Jump to content
Annons

Konsten att göra allt fel 2


Kringlan

Recommended Posts

Nå. Ni som läst min tråd Konsten att göra alltind fel, vet att jag har gått igenom en del problem. Nu två veckor senare tänkte jag skriva ned en del intressanta upplevelser jag haft det senaste veckan. Ni som är mer intresserade om att läsa endast om Bråket med Jam kan skrolla min mysiga header som jag fick till där, det blev ju lite långt 😄

Jag köpte som bekant det nya ljudkortet Juli@ från Jam ungefär när förra tråden postades. Det visade sig ju snart att ljudkortet inte fungerar med äldre AMD datorer, något som "är allmänt bekant i branchen".

Klart att jag redan då blev lite irriterad på Jam. Dom kunde väl ha varnat? Fast det var väll okej, man kan ju inte be om allt. Som tur var hade jag tillgång till en utmärkt ersättare. Intel p4 2ghz 256 Ram och inga konstigheter. Den typiska datorn helt enkelt.

Snabbt tog jag bort onödigheter från datorn, installerade Juli@ (helt enligt manualen) startade om allt och... Det funkade faktiskt, jag blev skitglad. Efter 2 månaders turer funkade faktiskt kortet. Allt jag behövde nu var en mixer för ljudsignalerna.

När jag vaknade upp på morgonen därpå hände något ganska irriterande faktiskt. Jag startade datorn i vanlig ordning och gick in på Juli@ controller för att justera lite smågrejer. När jag för musen över Juli@ iconen bara försvinner den. Jag skrattar hest för mig själv och startar om datorn, övertygad om att jag sett fel. Precis samma sak händer igen. Juli@ iconen försvinner. Den FÖRSVINNER när jag drar muspekaren över den. Jag blev arg som fan i ett par sekunder innan jag övertygade mig själv om att det var aldeles för mycket begärt att något faktiskt skulle fungera. Efter ett par tafatta försök att lösa problemet ringer jag Jam och dom tar gärna emot datorn för översyn.

När jag hämtar ut den säger den förövrigt mycket trevlige och hjälpsamma Ljudkort och dator-Lasse att problemet antagligen är Office och NAV som styr ut Drivrutinerna. Återigen börjar jag fundera lite, borde det inte varnas för sånt här? Office och NAV är väl ändå två av de mest använda mjukvarorna? Nåväl, jag säger ingenting utan formaterar c: för tredje gången i ordningen. Skapar två partitioner och följer några mycket användbara tips om hur man optimerar XP för ljudbehnadling. Allt går fint tills jag ska installera Juli@. Den frågar efter drivrutinerna till ljud och media och jag sätter in Juli@ skivan. Skriver in vart den ska söka men ingenting händer. Den hittar inga drivrutiner. Jag byter PCI-plats fortfarande känns inget igen. Jag byter cdrom-spelare och fortfarande ingenting. Jag låter den söka överallt efter drivrutiner. Jag specificerar den exakta mappen med drivrutiner. Jag lokerar och startar dom aktiva drivrutinerna. Fast ingenting hjälper. Nåja tänker jag, och andas djupt. Man löser ingenting med våld. Efter att ha avreagerat mig på ett par kuddar, en guitarr och genom att skjuta huvudet av så många som möjligt i CS, startade jag om datorn. Döm om min förvåning när den poppar upp med drivrutinerna till ljudkortet och säger att det vore bra att installera dom "för bästa ljudprestanda"...(inte för att jag precis försökt installera dom i en 3 timmar eller nåt)

I stället för att sparka på cdspelaren som jag tänkte först trycker jag på ok och hoppas. Jamenvisst! Allt är installerat! Juli@ iconen finns där, den tar emot ljud och jag hör ljud. Det är som om ingenting nånsin hade hänt.

Återigen funkar allt som det ska. Glad i hågen startar jag upp datorn dagen efter för att spela in lite ploj och lära mig SX. Vad jag stöter på är precis samma problem igen. Julia@ controller försvinner när jag för musen över den! Helt väck. Det är som om det sitter nån jävel och bara skrattar åt mig inne i burken! Jag sparkar lite på skitdatorn för säkerhets skull och lyssnar nogrant om jag kan höra något litet gnäll av smärta. Den tillfredställelsen fick jag tyvärr leva utan.

