Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har ju babblat av och till om mina planer att bygga diffusorer pÄ ett lite enklare sÀtt, och nu har dÄ rÄmaterialet kapats till hos vattenskÀraren.

Tanken var att skÀra ut dem med vattenskÀrare ur skivor:

kapat.jpg

Sagt Ä gjort sÄ ritade jag upp och lÀmnade ivÀg för kapning.

Ett blÄtt paket hÀmtades:

dif1.jpg

I Ätta skivor ligger totalt 48 remsor, eller "skylines" utskurna enligt denna bild:

dif2.jpg

...och sĂ„ hĂ€r ser bitarna ut 😛

dif3.jpg

MYCKET nöjd! NU skall se limmas upp pÄ en skiva, sÄ de bildar en ca 1,1x1,2 m stor difffusor. Den blir "hyfsat" djup, 25 cm drygt, vilket gör den mycket mer bredbandig Àn mÄnga som vinns att köpa. Det hade ju givetvis gÄtt att göra den en halvmeter djup, men jag ville först testa lite. Det gÄr ju Ät mer material.

Nu Àr man lite sugen pÄ att gjuta gipd/betong/betong med lecakulor eller nÄgot i "negativen" som blir över...

Ă„terkommer med information om bygget 😎

Annons
Postat

SpÀnnande! Undrar hur vÀl de fungerar. Verkar vara bra dimension pÄ det och skulle det funka bra har du ju en affÀrside dÀr. SÀtta ihop sin egen diffusor.

Kan du inte fylla negativen med polkagris!!?? 😛 mmmmmmmmmm "Quality diffusor, if you don't like it, eat it"

Postat
Vad kommer kalaset att kosta? Vad fick dig att vÀlja prim 13 och inte 7?

AlltsÄ, ren kapkostnad (utom stÀllkostnaden dÄ som tillkommer....) sÄ rör det sig faktiskt om mindre Àn en hundring per styck -om man kör 6 st. Jag körde fyra, för ca 500 kr. plus material 700

sÄ 1200 kr för fyra stycken. Kapkostnaden skulle blivit densamma för tvÄ till (flera munstycken) VÀljer man dessutom billigare plast blir det ju löjligt billigt. Sen kan man tÀnka sig att köra i gjutna betingplattor, eller sten...eller trÀ.

jag snurrade runt pÄ internet och kollade, och det var fler som rekommenderade pri13 om man skulle ha flera i bredd. Det skulle vara bÀttre enligt nÄgra som verkade veta. Men för min del Àr det en chansning och en halvunderbyggd gissning pÄ att fler nivÄer bör ge en bÀttre spridning.

SpÀnnande! Undrar hur vÀl de fungerar. Verkar vara bra dimension pÄ det och skulle det funka bra har du ju en affÀrside dÀr. SÀtta ihop sin egen diffusor.

Kan du inte fylla negativen med polkagris!!?? 😛 mmmmmmmmmm "Quality diffusor, if you don't like it, eat it"

Polkagris vore inte fel. stenhĂ„rd sockerkaka annars? 😄 :D

man skulle faktiskt enkelt kunna ordna gruppköp pĂ„ dessa sen, men jag mĂ„ste först prova mina först 😆

Postat

Behövs kanske förtydligande hÀr:

totalt 1200 Kr för fyra stycken "kompletta perioder, bas 13".

dessa blir 52x60cm. Totalt för fyra blir det alltsÄ 1,2 x 1,08 meter. 25 cm basmÄtt i berÀkningarna.

Postat

Ser riktigt bra ut Emulator!! 😛 SĂ€g till nĂ€r det Ă€r dags för gruppköp!!

En frÄga bara.. vad vÀger det hela in pÄ?

Postat

hm, jag minns inte exakt, men jag kan vÀga dem sen. Tror det rör sig om totalt 10 kg plus skivan de skall sitta pÄ eller nÄgot sÄnt..

Skall köpa lite spackel och snygga till vissa snitt i helgen. Sen nĂ„n fĂ€rg ocksĂ„, babyblĂ„ Ă€r inte riktigt stĂ€mningshĂ€jare i min lilla studio 😛

Postat

OK, sÄ 10kg för 4st delar pÄ 52x60cm? det Àr vÀl inte sÄ farligt jÀmfört med att bygga med trÀreglar och sÄ..

eller Àr det per del?

hur Àr snitten? behöver du spackla mycket för att fÄ snitten snygga?

kan man inte gjuta med typ papir mache eller nĂ„got?😛

Postat

Nja, man behöver inte spackla mycket -jag tror faktiskt det skulle rÀcka att bara putsa lite med smÀrgelduk faktiskt! 10 kg totalt skulle jag tro, skall vÀga dem sen!

