Jump to content
Annons

Mastra och crossfade:a låtar till cd


oceanmusic

Recommended Posts

Har 11 låtar som jag skall mastra och sedan bränna ut på skiva. Eftersom jag är mest van vid att jobba i Cubase tänkte jag göra mastringen där. Dock vill jag att en del av låtarna ska crossfade:a på skivan sen så jag tänkte att jag därför ska sätta ihop alla låtarna till ett enda långt spår, och där i klippa ut låt för låt. Ni hajjar vad jag är ute efter tror jag. Då är ju frågan, kan jag göra detta i Cubase eller ska jag göra det i typ Wavelab, Goldwave eller liknande? Min erfarenhet är att Cubase (kör SX3 för närvarande) inte exporterar ut ett klipp från den exakta nollpunkten riktigt utan klipper nån milisekund i början och slutet av klippet... fast det var kanske på SX2-tiden. Vidare, hur påverkas mina mastrade filer om jag först mastrar dom i separata mastringsprojekt i Cubase och sen tar in dom i ett nytt projekt där jag sätter ihop dom i den ordningen jag vill och sedan exporterar ut på nytt? Kommer jag förlora något längs vägen?

Kort sagt, hur gör jag detta effektivast och smidigast?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du laddar ner en trial av cdarchitect från sony som har 30 dagars ohämmad funktion

den fixar allt du vill å är lättjobbat

du mixar ner resp låt i cubase å drar sen in dom i cdarch

där fixar du crossfades starttider etc etc

http://download.sonymediasoftware.com/archive/cdarchitect/

ta hem v5.2a

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt göra detta själv i Cubase och klippt ut en färdig "crossfademix" och sedan exporterat ut. Problemet blev sedan när jag skulle bränna själva skivan i Nero, eftersom det blev ett litet hack på typ 100ms mellan varje spår.

Bästa resultatet har jag dock bara fått i Wavelab (Steinberg) eller Waveburner (Logic paketet). Det senare är superenkelt att jobba i tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

du laddar ner en trial av cdarchitect från sony som har 30 dagars ohämmad funktion

den fixar allt du vill å är lättjobbat

du mixar ner resp låt i cubase å drar sen in dom i cdarch

där fixar du crossfades starttider etc etc

http://download.sonymediasoftware.com/archive/cdarchitect/

ta hem v5.2a

Den frågar efter serial ändå... :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att crossfades mellan låtar inte fungerar när man konverterat låtarna till mp3, är ändå i det formatet de flesta lyssnar på musik nuförtiden.

Eh va? Jag har massor med skivor i mp3 som spelas utan hack mellan låtar som går in i varann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det beror på hur man gör... Jag gjorde en mix av flera låtar med crossfades och la in alla cuepunkter... dvs alla tracks... Det spelas inte upp utan hack... Men när jag lät hela skivan vara ett enda spår så funkar det utan problem.

Edit: Däremot spelas CD-skivan upp med alla tracks utan hack... men det är ju okomprimerad pcm.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Eh va? Jag har massor med skivor i mp3 som spelas utan hack mellan låtar som går in i varann.

Du kanske har någon övertoningsfunktion i din mediaspelare?

När man konverterar en fil till mp3 anvrundas nämligen antalet samples, så i nio fal av tio lägger konverteraren till ett par blanka samples som skapar ett hack vid uppspelningen av filen sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske har någon övertoningsfunktion i din mediaspelare?

Det har jag i och för sig.

När man konverterar en fil till mp3 anvrundas nämligen antalet samples, så i nio fal av tio lägger konverteraren till ett par blanka samples som skapar ett hack vid uppspelningen av filen sen.

Jaha okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...