Nåja, dags att kalla in expertisen igen då? Den kallas in. Jag ringer Ljudkort och dator-Lars och han berättar att han faktiskt inte kan komma på vad som är problemet nu. Han rekommenderar dock distributören på Midi Music Daniel. Jag ringer upp honom och hjälpsam som han är säger han något jag borde tänkt på själv från början. Updatera drivrutinerna. (Jag har ju ingenting på datorn förutom ljudkortet så att updatera förekom inte riktigt i tankevärlden). Nåväl jag har ju ett praktiskt USB minne och överför snart updaterade drivrutiner till kortet. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att det handlar om defekta drivrutiner, tänker jag, fast jag har lärt mig att inte hoppas. Vilket var tur, när jag kör Remover programmet som tar bort tidigare drivrutiner och updaterar låser sig hela datorn. En helt fruktansvärt formaterad dator med MINIMALT XP. Suckande gör jag om proceduren ett antal gånger. Samma resultat.

The Jam Fight (KICKOFF)

"Nu", tänkte jag, "Nu är det faktiskt bara att ge upp, lämna tillbaka ljudkortet på Jam få mina stålars och köpa ett EMU 0404 som alla verkar eniga om är ett bra ljudkort". Det är nu det börjar bli riktigt intressant.

Jag Ringer Ljudkorts-Lasse igen. Och får förklarat för mig POLICYN:

Eftersom det, så gott som aldrig, är fel på ljudkortet kan man inte returnera mot pengar, fast du kan byta den mot andra varor.

"Perfekt" tänker jag samtidigt som jag säger: "ja, då skulle jag vilja ha ett EMU 0404". Svaret är att dom tyvärr inte säljs på JAM. Nu blir jag faktiskt irriterad. Jag har försökt och försökt och försökt. Har lämnat in datorn på Jam 2ggr och inte mår datorn bättre för det. Jag vill inte ha något jävla Maya kort utan ett EMU. Jag vill ha pengarna tillbaka. Och är det nu så att deras policy inte täcker detta så ska dom fanimej sätta upp varningskyltar på Juli@ korten, kanske något sånthär:

OBS! Detta ljudkort är inte kompatibelt med Gamla AMD DATORER. SÅ har du en sån GLÖM Juli@. Och, by the way, Råkar ni ha några av de vanligaste programmen på datorn som till exempel Office eller NAV då är inte jag något för er. Jo, och har ni nätverk och liknande kan ni också stöta på problem. Och förresten kan ni stöta på en rad andra problem med kompabilitet lite beroende på vad ni har får hårdvara eller/och mjukvara. Det helt bästa är att inte ha något installerat alls. Fast vi kan inte garantera att ljudkortet faktiskt skulle fungera för den sakens skull.

Skulle denna varning medfölja skulle jag inte klaga alls, jag lovar. Då skulle jag acceptera att felet låg på min dator och mina egna egendomliga inställningar och inte på kortet. (Notera, jag tror att felet ligger på just mitt kort. Men om man vägrar ta tillbaka ett kort och fortfarande hänvisar till att det är något fel i mina datorer, ja, då är det nog dags att börja varna folk.)

The Jam Fight 2 (CHEFEN)

Ljudkorts-lasse var trevlig i varje fall och jag bestämde mig för att detta är något att ta med Chefen. Så efter att ha väntat efter svarston i 30 minuter (det var upptaget) kommer jag fram. På sluddrig Söderslang hälsar han nåt om att hans son är storchefen, och så vidare. Jag påpekar att om dom vill ha sin policy borde dom faktiskt varna folk. Under hela denna del är han rätt trevlig och förstående, även om han aldrig låter mig tala till punkt innan han berättar om hur många datorer han minsann har fixat och hur mycket han kan om allting. Nåväl jag kommer fram till grejen att allt vore okej om jag bara fick tag på ett EMU-0404. Då helt plötsligt vaknar han till liv. Jag hinner inte ens pipa till innan han börjar kasta ur sig saker som:

"Ja du det ska du inte ge mycket för. Dom där nissarna på wedins(eller nåt sånt) ja dom kan man fan inte lita på. Bråk i branchen förstår du, ja. Skitkort alltså. Dom vägrar sälja det till oss, inte för att vi skulle ta emot sånt skräp, men endå."

