Jump to content
Annons

REBEAT! Kolla in detta!


Polder

Recommended Posts

Claes glömde att berätta att ingen amatörmusiker, inte heller alla proffs, behöver varken isrc- eller ean-koder. Det går utmärkt att sälja digital musik på alla dom ställen som räknas upp i polders lista utan ean eller isrc.

Inte heller gör koderna någon skillnad; detta är fortfarande ett cyniskt utnyttjande av folks drömmar.

Rebeat borde berätta vad låtarna drar in i genomsnitt, att slänga fram en eller två storsäljare ("Johan tjänade 1500 kr på en vecka!") håller inte. Jag hävdar fortfarande att nästan ingen har en chans att tjäna mer än kaffepengar, och att dom allra flesta inte ens kommer sälja tillräckligt för att täcka kostnaderna rebeat tar ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Problemet verkar vara att man fortfarande måste stå för marknadsföringen själv. Finns

det liknande tjänster där man gratis, eller mot betalning, kan få någon hjälp med detta?

I och med att ingen bryr sig om amatörmusik så är det en helt omöjlig uppgift att marknadsföra sådan med någon slags kraft, åtminstone om det inte ska kosta ofantligt mycket.

Jag tror i och för sig att man kan få lite effekt genom att annonsera via Facebook (eller motsvarande). Du kan betala per klick och betalar bara så mycket som du själv vill (minimum 10 öre, tror jag). Fast räkna med att 1 på 1000 köper när de väl klickat så någon ekonomi i det hela lär det inte bli ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att marknadsföra sig är ju alltid a-och-o. Ju mer pengar man har desto mer köpare kan man köpa, typ.

Är man amatör som mig så är det en riktigt bra start att skapa musik, lägga ut det på så många butiker som möjligt och själv sprida rykte/namn. Håller man på ett par år så kommer man säkerligen nånstans. Och man har friheten själv, helt och hållet vad man vill göra med sitt material.

Att bara göra musik och låta den ligga på någon hårddisk genererar ingenting. ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
är inte isrc koden (där label/bolagskoden är en info) en upphovsrättslig märkning? om man använder annans kod så tillhör ju verken dennes bolag??? hmm....

Nej - den används bara som en identifiering av den enskilda låten. Upphovsrätten tillhör alltid upphovsmannen.

Det är alltså inga problem att använda ISRC-koder som man får av någon annan, men det gäller ju att koderna aldrig återanvänds, utan att det alltid är unika koder för varje enskild låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Att marknadsföra sig är ju alltid a-och-o. Ju mer pengar man har desto mer köpare kan man köpa, typ.

Är man amatör som mig så är det en riktigt bra start att skapa musik, lägga ut det på så många butiker som möjligt och själv sprida rykte/namn. Håller man på ett par år så kommer man säkerligen nånstans. Och man har friheten själv, helt och hållet vad man vill göra med sitt material.

Att bara göra musik och låta den ligga på någon hårddisk genererar ingenting. ;D

Nyfiken på hur det gått för dig om det har hunnit hända något ännu?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja Polder har du fått någon valuta för de stålarna du halade upp? Eller ska vi tolka din tystnad att du har insett du blivit blåst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajemen. Har endast laddat upp en stycken låt. Den har sålts i Sverige, Danmark, England Spanien,Holland och Tyskland. Ca 100 exemplar. Så det är väl ingen årslön man får in men ändå 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajemen. Har endast laddat upp en stycken låt. Den har sålts i Sverige, Danmark, England Spanien,Holland och Tyskland. Ca 100 exemplar. Så det är väl ingen årslön man får in men ändå 🙂

Kul att du fått några kopior sålda, gratulerar! 😛

Jag är nyfiken för jag funderar på att släppa nya plattan via dom men är skeptisk till avtalet just nu...vetefasen hur jag ska göra.

Är trött på CDBABY och deras strul sen dom bytte ägare. Sen är ju REBEAT en ANING mer Europacentrerat vilket talar till deras fördel...

men jag är skeptisk fortfarande, gillar inte avtal med exklusiva rättigheter även om jag förstår varför dom ibland behövs.

Redigerat av Voide
Link to comment
Dela på andra sajter

Jajemen. Har endast laddat upp en stycken låt. Den har sålts i Sverige, Danmark, England Spanien,Holland och Tyskland. Ca 100 exemplar. Så det är väl ingen årslön man får in men ändå 😛

Har den sålts eller streamats, och på vilka sajter?

Hundra klick på Spotify ger 25-30 öre, hundra sålda downloads på iTunes kan innebära några hundra spänn, så det är rätt viktigt.

Hur stor del av din insats har du dragit in, har du fått nån utbetalning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajemen. Har endast laddat upp en stycken låt. Den har sålts i Sverige, Danmark, England Spanien,Holland och Tyskland. Ca 100 exemplar. Så det är väl ingen årslön man får in men ändå 😄

alltid kul när folk gillar musiken! kör hårt.. !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Personligen förstår jag inte hur man kan vara glad efter att ha sålt 100 ex i så många länder, skulle inte ens vara glad om det vara från samma kommun... om du e glad så är jag glad för din skull men personligen skulle jag nog sluta göra musik om det jag släppte bara sålde 100ex.

