Jump to content
Annons

Studiofestival #26 — Nashville Country Rock


Valle

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)

Ja han verkar ha fått nån knäpp. Började skriva om Stock, Aitken och Waterman i en annan tråd som inte heller hade nåt med saken att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Inspiration:

Hade man inte vetat bättre hade man lätt kunna ta den här låten för en engelskspråkig Wilmer X-låt — med Nisse på sång, givetvis.

Gretchen Wilson - Redneck Woman

En helt fantastisk Country-tjej! Snygg och rockig, men/och sjunger gärna gnälliga anti-bimbotexter och ganska ofta om att bli aspackad. Det gör i och för sig jag också... det senare, alltså.

Brad Paisley - When I Get Where I'm Going

Jag är egentligen inte mycket för smöriga fjäskballader, oavsett artisten heter Aerosmith eller Brad Paisley, men den här låten håller hög kvalle — och det gör den mest tack vare drottning Dolly Partons backup-lead.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehhhrrm. Har vi inte börjat gå ifrån Valles grundkoncept en aning nu? 🙂 Inom country finns ju lika många stilar som inom hårdrock. Tycker han gett bra låtexempel på festivaltemat 🙂 .

Johnny Cash å Garth Brooks är nästan samma skillnad som Metallica å Def Leppard. Blir lite konfunderad, nästan splittrad över alla länkar 😄😮 ...

..åja det blir nog rätt bra låtar ändå som vanligt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Fan jag som hade en låt klar. Ingen höjdare iofs men den duger, men den är ute redan. Tur jag läste på lite mera noga var på G att dra in den. Hmm får köra nåt nytt ala Brooks och Dunn eller vad dom heter om jag fixar liret, annars blir det ju i alla fall läge för lite garv 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla country godkändes väl?

Så länge det låter som "svensk" dansmusik, fast där gitarrerna är distade och saxofonerna utbytta mot el-fioler, så tangerar man enligt min mening temat "Nashville Country Rock". Det är upp till dig att tolka. Men som jag också har nämnt ovan, så går t.ex. Kentucky-bluegrass alldeles utmärkt att komma med — även mungigeackompanjerad ökensång fungerar. Bara det får en att tänka på hästar, cowboyhattar och whiskey, så...

Om det däremot låter som Mercyful Fate avviker du kanske en smula från temat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer tips (eller maskerad "bump"):

Den här låten är rätt så catchy, kanske mest på grund av/tack vare att de snor friskt från The Rolling Stones ("Honky Tonk Women"). Att låten dessutom döpts till "You Can't Take The Honky Tonk Out Of The Girl" leder inte till färre funderingar... OBS! Ljudet är från originalet, men videon är det inte. Och pajasen i bild har med största sannolikhet inget att göra med vare sig låten eller Brooks & Dunn.

The Judds — Mama He's Crazy

Under 90-talets första hälft spelade jag i ett kvasi-dansband; vi spelade vad vi själva gillade, vilket sällan var det som fanns på "listorna". Anyway, en av låtarna som vi körde friskt var den här Judds-låten — och den gick alltid hem. Hörde att Jill Johnson kör den nuförtiden...

En av de största inom modern pop-country. Fantastik röst.

Joey Tempest - A Place To Call Home

Juuust det... Gamle Jocke Larsson. Ni kan envisas med motsatsen hur mycket ni vill — men detta är fan i mig hur "Nashville" som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Valle!

Måste få inleda med att säga att dansbandsfestivalen är det bästa jag hört på länge från dessa herrar!

Din låt är ju helt overkill!

Stavgång!? så jävla cool!

Du klia mig på ryggen (brasset, sjukt bra!)

Mattez....du är ju så nära en riktig Roy Orbison snyftare!

Sedan har vi flera bidrag efter det, min favorit efter vinnaren och Mattez är The Zwenzkz "Logens kung"!

Ser fram emot festival nr:26!

Jag vidhåller att festival nr:25 ska släppas på en CD!

Nån som har kontakt?

Vi medlemmmar kan pynta in en summa, eller?

Detta är så bra!

...Säg vad har du i den gamla backen längst in? Så jävla bra!!! -1 (första gången i mitt liv som jag använder 3 utropstecken, Jag skäms, tar tillbaka ett! )

/aROCKER!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste få inleda med att säga att dansbandsfestivalen är det bästa jag hört på länge från dessa herrar!

I totally agree! Det är fantastiskt vad "skitmusik" kan trigga konstnärer, lata som ivriga, att komma med hur fina verk som helst!

Och vad "den gamla backen längst in" beträffar — visst har vi vi alla en sådan, mer eller mindre? Jag har! Annars hade jag inte skrivit (sjungit) det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dygnet hade 48 timmar så.....att..eeeeeeeeee.

jag vill verkligen nånting med denna ( feztival--) .....hoppas det hinns..( innan deadline) ( fiskar verkligen efter uppskov ca en vecka!) Bra jobbat alla!!! 😉

ominstallation snart av ett stycke gammal dator...

edit:; min tidsuppfattning var inte på topp igår. 🙂 ser ju nu att det är två veckor kvar.

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Önskar man kunde varit med, men jag är just nu i staterna. Utan gitarr men med country i radion. Och är inte hemma förrän tiden är ute. 😄 Men lycka till ni andra. 🙂

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

La gitarr idag så jag hoppas få ihop ett bidrag innan tiden är ute, ska försöka lägga sången på måndag eller så, så det borde vara lugnt.

Första gången man gör country så mina förhoppningar om poäng är inte så stora, men det är iaf kul 🙁

Nu ska jag öva sydstatsdialekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det för er andra? Blir det några bidrag?

Hade tänkt att stå över denna festival pga. tidsbrist,

men hur det nu kom sig så började jag skriva och låten ramlade ihop typ av sig själv.

Har börjat mixa så smått idag så ifrån Hastalavista lär det komma ett alster.

Känns som om jag i denna festival har närmat mig temat betydligt mer än i punkfestivalen.

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit, kommer inte hinna bli klar. 🙂

Har en halvkul låt i lite tidig DAD-anda men var på skidresa förra veckan, måste jobba mycket denna vecka och ska på skidresa nästa vecka… Hoppas på att kunna göra låten klar senare och kommer rösta på era bidrag.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

På grund av oväntad konflikt med min kalender (illa valt helgslut) kommer jag få problem med administrationen av festivalbidragen. Som högst ansvarig har jag därför tagit det orubbliga beslutet att skjuta på hela processen två dagar.

Det innebär givetvis också att senaste inlämningsdatum flyttas fram till TISDAG 31 MARS 2009

Det var väl bra!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...