Jump to content
Annons

Studiofestival #26 — Nashville Country Rock


Valle

Recommended Posts

Jag blev till min äkta förtjusning vinnare av Studiofestival #25-Dansband, eller som en handfull individer kanske hellre skulle benämna det — "skitmusiksfestivalen". "Skitlåten" jag vann med heter "Hög På 1977" och kan avnjutas, eller avkväljas om ni så vill, genom att man klickar på låtens titel i min signatur nedan.

Som vinnare har jag även fått äran att bli nästa festivalgeneral. Och som ny general samt anhängare av en annan gren av "skitmusik", tänker jag helt hänsynslöst låta nästa festivals tema vara:

Nashville Country Rock!

Och det är ingen idé att sända hotelser via PM, e-mail, SMS etc — det blir "Country Rock" som ska pryda den 26:e Studiovfestivalens tema. Jag säger som Shakespeares Julius Caesar: "Jag är orubblig som polstjärnan!" Fast i och för sig, bara ett ögonblick senare faller han ihop, brutalt mördad...

Hursomhelst, du/ni inbjuds härmed till att medverka i en ny omgång av forumets Studiofestival som denna gång alltså andas Nashville Country Rock/Music. Ladda JD:n, spela in, färdigställ och skicka sedan in er vinnarlåt — enligt följande:

Tävlingsregler

  1. Låten får vara max 3:00 minuter.
  2. Låten ska vara nyproducerad (ej tidigare publicerad, framförd etc)
  3. Sång är krav — språk valfritt (trots temat)
  4. Du får stå som kompositör och/eller textförfattare på högst ett (1) inskickat bidrag
  5. Det är OK att "gästa" andras bidrag och/eller låna utomstående musiker/sångare/sångerskor
  6. Låtens filformat ska vara mp3 @ 192 kbit/s
  7. Låttitel måste antingen framgå av filnamnet, eller genom metainformation (tag)
  8. Låten skickas till studiofestival@valenzia.sesenast TISDAG 31 MARS 2009 (kort därefter påbörjas röstningen — detaljerad info kommer)
  9. Samtliga upphovsmän, utövare etc förblir anonyma till dess att röstningen är avslutad
  10. Alla medverkande måste skicka ett PM till Olsberg med innehållet "Tack för din medverkan! Beloppet har dragits från ditt bankkonto!".

FAQ — några vanliga frågor & svar:

1. Jag vill delta, men jag vet inte hur Country Rock låter

Svar: Kolla bl.a. in/lyssna på länkarna längre ner.

2. Måste det vara just "rock" — jag hade tänkt mig något åt Patsy Cline-hållet?

Svar: Allt från Ralph Stanley-bluegrass till Shania Twain-hard rock country är tillåtet.

3. Jävla sopa! Det här suger! Varför kunde vi inte ha en röstning om 'tema' som vi brukar?

Svar: 'cause I’m the new sheriff in town, see?

4. Får jag låna in en snubbe som lägger Banjo (han är inte är reggad på Studio Forum)?

Svar: Ja, så länge det inte strider mot någon särskild föreskrift, lag, rätt, regel eller bestämmelse.

Inspiration etc:

Brooks & Dunn - Play Something Country

Gretchen Wilson - All Jacked Up

Martina McBride - A Broken Wing

Brooks & Dunn - Little Miss Honky Tonk

Garth Brooks - Hard Luck Woman 😛

Garth Brooks - Two of a Kind, Workin' on a Full House

Gretchen Wilson - Redneck Woman

Shania Twain - Rock This Country

Garth Brooks - I got friends inlow places

Alla som é nåt diggar country!

😛

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

det blir spännande, man kanske skulle inskaffa ett munspel eller banjoplugg.

det är ju festivalvinnarens rätt att bestämma tema så kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att gå fint... inte så svårt egentligen.

C -> F -> G7, om och om igen, och så låter du lite som om du hade käften full med Hubba Bubba. Därefter är det bara raksträcka in i mål...

F-n, nu snodde du ju min låt!!/(%(¤!%!&!! 😮

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag får göra mitt bästa och hoppas att det inte går som med dansbandsfestivalen dvs käpprätt åt skogaholm!

Om det går käpprätt åt skogaholm kan nog säkert Valle ge dig en skogaholmslimpa som tröstpris. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh intressant:=)

Får se om man hinner knåpa ihop nåt. Hanns ju inte till punkfestivalen så nu har jag en äckligt bra anarkistisk text skräpande, (hehe nä inte så bra kanske 😉 )

Kul med country men Nashville lät smalt...ska lyssna å inspireras, dammtorka slideröret å stämma om stratan! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va bra bra, Valle! Att slippa det demokratiska tjafset om vad nästa festivus skall handla om - här har vi en handlingens man som har klart för sig vart, hur och när han vill. Spot on. I 🙁 U.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan... där ser man 😄

Jag la till "Nashville" för att snarare bredda utbudet, inte smalna av det... Nashville är ju Country-musikens centrum, så to spik.

Nu menade jag inte riktigt så. Nashville känns nästan lite dansband (modernt). Varför inte bredda bakåt till klossarna? Kalla det Amerikansk folkmusik? Njää jag svamlar men du vet vad jag menar....skitiga dobros på öppna bomullsfält, ostämda fioler å banjos...mmm. 😆 Ungefär som att nashvillecountry är åttitalshårdrock å boomchickaboombom( folkrock) är sjuttitalshårdrock?

Nä jag är helt på! men kan inte du ställa upp å sjunga på allas alster?? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspiration (eller lockbete)...

Två personliga favoriter:

Shania Twain - Honey, I'm Home (LIVE)

OBS! Klippet inleds med publikvrål som ligger på väldigt "störig" frekvensnivå. Dra ner volymen.

Detta är en alternativ (original) version till länken i inledningsinlägget. Märk hur läckert versernas hårdrocks-a-la-Def-Leppard-stuk går över till mer traditionell "folk" i refrängerna. Den här låten är en av mina all time favorites inom den här genren. Nä, överhuvudtaget faktiskt. Att Mutt Lange har skrivit låten (tillsammans med Shania) kommer säkert inte som en överraskning.

Brooks & Dunn - Mama Don't Get Dressed Up For Nothing

Ett exempel på hur en låt kan låta mycket med så lite. Kompositionsmässigt sett, alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

har aldrig gillat country men efter att ha sett filmen om Johnny cash så lärde jag mig uppskatta hans röst och talang.

Johnny Cash & june Carter- it aint me babe (your looking for)

Grinderswitch- you´re so fine kanske mer sydstats rock än country från detta 70-tals band.

kanske inte heller riktig country men bra.

Hank är är väl kungen av country genom tiderna?

Dolly parton- jolene från "that good ole nashville music" 1974

Johnny cash- One (U2 cover) J.C är en mästare att tolka andras låtar och göra dem till sina egna!

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Lite mer inspiration från andra sidan:

Australiskt countrypar

Bästa countryn som gjorts på svenska, om ni frågar mig. 😛

Och så en röst från centrum:

Buddy Miller: Worry too much

Emmylou's husgitarrist kan på egen hand också.

Redigerat av morgonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! detta har jag aldrig provat... kanske skulle man försöka. Kan ju passa på att försöka lära mig mitt nya q-base då också.

Om tiden räcker till skall jag minsann göra ett bidrag. Måste ju vara minst 20 festivaler sedan jag deltog :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...