Jump to content
Annons

DIY-projekt med studio i källaren


cborg

Recommended Posts

Annons

Tack JimBeam! 🙁

Men innan golvet! (hehe ) samtidigt i loungen:

Mina fina bredbandsabsorbenter får inte riktigt plats i studion så de tänkte jag utnyttja i loungen. Tyvärr har min tidigare tråd om hur jag byggde dem försvunnit men om ni undrar kanske jag kan knåpa ihop den igen.

Iallafall, eftersom jag ville dämpa basen lite och inte diskanten mer tog jag och vände på absorbenterna och satte perforerad board som då fick bli den nya framsidan. Tyvärr har jag inga före/efter mätningar men jag gillar ljudet iallafall:

Baksidan på absorbenten vid bakre väggen (hörnan):

loungeabs1.jpg

På med perf. board:

loungeabs2.jpg

Köp såna där takhållare (eller vad de heter, från Crunchers tråd) och lacka! 🙁

loungeabs3.jpg

Fäst dem i taket, det var astrångt att skruva! En med perf, en utan.

loungeabs5.jpg

Nästa lösning skall vara lättare att hänga upp (jag kommer behöva ta ned den dessutom för att fixa annat därvid) så då testar vi krokar och kedjor istället:

loungeabshang2.jpg

Fäst upp vid ena änden och det blir enkelt att bara "luta" upp den andra för att fästa:

loungeabshang3.jpg

Sådär! Se till att kedjor och krokar är tillräckligt starka bara.

Så då blir nästa golv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ju kanon ut Cborg!!

Gott att det rätat upp sig lite i låga mellanregistret oxå.

Fortfarande en del kvar att göra i botten med du har ju pejl på läget!!!

Sen puttar jag in lite info till dig..

Dina "takhållare", heter i fackspråk för montageband.

Används ofta att fästa ventilationsrör med!

Kan vara bra för den som försöker hitta sånt i järnhandeln.

Finns i många olika dimensioner dessutom.

Take care Cborg!

Spännande att följa din tråd!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygga fläkt:

Jag märkte under sommaren att luften stod still när det var varmt ute (från att vara väldigt bra under våren). Jag hade inte budget till något riktigt fläktsystem men jag frågade runt lite och fick följande svar:

1. Fläktsystem blir aldrig riktigt tysta

2. Det går att installera en typ av ventiler vid fönster/dörrar som självdrar men ändå inte tar med sig mycket mer ljud in än normalt.

Med det i bakhuvudet så började jag att bygga en egen fläkt eftersom jag hade alternativ om det inte skulle funka.

Jag hade inte möjlighet att läsa in mig så djupt men lite snappade jag upp plus att har jag lite kontakter in i ljuddämpningsbranschen också ... 😄

Tre sätt att dämpa: Bygga vinklar eller "gångar", använda olika typer av perforeringar i olika steg samt använda något(några) större utrymme som placeras mellan gångarna (har ett namn som jag glömt bort just nu).

Men det är också så att varje dämpning ofta bidrar med ett annat ljud i en annan frekvens. Därför är det svårt att säga om fler utrymmen, fler vinklar alltid är bättre. Man får heller inte göra gångarna för små.

Och självklart, att klä gångarna med absorberande material, det får väl bli det fjärde sättet att dämpa isåfall.

Jag började med att fästa upp brädor i betongen som jag skulle fästa mdf:en mot. Här har ni intaget och första brädorna till fläktgången, allt kommer hamna ovanför undertaket. Ingången har jag placerat insektsnät mot:

vent1.jpg

Där luften kommer in satte jag en vägg till höger för halva kanalgången och hela gången (väggar, golv och tak) klädde jag med ljuddämpning till motorutrymme (sådan med alu-folie) då jag inte fick tag i någon vettig mängd cleantec (eller liknande).

Sen skulle jag fästa en fläkt och då funderade jag på vibrationerna. Fläkten drivs med 220V, har överspänningsskydd och är väldigt högljudd, 45-50 dB(A).

För att beräkna vibrationsdämpningen fick jag lära mig att man kan använda följande förenklade formel: nedre resonansfrekvens = 15.76 / SQRT (millimeter materialet sviktar under tryck/tyngd).

