Jump to content
Annons

En fråga angående kassettband och deras längder


Dingbats

Recommended Posts

Jag har precis köpt en kassettporta, en Tascam 246, hur härlig som helst. Jag hörde att kromband var det som gällde så jag köpte fyra stycken, TDK SA90 var det som gick att få tag på.

Jag ser på Thomann att de har C40-band, är det värt att satsa på? Låter det märkbart bättre med kortare band så att det är värt besväret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kassettband - det var länge sedan, men om jag inte kommer ihåg helt fel, så var de kortare banden gjorda av tjockare material och därför både tåligare och lite mindre självkopierande när de låg oanvända. Längre band var, som Analogfreak säger, definitivt tunnare och trasslade lättare - och var trögare för bandspelaren att dra fram, så längre band slet mer på maskinen.

Ljudkvaliteten skiljde en hel del mellan olika märken (men inte mellan längdera från samma fabrikat) och det gick också att lämna in spelaren tillsammans med ett band och få trimmat spelaren för just det fabrikatet - men utbudet är nog ganska begränsat numera, så man får nog helt enkelt ta det som finns...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett 90 minuters band räcker väl bara 45 min på en porta. Man kör dem väl bara åt ett håll på kassettportorna. Så ett C20 skulle bara räcka 10 minuter.

Just det - och dessutom gick nog de flesta nyare portor med dubbla hastigheten, så att banden gick åt ännu snabbare...

EDIT:

Larsson var tydligen sekunden snabbare på avtryckaren... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Dolby är inte att rekommendera eftersom det tar bort för mycket högfrekventa signaler. Dock är Dolby C något bättre än Dolby B.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hur tusan får man in 8 kanaler på ett vanligt kassettband egentligen? Den har väl bara fyra kanaler?

Ja - 4 kanaler brukar det vara. Var fick du 8 spår från...? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tusan får man in 8 kanaler på ett vanligt kassettband egentligen? Den har väl bara fyra kanaler?

Banden i sig har väl inga kanaler? Det är ju upp till bandspelaren att dela upp bredden i ett antal spår i samband med inspelning.

Spelar du in med vanligt kassettdäck blir det två plus två spår. Kör du en gammal mono-bandare är det ett plus ett spår. Kör du in ena sidan med mono och andra med stereo blir det 1 + 2 = 3 spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Banden i sig har väl inga kanaler? Det är ju upp till bandspelaren att dela upp bredden i ett antal spår i samband med inspelning.

Spelar du in med vanligt kassettdäck blir det två plus två spår. Kör du en gammal mono-bandare är det ett plus ett spår. Kör du in ena sidan med mono och andra med stereo blir det 1 + 2 = 3 spår.

Aha. Trodde banden var indelade i spår, men det har med huvudet i kassettbandspelaren att göra alltså. Men blir det samma kvalitet när man delar upp ett lika tunt band på 8 kanaler som med 4 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. Trodde banden var indelade i spår, men det har med huvudet i kassettbandspelaren att göra alltså. Men blir det samma kvalitet när man delar upp ett lika tunt band på 8 kanaler som med 4 ?

Det borde iofs vara risk för lägre kvalitet om spåren bara får halva bredden. Men det kanske är tillräckligt bra? Moderna tonhuvuden kanske klarar det galant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns ju 8 kanalers kassettbandportas...

Finns/fanns det?

Jag minns att Sansui gjorde en 6-spårsvariant. Testade den dock aldrig.

Akai gjorde en lite större modell (4-spårs) med dBx-brusreducering. På den tiden kändes den som en hemstudions rolls! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns det inte en akaiporta som hade 12 kanaler?

jo, men på betamax-tape. Akai 1214.

Jobbigaste med bandportor är att man måste ha så mycket outbordeffekter om man vill jobba som man gör i dattan med en kompressor här, ett delay där.. Hade en 4kanalare här ett tag och spelade in lite på - ett helt annat arbetssätt, som på editeringsfronten fick mig att uppskatta datorn mer efteråt. 😄

Däremot blev jag överraskad av tillexempel panoreringen - det lät på ett helt annat sätt på kasett.. gick längre ut och var på något sätt mycket.. bredare. Men kul att du hittat en bandare, ska bli spännande att höra dina inspelningar sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot blev jag överraskad av tillexempel panoreringen - det lät på ett helt annat sätt på kasett.. gick längre ut och var på något sätt mycket.. bredare.

Tycker du det? I min Tascam tycker jag snarare att den känns smalare. Inte att det är sämre, det är mysigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. Trodde banden var indelade i spår, men det har med huvudet i kassettbandspelaren att göra alltså. Men blir det samma kvalitet när man delar upp ett lika tunt band på 8 kanaler som med 4 ?
Det borde iofs vara risk för lägre kvalitet om spåren bara får halva bredden. Men det kanske är tillräckligt bra? Moderna tonhuvuden kanske klarar det galant?

Nej - bredden räcker inte till för full frekvensgång om man kör så många spår (såvida det inte spelas in digitalt...). Redan på 1/4" rullbandare med 8 spår, slutade det ungefär vid 16kHz och blev lite läckage mellan spåren - och kassetter är smalare än så, så där blir båda sakerna sämre. 4 spår är alltså max om man vill ha hygglig ljudkvalitet från en kassettporta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - bredden räcker inte till för full frekvensgång om man kör så många spår (såvida det inte spelas in digitalt...). Redan på 1/4" rullbandare med 8 spår, slutade det ungefär vid 16kHz och blev lite läckage mellan spåren - och kassetter är smalare än så, så där blir båda sakerna sämre. 4 spår är alltså max om man vill ha hygglig ljudkvalitet från en kassettporta.

Men om man ökar på bandets hastighet då? Motsvarar 8 kanaler på dubbla hastigheten 4 kanaler på standardhastighet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man ökar på bandets hastighet då? Motsvarar 8 kanaler på dubbla hastigheten 4 kanaler på standardhastighet?

Man får lite bättre frekvensomfång med högre hastighet, men inte så mycket bättre - och 8 spår tror jag inte får plats på kassettbandet, utan det blir antagligen för tätt för att få en vettig kanalseparation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får lite bättre frekvensomfång med högre hastighet, men inte så mycket bättre - och 8 spår tror jag inte får plats på kassettbandet, utan det blir antagligen för tätt för att få en vettig kanalseparation.

Man skulle kunna kombinera högre hastighet med roterande tonhuvud, och "spåren" på snedden, som VHS ungefär!!! Retro high-tech så att säga!!! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle kunna kombinera högre hastighet med roterande tonhuvud, och "spåren" på snedden, som VHS ungefär!!! Retro high-tech så att säga!!! 😮

☺️ Det hade varit något, det...

Det är för övrigt så DAT och ADAT funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det finns vissa som mastrar på VHS. ☺️

Undra hur det skulle bli på Beta.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns vissa som mastrar på VHS. ☺️

Undra hur det skulle bli på Beta.

Ja - Betamax var ju egentligen den videon som hade bäst ljud, men den försvann eftersom VHS fick bättre genomslag bland videouthyrarna. Video2000 hade bättre bild än VHS, men konkurrerades också ut av samma orsak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...