Jump to content
Annons

Kan en Dell dator va nåt att ha?


robc

Recommended Posts

Hej, tycker det är svårt det här med musikdatorer. Har läst på mkt på forumet om olika datorer och vistas vara eller inte vara.

Tycker nån jag är en dåre om jag köper en prisvärd Dell på Elgiganten för 4990kr ? Har tight budget.

Dell Inspiron 530

Intel Pentium E5200 2,50 (GHz)

3 GB RAM

Chipset Intel G33

ATI Radeon HD3650 med 256 dedikerade MB

320 GB hårddisk

sex USB-portar och HDMI-utgång, LAN Kort typ 10/100

Ljudkort typ Realtek ALC888 (7.1-ch.)

Vista Home Premium

Kommer köra bl.a. AD och Cubase studio4

med ett internt Audiophile 24/96.

Är medveten om att den kan låta, men det är inget problem för mig.

Är det en stor chansning eller kan det gå :-)

Vad tror ni?

robc

Längre spec:

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, tycker det är svårt det här med musikdatorer. Har läst på mkt på forumet om olika datorer och vistas vara eller inte vara.

Tycker nån jag är en dåre om jag köper en prisvärd Dell på Elgiganten för 4990kr ? Har tight budget.

Dell Inspiron 530

Intel Pentium E5200 2,50 (GHz)

3 GB RAM

Chipset Intel G33

ATI Radeon HD3650 med 256 dedikerade MB

320 GB hårddisk

sex USB-portar och HDMI-utgång, LAN Kort typ 10/100

Ljudkort typ Realtek ALC888 (7.1-ch.)

Vista Home Premium

Kommer köra bl.a. AD och Cubase studio4

med ett internt Audiophile 24/96.

Är medveten om att den kan låta, men det är inget problem för mig.

Är det en stor chansning eller kan det gå :-)

Vad tror ni?

robc

Längre spec:

Om ljudkortet ditt, som väl är ett pci-kort (?) inte krockar med nåt annat på samma irq-kanal i datorn, så tror jag detta kommer att fungera mycket bra, särskilt med tanke på det låga priset, 5000;-. Ditt ljudkort Audiophile är väl ett pci-ljudkort, va?! Såg att det fanns båda lediga pci- och pci-expressplatser i burken, ingen firewire, men väl 6 st usb. Det fanns bra med dedikerat grafikminne och 3 MB RAM. Hdd-n snurrar på bra med 7200 rpm. Hade den Vista? Nu bör väl dock drivrutiner ha uppdaterats så att de funkar till det operativsystemet? Nån annan kanske vet mer härom. Slå gärna till och berätta sedan hur det gick. Vista kan väl uppgraderas senare om man vill till Ultimate- eller Business-versionen om man vill det, eller hellre nedgraderas till XP.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att den funkar att spela in musik på, men jag tror också att den inte funkar lika bra som om du bygger ihop en musikdator med valda delar. Det är ganska ovanligt att man hör talas om kontorsburkar som det absolut inte går att spela in på, så det ska nog gå bra.

Om du skriver vilken modell du har tittat på så kanske det finns nån som sitter med en lika dator, jag skulle tro att det finns en del forummedlemmar som kör Delldatorer. Jag gör det inte själv, jag håller mig till en billig Fujitsu-Siemens! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

har haft en dell som jag hade ett m-audio 2496 kort till och det var inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för respons.

debatt- Ja, Audiophile är ett pci-ljudkort

bakke- Ja, jag ska ju inte köra några tunga samlpers tex

sixties- Det låter ju bra

SoloNo1- Skönt att höra

ChrilleO- Att plocka ihop en dator blir genast dyrare.

Jag gjorde ett försök här, men jag har bara chansat lite i valen, behöver nog hjälp !

Bugdet musikdator på Datorbutiken

Behöver man sen hjälp att plocka ihop den oxå blir det en tusing dyrare.