Jag får inte ens en syl i vädret. Han låter mycket irriterad och jag kan säga att jag får intrycket av att han tycker jag är korkad för att ens föreslå det ljudkortet. Efter ett tag vrider sig ogästvänligheten otvivelaktigt mot mej.

"Ja du, Juli@ det är fanimej bra grejer, det är ju för i helvete det säkraste kortet på branchen. Hörredu du, du kan gott och väl byta till maya... ("han tänker lite här") Som faktiskt, om jag får säga det själv, nog är snäppet säkrare än Juli@.. Och alltså har du en aning om hur många jävla telefonsamtal jag får om dagen av folk som säger att dom e programmerare. In me skiten säger jag och så har jag löst deras jävla problem på 3 minuter. I Nio fall av tio har idioterna satt ljudkortet åt fel håll. Nä du."

Vad han säger här är alltså att jag antagligen är en idiot som inte begriper hur kortet fungerar, antagligen har jag laddat ner aldeles för mycket tysk bögporr eller nåt annat bissart och äckligt som wannabe programmerare kan tänkas ladda ned. Han säger inte detta rakt ut men innebörden är fanimej densamma. Nu blir jag irriterad, men är det någonting jag lärt mig är det hur jag ska hantera min ilska under dessa 3 månader. Så jag säger bara:

"Ja, va bra då kan väll du lösa mitt problem?" Avbryter jag honom utan att riktigt lyckas. Ostoppad fortsätter han såga allt och alla.

"hörredu, jag stoppade jobba med sådant för snart tio år sedan, jag äger en affär här nu och ska jag vara riktigt uppriktig. (man fick känslan av att just när han sa jag äger en affär nu så kom han på att:) Aga en affär tar fanimej mycket jävla tid ska du veta så jag kan inte prata mer med dig. Och är det nu något jävla problem då kan du snacka med lasse här istället."

Jag lyckas få fram att dom är mycket välkomna att lösa mina problem om dom vill. Fast faktum är att jag har lämnat in den två gånger och det är fortfarande inte löst. Jag påpekar att jag förutsätter att den tjänsten är gratis åtminstone fram tills det är bevisat att felet inte är ljudkortet. Svaret:

"Nädu, hörredu, sånt sysslar vi inte med här. Gratis support, va. Haha. Sånt kunde du kanske fått för 10 år sedan (Notera när han uppenbarligen jobbade). Idag kan du gå till vilken jävla dataaffär som helst och fråga om gratis support och dom kommer skratta åt dig. Här är det fanimej 500 kronor timmen. Och nu får du fanimej ursäkta för jag har andra (viktigare) saker för mig."

Efter denna pers lutar jag mig tillbaka och slår fast att jag hade faktiskt kunnat byta mitt ljudkort mot några andra saker. Kanske en mixer eller något liknande. Men efter detta ska jag ALDRIG mer köpa grejer där. ÖVERHUVUDTAGET. Dom som jobbar där är säkert kompetenta och han som jobbar med ljudkort är trevlig och har vart till stor hjälp. Men sådär bemöter man bara inte en kund. Kan sammanfatta hur jag kände att jag blivit behandlad:

Skyll dig själv för att du köpte vårt ljudkort. Du kan ju glömma att få tillbaka något, är det problem så har det bara med att göra att du är korkad. Och hjälp det kan du glömma om du inte betalar extra.