gjutmaterial ja...undra vad som skulle vara billigast? Funderar pĂ„ om man kunde smula frigolit i betong och försöka fĂ„ dem "bara lite tyngre Ă€n trĂ€?" Eller lecakulor? Eller kan man göra egen spĂ€nskiva pĂ„ nĂ„got sĂ€tt...vatten+ trĂ€lim + spĂ„n ? 😛

kĂ€nns du som man vill utnyttja negativen som sagt 😆

Postat

Tror inte man behöver ytbehandla ur en rent akustisk synvinkel, bara kosmetisk. EPS i högre densiteter Àr nog ganska reflektiv utan yta.

pme (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Vad kommer kalaset att kosta? Vad fick dig att vÀlja prim 13 och inte 7?

13 Àr bÄde primtal och fibonacci!

Redigerat av pme
Postat
Tror inte man behöver ytbehandla ur en rent akustisk synvinkel, bara kosmetisk. EPS i högre densiteter Àr nog ganska reflektiv utan yta.

Precis min Äsikt! ytbehandlingen syftar mest att fÄ bort det babyblÄ, och lite skÀgg som blir nÀr vattnet slÄr igenom. Blir ju lite skÀgg dÀr...

Wow! Snyggt.

Ska bli kul att se det slutgiltiga resultatet!

Postar nĂ€r det hĂ€nder nĂ„got i kĂ€llarn 🙂

13 Àr bÄde primtal och fibonacci!

En anledning sĂ„ god dom nĂ„gon 😄

Postat

Rolig idé!!!

Ska du ha smÄ gubbar och bilar mellan höghusen?

(NĂ€r min son och jag bygger Lego blir det ofta stadsplanering a la Manhattan.)

pme (oregistrerad)
Postat
SĂ„ hĂ€r kommer det se ut nĂ€r alla fyra sitter ihop 😳

alusky.jpg

Är det optimalt att ha de parallellt-symmetriskt som du har pĂ„ bilden? Intuitivt sĂ„ skulle jag vrida tvĂ„ pĂ„ diagonalen π/2. (Men intuitionen Ă€r inte alltid helt korrekt...)

Postat

Det ser jÀkligt intressant ut!

SÀtt upp mig pÄ intresselistan!

Var sÀtter man upp dem?

I taket?

PÄ vÀggen?

Postat

Legogubbar vore ju coolt 😛 :P

AngÄende symmetrin/parallellitet: LÄter rÀtt vettigt som du sÀger, fast Ä andra sidan tappar man ju talserien dÄ? fast det kanske inte gör nÄgot !?

De installationer jag sett har antingen monterats sĂ„ hĂ€r, eller med spalt pĂ„ 10 cm eller mer mellan. Men fanken...har ju eg. inte den blekaste. Och intuition verkar inte riktigt vara förenligt med akustik alla gĂ„nger 😄

tack för fundering!

Daniel & Assar: Skall se hur det blir sen dĂ„, kommer vĂ€l rapportera bygget 🙂

Man kan ha dem i tak eller pĂ„ vĂ€gg. Jag tĂ€nker ja mina pĂ„ vĂ€ggen bakom ryggen. Att dessa typer av diffusorer dessutom Ă€r grymt snygga gör det hela desto trevligare 🙂

pme (oregistrerad)
Postat
Legogubbar vore ju coolt 😄 :D

AngÄende symmetrin/parallellitet: LÄter rÀtt vettigt som du sÀger, fast Ä andra sidan tappar man ju talserien dÄ? fast det kanske inte gör nÄgot !?

De installationer jag sett har antingen monterats sĂ„ hĂ€r, eller med spalt pĂ„ 10 cm eller mer mellan. Men fanken...har ju eg. inte den blekaste. Och intuition verkar inte riktigt vara förenligt med akustik alla gĂ„nger 😄

tack för fundering!

Daniel & Assar: Skall se hur det blir sen dĂ„, kommer vĂ€l rapportera bygget 🙂

Man kan ha dem i tak eller pĂ„ vĂ€gg. Jag tĂ€nker ja mina pĂ„ vĂ€ggen bakom ryggen. Att dessa typer av diffusorer dessutom Ă€r grymt snygga gör det hela desto trevligare 🙂

Jag lÀste pÄ lite om Schröder diffusers. Periodisitet Àr ett problem för dessa. Lösningen som tycks föreslÄs Àr att anvÀnda olika baser. typ 5-7.

Men det Àr lite fouriertransformer inblandade, vrider man en av dem sÄ slipper man i alla fall fÄ korrelationseffekter i planet vilket borde ge

jÀmnare frekvensgÄng.

