Jump to content
Annons

Bygga ny DAW -dator med 1366 (i7) eller 1156 (i7)


ONSatan

Recommended Posts

Vad är bäst av följande?

Båda kostar ca 12.000:-

OCH, lönar sig en SSD som systemdisk i en DAW (snabb, tyst, kall?)

Notering, det relativt snabba grafikkortet är för att kunna köra Pro-E samt att det är väldigt tyst utan belastning.

OS, blir Windows 7 (beställt från Amazon UK då det är halva priset) och program blir Cubase 5 (beställningen kommer snart Claes 😳 ).

1366-system, 2,66GHz och 6GB ram

Intel Core i7 920 2,66GHz Box CPU (Intel Socket 1366)

Asus P6T SE Moderkort

Intel X25-M G2 80GB Solid State-diskar (SSD)

Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB 3,5 tums S-ATA-hårddiskar

Corsair Dominator Twin3X DDR3 PC12800/1600MHz CL8 3x2GB DDR3-minnen TOT 6GB

Cooler Master Sileo 500 500W (Svart) Miditower-chassin

Sony Optiarc AD-7240S DVD-brännare för dator

XFX Radeon HD4890 XXX Dual-DVI 1GB Grafikkort (PCI-Express)

1156-system, 2,80GHz och 8GB ram

Intel Core i7 860 2,8GHz Box CPU (Intel Socket 1156)

Asus P7P55D Moderkort

Intel X25-M G2 80GB Solid State-diskar (SSD)

Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB 3,5 tums S-ATA-hårddiskar

Corsair XMS3 DHX TwinX DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB DDR3-minnen x2 TOT 8GB

Cooler Master Sileo 500 500W (Svart) Miditower-chassin

Sony Optiarc AD-7240S DVD-brännare för dator

XFX Radeon HD4890 XXX Dual-DVI 1GB Grafikkort (PCI-Express)

I.e. 8GB RAM istället för 6GB samt högre klockfrekvens vid 1156 kontra 1366.

1156 ska dock vara något "enklare" med bl.a. endast dual memory channel (påverkan på DAW??) och ingen riktig SLI (SLI är ointressant för mig).

Nå, vad säger jurryn?

OCH, kommentarer på övriga komponenter?

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Vad är bäst av följande?

Båda kostar ca 12.000:-

OCH, lönar sig en SSD som systemdisk i en DAW (snabb, tyst, kall?)

Notering, det relativt snabba grafikkortet är för att kunna köra Pro-E samt att det är väldigt tyst utan belastning.

OS, blir Windows 7 (beställt från Amazon UK då det är halva priset) och program blir Cubase 5 (beställningen kommer snart Claes 😆 ).

1366-system, 2,66GHz och 6GB ram

Intel Core i7 920 2,66GHz Box CPU (Intel Socket 1366)

Asus P6T SE Moderkort

Intel X25-M G2 80GB Solid State-diskar (SSD)

Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB 3,5 tums S-ATA-hårddiskar

Corsair Dominator Twin3X DDR3 PC12800/1600MHz CL8 3x2GB DDR3-minnen TOT 6GB

Cooler Master Sileo 500 500W (Svart) Miditower-chassin

Sony Optiarc AD-7240S DVD-brännare för dator

XFX Radeon HD4890 XXX Dual-DVI 1GB Grafikkort (PCI-Express)

1156-system, 2,80GHz och 8GB ram

Intel Core i7 860 2,8GHz Box CPU (Intel Socket 1156)

Asus P7P55D Moderkort

Intel X25-M G2 80GB Solid State-diskar (SSD)

Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB 3,5 tums S-ATA-hårddiskar

Corsair XMS3 DHX TwinX DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB DDR3-minnen x2 TOT 8GB

Cooler Master Sileo 500 500W (Svart) Miditower-chassin

Sony Optiarc AD-7240S DVD-brännare för dator

XFX Radeon HD4890 XXX Dual-DVI 1GB Grafikkort (PCI-Express)

I.e. 8GB RAM istället för 6GB samt högre klockfrekvens vid 1156 kontra 1366.

1156 ska dock vara något "enklare" med bl.a. endast dual memory channel (påverkan på DAW??) och ingen riktig SLI (SLI är ointressant för mig).

Nå, vad säger jurryn?