The Jam Fight 3 (AFTERMATH)

Men det finns ljus i historien:

Efter att ha samlat migsjälv ringde jag igen upp Midi Music Daniel återförsäljaren. Jag förklarade helt enkelt hela problemet för honom, inklusive hur jag blivit bemött av Jams ägare. Daniel höll med mig. Tyckte bråket i branchen var patetiskt och problematiskt. Grunden lades någon gång för tjugo år sedan (säkert när JAM-ägaren var som mest aktiv) och dom har inte slutat än. Wedin (eller vad distributören hette) upskattar tydligen inte JAM. Han själv förklarade att han sålde Juli@ till alla villiga köpare och så vidare. Han hade kontaktat ESI och han skulle gärna ta emot min dator och försöka lösa problemen. Kostnadsfritt, naturligtvis.

TACK, TACK, TACK!

Imorgon ska jag så lämna in datorn. Kan inte problemet lösas ska Daniel själv se till att jag får mina pengar tillbaka, så jag kan köpa mitt EMU.

Så långt har jag alltså kommit på två veckor. Ibland undrar jag om jag nånsin kommer närmare mitt mål eller om jag bara springer i en stor circel. Men tack vare folk som daniel börjar jag ju tro att saker faktiskt kan fundera.

Är såååå sugen på att ringa upp JAM-ägaren och påpeka ett och annat. Jag orkar verkligen inte skriva ned vad jag vill påpeka för det är så jävla mycket. Det mesta har att göra med hur dom förlorat en kund. Hur service och snälla människor faktiskt fortfarande existerar (även om han inte tillhör dem) och hur han kan trycka upp sina jävla ljudkort i röven. ÅT FEL HÅLL!

Blev rätt långt eh?...

[edit] stavlsfeel ggr 1000.

The Jam fight (UPPLÖSNINGEN)

Ja, täntke jag skulle lägga till hur saker utvecklade sig idag. Förhoppningsvis är detta slutet för mina problem med just ljudkortet 🙂

Som ni vet så fick jag möjlighet att lämna in datorn till distributören i Stockholm, Midi Music. Daniel tog emot den efter att ha besvarat ett samtal. Inga konstigheter alls. Jag åkte hem gjorde lite vadsomhelst och han ringde vid 17-tiden. Det visade sig som jag till slut börjat misstänka att ljudkortet var trasigt. Antagligen glapp i kontakten. Nåväl, de skulle precis stänga men han sa att han kunde slänga över datorn till JAM så kunde jag hämta den där. Så gjordes också och jag åkte in till Jam genom rusningstrafiken och hämtade upp datorn. Ljudkorts-Lars så ledsen ut och bad så mycket om ursäkt för alla problem. Jag sade inget till honom förutom tack för hjälpen(jag har faktiskt lärt mig en hel del, även om jag inte kunnat göra nån musik. Och dessutom är det ju inte hans fel snarare deras idiotiska policy och chefens idioti). Den jag tänker ta upp detta med är deras chef och att dom verkligen borde försöka att bemöta kunder som har handlat med åtminstone lite respekt. Det borde ju faktiskt även ligga i deras eget intresse.

Lite roligt i sammanhanget är att jag erbjöds "nån sladd om du behöver". Och ifall jag skulle komma tillbaka och handla skulle jag prata med Lars. Jag tänker se till att komma i kontakt med deras chef Jerker som han heter på något sätt. Kommer skriva om mötet här senare.

Kul med ert intresse tack för alla svar, även om posten inte riktigt har nån poäng förutom underhållningen.

[edit] Måste vara forumets fetaste post. Herregud fattar inte hur jag orkat skriva allt.

---------------------------------------------------------------

Jag bestämde mig trots allt att återvända till Jam efter mitt utbrott när jag skrev om chefen. Att han är otrevlig må så vara men man kan kanske inte döma ut en hel affär endå.

Jag var ute efter en ny mixer för att förstärka insignalerna och som plåster på såren fick jag en tilltagen rabatt på mixern och två gratis sladdar. Tack JAM för detta.

Och jag upprepar det jag skrev tidigare. Posten har egentligen ingen relevans förutom i underhållningssyfte. Jag skev ner mina egna erfarenheter som jag upplevde dom. Inga citat är direktcitat utan bara sådant jag kommer ihåg och hur jag upplevde det. Meningen var inte att skapa en flama JAM tråd utan bara att berätta, utan krav på en extrem realism.

