Jump to content
Annons

Konsten att göra allt fel 2


Kringlan

Recommended Posts

Fy fan, en sådan kass service borde förbjudas. 🙂

Glöm nu inte att berätta slutet... 😆

Det är ju en oändlighets historia. Men har updaterat nu och jag hoppats att det är det sista problemet jag har med JAM och ljudkort under en tid 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag måste faktiskt inflika lite i den här diskussionen. Alla era erfarenheter är beklagliga men samtidigt så bör man inte förkasta en hel butikskedja som Jam över några incidenter. Själv har jag blivit bemött på olika sätt från besök till besök (i Jam Stockholm), vid vissa tillfällen har servicen varit direkt undermålig men vid andra tillfällen utmärkt. Problemet ligger nog i att Jam fokuserat för mycket på att anställa personer som bara är musikintresserade och kanske inte lika väl serviceinriktade. Man har antagligen försökt att på ett överdrivet sätt matcha sina anställda med den egna kundkretsen vilket resulterat i att du får för mycket rock star-attityd bakom disken istället för yrkesmässighet.

Personligen går jag bara till Jam då jag vet exakt vad som ska införskaffas och varför, dom har vettiga priser och ett brett sortiment. Ifall man däremot är osäker och behöver guidas genom musikprylsdjungeln så finns det nog andra affärer man kan besöka innan man beger sig till Jam. Eller så kan man chansa och hoppas på att få tag i en av deras bättre försäljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Egentligen borde man ju upprätta nån form av protestlista...

ELLER!

Om alla skickar ett mail till JAM med länken till kringlans post...

kanske kan vara nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen borde man ju upprätta nån form av protestlista...

ELLER!

Om alla skickar ett mail till JAM med länken till kringlans post...

kanske kan vara nåt.

Jag är med, några andra som känner sig manade att maila?

Frågade JAM om de hade/kunde ta hem en neumann TLM 103 åt mig för några månader sedan, och svaret jag fick var "Vad ska du med den till? Köp en Röde NTK istället, den har vi på lager" 🙂

bastards

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste faktiskt inflika lite i den här diskussionen. Alla era erfarenheter är beklagliga men samtidigt så bör man inte förkasta en hel butikskedja som Jam över några incidenter. Själv har jag blivit bemött på olika sätt från besök till besök (i Jam Stockholm), vid vissa tillfällen har servicen varit direkt undermålig men vid andra tillfällen utmärkt. Problemet ligger nog i att Jam fokuserat för mycket på att anställa personer som bara är musikintresserade och kanske inte lika väl serviceinriktade. Man har antagligen försökt att på ett överdrivet sätt matcha sina anställda med den egna kundkretsen vilket resulterat i att du får för mycket rock star-attityd bakom disken istället för yrkesmässighet.

Personligen går jag bara till Jam då jag vet exakt vad som ska införskaffas och varför, dom har vettiga priser och ett brett sortiment. Ifall man däremot är osäker och behöver guidas genom musikprylsdjungeln så finns det nog andra affärer man kan besöka innan man beger sig till Jam. Eller så kan man chansa och hoppas på att få tag i en av deras bättre försäljare.

Jo, men bara känslan när man kommer in på jam sthlm. Så jäkla roddigt och dant. Sen att personalen är musikintresserad får man väl verkligen hoppas, men de flesta som jag har träffat kan ju inte mycket om sin sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade JAM om de hade/kunde ta hem en neumann TLM 103 åt mig för några månader sedan, och svaret jag fick var "Vad ska du med den till? Köp en Röde NTK istället, den har vi på lager" 🙂

bastards

Där har vi ju beviset på att bara vilja köpa och inte uppfylla kundens behov. Det skiljer ju rätt mycket mellan dessa två micar enligt mig själv och Neumann-micen är snäppet bättre. Så skönt ofärgat ljud 😛

TLM 103 to the people!

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen borde man ju upprätta nån form av protestlista...

ELLER!