OCH, kommentarer på övriga komponenter?

Cheers!

jag tycker det ser bra ut, har inte stenkoll på komponenter men Asus brukar göra bra moderkort, Corsair brukar göra bra minnen, o.s.v. i7 är ju i7 och det är ju bra 😮

Själv skulle jag nog satsa på 1156-systemet eftersom du, som du skriver, får snabbare CPU och mer minne. Om 1366 har andra fördelar i DAW-sammanhang får någon annan svara på.

Däremot vet jag inte riktigt om du vinner så mycket på SSD-diskar. Som du skriver är det bra prestanda på dom, men högt pris/lagringsutrymme. Frågan är om du behöver snabbare systemdisk än S-ata? Även om jag i nuläget saknar ekonomi för att bygga en ny studiomaskin (min P4 från 2002 orkar ju trots allt någorlunda fortfarande...) har jag funderat lite på hur en eventuell maskin skulle se ut. just nu lutar det åt en systemdisk på typ 320 gb eller nått, 2st 500gb-diskar i raid 0 för studioprojekt och en 1tb backupdisk (inte raid:ad). Alla 4 S-ata alltså...

Så hade jag gjort (tills någon talat om för mig att det vore bättre att göra på nått annat sätt 😳 )

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har 3 250gb diskar i mindator och det blir ganska fort fulllt så vanliga större diskar är nog bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl helt på vad du ska ha datorn till. Om du gör allt på datorn, och bara spelar upp musiken via ditt ljudkort, och kanske tar in någon signal via MIDI eller USB, så räcker det gott och väl med SATA. En SSD är nog viktigare om du verkligen har höga krav på att skriva ner data i takt med att den kommer in. I princip tycker jag du ska börja lågt, 8 GB minne är väldigt mycket, och det ska mycket till för att fylla det i vanlig användning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hellre köpa Gigabyte eller MSI, man jag har ingen stenkoll. Jag skulle också satsa på SSD som systemdisk, och Intels X25-M G2 har fått mycket bra kritik bl.a. hos sweclockers. Som lagringshårddisk skulle jag satsa på ngn Westen Digital.

Peter

Varför Gigabyte eller MSI?

Jag har själv goda erfarenheter av ASUS och mindre goda av Gigabyte (men det är ju knapapst ett statistiskt udnerlag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill också slå ett slag för Gigabyte. Byggt 920 system med Asus P6 och det var lite si sådär med kompatibliteten. Asus är inte lika pigga på support, och Gigabyte pressar ut bra med Bios-uppdateringar för sina Moderkort.

När det gäller 1366 vs 1156 så anser jag att det är 1366 som gäller, det är förövrig Intels Entusiast sockel. Du jämför 920 för 2.500kr med 860 som kostar 5.000kr? Lägg isf de pengarna på en ordentlig kylare Noctua och en SSD disk för ett snabbt men tyst system. Om inte krämen räcker i 920 så klockar du upp den. För lagring och stora sampling bibliotek som du inte använder dagligen kör du externa S-ATA diskar.

Så här har jag själv tänkt att köra framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför Gigabyte eller MSI?

Jag har själv goda erfarenheter av ASUS och mindre goda av Gigabyte (men det är ju knapapst ett statistiskt udnerlag).

Jag fick rådet för många år sen att undvika Asus, och det av en person som satt som supportperson för ljudkort. Sen dess har jag ju inte använt Asus, så dom kan ju vara bra nu. Det jag använt mest är Msi och det har funkat bra för det mesta.

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill också slå ett slag för Gigabyte. Byggt 920 system med Asus P6 och det var lite si sådär med kompatibliteten. Asus är inte lika pigga på support, och Gigabyte pressar ut bra med Bios-uppdateringar för sina Moderkort.

När det gäller 1366 vs 1156 så anser jag att det är 1366 som gäller, det är förövrig Intels Entusiast sockel. Du jämför 920 för 2.500kr med 860 som kostar 5.000kr? Lägg isf de pengarna på en ordentlig kylare Noctua och en SSD disk för ett snabbt men tyst system. Om inte krämen räcker i 920 så klockar du upp den. För lagring och stora sampling bibliotek som du inte använder dagligen kör du externa S-ATA diskar.