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Blir det någon musik då? frågar man sig när man håller på så där.

ag vet vad du menar, det tog mig mycket tid och möda åt att få igång mitt wamirack. Det var multiclientdrivers som skulle laddas ner och det ena med det tredje. Till sist visade det sig att mjukvaran som kom med kortet var skit. När jag till sist lyckades få skiten att fungera slog åskan ner. Köpte mitt STaudio 2000, istallerade och det fungerade på en kvart.

Jag är inte jätteintreserad av att bli dataexpert jag vill bara göra musik... men man lär sig så länge man håller på. Och sedan går det två år och hela systemet är omodernt och måste uppdateras och då börjar cirkusen igen.

Ibland längtar man tillbaka till replokalen och de dålig rörförstärkarna som visserligen brummade men som fungerade trots att man inte bytade drivrutiner.

Sedan å andra sidan när detväl fungerar... då är det riktigt kul att ha en symfoniorkester och förtinoffe kanaler att leka med 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kringlan:

Förhoppningsvis så får du väl in såpass mycket på din författarkarriär att de pengar du förlorat på ditt Juli@ kort inte spelar så stor roll.

Ja... kanske skulle lägga ner musiken och fokusera på att skriva i stället. hade ju faktiskt tänkt att ge ut åtminstone en praktisk filosfisk handbok på temat Oändlighet och lite prosadikter....... 😄

zzzz.. Allvarligt skriva e så trist så man dör. Det är väll okej när man vill ha något sagt. 🙂

[Edit] Nu blev det ju faktiskt inte så mycket sagt egentligen. Hade en poäng med hella den där texten nånstans fast allt jag kommer på i efterhand är bara en generell uppmaning att låta bli JAM(I stockholm).. Och även om det låter så vill jag inte avskräcka alla från Juli@ kortet. Jag misstänker skarpt att problemet ligger i just det kort jag fick.

[Edit2] Kom ju annars på en klockren titel till en filosofisk handbok om öändlighet. Öändlighet i fickformat? fan nu måste jag ju nästan skriva en 😄...

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kringlan..det är mycket underhållande att läsa dina inlägg...men jag känner full sympati för dig och ditt problem med Jam... man fick alltid en obehaglig känsla när man gick in i deras butik.. så det har man slutat med för länge sen.

Hoppas dina bekymmer löser sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ju rätt sjukt juste av Midi Music att som distributör reparera själva alltså. Måste ha haft grymt flyt där. Nog för att dom säljer kortet till underleverantörer som i sin tur säljer det till privatpersoner/företag men servicen ska ju faktiskt underleverantören stå för.

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas nån ***** på Jam läser denna tråden och inser att dåligt bemötande kan kosta kunder. 😉

Ja fan det hoppas jag med. Men om inte räcker det bra som hämnd att de nästan 100 som har läst tråden låter bli dom. 🙂

Eller i allafall tänker till inan dom drar till JAM igen. Egentligen är det bara CHEFEN som jag är irriterad på. I övrigt har jag blivit relativt trevligt bemött även om man kan undra varför man får stå och vänta när det är 3 människor i butiken och 5 bakom disken.

Jag menar, jag har trots allt tänkt att spendera pengar där eller? Hade i allafall.

[Edit] Länkar en annan diskussion på ämnet för er som inte har vart där och vill läsa mer. Rätt mycket om JAM i Stockholm faktiskt. Taskig attityd i musikaffärer.

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev jag tveksam till dom ordentligt. Det här låter inget vidare...

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte det här jag har varnat för hela tiden? JAM ÄR ONDA!!! 😉 ( och dåliga )

Trodde dina historier var lite överdrivna men efter detta så är det väl bara att konstatera. JAM Stockholm är nog värst. Som någon utryckte det på din thread "cheferna brukar ju smitta av sig" eller nåt liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jo, fan......jag hade en possitiv bild av JAM när jag började handla där för en massa år sedan(-98 tror jag)......men sedan dess har man liksom mer och mer hållit sig undan från dom. Har lärt mig att man ALDRIG ska gå dit om man inte ABSOLUT VET vad man vill ha, och ska köpa det utan en ENDA fråga.

