Jump to content
Annons

Studiofestival #28 - Ge ditt tema-förslag


Freddy

Recommended Posts

morgonte (oregistrerad)

Plockar lite gamla och nya förslag:

Tretakt - i valfri genre. (Jag vill höra trance i tretakt 🙂 )

eller Udda taktarter, 5, 7, 11, 13-takt osv. - Fast här har balkanmusik och prog rock (med ett g) naturligt vissa försteg eftersom dom normalt sysslar med sånt.

Om det ändå ska vara genre, föreslår jag BLUES! Farfar till all riffbaserad musik och en hyfsat bred genre. Dessutom kanske det går att locka med någon av alla gamla bluesrävar som sitter i stugorna och häckar 😎 - det borde finnas ett antal här på forumet också... Och så behöver man inte grubbla så mycket på ackordföljden 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 83
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Med reservation för att jag inte kommer ihåg vad som varit tidigare slänger jag ur mig några ogenomtänkta grejer:

* musikvideo - för att det verkar skoj, de flesta har väl numera nån kamera som kan filma

* falsettsång - för att jag inte kan

* grunge - för att det verkar svårt

Edit: motivering

+1 Musikvideo - Utan bedömning på bildkvalité. Alla har väl en mobil man kan filma med?

Plockar lite gamla och nya förslag:

Tretakt - i valfri genre. (Jag vill höra trance i tretakt 🙂 )

eller Udda taktarter, 5, 7, 11, 13-takt osv. - Fast här har balkanmusik och prog rock (med ett g) naturligt vissa försteg eftersom dom normalt sysslar med sånt.

Om det ändå ska vara genre, föreslår jag BLUES! Farfar till all riffbaserad musik och en hyfsat bred genre. Dessutom kanske det går att locka med någon av alla gamla bluesrävar som sitter i stugorna och häckar 😎 - det borde finnas ett antal här på forumet också... Och så behöver man inte grubbla så mycket på ackordföljden 🙂 .

Gillar också idén med bara udda takter. Kanske t.o.m. med att man inte får ha två takter i rad med samma taktlängd?

typ 3, 4, 3, 4 eller nåt bara. Extrema fall kanske löser 5, 7, 4, 9, 7, 5 osv?

Redigerat av Metalrobban
Link to comment
Dela på andra sajter

- Psalm låter helt fantastiskt, hittar jag en minut ska jag försöka vara med.

- en element/objekt som måste användas är också kul (midimelodi slinga, loop eller liknande)

- 3/4 tema eller udda takter låter spännande

- lägger till tema "Vocoder"

(obs, har aldrig varit med i en festival och är lite dålig insatt i vad som har gjorts tidigare)

Redigerat av zagor
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar idén med färdig text och Postrocksfestival! Postrock är kul för att det är så lekigt. "Äh, jag slänger väl på lite gitarr här och lite bas där och..."

Edit

Inte färdig text och post rock i samma festival alltså... någon utav dem.

Redigerat av Ljunghusen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker temat ska vara remix. Alla utgår från en och samma vocal inspelad i fast tempo och given tonart.

Mer än så får man inte. Ingen vet hur originalet egentligen går. Alla grepp och genres tillåtna! 😲

-1

Då är ju allt det roliga gjort och bara det tråkiga meningslösa slitgörat kvar

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Plockar lite gamla och nya förslag:

Tretakt - i valfri genre. (Jag vill höra trance i tretakt 😄 )

eller Udda taktarter, 5, 7, 11, 13-takt osv. - Fast här har balkanmusik och prog rock (med ett g) naturligt vissa försteg eftersom dom normalt sysslar med sånt.

Om det ändå ska vara genre, föreslår jag BLUES! Farfar till all riffbaserad musik och en hyfsat bred genre. Dessutom kanske det går att locka med någon av alla gamla bluesrävar som sitter i stugorna och häckar 😎 - det borde finnas ett antal här på forumet också... Och så behöver man inte grubbla så mycket på ackordföljden 😄 .

Vill stödja förslaget om blues - för det är min favoritmusik.

Gärna udda taktarter - så vi tvingar oss tänka i nya banor.

Gillar ide'n också med färdig text eller melodi som får inkorporeras helt fritt.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
Psalm + extrem ångest? 😄

Jag säger bara: Psalm nr 74 i nuvarande psalmboken:

Du som gick före oss längst in i ångesten

hjälp oss att finna dig, Herre, i mörkret.

Sven-Erik Bäcks tolvtonsmelodi har blivit både älskad och hatad, men musik som stryker medhårs är det inte! Tungt!

Link to comment
Dela på andra sajter

olika takter låter krångligt och jobbigt, nått lite enklare eller nått gammalt tema som man missat tidigare.

det finns en tråd med alla tidigare teman som varit och regler för de festivalerna.

studio forums festtival historik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på Sixties länk...fasiken vilka grymma festivaler man missat!

Weekend madness verkade ju helt underbar...70-tals disco wow! (glömde kolla ligger låtarna kvar från festivalerna?)

Och så missade jag lookalike, tänkte föreslå det men såg ju i länken att det har varit en vända men det har väldigt mycket annat också.

Jag slår ett slag för reggae (i baktakt) och en sommardänga, vem vill sjunga om en tom flaska rödvin och att man skulle lika gärna dela grav med grannhunden (ångest-Blues) nu när sommaren är på ingång!?

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Göra en låt som ska emulera en viss färg (eller ett visst ting). Motivering: det kan bli roligt att se hur olika människor tolkar samma färg med hjälp av ljud. Eventuella likheter och olikheter kan bli väldigt intressanta.

Röstar på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

För jag har tagit studenten! för jag har tagit studenten! för jag har tagit studenteeeeen! Fy fan vad jag är bra! 😄:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

(off topic)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...