Jump to content
Annons

Öronproppar


Magnetic

Recommended Posts

Tjena

Någon som har erfarenhet av de här lite dyrare musikerpropparna som finns på musikaffärerna? Finns det några som dämpar någolunda jämnt över hela frekvensspektrumet? Har svårt att använda apotekets billiga gula skumgummiproppar som gör att allt låter dovt och instängt. Tycker att känslan uteblir... 😲

Tacksam för alla svar.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte använt sådana själv, men alla verkar hålla Bellman & Symfon väldigt högt. Finns med olika dämpsatser också, beroende på hur kraftig dämpning man behöver... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett par "riktiga" proppar på Helges Håla för 5-6 år sedan... de skall vara bättre på så sätt att de släpper igenom lite diskant medan de fortfarande dämpar volymen. Har inte jämfört med byggarbetsplatsproppar men när jag köpte dem var det i alla fall något av en shock, rent ljudmässigt. Önskade redan då att jag hade haft vett köpa såna redan i början av 80-talet. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte använt sådana själv, men alla verkar hålla Bellman & Symfon väldigt högt. Finns med olika dämpsatser också, beroende på hur kraftig dämpning man behöver... 😄

Jag har ett par ER-15 som funkar bra för mig. Här kan du se dämpningen.

Har också ER-15 och är helnöjd!

De har verkligen räddat min hörsel från större skador (jobbar som Live-ljudtekniker) så de rekomenderas varmt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör själv med gjutna bellman & symfon proppar, de är de absolut bästa men kalaset landar kring 2k kr. Jag kör 25 dB dämpning för vi spelar så starkt i repan men skillnaden jämfört med apotekets eller er propparna är inte milsvid. Visst de är bättre och sitter jätteskönt (särskilt när man måste ha dem länge) men ett par från apoteket duger alldeles utmärkt. Tycker inte det är värt att lägga 200 kr på ett par er proppar när man kan få ett par som i mina öron är lika bra för 25 kr på apoteket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer jag få stryk, men jag tycker julgransproppar suger. Eller, dom passar iallafall inte alls i mina öron. Dom halkar ur en bit, och då dämpar dom inte alls speciellt mycket. Slutar med att det piper extra mycket i öronen när jag ska sova. Därför kör jag med vanliga skumgummiproppar, funkar tokbra för mig.

Däremot är dom nog totalt värdelösa även för mig om jag ska sjunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör själv med gjutna bellman & symfon proppar, de är de absolut bästa men kalaset landar kring 2k kr. Jag kör 25 dB dämpning för vi spelar så starkt i repan men skillnaden jämfört med apotekets eller er propparna är inte milsvid. Visst de är bättre och sitter jätteskönt (särskilt när man måste ha dem länge) men ett par från apoteket duger alldeles utmärkt. Tycker inte det är värt att lägga 200 kr på ett par er proppar när man kan få ett par som i mina öron är lika bra för 25 kr på apoteket.

fast ER-propparna är ju gjutna och kostar 2300:-

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Proppar

dom här funkar rätt bra, är inte svindyra o finns på apoteket

Apoteket här även en lite dyrare modell (länk) som jag tror dämpar lite mer. Ja, den heter Professional iallafall... 🙂

Köpte den för ett tag sedan, och jag tycker att den är helt ok. Lite väl hårda, så jag blir lite öm i örat efter ett tag, men annars får de godkänt för det priset.

Har även ett par andra som jag köpt i en musikeraffär för ~200kr, och de är klart bättre. Men de har jag tyvärr lagt undan på nåt smart ställe så att jag skulle komma ihåg vart jag lagt dom... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer jag få stryk, men jag tycker julgransproppar suger. Eller, dom passar iallafall inte alls i mina öron. Dom halkar ur en bit, och då dämpar dom inte alls speciellt mycket. Slutar med att det piper extra mycket i öronen när jag ska sova. Därför kör jag med vanliga skumgummiproppar, funkar tokbra för mig.

Men på apoteket finns det ju olika storlekar på julgranspropparna, några borde ju passa din hörselgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hearos från usa funkar utmärkt för musiker.

De är mer utarbetade än julgranarna man köper på apoteket.

http://www.hearos.com/products-00211.htm

$13 på musiciansfriend.com

Jag har inte sett dom i Sverige.

produktbeskrivning:

This breakthrough product is the only one of its kind to deliver "flat attenuation" for musicians. Flat attenuation enables the wearer to hear the music just as it was intended, LESS up to 20 decibels of potentially damaging noise. For concerts and jam sessions that can exceed 125 decibels, this product is the way to go. Washable and reusable. One pair with keychain case.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apotekets julgranar är i mitt tycke helt värdelösa för musikerbruk. Visst, vill man bara dämpa ljudet är de ju tokbra och billiga, men vill man höra något mer än bas är de ju inget alternativ. Eller är det mina öron det är fel på?

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte använt sådana själv, men alla verkar hålla Bellman & Symfon väldigt högt. Finns med olika dämpsatser också, beroende på hur kraftig dämpning man behöver... 😱

Jag har ett par ER-15 som funkar bra för mig. Här kan du se dämpningen.

Har också ER-15 och är helnöjd!

De har verkligen räddat min hörsel från större skador (jobbar som Live-ljudtekniker) så de rekomenderas varmt!

Ännu en sällar sig till skaran av nöjda användare. De halkar aldrig ur, sitter perfekt och dämpar på ett underbart sätt. Det går faktiskt att mixa genom dem utan behöva plocka ur och "provlyssna" på det "riktiga" ljudet. Det senare är faktiskt riktigt farligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också ER-proppar från Bellman & Symfon. Jag testade ER-15 först, men jag tyckte inte de dämpade tillräckligt starkt för att funka i repan, och kör nu med ER-25. Funderar på att köpa till en sats ER-15 att ha live, då det är lägre ljudvolym. Otroligt skönt att slippa "skumgummidiskanten" som jag tycker man får med de flesta julgranar och framför allt de gula skumpropparna. Att de sedan sitter helt perfekt är ju mer än en tillräcklig bonus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett par Alpine dom funkar helt okej. Har väl tänkt göra gjutna, när jag har råd. Men tills dess så funkar dom här mycket bra.

Har också Alpine, brukar dock inte stoppa in dem hela vägen utan ha dem längst ut i örhålet så att de släpper igenom lite mer ljud. Nu har jag tappat bort en av dem så jag brukar sätta en i höger öra och vrida huvudet lite åt vänster när jag spelar trummor. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...