.

Jag tror Du nojjar. Det i sig kan bli jobbigt. Känn Dig istället trygg med Dina proppar. Kom ihåg: Har Du stoppat in dem i öronen skall de stanna där tills Du har uppsökt en rimligt tyst miljö. Att ta ut dem efter en stund kan leda till värre skador än att inte ha några alls. Hörselgångarna med innehåll blir varma och då blir de känsligare. Alltså, efter konsert, vänta tills Du sitter i bilen eller liknande inna Du tar ut dem. Tror de tipsade mig när jag gjorde mina att vara försiktig med höga ljud i åtminstone tjugo minuter efter det att jag tagit ut dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skaffade ett par gjutna proppar för en massa år sen och tänkte då precis som du gör nu, "fungerar de verkligen som det ska". Men jag upptäckte snart att problemet var att jag var van vid dåliga proppar som skär all diskant och gör ljudet mjukt. Det gör inte Bellman-propparna på samma sätt då de är rakare i frekvensgånge, därför hör man fortfarande de höga skrikiga tonerna och attacken i exempelvis cymbaler, och det är ju det som är poängen! Men volymen är lägre och öronen skyddade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jo ni har säkert rätt i det...

Wonderboy:

Ja fast det var just det jag reagerade på, under frågestunden sa han inte "va?" en enda gång när publiken utspridda i lokalen ställde frågor på samtalsnivå i en ganska stor lokal där han satt på scenen. Jag kommer ihåg att jag reagerade på det och därför ställde min fråga... Karln har ju för bövelen stått på arenor under tre världsturnéer med marshallstacks bak sig utan skydd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jo ni har säkert rätt i det...

Wonderboy:

Ja fast det var just det jag reagerade på, under frågestunden sa han inte "va?" en enda gång när publiken utspridda i lokalen ställde frågor på samtalsnivå i en ganska stor lokal där han satt på scenen. Jag kommer ihåg att jag reagerade på det och därför ställde min fråga... Karln har ju för bövelen stått på arenor under tre världsturnéer med marshallstacks bak sig utan skydd...

Jo, fast hörselnedsättningar sker på många olika sätt. Att man börjar få dippar vid vissa frekvenser. Dessa dippar tenderar att gå djupare med åren. De riskerar också att bli bredare så att ett allt större frekvensomfång påverkas. Sen är folks öron olika och Du vet inte förrän efteråt var Din gräns gick.

Link to comment
Dela på andra sajter

fan varför är det alltid vi som är rädda om våra öron som råkar ut för problem? så taskigt på något vis... måste bara få skriva av mig 🙂

Var som sagt på clinic med Kee marcello igår. Under frågestunden frågade jag om hans öron tagit stryk efter alla års turnerande - han svarade att han aldrig använde hörselskydd under de första 10 åren men efter att han fått en smäll i högerörat när han på milton keynes -91 tillsammans med Bon Jovi gick ut på rampen framför PA:t under sitt solo och därefter hade tjut i ett par dagar har han använt skydd.

Han hade inga problem nu annars, och då satt han med en 412a ca en meter från sitt ena öra igår på snorhög volym, ni vet så att det känns i bröstkorgen. Utan skydd.

Min erfarenhet är att de visst har problem, fast de talar inte om det för att vara tuffa. 😛 Så var det i ett band jag lirade i - bara jag fick hörselskador, ingen annan. Inte förrän tio år senare uppdagades det att en hade lite dålig hörsel och en hade fått tinnitus fast verkade inte bry sig så mycket.

Det finns en skön scen i ett Simpsons-avsnitt där Homer säger att hans öron är heeeelt intakta trots otaliga konsertbesök. Men sen hoppar perspektivet till Homers huvud och man hör ett dovt: "Ooooooooooooooooo". Tycker det är ganska talande.

Vad gäller gjutna proppar tycker jag det var bortkastade pengar, i alla fall för mig. Proppar för 40 spänn (Peltor Expand) satt mycket bättre och skar också ganska jämnt (jag märker inte någon skillnad).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag är fan med lite skeptisk. Har ett par långa proppar - som är gjutna för att sitta längre in.

Jag har de helgjutna filterna som alltså bara är en tät silikonpropp - de ska dämpa typ 35 db. Men jag tycker fortfarande att trumset låter överjävligt starkt med dem i???

De sitter som de ska, och de läcker inte - det hade jag märkt.

Som sagt, jag tycker fortfarande ett liveband låter för starkt trots mina er-skydd med bellmans "täta modul"

märkligt... får väl bli skumgummiproppar när man vill ha ner nivån ordentligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker att en öronpropp inte tätar exakt för att de nästan ska vara verkningslösa,

sedan kan det stå att den klarar en viss dämpning men det stämmer ju inte då.

Tänk också på att proppar dämpar OLIKA mycket på olika frekvenser.

Gitarren i knät kanske rör sig i ett område där dämpningen är sämre än

för högre frekvenser t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...