Om alla skickar ett mail till JAM med länken till kringlans post...

kanske kan vara nåt.

Jag är med, några andra som känner sig manade att maila?

Frågade JAM om de hade/kunde ta hem en neumann TLM 103 åt mig för några månader sedan, och svaret jag fick var "Vad ska du med den till? Köp en Röde NTK istället, den har vi på lager" 😠

bastards

Och Jam är en musikaffär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade JAM om de hade/kunde ta hem en neumann TLM 103 åt mig för några månader sedan, och svaret jag fick var "Vad ska du med den till? Köp en Röde NTK istället, den har vi på lager"  😎

bastards

Där har vi ju beviset på att bara vilja köpa och inte uppfylla kundens behov. Det skiljer ju rätt mycket mellan dessa två micar enligt mig själv och Neumann-micen är snäppet bättre. Så skönt ofärgat ljud 😄

TLM 103 to the people!

Håller med dig. Men inte om mikrofonen dock.....meningen med Röde NTK e ju att den ska färga ljudet, och det gör den! Passar utmärkt till rocksång......

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade JAM om de hade/kunde ta hem en neumann TLM 103 åt mig för några månader sedan, och svaret jag fick var "Vad ska du med den till? Köp en Röde NTK istället, den har vi på lager"  😄

bastards

Där har vi ju beviset på att bara vilja köpa och inte uppfylla kundens behov. Det skiljer ju rätt mycket mellan dessa två micar enligt mig själv och Neumann-micen är snäppet bättre. Så skönt ofärgat ljud 🙂

TLM 103 to the people!

Håller med dig. Men inte om mikrofonen dock.....meningen med Röde NTK e ju att den ska färga ljudet, och det gör den! Passar utmärkt till rocksång......

Att bara säga "VAd ska du med den till? Köp en Röde istället!" är ju helt otroligt. Jag försökte köpa en ADK 51S där. Killen bara skakade på huvvet "Nä, den har vi inte här!".. JAg: "Det går inte att beställa hem?" han: "nä." och så existerade jag inte längre. Slutade med att jag beställde från musikbörsens webhandel.

Fattar inte riktigt hur dom tänker riktigt. Jag gick in, raka spåret till killen som står och väntar på kund. Frågar om mikrofonen. Han har ingen som helst lust att sälja saker utan ser mest trött och sur ut. Nästan alla jag känner har liknande hemska historier om JAM i stockholm, och det roliga är att vi alla är ganska köpstarka eftersom vi allihopa är "studiopysslarfolk" som gillar att handla musikprylar. Dessutom sprider sig ryktet otroligt snabbt när nån blivit illa behandlad i musikaffärer, så dom tappar ju mer än en kund per förolämpning. Så konstigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte köpa en ADK 51S där. Killen bara skakade på huvvet "Nä, den har vi inte här!".. JAg: "Det går inte att beställa hem?" han: "nä." och så existerade jag inte längre. Slutade med att jag beställde från musikbörsens webhandel.

Det beror på att JAM inte får sälja prylar från (jag tror att det är) Luthman. Däremot borde de förklara det för dig, istället för att bara svara "nä."

Hursomhelst, är det någon som svänger ihop en mall för vårt "gemensamma e-mail till JAM"? Så kan vi bara copy/paste på det och skicka från våra egna adresser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte köpa en ADK 51S där. Killen bara skakade på huvvet "Nä, den har vi inte här!".. JAg: "Det går inte att beställa hem?" han: "nä." och så existerade jag inte längre. Slutade med att jag beställde från musikbörsens webhandel.

Det beror på att JAM inte får sälja prylar från (jag tror att det är) Luthman. Däremot borde de förklara det för dig, istället för att bara svara "nä."

Hursomhelst, är det någon som svänger ihop en mall för vårt "gemensamma e-mail till JAM"? Så kan vi bara copy/paste på det och skicka från våra egna adresser.

