Jump to content
Annons

Rösta på tema för MusikFestival #29


Memphis

Recommended Posts

Jag har ju aldrig varit med i nån Festival, så jag har inte reglerna klara för mig riktigt.

Men är det inte så att alla kan delta, oavsett vad man röstat på?

Behöver man ens ha röstat?

😲

Röstningen av tema är högst frivillig och har inget med deltagande i själva festivalen att göra 😆

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 100
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Röstningen av tema är högst frivillig och har inget med deltagande i själva festivalen att göra :rolleyes:

Däremot kan det ju vara bra om folk som röstar faktiskt har tänkt vara med i festivalen så det blir ett ämne som deltagarna faktiskt ville ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså nu blir jag orolig, är det verkligen "progg" han menade? Den svenska musikstilen där musikerna knappt kan spela eller sjunga? :S

Är det någon speciell du tänker på??? :rolleyes:

Trodde det var den engelska/amerikanska varianten med ledstjärnor som Rush/Yes/Dream Theater osv.

Om det är det första alternativet så vill jag rösta om 😛

Progg eller prog, det är helgarderat - man får själv välja vilken variant man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med skräck, var det typ Rosmaries Baby, eller ingick det deckarmusik typ

Hawai 5-0 också?

tror man får tolka det själv, sen av gör ju de som röstar om man tycker lika.

det här tycker jag kan klassas som "skräck" bland mycket annat men alla har ju sin egen upp fattning:

The Gastly ones: howlin hearse

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter inte som om det har någon betydelse vilken kategori det blir. Man gör som

man vill ändå. Skulle nog önska att tävlingsledaren ger, i alla fall några, direktiv när

tävlingen går igång.

De här tävlingarna brukar vara trevliga inslag och styras upp ordentligt.

Tyvärr har jag inte haft tillfälle att delta förut. Hoppas sjukgymnasten

ger klartecken på fredag (armbågsskada).

SadamJr, blir det skräck kan man inte komma med en dansbandslåt...

tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter inte som om det har någon betydelse vilken kategori det blir. Man gör som

man vill ändå. Skulle nog önska att tävlingsledaren ger, i alla fall några, direktiv när

tävlingen går igång.

när det gäller jazz och progg så är det ju musikstilar med speciella kännetecken som man får försöka göra genom att anväda samma typ av instrument, låtuppbyggnad mm. som är kännetecknande för resp. stil.

skräck däremot är ju mer en känsla som inte är genre bunden och kan förmedlas från en symfoniorkester så väl som ett death metal band och allt där emellan.

både instrumentalt och/eller text mässigt samt med ljudeffekter.

tex:

Rob Zombie: spookshow baby

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
Det här med skräck, var det typ Rosmaries Baby, eller ingick det deckarmusik typ

Hawai 5-0 också?

Tänkte också på filmmusik, typ

. [EDIT] Sixties hann före mig...

Deckarmusik är inte tillräckligt "skräck" enligt min ödmjuka mening 😑 .

det här tycker jag kan klassas som "skräck" bland mycket annat men alla har ju sin egen upp fattning:

The Gastly ones: howlin hearse

Alice Cooper är för många mästaren i den här genren. Men som någon anmärkte, utan bilderna - låter det tillräckligt skräckinjagande? Det kanske hänger på texten?

Rätt mycket av det 16 Horsepower har gjort borde kunna falla inom ramarna? eller?

Och vad tycker vi egentligen om det här? 😄

Redigerat av morgonte
Link to comment
Dela på andra sajter

White Zombie - More Human Than Human

Exempel på extraordinärt god modern skräckrock. En bra video är det också.

Oops. Det var censurerad. Suck. Och så slog det mig återigen hur man i allmänhet sänkt sina kvalitetskrav för kravet på tillgänglighet...

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

när det gäller jazz och progg så är det ju musikstilar med speciella kännetecken som man får försöka göra genom att anväda samma typ av instrument, låtuppbyggnad mm. som är kännetecknande för resp. stil.

skräck däremot är ju mer en känsla som inte är genre bunden och kan förmedlas från en symfoniorkester så väl som ett death metal band och allt där emellan.

både instrumentalt och/eller text mässigt samt med ljudeffekter.

tex:

Rob Zombie: spookshow baby

Jag tycker att man borde bestämma att det ska vara skräckfilmsmusik. Annars kan man ju göra vafan som helst och säga att det är "skräck". Det blir ju inte speciellt roligt tror jag. Jag röstade på filmaktig musik. Kan det lika gärna vara surf, garage, industri, heavy metal, punk eller vad som helst så tar jag nog tillbaka min röst.. Meningen är väl att man ska bli rädd av musiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, fast reder det inte ut sig självt? Om någon säger att "detta är skräck" och alla tycker att det låter som ... country... så lär väl inte den låten få många poäng. Kan man hoppas i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man borde bestämma att det ska vara skräckfilmsmusik. Annars kan man ju göra vafan som helst och säga att det är "skräck". Det blir ju inte speciellt roligt tror jag. Jag röstade på filmaktig musik. Kan det lika gärna vara surf, garage, industri, heavy metal, punk eller vad som helst så tar jag nog tillbaka min röst.. Meningen är väl att man ska bli rädd av musiken?

Precis som min gode vän Rabieshund just skrev, syftet när jag lanserade ämnesförslaget var att man ska bli så rädd att man skiter knäck helt enkelt. Det var så jag tänkte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, fast reder det inte ut sig självt? Om någon säger att "detta är skräck" och alla tycker att det låter som ... country... så lär väl inte den låten få många poäng. Kan man hoppas i alla fall.

Sant, men nog blir det roligare om det är många bra bidrag som folk tycker passar? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
Jo, fast reder det inte ut sig självt? Om någon säger att "detta är skräck" och alla tycker att det låter som ... country... så lär väl inte den låten få många poäng. Kan man hoppas i alla fall.

Ju tydligare avgränsningar - desto bättre är det. Det är inte så kul om man nu gör en skitbra deckarlåt och sen inte får några poäng för att det inte var klart från början att det faller utanför ramarna.

[EDIT] För övrigt kan väl country också vara skräck...se min tidigare länk till 16 Horsepower, eller?

Redigerat av morgonte
Link to comment
Dela på andra sajter

KRITERIE:

Skräck är det när man blir rädd. Eftersom det inte är en film, så är det vad vi hör, dvs. ljudet, som vi ska bli skrämda

av, vid bedömningen. Sedan får det vara hurmanvill och i vilken genre som helst.

Jag borde veta, som skapat ämnet - eller hur, Memphis?!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja!

Har varit borta sedan i Fredags, såg att det tillkommit några få röster. Kontrollräknade en gång och nedan kommer resultatet. Även om jag skulle missat någon enstaka poäng så spelar det ingen större roll eftersom man ändå ser en klar vinnare:

-Svin - 1,1,1,1,1,1,1,2,1,2

Summa: 12p

-Progg - 2,1,2,1,2,2,2,1,1,1,2

Summa: 17p

-Jazz - 1,1,2,1,1,1,1,2,1,2,2,2,2,1

Summa: 20p

-Skräck - 2,2,2,2,2,2,2,2,1,2,1,2,2,1,1,1,2,2,1

Summa: 32p

Temat för festival #29 kommer vara Skräck!! 😠😆

Festivaltråden kommer upp i morgon eftersom jag verkligen behöver sova nu. Tjao!

Mvh

Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...