För jag har märkt att deras förklaringar och svar är från en helt annan värld (och då har jag bara haft att göra med pappan, som för övrigt är han som startade musikbörsen enligt hemsidan)....men det har jag kunnat leva med, dom har ju trots allt varit förhållandevis billiga....

Men denna tråd får mig att må dåligt....jag hoppas dom har förlorat många kunder genom denna tråden faktiskt. Jag hoppas även att de själva blir medvetna om detta....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

kan ju säga så mycket att från erfarenhet från en av mina tidigare anställningar i "branschen" så hade vi rätt mycket med JAM att göra då de var kund hos oss att de är inte speciellt populära internt i branschen och en viss Jerker (antagligen honom du talade med) på JAM är en rätt dryg människa som egentligen borde syssla med bilaffärer istället, där är folk vana vid att bli lurade vilket är ungefär JAMs huvudsyssla, i de flesta andra butiker brukar man åtminstonne bli behandlad som kund om man står på sig lite.

Undvik som pesten JAM och den repektlöshet mot kund som de representerar och man får ett lyckligare liv.

Schkåll då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant om någon representant från nämd butik eller kedja kunde ställa sig upp nu och ta ansvar för detta och se till att kundfeedbacken blir bättre. Även den andra tråden om dåligt bemötande i musikaffärer är ju högst intressant för dem(Gäller givetvis även andra kedjor och affärer också...).

Link to comment
Dela på andra sajter

en viss Jerker (antagligen honom du talade med) på JAM är en rätt dryg människa som egentligen borde syssla med bilaffärer istället,

Håller med dig till 100 % och ännu mera! Skulle passa på Nisses bilar och smörjfett AB.

Nädu....JAM e riktigt kassa på kundvård, just pg a "bilförsäljaren"!

Det finns ju dock duktiga killa på JAM som oturligt nog har hamnat på JAM. Blev erbjuden ett jobb där förut men tackade vänligt men bestämt nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lustiga är att jag har varit med om precis samma historia. Jag hade köpt en Wami-Box (också från ESI) från Jam, som funkade måttligt bra. Jam var omåttligt ovilliga att hjälpa till, likaså ESI. 😎 Alla hänvisade till varandra, och själv blev man allt mer frustrerad.

Jag konstaterade att JAM var idioter och ESI var idioter, och att jag aldrig skulle köpa något från JAM igen, ej heller från ESI. Sedan dess har jag klarat mig utan hjärtinfarkt. 🙂 Dock lärde den historien mig att man aldrig, aldrig, aldrig ska ge sig. Man ska klaga och klaga och klaga och klaga tills de hatar en. Tillslut ger de med sig. Ett annat trick som bevisligen har fungerat är att ta med sig kompisen som är advokat, då brukar det hända grejer.

Slutligen skulle jag vilja säga att det är smart att ha en partition med Windows installerat där man har varken virusprogram, brandväggar, office, mail eller nätverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig haft några större klagomål de gånger jag har beställt prylar från JAM. Har tillochmed blivit rikligt kompenserad en gång när de inte lyckades få fram vad de lovat. (Fick 2 RAM-kort istället för den utlovade manualen när jag köpte min Korg Wavestation. Manualen har jag sedan hittat gratis på nätet, men aldrig tittat i...)

Men jag känner dock igen att man inte alltid blir så vänligt bemött när man pratar med "den gamle"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart läsvärt kringlan. Och personalen verkar ju faktiskt inte heller vara särskilt kunniga, fick vänta 10 min senaste gången jag skulle köpa en midiskarv som fanns precis under disken 🙂

Och för att inte tala om deras senaste erbjudande:

"Vi har begåvats med en skåpbil - säg till om du behöver hjälp med att släpa hem prylarna eller få in dom för service - vi ställer upp om vi kan"

What!? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...