Jag körde lite på känn och använde även här ljudämpningen för motorutrymme, klippte bitar och placerade mellan fläkten och den mdf-bit jag figursågat för att hålla fläkten så ingen del av mdf:en rör egentligen vid fläkten.

vent2.jpg

Placering uppe vid väggen i delmoduler när jag behöver öppna den.

vent3.jpg

Första delen var bara med MDF och dämpning med alu-folie. Slut på andra delen fick passera genom perforeringar:

vent4.jpg

Uppe vid vägg:

vent5.jpg

Del tre blir en vinkel som går in mot väggen, den passerar också genom en perforerad yta men väggarna är här klädda med isolering, spraylim och tyg utanpå.

Spraylim hittar du bland kontorsvaror men även konst/foto och hobby affärer. Vad du bör tänka på är att spraylim gärna hänger i luften och fastnar på allt om du inte är försiktig!!

Tips: ta en gammal kartong eller liknande, se till att hålla hyfsat tätt runt om och spraya på det du ska i lådan.

vent6.jpg

Här är utblåsmodulen, väggarna fram och bak kommer bestå av samma plattor som jag har till undertaket. Man ser ingångshålet till den och jag satte även insektsnät vid den.

vent7.jpg

Hela gången, utan några av väggarna:

vent8.jpg

Och utblåset vid bakreväggen som kommer ut precis vid undertaket:

vent9.jpg

Det blev ganska bra!

Jag hade ett bakgrundsljud runt 30-32 dB(A) i snitt tidigare med ljud genom ventilen.

Efter bygget och taket mätte jag upp det runt 20-23dB(A) utan fläkten igång vilket var bättre än jag hoppats på.

Med fläkten igång, och man hör den lite svagt samt luftbrus, hamnade jag runt 32-33 dB(A). Men det får vara OK det med. Det är ju bara att slå av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu snackar vi överkurs cborg!!!

Det här är inte gjort i en handvändning.

Riktigt bra att du tog med det i ditt bygge för detta är nåt fler borde göra men sällan vet hur de ska bära sig åt med.

De flesta köper klara grejjer samt sätter ny ventilation. Det är apdyrt!!!!!

Bra jobbat!

Sånt här hjälper folk.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Martin! 🙂

Upptäckte att jag inte hade tagit några kort när jag la golv men tänkte skriva några rader ändå.

Min oro (trots Crunchers råd: "Det är bara att slänga in!" eller nåt sånt :rolleyes: ) var att golvet var lite för ojämnt.

Mitt golv är ett 7mm laminat (Ask 2-stav, AC3/31, 70kr/m2) och jag hade fått höra att 3mm i skillnad var max och betonggolvet var lite mer ojämnt på vissa ställen. Jag chansade lite och läste då på paketet att det stod 3mm per meter så det gav lite mer utrymme för ojämnheter. Och de värsta ojämheterna hamnade vid väggarna där man ändå inte skulle gå på det. Annars var betonggolvet riktigt torrt och fint.

Med ett foamunderlag för ojämnheter och "klack"-ljud blev det faktiskt riktigt bra. Framför allt utseendemässigt!

En hel del sågande pga vinkelväggar men annars enkelt med ett golvläggarkit. Inga problem med ojämnheterna.

Så här ser det ut vid hörnet med trapp/vinkelvägg. Jag har ännu inte dragit kablar ordentligt och satt någon list men det kanske kommer:

floor.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lagt golvet monterade jag upp ett par bredbandsabsorbenter (som ni sett tidigare) där lådan vid elementet tar vid eftersom det bildas ett litet hörn där. Likadant på motstående sida. De står på golvet och är fästa med tippskydd för att inte falla framåt, en krok i ena änden gör det enkelt att haka av och flytta.

Jag vet inte om det hjälpte frekvenssvaret något, bättre i vissa fall men sämre i andra. Det var också intressant att se. Men återigen blev reverbtiden bättre.

Så här står den mot "lådan" och väggen:

sideabs.jpg

Så här ser mätningarna vid position L:170cm (38%) ut för bas:

7_l170_300.jpg

Bas/Mid

7_l170_300_midbass.jpg

Mid

7_l170_300_mid.jpg

Som sagt, i vissa fall mer utjämnat men i andra så dyker det upp lite dippar o toppar som inte fanns innan. Spännande med akustik! 🙁

Vi tittar på lite reverbtider som är genererade från mätningarna:

RT60 utjämnat per oktav:

7_l170_rt60_1oct.jpg

R60 utjämnat per 1/3 oktav:

7_l170_rt60_3oct.jpg

Så vad är nästa steg:

Jo jag har flyttat in grejerna i studion och ska dra alla kablar ordentligt innan jag bygger vidare. Och där är jag nu då jag inte har gjort något mer på några månader.