HAde jag ingen aning om. Men hade dom berättat det hade jag kanske inte spytt alls lika mycket galla över deras skitbutik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch och blä! Låt oss protestera.

Men kan inte nån göra en gallup där man kan rösta på vilken som är den sämsta musikbutiken? Jag skulle kunna göra men jag är så dålig på vad alla heter så jag skulle lätt missa nån 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte köpa en ADK 51S där. Killen bara skakade på huvvet "Nä, den har vi inte här!".. JAg: "Det går inte att beställa hem?" han: "nä." och så existerade jag inte längre. Slutade med att jag beställde från musikbörsens webhandel.

Det beror på att JAM inte får sälja prylar från (jag tror att det är) Luthman. Däremot borde de förklara det för dig, istället för att bara svara "nä."

Hursomhelst, är det någon som svänger ihop en mall för vårt "gemensamma e-mail till JAM"? Så kan vi bara copy/paste på det och skicka från våra egna adresser.

Ja Luthman just så heter dom inte wedins eller nåt annat... orkar inte ändra nu dock..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kringlan m fl,

det är verkligen ledsamt att höra att ni har dåliga erfarenheter av vår butik och verksamhet.

Av uppenbara anledningar ligger det i vårt intresse att ge våra potentiella kunder bra service och ha ett gott rykte. Självklart är vi inte mer än människor och som vissa redan påpekat i den här tråden är vi i första hand musiker och musikintresserade och i andra hand säljare, detta kan självklart leda till problem ibland. Jag tror (och hoppas) dock att vi inte är sämre än någon annan musikaffär.

Jag tycker att det är lite synd att ni som känner er illa behandlade av personal på JAM inte har hört av er till oss i första hand med kritik och åsikter, det är alltid välkommet och uppskattat.

Med det sagt kan jag dock inte annat än ifrågasätta trovärdigheten i din resumé av vad som hänt utan att veta din identitet.

Jag, Daniel på SMM och Lars har försökt lista ut vem du är och den enda person vi kan komma fram till att du skulle kunna vara handlade en mixer av oss med kompensationsrabatt p g a strulet med kortet ett par dagar senare, är det möjligen du?

Rena smutskastningar som den att min far skulle vara en bilhandlare är i viss mån rätt underhållande men känns väl knappast varken seriöst eller relevant till ämnet? Jag menar inte att vara fräck men det är alltid enkelt att flamea och färga historier på internet när man är anonym.

Ni är som sagt självklart välkomna att höra av er till oss med kritik och råd så vi kan förbättra vår service och bli bättre på att bemöta våra kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hedersvärt av Johan från Jam att regga sig här för att försöka reda ut det hela.

Men detta är också kanske en effekt av att Sverige är ett såpass litet land att potentiella kunder i en musikaffär måste behandlas väl, eftersom marknaden inte är speciellt stor här; till skillnad från andra företag som säljer vanligare produkter, de kan skita i sånt här och bara surfa vidare på sitt namn.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste också väga upp den lite väll negativa bilden av JAM här... Jag har handlat på JAM (via nätet) 3 gånger. 2 av de 3 gångerna har jag antingen fått fel saker eller för få saker i mitt paket. När jag har påpekat detta för personalen har de snabbt och lätt rättat sina misstag och dessutom varje gång kompenserat så pass ordentligt att man snarare avr glad att de gjorde det där misstaget. 🙂

Jag har i princip alltid fått god service därifrån. Men jag har ju iofs endast haft kontakt med dem via mail.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste också väga upp den lite väll negativa bilden av JAM här... Jag har handlat på JAM (via nätet) 3 gånger. 2 av de 3 gångerna har jag antingen fått fel saker eller för få saker i mitt paket. När jag har påpekat detta för personalen har de snabbt och lätt rättat sina misstag och dessutom varje gång kompenserat så pass ordentligt att man snarare avr glad att de gjorde det där misstaget. 🙂

Jag har i princip alltid fått god service därifrån. Men jag har ju iofs endast haft kontakt med dem via mail.

