Jump to content

Magnus Lundberg

Medlem
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutralt

About Magnus Lundberg

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Huskvarna
  • Min utrustning
    DAW: FL Studio
    Ljudkort: Focusrite 2i2
    Monitors: Yamaha HS8
    Midi Keyboard: Roland A49
    Gitarr: Taylor 414ce
    Mic: Neumann TLM103
    Övrigt:
    -DIY Vocalbooth
    - Absorbenter från GIK Acoustic
    - Presonus Faderport

Recent Profile Visitors

444 profile views
  1. Allt rätt som du säger! Initalt (dock inte längre) undvek jag referenslåtar helt enkelt för att det va så knäckande att höra hur avvikande (och dålig) min mix va i förhållande till referensspåret. För oss som mixar på Windows! Har du något tips på en plug/metod eller liknande som kan ge det som Loopback gör (endast för Mac)
  2. Viktigt att en plug ser snygg ut också. Min favorit avseende blev TDR Molotov GE. Riktigt retro.
  3. Tack! Och måste säga att det faktiskt mer än halverade tiden med att sätta den grundläggande balansen. Vald volym kändes dessutom väldigt rätt. Tog ett tag att ta in var man skulle lägga volymen men det landade ganska snabbt. Given kille i nästa mix också:)
  4. Känner att jag behöver förstå denna ytterligare. Testade nu och det känns faktiskt som att man får en vägledning men samtidigt undrar jag kring det faktum att man ställer in varje instrument för sig (mha Pink Noise) för att sedan ändra fadrarna på respektive instrument för att få en sammantaget hel balans (alltså totalbalansen i mixen utan Pink Noise). Vad tjänade det då till att initialt använda sig av Pink Noise när balansen förändras efteråt?
  5. Mycket intressant! Anser du att all den initiala basbalansen (supportat av Pink Noise) bör ske i mono?
  6. Logiskt! Man kanske till och med kan skicka varje enskild gitarr med olika styrka för att placera dessa i olika djupleder i rummet. Jag tänker att jag som rookie kan dra nytta av att rita upp min lilla instrumentuppsättning i ett enkelt 3D-progam för att få en mall att gå efter (Panning=sidled, Reverb=djupled) Att avaktivera det virtuella instrumentets reverb och sedan bounce känns som en första ingång. Mycket detta med mixning men man lär sig hela tiden:).
  7. Ett tag va jag inne på att skicka hela mixbussen till ett reverb (har Seventh Heaven pro) men sen har jag förstått att det inte är rekommenderat att göra så. Har dock svårt att förstå skillnaden att sända alla group buses till ett reverb kontra send av mixbussen. Ger inte det samma effekt? Skulle gärna få detta klarlagt. Min egen teori är att man med det du föreslår kan välja hur mycket man skickar till senden per buss? Annan sak jag är osäker på är reverb på virtuella instrument. Bör man alltid disabla detta innan bounce och sedan skicka tracket till mitt eget reverb för att komma undan
  8. Jag provade med Fabfilters Saturn 2 på tre olika ställen (mixbus, bas samt drumbus) och mixen lyfte riktigt duktigt. Dock verkar det som att just den pluggen slukar CPU
  9. Japp! Blev riktigt sugen på EQn också (E27) men får väl lugna ner mig lite med pluggar. Får duga med Fabfilter och Mixrack Bundle från Slate ett tag till:)
  10. Ett problem för mig är att jag lätt blir oförmögen att sakligt lyssna på hur något verkligen låter och ta beslut efter det. Så svårt att faktiskt veta vad som låter bra. Sannolikt växer den förmågan med ökad erfarenhet...
  11. Tack! Bra tips. Ska testa refrängtricket.
  12. Är det denna pluggen du menar? https://thehouseofkush.com/products/omega-twk
  13. Intressant plug. Om man till exempel har lätt saturering på mixbussen. Finns risken då att det kan låta överprocessat?
  14. Hej Jon, Jag använder ibland EQ match (i mitt fall fabfilter Q3 som inbyggd funktion). Upplever att detta ger en boost åt mixen om man använder resultatet på ett förnuftigt sätt. Brukar ni proffs använda sig av den metoden eller går man helt sonika på lyssning i kombination med visuell spektrumanalys som visas här?
×
×
  • Create New...