Men efter det skall jag först mäta igen med allt i rummet.

Sen hade jag faktiskt tänkt att justera monitorerna och subben för att hitta bästa ljudbild.

Därefter bygger jag vidare och då på bakre väggen. Förmodligen någon slags bredbandig Helmholtzare eller ett par.

Sista rumsmoden: Ja den får numera andra prioritet och jag ska försöka ha den i bakhuvudet när jag planerar.

Dippen runt 100Hz: Har jag inget svar på! Men den måste behandlas. Kan bero på fas-problem eller gissningsvis bakre väggens reflektioner. Bordet kan eventuellt bidra också.

Anledningen till att jag inte tror att det är golvreflektion eller någon rumsmod är att den flyttar upp i frekvens när jag flyttar bak mätmikrofonen.

200-900Hz: Också hög prioritet, måste jämnas ut. Särskilt runt 300Hz. Den har dippen har försvunnit och kommit tillbaka. Absorbtion och eventuellt någon diffusion i övre delen.

Enligt rumsmoduträkningen dominerar stående vågor från 38-128Hz och diffraktion och diffusion från 128-512Hz.

Ovanför 1kHz kan jag senare enkelt absorbera eller diffusera beroende på reverbtider.

Tar gärna emot tips eller spekulationer på min lilla utvärdering!

Jag ska också fixa iordning mitt lilla excelark med avståndsberäkningar när jag får tid över så att ni kan kolla igenom det.

Ha det gott så länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat Cborg!

Som sagt, kul tråd att följa. Intressant att se hur din eventuella framtida diffusor-lösning ser ut. Har 'dammsugit' nätet dom senaste timmarna på info om diffusorer, eftersom det förmodligen blir ett diffusorbygge i mitt byggprojekt också. 🙂

Men imorrn blir det nya tag med ytterligare en Helmholtz för min del.

Fortsatt lycka till med bygget!

MVH

JB

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack JimBeam. (Trodde jag hade svarat men det var nog i din tråd! 😆 )

Jag skulle behöva lite hjälp med matematiken för de som har lite koll!

Jag vill räkna ut eller jämföra en decibelökning/minskning för två ljudvågor i samma frekvens som samverkar.

Det som skiljer är amplituden och eller fas.

I teorin:

x(t) = Asin(wt)

y(t) = Bsin(wt + p)

där

z(t) = x(t) + y(t)

Utsläckning samt fördubbling är ju enkelt men jag skulle vilja få fram en formel där jag kan räkna fram ökning/minskning i decibel med A, B och p som variabler. 😄

Vem skulle kunnna hjälpa till lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Här är en till som pluggar Studio-Forum-DIY-akustik! Har plöjt cruncharns och JB's trådar och sitter här med ett nöjt leende över att ha hittat en tråd till att följa. 🙂

Själv är jag inte riktigt i er sits; jag är sugen på att köpa trumset för inspelning men vill inte lägga tusingar på det om rummet det står i låter skit, så det är ju mer inspelningsrumsakustik jag kommer få syssla med. Förhoppningsvis kan jag också bidra med en tråd när jag väl får in crunchar-mentaliteten (GASA!!) som då är orienterad mot det istället för kontrollrum som det mesta verkar handla om annars!

Wow, försökte mig på att börja förenkla matteformeln du nämnde, men märkte att detta inte var bästa tiden på dygnet för det! 😛 Plus att jag först tänkte att du bara ville ha de tre ekvationerna förenklade till en, men du var nog ute efter något svårare än så va? 🙂

Anyways, kul att följa bygget! Sa du förresten att du inte hade byggerfarenhet? Och du har redan gjort mer avancerade grejer än Da Crunch? Då finns det ju hopp även för mig! (hade syslöjd när alla andra guys hade träslöjd..)

peace / J

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag önskar jag hade mer av Cruncharns "gasa!" i mig!

Har haft många bromsklossar hela hösten (ja en del har ju varit bra grejer fast inte för studiobyggandet .. )

Men som sagt, alla kan bygga med lite djävlar anamma! 🙂

För de intreseerade:

Satt över en timme utan resultat med mina förenklingar, sket i det, kunde inte låta bli att skita i det, tog fram mattehandboken och körde på även om det inte såg ut att kunna förenklas något vidare och till slut så!