Jo, men det är samma här.. (Har nämnt det i nån annan tråd tidigare också). Jag har själv aldrig haft några problem med Jam..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har handlat på JAM (via nätet) 3 gånger. 2 av de 3 gångerna har jag antingen fått fel saker eller för få saker i mitt paket.

Det är väl ett jäkla problem att få fel saker skickade till sig gång efter annan?

Och Jam i Gbg är som tidigare sagts skitdåliga på service och kundkontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Torsdags så var jag för första gången i Jam och Estrad med en polare (ok, jag kanske är efter men har aldrig haft en anledning att åka dit när farsan köper saker till mig 🙂) och jag tycker dom var schyssta och hade inga problem, förutom när jag skulle gå ut ur jam och killen som hjälpte oss inte sa hej då (vi var ensamma i affären) utan förtsatte att "leka" med sin dator, men det är en världslig sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kringlan m fl,

det är verkligen ledsamt att höra att ni har dåliga erfarenheter av vår butik och verksamhet.

Av uppenbara anledningar ligger det i vårt intresse att ge våra potentiella kunder bra service och ha ett gott rykte. Självklart är vi inte mer än människor och som vissa redan påpekat i den här tråden är vi i första hand musiker och musikintresserade och i andra hand säljare, detta kan självklart leda till problem ibland. Jag tror (och hoppas) dock att vi inte är sämre än någon annan musikaffär.

Jag tycker att det är lite synd att ni som känner er illa behandlade av personal på JAM inte har hört av er till oss i första hand med kritik och åsikter, det är alltid välkommet och uppskattat.

Med det sagt kan jag dock inte annat än ifrågasätta trovärdigheten i din resumé av vad som hänt utan att veta din identitet.

Jag, Daniel på SMM och Lars har försökt lista ut vem du är och den enda person vi kan komma fram till att du skulle kunna vara handlade en mixer av oss med kompensationsrabatt p g a strulet med kortet ett par dagar senare, är det möjligen du?

Rena smutskastningar som den att min far skulle vara en bilhandlare är i viss mån rätt underhållande men känns väl knappast varken seriöst eller relevant till ämnet? Jag menar inte att vara fräck men det är alltid enkelt att flamea och färga historier på internet när man är anonym.

Ni är som sagt självklart välkomna att höra av er till oss med kritik och råd så vi kan förbättra vår service och bli bättre på att bemöta våra kunder.

Det är mer eller mindre ett känt faktum att JAM sthlm är ökända för dålig service och inkompetent (eller möjligens otroligt ointresserade av att sälja saker) personal. Att försöka slingra sig ur det påståendet är dömt att misslyckas eftersom väldigt många (dels här, men har hittils inte träffat på någon nöjd kund i verkligheten heller) är överens på den punkten. Jag har själv inga större problem med det eftersom jag lätt går till någon annan butik och handlar, men vill ni ha kvar en vettig kundkrets så är det helt enkelt skärpning som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har handlat på JAM (via nätet) 3 gånger. 2 av de 3 gångerna har jag antingen fått fel saker eller för få saker i mitt paket.

Det är väl ett jäkla problem att få fel saker skickade till sig gång efter annan?

Och Jam i Gbg är som tidigare sagts skitdåliga på service och kundkontakt.

jag tycker service är att man som kund är nöjd med affären. och det har jag avrit varje gång... Givetvis är det itne bra attd e lägger ner fel grejjer mende kompenserar så pass ordentligt att jag itne längre känenr det som ett problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mer eller mindre ett känt faktum att JAM sthlm är ökända för dålig service och inkompetent (eller möjligens otroligt ointresserade av att sälja saker) personal. Att försöka slingra sig ur det påståendet är dömt att misslyckas eftersom väldigt många (dels här, men har hittils inte träffat på någon nöjd kund i verkligheten heller) är överens på den punkten. Jag har själv inga större problem med det eftersom jag lätt går till någon annan butik och handlar, men vill ni ha kvar en vettig kundkrets så är det helt enkelt skärpning som gäller.