I detta fall 7200+ 1000= ca 8200kr

Därför funderar man på om inte en Dell för 5000 skulle kunna göra nästan lika bra ifrån sig,

eller är jag bara en snål dåre som chansar 😏 ? :-)

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för respons.

debatt- Ja, Audiophile är ett pci-ljudkort

bakke- Ja, jag ska ju inte köra några tunga samlpers tex

sixties- Det låter ju bra

SoloNo1- Skönt att höra

ChrilleO- Att plocka ihop en dator blir genast dyrare.

Jag gjorde ett försök här, men jag har bara chansat lite i valen, behöver nog hjälp !

Bugdet musikdator på Datorbutiken

Behöver man sen hjälp att plocka ihop den oxå blir det en tusing dyrare.

I detta fall 7200+ 1000= ca 8200kr

Därför funderar man på om inte en Dell för 5000 skulle kunna göra nästan lika bra ifrån sig,

eller är jag bara en snål dåre som chansar 😏 ? :-)

Tror att du kan bli hur nöjd som helst, jag fick aldrig några dropouts eller något liknande när jag körde på min, det enda som strulade var just att kraften inte räckte till när det blev för mycket av allt det goda!

Kör på det där, hur bra affär som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alina systems i Uppsala har bra, avskalade datorer till bra peng.

Vi som sitter med två-tre år gamla datorer har nog bra mycket slöare rigg än dig, så köp köp köp 😎

Det är klart att om du betalar du mer får du mer pulver..men jag tror man kommer långt med en sådan pjäs.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej, tack för bra respons. Tänkte skriva en rad o berätta hur det sen gick med köpet.

"Debatt" ville veta när jag köpt nåt.

Det blev faktiskt en "Dell inspiron 530" på Elgiganten för 5000kr

(3gb ram, 2,4Ghz). Den rullar på bra. Kör ungefär 10-20 ljudspår o minst lika mkt effekter + AD.

Rätt drivare till kortet fanns.

Var det kanske bara tur att allting funkar ok med en orinär kontorsmaskin med Vista ?

Nej, tror inte det. I vilket fall är den snabbare än min PIII 650Mhz, windows 98 som jag nu skrotat efter 7år :-)

Varför då byta när den gamla datorn funkade frågar säkert någon :-) jo för att kunna köra AD !

Kör Cubase 4, Audiophile 24/96, AD, HALion one.

robc

Link to comment
Dela på andra sajter

det du kan göra -(som jag gjorde med min dell) är att köpa till en hårddisk för ljudfiler mm.

så du har program och operativ system på 1:a hårdissken och övrigt på den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för respons.

debatt- Ja, Audiophile är ett pci-ljudkort

bakke- Ja, jag ska ju inte köra några tunga samlpers tex

sixties- Det låter ju bra

SoloNo1- Skönt att höra

ChrilleO- Att plocka ihop en dator blir genast dyrare.

Jag gjorde ett försök här, men jag har bara chansat lite i valen, behöver nog hjälp !

Bugdet musikdator på Datorbutiken

Behöver man sen hjälp att plocka ihop den oxå blir det en tusing dyrare.

I detta fall 7200+ 1000= ca 8200kr

Därför funderar man på om inte en Dell för 5000 skulle kunna göra nästan lika bra ifrån sig,

eller är jag bara en snål dåre som chansar 🙂 ? :-)

Pro-tools kan vara lite känslig för vilken dator/vilket moderkort man har.

Externa ljudkort är väldigt känsliga för vilket chipset man använder för USB/Firewire, men du kan ju alltid köra med ett tredjeparts kort via PCI/PCIX

En hel del bakgrundsprogramn osv som skickas med kan störa inspelning, men det kan man ju lätt fixa om man är lite händig.

En ren windowsinstallation är oftast en bättre utgångspunkt.

Det brukar vara ganska "low-end" specar på kontorsdatorer, men dagens burkar är så pass snabba ändå så för hobbybruk lär det inte bli problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...