Och för att jämföra ljudtrycken behöver vi ju bara jämföra amplituden.

Så om z(t) = Csin(wt+q) så gäller C = (A^2 + ABcos(p) + B^2)^½

Stämmer överens med extremfallen 2A, 0A och 2^½A. Kontrollera gärna!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Äntligen lite julefrid så att man får va i studion i fred!

Och här är en liten julklapp för den som hellre bygger studio än firar jul ... 😛

Reflection Calculator - (hann inte klart riktigt men den första delen börjar börjar arta sig).

Räknar ut lite reflektioner och interference teoretiskt. Har fått många frågeställare när jag gjorde den och ni får gärna komma med input och kolla om ni hittar några märkligheter i beräkningarna.

En pdf med interferens-beräkningarna finns också med.

Excel2007 endast (ledsen för det) men jag ska göra en gammal variant när jag får tid. Bladen är skyddade fast utan lösen.

Använder en hel del programmering (makron) och vill ni kolla igenom källkoden så messa.

Detta är bara en hjälp på vägen, det finns alldeles för många parametrar som spelar in som inte är med, så man måste ha en del grundkunskap.

T.ex att det inte helt går att jämföra/översätta dbA till teoretiska värden, eller att högtalarna ofta inte är jämnt rundstrålande.

Men testa vettja. Och fråga om det är något!

Idag är det jul så God Jul, God Jul!!.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Hallå där!

Jag funderade framförallt kring en sak, och det är framdelen i ditt kontrollrum.

- Hur kom du fram till vinklarna på de olika "framväggarna"? Med hjälp av excel-filen?

- Isoleringen, fyllde du utrymmet bakom gipset helt (ser så ut)? Ingen luftspalt?

- Fyllde din helmholtzare i mitten fram någon större funktion (vi får aldrig riktigt veta i tråden)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där!

Halloj! 🙂

Jag funderade framförallt kring en sak, och det är framdelen i ditt kontrollrum.

- Hur kom du fram till vinklarna på de olika "framväggarna"? Med hjälp av excel-filen?

Jag körde en reflektionberäkning i excel, den är med nånstans i tråden.

Dock kan man göra det med två väggar vilket nog blir enklare och räkna på en maximal spridningsgrad +/- 60 grader på högtalarna. De reflektionen är inte med i filen utan bara reflektionerna vid varje skärningspunkt. (I den senaste filen är varje reflektionspunkt som slutar i sweetspot med för ett rektangulärt rum.)

- Isoleringen, fyllde du utrymmet bakom gipset helt (ser så ut)? Ingen luftspalt?

Jag fyllde upp det nästan helt men inte riktigt. Ingen egentlig teori bakom det utan jag fyllde i hörnet och sen såg till att sätta så att det låg mot gipset för att dämpa resonans i skivorna.

- Fyllde din helmholtzare i mitten fram någon större funktion (vi får aldrig riktigt veta i tråden)?

Hehe. Ja jag har ju inte följt upp ordentligt men den hade inte nån större effekt tyckte jag.

Så efter artikeln fick jag tebax lite byggarlusta, gick igenom bygget igen och upptäckte att jag lyckats ta fel borr. Radien var 2 mm för hålen så jag tog 2 mm borr. Men det skall vara 4 mm borr!

Jag tog ned den och ingen större skillnad vid den frekvens som den var tänkt och som var problem från början så jag har inte bestämt eller listat ut om jag skall ersätta den med något.

Återkommer om det isåfall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Börjar likna nåt! Bara att ta reda på vad dippen vid 100 Hz beror på.

Det blir en liten historia i sig! 🙂 Jag testar lite mer data just nu och ska se om den påverkas. Återkommer.

edit: Jag har åtgärdat den hyfsat men är inte säker på hur det hänger ihop riktigt.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Ja, varför inte ta tidsmaskinen tillbaka 1-2 år och göra klart det här! 😄

Tänkte dela med lite bilder och erfarenheter och kanske få lite input också. Jag har testat en hel del saker men inte riktigt klarat att klura ut allt.

So, where were we … jo ..

Främre delen av rummet var klart och jag hade satt in lite fläktar och några absorbenter.

Det såg helt ok ut i lägsta basen, vilket var lite förvånande ändå, förutom dippen runt 100Hz som jag inte riktigt kan säga vad i hela friden den beror på.

Dags att flytta in alla instrument och grejer!

Vattenfall med båda högtalare plus sub.