Så här har jag själv tänkt att köra framöver.

Bios-uppdatering ? Är nog inget han ska tänka på när trycker på PCn för första gången.

Har du både Giga/Asus - 1366 ? Vet inte varför man i första hand skulle slå ett slag för bios-uppdateringar och inte hurvida Bios använder komponenterna på brädet.

Kör med orginal Bios och jag har inga problem. Vad var det hos Asus som du upplever som ostabilt.

Bios ? Mjukvaru-hantering ? Hårdvara ?

Nu anser ju jag att man bör vänta med att köra med mer än 3gig RAM och hålla sig till 32bitars windows. Och vad det gäller överklockning av 920 så är det busenkelt på asus men absolut overkill på en musik-maskin.

EDIT - Sitter själv på en 920 , Asus P6T - SE . Och är skit nöjd !

Redigerat av Psyanid
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick rådet för många år sen att undvika Asus, och det av en person som satt som supportperson för ljudkort. Sen dess har jag ju inte använt Asus, så dom kan ju vara bra nu. Det jag använt mest är Msi och det har funkat bra för det mesta.

Peter

Hade ett MSI som jag varken fick igång ett Phonic eller ett Motu - kort på. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Du jämför 920 för 2.500kr med 860 som kostar 5.000kr?

860 kostar från 2579:- på Prisjakt och 920 kostar från 2424:-

Systemen är jämnbördiga prismässigt men jag har svårt att välja väg (och nu även moderkortstillverkare)

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bios-uppdatering ? Är nog inget han ska tänka på när trycker på PCn för första gången.

Har du både Giga/Asus - 1366 ? Vet inte varför man i första hand skulle slå ett slag för bios-uppdateringar och inte hurvida Bios använder komponenterna på brädet.

Kör med orginal Bios och jag har inga problem. Vad var det hos Asus som du upplever som ostabilt.

Bios ? Mjukvaru-hantering ? Hårdvara ?

Nu anser ju jag att man bör vänta med att köra med mer än 3gig RAM och hålla sig till 32bitars windows. Och vad det gäller överklockning av 920 så är det busenkelt på asus men absolut overkill på en musik-maskin.

EDIT - Sitter själv på en 920 , Asus P6T - SE . Och är skit nöjd !

Jo men det är ju tacksamt om företaget supportar sina saker efter att du köpt dem. Sen är det givetvis tycke och smak, man vill ju inte anse att man gjort ett "felköp".

860 kostar från 2579:- på Prisjakt och 920 kostar från 2424:-

Systemen är jämnbördiga prismässigt men jag har svårt att välja väg (och nu även moderkortstillverkare)

Sry trodde det var en 870 😳

Mer läsning...

1156 vs 1366

Link to comment
Dela på andra sajter

Som musiker borde man väl ändå prioritera A-sus till en musikmaskin...? 😳

Det viktiga är egentligen inte moderkortstillverkaren. Det som främst kan ställa till problem är chipsetet på moderkortet. Intels chipset har alltid fungerat bra till musikburkar. När det gäller Firewire så ska man se till att det är TI-chip.

Själv har jag alltid kört med ASUS eller Intel moderkort - och aldrig med annat än Intel chipset.

Med dagens flerkärne-processorer, så är det dessutom viktigare än någonsin att se till att ha en så hög busshastighet som möjligt, så att kärnonrna kan utnyttjas ordentligt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag kör med GA moderkort funkar skitbra, har till och med lyckats leka med nya Mac os Snow Leo på min EP45-DS3. Men Asus är inte kattskit det heller, bra grejor det oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Noctua är en riktigt bra och tyst fläkt.

Men det är inget måste om du inte vill ha en riktigt tyst dator.

Många inspelningsstudior kör med Noctua då den är tyst och inte alls ger ifrån sig något ljud.

Men om du ska ha datorn hemma eller i en studio så behöver du inte alls en Noctua 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu lagt mina beställningar (orkar inte läsa mer tester utan vill bygga istället).

Det blev ett 1366-system (mer påkostad arkitektur och mer utrymme för framtida uppgradering av minne mm).

Väntar med SSD till slutet av Oktober då mitt Windows 7 kommer och jag ändå ska ominstallera (ftf brist på diskar och priserna kommer förhoppningsvis gå ner).