Man kan inte vara onemanarmy, det blir sällan bra. Skaffa en agent eller manager som jobbar aktivt med placeringar osv, det ger bra mycket bättre resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen förstår jag inte hur man kan vara glad efter att ha sålt 100 ex i så många länder, skulle inte ens vara glad om det vara från samma kommun... om du e glad så är jag glad för din skull men personligen skulle jag nog sluta göra musik om det jag släppte bara sålde 100ex.

Man kan inte vara onemanarmy, det blir sällan bra. Skaffa en agent eller manager som jobbar aktivt med placeringar osv, det ger bra mycket bättre resultat.

Det är väl en del av problemet (och möjligheten för den här typen av verksamhet) för många; att hitta någon som tror på dig och vill utföra det arbetet. Inte minst med tanke på hur stor konkurrensen är...

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Vad är det som är så dåligt med att sälja 100ex?

Bullet här från Växjö kom ju upp på andra plats på försäljningslistan genom att sälja ca 800 ex av sin senaste cd...., vad som inte framgick var ju att alla skivorna ingick i inträdesbiljetten till deras releaseparty.

800 Cd = tvåa på försäljningslistan i Sverige, 100 försäljningar av en låt måste väl då anses som helt ok.

Redigerat av sadomachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så dåligt med att sälja 100ex?

Bullet här från Växjö kom ju upp på andra plats på försäljningslistan genom att sälja ca 800 ex av sin senaste cd...., vad som inte framgick var ju att alla skivorna ingick i inträdesbiljetten till deras releaseparty.

800 Cd = tvåa på försäljningslistan i Sverige, 100 försäljningar av en låt måste väl då anses som helt ok.

800 under hur lång period? en vecka, 1 månad, 1 år?? måste ju har varit under en vecka och i ETT land med 10milj inv, att sälja 100 ex under 5 månader i 6 länder som har över 100 000 milj inv kan du väl inte tycka är speciellt bra på något sett. Det kommer ta 20 år innan man ens finansierat datorn man gjort det i... vad är det som är bra med det?????

Vad har jag missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

800 under hur lång period? en vecka, 1 månad, 1 år?? måste ju har varit under en vecka och i ETT land med 10milj inv, att sälja 100 ex under 5 månader i 6 länder som har över 100 000 milj inv kan du väl inte tycka är speciellt bra på något sett. Det kommer ta 20 år innan man ens finansierat datorn man gjort det i... vad är det som är bra med det?????

Vad har jag missat?

...kanske att det är bättre att sälja 100 ex än att inte få in ett enda öre på sin musik...? 🥰

Om man inte satsar helhjärtat på att slå igenom och bli stor och eftertraktad artist, så är alla lyckade försäljningar ju jättekul när det är sådant man gör mest för att det är kul. Det blir ju en liten bonus till att man har världens roligaste hobby. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)
800 under hur lång period? en vecka, 1 månad, 1 år?? måste ju har varit under en vecka och i ETT land med 10milj inv, att sälja 100 ex under 5 månader i 6 länder som har över 100 000 milj inv kan du väl inte tycka är speciellt bra på något sett. Det kommer ta 20 år innan man ens finansierat datorn man gjort det i... vad är det som är bra med det?????

Vad har jag missat?

Det är klart att det inte är nån succe rent ekonomiskt, men vem fan håller på med musik får pengarnas skull?

Vi har lirat i 15 år och jag har nog fortfarande inte tjänat ihop till den här datorn......, men det betyder ju inte att jag inte har skitkul, det betyder inte heller att vi inte har några fans.

Det betyder bara att vi har överlägset flest fans i USA och dom har problem att få tag på våra plattor, och dom bolag vi har legat på har haft svårt med distibution over there...

Vill du tjäna pengar så gör något annat, eller spela åtminstone inte alternativ musik.

Redigerat av sadomachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att det inte är nån succe rent ekonomiskt, men vem fan håller på med musik får pengarnas skull?

Alla som jobbar heltid med musik är beroende av pengarna som musiken generar, annars går det inte att ha det som heltidsjobb.

Har man det som hobby så är det ju klart att det inte spelar någon roll hur mycket man säljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag håller på i hobby nivå, men klart att man vill utvecklas, och kan man dra in lite pengar för att köpa lite nya saker så vore det väl underbart!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • 1 år senare...

Lite återkoppling.

Nu har det gått ett bra tag.

Jag har släppt några fler låtar och sålt en del fler copies =)

Just nu ligger jag strax under 600 tracks sålda genom ReBeat. Sålda, ej streamde...

Rebeat har dessutom utvecklad mjukvaran ordentligt så de känns väldigt professionellt.

Jag har fått rapport varje månad på antal sålda låtar, streamade, vilka butiker, länder osv.

Det som återstår är ju att lära sig marknadsföra sig själv bättre. Eller köra ett mer kommerciellt genre =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Polder: Hoppas att försäljningen gått bättre än förväntat. Hade varit mycket trevligt med ytterligare en återkoppling på hur försäljningen går och kanske rent av ännu mer tankar och funderingar kring hur du tycker att konceptet fungerar.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...