08a-lrs_waterfall_25-4k.png

Resonansen som jag har i botten tänker jag faktiskt strunta i. Känn på den!

I övrigt är decayen väldigt jämn och fin. Bra.

Jag har två andra problem som jag tycker är värre faktiskt. Förlust av energi runt 300 Hz, stor dipp där, och även mellan 600-1kHz saknas energi rakt över. Hm.

Dippen på 100Hz har jag inte en aning om … (tja kanske lite, men vi får spekulera om det längre fram).

För att återgå till modellen jag byggde efter (CID) så var tanken att rikta tidiga reflektioner bort från lyssningpositionen.

Låt oss börja med att kolla på det.

Det gör man genom att kontrollera hur mycket energi som mäts vid olika tider. ETC (envelope time curve eller energy time curve ibland) eller impulssvar brukar det vara.

Jag har mätt varje högtalare för sig men jag får välja ut mätningar framöver (jag har MASSOR nämligen! Haha).

ETC, höger utan sub

08a-r_etc.png

ETC vänster utan sub

08a-l_etc.png

En reflektion efter 5 s, -17db SPL på ena sidan.

På båda har vi en reflektion efter 2s, -11 dB SPL.

Detta måste jag undersöka vidare senare.

Första reflektionen från bakre väggen bör komma vid ca 16 s men det verkar som mycket energi kommer tillbaka runt 23-25s.

Fast det blir bra!

Når nästan målet med -20dB SPL de första 15 sekunderna bortsett från de ovanstående reflektionerna.

Det är inte riktigt symmetriska svar, vilket man bör ha. Men jag tycker att decay (lutningen) är väldigt jämn i övrigt och varken för lång eller för kort.

Impuls/ETC

08a-l_impulse.png

Totalt blir det väl bättre även om vissa saker blir sämre. En hel del kvarstår. Återkommer i veckan.

PS. Till alla nya studiobyggare: Man behöver/bör/skall nog inte lägga ner så mycket tid o energi som jag för att testa varje liten grej. Det krävs inte så mycket för att få bättre akustik än detta med rätt tillvägagångsätt. Men för mig är det även ett experiment!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag gillar att ha det mesta på armlängds avstånd när jag skriver musik så ville jag också ha några av rackmodulerna nära. Jag vill kunna skruva ljud direkt på dem också samt komma åt min mixer/router.

Nu är det kanske inte det bästa för akustiken att ha dem på detta sättet men ibland får man kompromissa.

Mina tidigare bordsrack passade inte riktigt för den uppgiften så jag tänkte att jag bygger nåt eget som passar.

Jag behövde en höjd på inte mer än ca 20 cm och någonting med rätt bredd. Ovanpå detta skulle jag kunna ställa mixern och eventuell rack/laptopsynth.

Så jag letade lite och hittade ett par bordsben på ikea (molger) som jag tänkte jag kunde använda till detta.

Det var rätt höjd (22 cm) och djup samt i två delar så att jag kunde måtta ut bredden.

rack1.jpg

Hittade måtten för 19" rack här på forumet!

Sågade till en MDF som "bordsskiva" i behövlig storlek och passade. Målade i väldigt snygga färger 🙂 och sågade även till själva fästena i rätt höjd. Fästena är i aluminium så med rätt blad gick det enkelt med min sticksåg.

rack2.jpg

Lackade fästena svarta och borrade till en försänkning för skruvarna så att de sitter ordentligt i benen och inte sticker ut.

rack3.jpg

Innan jag fäste benen ordentligt i skivan så mätte jag ut med en av de faktiska modulerna så att måtten stämde. Men det gjorde de redan bra. Bara att skruva åt.

rack4.jpg

Så dessa var så klart med när de förra mätningarna gjordes.

Ett par bilder av hur det ser ut i rummet kommer. Lite senare.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar wellness!

On request så kommer några enkla bilder bara på hur det såg ut efter detta. Bakre delen av rummet är inte behandlat, förutom uppe vid taket då, utan där står prylar lite huller om buller.

Ena sidoväggen med tidigare nämnda vinklade väggar, absorbenter, grejer och bordsracken.

sideview_instruments.jpg

Rakt framifrån

lightview_instruments.jpg

Och med "nattbelysning" (vilket jag gillar o sitta i ibland på kvällarna.)

darkview_instruments.jpg

Nästa steg jag gjorde var lite justering av monitorerna. I alla fall en spännande grej hände där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...