Vacum,

För det första tycker jag det är rätt konstigt att ni inte mailar mig eller någon annan med klagomål angående butiken med mera när du tycker det är så otroligt dåligt på JAM,

för det andra tycker jag det är lite synd att du presenterar dina åsikter som fakta,

du har aldrig träffat någon nöjd kund och det är allmänt känt etc.

I så fall är rätt otroligt att vi överhuvudtaget finns kvar som musikaffär efter åtta år om det är så som du säger.

Vi får ett tiotal mail i veckan med kunder som är nöjda och tackar för bra tips och en bra affär med mera, om du mailar mig kanske jag kan vidarebefodra några sådana mail som referenser?

Angående postorder-biten hade vi en anställd tidigare som var rätt dålig på att utföra sitt jobb rätt, detta ledde till mycket missförstånd med mera. Han är dock inte längre kvar hos oss och det fungerar numer lite annorlunda och vår logistik med mera har blivit bra mycket bättre.

Jag tar självklart lite illa upp eftersom JAM delvis är min skapelse och det faktiskt inte bara handlar om pengar för mig, och det känns väldigt beklagligt och rätt ledsamt att du har en vädligt negativ uppfattning om oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vacum,

För det första tycker jag det är rätt konstigt att ni inte mailar mig eller någon annan med klagomål angående butiken med mera när du tycker det är så otroligt dåligt på JAM,

för det andra tycker jag det är lite synd att du presenterar dina åsikter som fakta,

du har aldrig träffat någon nöjd kund och det är allmänt känt etc.

I så fall är rätt otroligt att vi överhuvudtaget finns kvar som musikaffär efter åtta år om det är så som du säger.

Vi får ett tiotal mail i veckan med kunder som är nöjda och tackar för bra tips och en bra affär med mera, om du mailar mig kanske jag kan vidarebefodra några sådana mail som referenser?

Angående postorder-biten hade vi en anställd tidigare som var rätt dålig på att utföra sitt jobb rätt, detta ledde till mycket missförstånd med mera. Han är dock inte längre kvar hos oss och det fungerar numer lite annorlunda och vår logistik med mera har blivit bra mycket bättre.

Jag tar självklart lite illa upp eftersom JAM delvis är min skapelse och det faktiskt inte bara handlar om pengar för mig, och det känns väldigt beklagligt och rätt ledsamt att du har en vädligt negativ uppfattning om oss.

Din affär påverkar inte mitt liv i någon större utsträckning; därför väljer jag istället för att maila dig, att shoppa mina musikprylar i en annan butik.

Jag har dels en alldeles egen uppfattning om butiken som jag baserar på empiriska erfarenheter, men hör även hur snacket går i musikerkretsarna. Det är ett faktum att många av mina bekanta (från hobbymusiker till yrkesarbetande) mer eller mindre aktivt gnäller på bristande proffesionallism bland era anställda.

Det förvånar mig inte om ni tillochmed fick beundrarbrev från vissa kunder. Som du säger så finns ni fortfarande kvar efter 8 år och det måste ju betyda att då och då lämnar en nöjd kund affären. Saken är väl den att en missnöjd kund skiter i alltihopa och går istället till någon annan butik.

Ta absolut inte mina inlägg som personliga påhopp nu. Det var inte alls menat så från min sida. Jag ser dig som en representant för en butikskedja som jag har dåliga erfarenheter av och inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vacum + andra,

det är beklagligt att höra,

jag säger det dock än en gång

maila eller ring gärna mig och tala om vad det är som inte funkat e t c så jag kan göra någonting åt det, annars är det rätt svårt att ta itu med det.

Vi har för närvarande (i mina ögon) mycket kompetent personal inom alla våra avdelningar på JAM stockholm, däremot blir det alltid lite konstigheter när gitarrkillarna blir tvungna att svara på frågor om mjukvarusynthar o s v 😕

08 410 510 89

johan(at)jam.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Vacum + andra,

det är beklagligt att höra,

jag säger det dock än en gång

maila eller ring gärna mig och tala om vad det är som inte funkat e t c så jag kan göra någonting åt det, annars är det rätt svårt att ta itu med det.