Bytte även ner mig till ett passivt kylt Radeon HD 4850 som grafikkort (ritar väldigt sällan i ProE nu för tiden och vill inte ha oljud).

Höll kvar vid ASUS för moderkortet (hoppas jag inte gjorde fel där).

Intel Core i7 920 2,66GHz

CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC12800 1600MHZ (3X2GB)

ASUS P6T SE - moderkort - ATX

Gigabyte GV R485MC-1GI - grafikadapter - Radeon HD 4850

Samsung Spinpoint 1TB F3 SATA-2 7200RPM

Cooler Master Sileo 500 500W (Svart) Miditower-chassin

Sony DVD Recorder 24x SATA Internal Black

Vad ska jag gråta/jubla mest över?

Vad får ni ut för prestanda med era i7 920?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Har nu lagt mina beställningar (orkar inte läsa mer tester utan vill bygga istället).

Det blev ett 1366-system (mer påkostad arkitektur och mer utrymme för framtida uppgradering av minne mm).

Väntar med SSD till slutet av Oktober då mitt Windows 7 kommer och jag ändå ska ominstallera (ftf brist på diskar och priserna kommer förhoppningsvis gå ner).

Bytte även ner mig till ett passivt kylt Radeon HD 4850 som grafikkort (ritar väldigt sällan i ProE nu för tiden och vill inte ha oljud).

Höll kvar vid ASUS för moderkortet (hoppas jag inte gjorde fel där).

Intel Core i7 920 2,66GHz

CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC12800 1600MHZ (3X2GB)

ASUS P6T SE - moderkort - ATX

Gigabyte GV R485MC-1GI - grafikadapter - Radeon HD 4850

Samsung Spinpoint 1TB F3 SATA-2 7200RPM

Cooler Master Sileo 500 500W (Svart) Miditower-chassin

Sony DVD Recorder 24x SATA Internal Black

Vad ska jag gråta/jubla mest över?

Vad får ni ut för prestanda med era i7 920?

Cheers!

Spännande! ska bli kul att höra ett utlåtande om maskinen så småningom :rolleyes:

Hur mycket fick du ge för alltihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande! ska bli kul att höra ett utlåtande om maskinen så småningom :rolleyes:

Hur mycket fick du ge för alltihop?

Har inte hunnt testa "på riktigt" ännu (väntar på Windows 7 samt att köpa Cubase 5).

Dock, gamla projekt i Cubase SX3 som vid mixning var knappt körbara på min förra dator (Opteron med 3GB minne) drar nu ca 6-10 procent i taskmanagern... Datorn är helt sjukt snabb och det spelar liksom ingen roll vad jag lägger på för effekter.

Den är även hyfsat tyst (ska dock montera om diskarna med någon form av dämpning).

So far, sjukt nöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande! Vilken variant av W7 tänker du köra, och vilken Cubase 5?

Jag funderar själv på något likande senare i vinter.

Har beställt Windows 7 Home premium från Amazon UK (billigt, billigt).

Jag utgår ifrån att man inte behöver några av de funktioner som inte är med i Home premium. Skulle man verkligen behöva något så går det att uppgradera via nätet.

Kommer köpa Cubase 5 (ej studio). Förhoppningsvis blir det EDU-varianten (halva priset) men om det inte går (flickvännen arbetar delvis som pianolärare) så köper vi en fullversion från den som är billigast.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 eller 64 bitar? (För visst finns båda varianterna även för Homepremium?)

Båda varianterna finns på skivan.

Kommer installera Windows 7 64-bit men börja med Cubase 5 32-bit.

Då kommer Cubase ta upp till 4 GB ram och systemet få resten att leka med (har 6 GB ram + 1 GB på grafikkortet, 32 bit räknar annars av för grafikkortet pga addresseringen...).

Om nått/några år hoppas jag kunna köra Cubase 5 64-bit (utan bryggor/konverters och skit).

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har 3 250gb diskar i mindator och det blir ganska fort fulllt så vanliga större diskar är nog bättre.

Jag har 70GB och spelar in rätt regelbundet men har inga problem med utrymme.

Behåller du alltid alla råfiler kanske? Själv slänger jag det så fort jag blivit färdig.

Onsatan: Ser ut som en kraftfull burk. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...