Postat

LÀst detta, men har sett att man monterar dem "vÀgg i vÀgg". Men att anvÀnda olika baser kÀnns ju faktiskt rimligt. om höjderna sammanfaller dock sÄ bör det falera lite?

NĂ„ja, vi fĂ„r se hur det blir 😄

Postat

Tjo!

TÀnkte lite efter kommentarerna om upprepning, och tÀnker nu sÀtta skivorna i ett annat mönster. Förut skulle de suttit sÄ det blev en fyrkant:

1 1 1 1

2 2 2 2

3 3 3 3

4 4 4 4

5 5 5 5

6 6 6 6

7 7 7 7

8 8 8 8

9 9 9 9

10 10 10 10

11 11 11 11

12 12 12 12

Men nu tÀnkte jag placera ut dem i en rektangel, som dessutom passar lite bÀttre pÄ vÀggen. Det kommer bli tre rader av skivor, varje rad blir 16 skivor, och fylls pÄ kontinuerligt enligt:

1 5 9

2 6 10

3 7 11

4 8 12

5 9 1

6 10 2

7 11 3

8 12 4

9 1 5

10 2 6

11 3 7

12 4 8

1 5 9

2 6 10

3 7 11

4 8 12

Borde ju egentligen bli bÀttre?

SĂ„ hĂ€r ser det ur IRL 😄

skymont2.jpg

pme (oregistrerad)
Postat
LÀst detta, men har sett att man monterar dem "vÀgg i vÀgg". Men att anvÀnda olika baser kÀnns ju faktiskt rimligt. om höjderna sammanfaller dock sÄ bör det falera lite?

NĂ„ja, vi fĂ„r se hur det blir 😄

Det borde bli bra. Man kanske kan fundera lite pÄ hur man gör vid brytningen. Du har bara fortsatt 5:an nÀr du wrappar runt.

Hur Àr de numrerade? Vilken Àr inversen till tex 1:an?

Postat

Som jag förstÄtt det sÄ Àr det tolv unika skivor, sÄ att fÄ en offset pÄ 4 stycken borde funka rÀtt bra?

pme (oregistrerad)
Postat

Men det finns en rotation ocksÄ. SÄ varje mönster finns med omvÀnd ordning.

Postat

jo, men inte lÀngs samma axel tÀnkte jag, den Àr vÀl ortogonal?

Om jag tĂ€nker rĂ€tt sĂ„ BÖR segment av serien funka pĂ„ samma sĂ€tt som i en hel serie, och Ă€r det sĂ„, sĂ„ skall detta funka.

fast, jag gissar lite sĂ„dĂ€r. LÄNGE sen man lĂ€ste sĂ„n matte 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

Visst fungerar det med att kippa serien. Men du behöver lösa systemet i bÄde X&Y led. Men nu har du inte klippt utan förlÀngt

dessutom i sekvens.

Borde det inte bara bÀttre med 8 9 10 11 12 4 3 2 1? Eller 8 9 10 11 12 4' 3' 2' 1' DÀr ' betyder roterad?

Postat

hm. Ja kanske skulle vÀnda pÄ ordningen nÀr man "börjar om". men rotera funkar inte i detta fallet eftersom jag har anvÀnt inte helt fyrkantiga bitar, och det redan Àr skuret.

Å andra sidan har man sett flertalet studios dĂ€r de sitter travade efter varandra. Kanske det snarare dĂ„ Ă€r att jĂ€mföra med att ha större klotsar?

fast eftersomljudvĂ„gen bereder ut sig som en sfĂ€r sĂ„ borde det iallafall vara bĂ€ttre Ă€n större klotsar 🙂

pme (oregistrerad)
Postat
hm. Ja kanske skulle vÀnda pÄ ordningen nÀr man "börjar om". men rotera funkar inte i detta fallet eftersom jag har anvÀnt inte helt fyrkantiga bitar, och det redan Àr skuret.

Å andra sidan har man sett flertalet studios dĂ€r de sitter travade efter varandra. Kanske det snarare dĂ„ Ă€r att jĂ€mföra med att ha större klotsar?

fast eftersomljudvĂ„gen bereder ut sig som en sfĂ€r sĂ„ borde det iallafall vara bĂ€ttre Ă€n större klotsar 🙂

Du borde ha en 1 frÄn övre raden som har fasning som gör att du kan rotera. Men det betyder ocksÄ att du mÄste rotera den över raden.

Postat

Ser riktigt trevligt ut det dÀr!

Är det nödvĂ€ndigt att anvĂ€nda diffusorer ifall det Ă€r 4 meter till vĂ€ggen bakom? kommer ljudet hinnas reflekteras tillbaks och störa "direkt ljudet"?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.