Vi har för närvarande (i mina ögon) mycket kompetent personal inom alla våra avdelningar på JAM stockholm, däremot blir det alltid lite konstigheter när gitarrkillarna blir tvungna att svara på frågor om mjukvarusynthar o s v 😕

08 410 510 89

johan(at)jam.se

Läs igenom trådarna här på forumet så har du en ganska bra bas att utgå från. Gör en sökning vetja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan: Jag har varit på Jam i Göteborg för att vid ett tillfälle, som nybörjare, köpa en gitarr och vid ett annat tillfälle för att köpa ett digitalpiano. Första gången satt personalen och fikade och brydde sig inte alls om mig. Jag gick fram och frågade om hjälp och en kille kom för att hjälpa.. Jag ville ha en nybörjar gitarr och inget märkvärdigt. När jag frågade om den utannonserade gitarren sa han: "Asså den... Den låter dåligt. Bättre att lägga 600 spänn till för att få en bättre." "Men då måste jag ju köpa till ett fodral för några hundra, det ingick ju i förra dealen". "Det är ändå bara ett skitfodral. När det blir lite fuktigt går pappen sönder. Tål ingenting" svarar han trött.

Inte så kul butik att handla från!

När jag kollade på digitalpianon tillbringade jag nästan en timme i butiken och det var nästan inga kunder mer än mig. Ingen kom fram och frågade om jag behövde hjälp eller tips. Jag alltså blev nonchalerad. Inte så roligt.

Hoppas du tar till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med olika service-kulturer inom handelsbranschen borde någon doktorera på. Eller det har kanske redan gjorts? Det finns flera faktorer som fascinerar mig när det kommer till mötet mellan kund och försäljare inom musikaffärbranschen.

Läste någonstans ett inlägg från en hårt arbetande försäljare i någon av våra större butikskedjor. Hans argument till att han kunde surna till var de fjortisar och drömmare som ofta sprang i butiken utan att köpa något. Motargumentet blir självfallet; fjortisar och drömmare utan stålar springer omkring överallt! Besök en Hennes å Mauritz-butik, Intersport, Stadium, Åhlens. Där provas det utan att köpas utav i bara h-e, det snattas något kopiöst, folk använder butikerna enbart som genomfarter osv. Lik förbannat bemöts man mycket trevligare hos dessa butikskedjor.

De större musikbutikskedjorna lider av personlighetsklyvning. Å ena sidan ger de ett sken av att rikta in sig på den "lilla" kunden som gör de så kallade "små" inköpen - de som spenderar mellan 30-10000 spänn per gång. Detta är säkert något som många försäljare säkert också vill, men... var finns de stora pengarna? Självfallet hos studieförbunden, skolorna, kyrkorna, fritidsgårdarna osv. Dessa köpare står för den större delen av ruljangsen, och har man som butikschef möjligheten att teckna ett leveranskontrakt med en större köpare, klart som fan att man lägger ned större delen av sin energi på en sådan. Den lilla verksamheten krockar därför med den stora, och eftersom alla villa behålla hela kakan, fortsätter man att profilera sig gentemot småkunderna - även om man inte orkar ge fullgod service.

Musikbutikskedjorna kan liknas vid OnOff, Siba, El-giganten osv. Dock är den stora skillnaden dem emellan att i musikaffärerna är försäljarna lite mer teknikskt kunniga, vilket jag faktiskt upplever som läskigare som kund.

Jaha, det var inte min mening att spy galla. Gillar att knata omkring i musikbutiker som i vilken konsumbutik som helst - människorna där är liksom inte onda.

Är det någon som tycker att jag är ute å cyklar, kör gärna över mig! Det kan ju vara så att jag inte har en aning vad jag pratar om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...