Jump to content
Annons

Yllets pluggblogg - Uppdaterad 2014-11-20


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons

Har letat efter något sånt här! Kommer följas 🙂

Härligt att man kan vara till hjälp. Även om roundtone är väldigt lättrattad kan det vara en god idé att läsa manualen, dessutom kommer en fin fin uppdatering att släppas i dagarna, men ännu lite bättre ljudkvalié och annat smått och gott.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Ett ord; kanon!

Har följt din blogg ett tag nu och du har många sköna tips för vad man kan göra under regniga dagar 😉: Upptäcka nya goa pluggar att leka runt med, såklart.

Fråga; pysslar du fortfarande med mastering? Har en EP som jag tänkte lägga ut för mastering. Jag planerar ett släpp till hösten (okt-nov). Vad har du för lyssning?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ord; kanon!

Har följt din blogg ett tag nu och du har många sköna tips för vad man kan göra under regniga dagar 😉: Upptäcka nya goa pluggar att leka runt med, såklart.

Fråga; pysslar du fortfarande med mastering? Har en EP som jag tänkte lägga ut för mastering. Jag planerar ett släpp till hösten (okt-nov). Vad har du för lyssning?

Vänligen,

CHAE

Man tackar man tackar. Självklart kan jag mastra din platta. Skickar ett PM med lite info.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips:

Softube's pluggar

Här finner vi bland mycket annat ännu en Pultech-kopia: Program Equalizer PE-1C, Mid Equalizer ME-1B samt kompressorn CL-1B.

TubeTech_ClassicChannel_Screenshot.png

Har inte testat någon demo ännu men jag är lite sugen men det vore ju najs att höra lite second opinion.

Kan detta vara bloggmaterial, Yllet?

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips:

Softube's pluggar

Här finner vi bland mycket annat ännu en Pultech-kopia: Program Equalizer PE-1C, Mid Equalizer ME-1B samt kompressorn CL-1B.

TubeTech_ClassicChannel_Screenshot.png

Har inte testat någon demo ännu men jag är lite sugen men det vore ju najs att höra lite second opinion.

Kan detta vara bloggmaterial, Yllet?

/CHAE

Absolut. Har faktiskt testat kompressorn för ett tag sen och gillar den på framförallt bas. Softubes pluggar kostar ju en del, jag försöker dock (på senare tid) att rekommendera pluggar som har ett lite mer överkomligt pris. Får väl slänga iväg ett mail till softube och se om de kan sponsra mig med lite pluggar 😉

Tack för tipset

Med vänliga hälsningar

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

"kalibrerad vu-mätare"?

"specialdesignad eq"?

Länk till manualen om du är intresserad av att djupdyka ytterligare:

"The equalizer needs some use for a full understanding. It is designed to help while looking for a final mix balance... The bands are very wide and the gain values are dynamic (they change with incoming signal level)... It is a "weak" equalizer. While the incoming signal level increases, the action of the equalizer decreases.

"No fancy old-style VU meter with annoying reflections has been included. A full range 30dB scale is included, instead. The meters are 0dB calibrated, they show the real output dBfs (decibel from full scale) value."

Men det är riktigt, jag kanske borde förtydliga att det handlar en 0db kalibrerad VU.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

"The equalizer needs some use for a full understanding. It is designed to help while looking for a final mix balance... The bands are very wide and the gain values are dynamic (they change with incoming signal level)... It is a "weak" equalizer. While the incoming signal level increases, the action of the equalizer decreases.

Låter i mina öron som en multibandskompressor till beskrivningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter i mina öron som en multibandskompressor till beskrivningen?

Tja det kanske man kan tycka, men det är ingen kompressor i den bemärkelsen att den "trycker ihop signalen" utan helt enkelt en eq som reagerar olika (dvs. dynamisk) beroende på vilken signal den får. Det bästa är nästan att testa själv, samt läsa manualen. Viktigt att veta är att Stripbus omnämns som en "slutmix eq" - en slags finpolerare när grovjobbet är gjort. Utifrån denna beskrivning gör man bäst i att sätta Stripbusen sist i signalkedjan på varje kanal och göra småtweaksen med den.

Det hela är en ganska avancerad historia och jag skulle ljuga om jag sa att jag förstår den fullt ut 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja det kanske man kan tycka, men det är ingen kompressor i den bemärkelsen att den "trycker ihop signalen" utan helt enkelt en eq som reagerar olika beroende på vilken signal den får. Det bästa är nästan att testa själv, samt läsa manualen.

/Jon

Spännande!

Låter som att den kan vara användbar till baskaggar - som lätt ändrar attackens ton beroende på anslagsstyrka.

Gott gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...