Jump to content
Annons

Masternivåer för broadcast..


puffra

Recommended Posts

Tja,

hur funkar det med olika masternivåer i t.ex. TV-sammanhang? Vet t.ex. att MTV vill ha -10db. Men menar de då -10db i peakarna eller -10db rms? Alla dessa olika sätt att mäta db på gör mig tokig 😆

vet egentligen inte vad det är för fråga jag försöker ställa. vore bara trevligt om någon kunde hjälpa mig att försöka reda ut det här...

det kanske finns någon bra mätplugg som är anpassad för ändamålet?

/s

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hur vet du att mtv vill ha -10db

det är j isåfall -10db rms och inte i peakarna!

mastrade låtar idag ligger på 0db medan RMS ofta ligger runt -10db rms

om man pressar låtarna starkare låter det inte bra föutom i vissa noise genre kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika kanaler har olika standards. Vanligast är nog +8dBu och då är det peakarna som gäller. Men det är viktigt att höra med den kanalen man jobbar med vad för maxnivå de har.

men vad betyder +8dBu? När handlar om cd är det ju 0db som gäller. Alltså vad är u:et för nåt? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

men vad betyder +8dBu? När handlar om cd är det ju 0db som gäller. Alltså vad är u:et för nåt? 🙂

Det finns en massa olika dB-skalor.. kan inte alla.. När man pratar digitalt så använder man skalan dBFS där 0dB är max. dBu är en annan skala där +18dBu motsvarar 0dbFS (ungefär 😆 )

När jag mixar för TV så använder jag en analog dbU-peakmätare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en massa olika dB-skalor.. kan inte alla.. När man pratar digitalt så använder man skalan dBFS där 0dB är max. dBu är en annan skala där +18dBu motsvarar 0dbFS (ungefär 😆 )

När jag mixar för TV så använder jag en analog dbU-peakmätare.

okej.. kan det möjligt vara så enkelt att 0dBFS = +18dBu så är -10dBFS = +8dBu då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika kanaler har olika standards. Vanligast är nog +8dBu och då är det peakarna som gäller. Men det är viktigt att höra med den kanalen man jobbar med vad för maxnivå de har.

Ja, och det kan skifta beroende på vem som är beställare på en kanal också. Så skäms inte för att råga om du får en beställning från produktionsbolag eller kanal. Det råder stor förvirring.

Som ni redan varit inne på är det peak som gäller, inte RMS. +8 dBu peak ger -10 eller -12 dBFS (beroende på om -18 eller -20 dBFS är referensnivå). +8 dBu är också en analog referens, alltså inte lika exakt som en digital referens. Eller borde inte vara det iaf. De som sedan eventuellt kontrollerar nivåerna sitter dock ofta med digitala dBFS-mätare och kan inte kolla materialet mot referensskala.

Hänger ni fortfarande med? :rolleyes:

Hojta till om något är oklart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och det kan skifta beroende på vem som är beställare på en kanal också. Så skäms inte för att råga om du får en beställning från produktionsbolag eller kanal.

Exakt. Vill dom ha "specifika" proportioner så är det ju lite deras ansvar att se till att dom får det med. Säger dom inte till leverantören att dom vill ha en viss specifikation, så kan dom ju sitta med fötterna på bordet och få in musik med 0 dbfs och sen klaga på leverantörerna. Säger dom inte till, utan är förutsatta på att få som de vill utan att ens säga något, då skulle jag dra öronen åt mig. Då kan man kallt räkna med att vanan att inte informera, utan ta för givet, går ut över många andra aspekter av samarbetet med. Jag undviker såna miljöer, ineffektiva och o-organiserade, vet av erfarenhet att såna jobbar kasst. Tänk när man ska få ut betalningen: "Men, vadå, du har väl skrivit på DV32 formulären??" brukar det heta då.

Så nog ligger det i bådas intresse att samarbetet fungerar smidigt. Är du osäker, ring och fråga.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och det kan skifta beroende på vem som är beställare på en kanal också. Så skäms inte för att råga om du får en beställning från produktionsbolag eller kanal. Det råder stor förvirring.

Som ni redan varit inne på är det peak som gäller, inte RMS. +8 dBu peak ger -10 eller -12 dBFS (beroende på om -18 eller -20 dBFS är referensnivå). +8 dBu är också en analog referens, alltså inte lika exakt som en digital referens. Eller borde inte vara det iaf. De som sedan eventuellt kontrollerar nivåerna sitter dock ofta med digitala dBFS-mätare och kan inte kolla materialet mot referensskala.

Hänger ni fortfarande med? 🙁

Hojta till om något är oklart!

Du verkar ju ha lite koll ju,

hur arbetar du med maximizer/limiter på mastern? jag ligger på output på 0db och pressar så hårt jag vill med inputen (alltså precis som om jag mixar för cd) sen sänker jag bara output till -10db. men gör jag så känns det som om ljudet får sänkt kvalité på nåt sätt.. är det helt fel att jobba så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ju ha lite koll ju,

hur arbetar du med maximizer/limiter på mastern? jag ligger på output på 0db och pressar så hårt jag vill med inputen (alltså precis som om jag mixar för cd) sen sänker jag bara output till -10db. men gör jag så känns det som om ljudet får sänkt kvalité på nåt sätt.. är det helt fel att jobba så?

Det beror helt på vilken typ av material du jobbar med och vem som beställt.

Är det ljud till ett inslag i en MTV-produktion, vinjettmusik eller till reklam?

I produktion skulle jag jobba med rätt nivåer från början och försöka hålla en jämn och fin RMS.

Vinjettmusik eller liknande skulle jag inte bry mig om nivåerna speciellt mycket, utan konventrera mig på mixen och frekvensspektrat istället. Se till att det du vill ska sticka ut sticker ut. Bygg inte ljudbilden på något basrikt element. Håll det enkelt! Många gånger vill redaktionen använda en loopad version att lägga bakom snack under program eller i trailer. Håll nere informationen i talregistret i den versionen (typ mellan 800 och 4000 kHz).

Ljud och musik till reklam är bra om den går att trycka på så mycket det bara går. Det gör kunden nöjd! (Men kanske inte lyssnarna, men det är inte ditt problem 😲 ). Jag skulle nog jobba på rätt nivåer från början och låta en kompressor och limiter jobba på mastern från början. Jobba med att maximera nivåer från första början. Det brukar bli bäst resultat då. Se upp för "s" som kan dista ordentligt i satellitsändningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det någon som vet anledningen att de vill ha -10 dBFS som högsta nivå?

jag har bara varit med om att man skickar den färdigmastrade(för cd) till videoproduktion

normaliserar de då helt enkelt om det till rätt nivå när de är seriösa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att dBu bara är ett annat sätt att mäta volymen i volt, eller är jag helt fel ute?

The origin of the index of dBu comes from "u = unloaded" and of dBV is from "V = 1 volt". Some say:

The "u" in dBu implies that the load impedance is un specified, un terminated, and is likely to be high.

What is dBu? A logarithmic voltage ratio with a reference voltage of V0 = 0.7746 volt ≡ 0 dBu

What is dBV? A logarithmic voltage ratio with a reference voltage of V0 = 1.0000 volt ≡ 0 dBV

The home recording (consumer audio) level of −10 dBV means 0.3162 volts, that is −7.78 dBu. The studio recording (pro audio) level of +4 dBu means 1.228 volts.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...