Jump to content
Annons

Konsten att göra allt fel 2


Kringlan

Recommended Posts

Problemet med kritik på forum är att den är anonym och det är svårt att ta det på allvar eftersom den oftast inte är saklig.

En annan aspekt på det hela är att det är rätt svårt att få en rättvis bild av det hela samt identifiera "förövarna" bland personalen om man inte har lite mer ingående information.

Jag hänvisar därför ännu en gång till telefonkontakt eller mail från icke anonyma personer, det skulle verkligen uppskattas

Det var ett par personer tidigare i tråden som pratade om någon form av protestlista/protestmail. Skicka i så fall gärna ett klagomail till mig istället.

MuscGene: tack för informationen, den kändes rätt konkret. Surt att höra,

jag kan dock berätta att för bara någon månad sen bytt rätt mycket personal i göteborg och har två stycken helt nya gitarransvariga, Martin och Gustav.

Tack & bock

/ Johan

johan(at)jam.se

08 410 510 89

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag framför ingen kritik mot personalen. Man får väl tolka det som man vill, den kritik jag skulle rikta är mot en knepig policy och en mycket otrevlig chef.

Personalen vad jag vet är helt okej, kanske mer intresserade av varandra än kunder ibland men sånt får man väl leva med. Det är ju inte Donken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lustiga i sammanhanget är att ur konsumentens perspektiv spelar det ingen större roll om en av Stockholms musikbutiker är dålig. I det västerlänska kapitalistsamhället vi nu råkar leva i har vi faktiskt möjligheten att göra ett val. Det är ju ganska uppenbart att en missnöjd kund inte börjar maila butiksinnehavaren pga dålig service när han eller hon inom 10 minuter kan kliva in i en annan butik och handla varan för ungefär samma pris.

Se istället forumet som en otroligt lyckosam resurs där du får feedback från verkliga kunder istället för att ställa krav på redan missnöjda kunder att sätta ihop små mail och i detalj förklara vad som hänt, vem som gjort vad och hur det gick till.

Med en ganska enkel och snabb analys kan man fastställa att attityden hos personalen gentemot kunderna måste bli bättre. Jag tvivlar starkt på att folk här på forumet sitter och hittar på historier bara för att ha något att säga. Även om det vore så förstår jag inte varför du inte styr upp ett möte med dina anställda och kollar hur det står till. Att trådarna överhuvudtaget existerar borde vara en nog så alarmerande klocka för din del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som fått mig att vara trogen kund hos Jam är att ni tummar lite på priserna eller slänger med sladdar och dylikt vid köp. Fortsätter ni med det och höjer disciplinen hos de anställda så tror jag att både kunder och Jam vinner på det hela.

Annars är nog kritiken lite missvisande då ett negativt inlägg kan få bollen i rullning så att säga, man glömmer då oftast det positiva och börjar istället tala om protestlistor o.s.v. Ingen i min bekantskapskrets har haft nämndvärda problem med Jam så åsikterna går nog isär ganska kraftigt. Jag tror bara att Jam fick ta emot värsta stöten i en debatt som i överlag var kritisk mot de flesta musikaffärer. Hatten av för att Johan väljer att besvara kritiken istället för att ignorera den, förhoppningsvis rätas alla frågetecken ut här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kringlan m fl,

det är verkligen ledsamt att höra att ni har dåliga erfarenheter av vår butik och verksamhet.

Av uppenbara anledningar ligger det i vårt intresse att ge våra potentiella kunder bra service och ha ett gott rykte. Självklart är vi inte mer än människor och som vissa redan påpekat i den här tråden är vi i första hand musiker och musikintresserade och i andra hand säljare, detta kan självklart leda till problem ibland. Jag tror (och hoppas) dock att vi inte är sämre än någon annan musikaffär.

Jag tycker att det är lite synd att ni som känner er illa behandlade av personal på JAM inte har hört av er till oss i första hand med kritik och åsikter, det är alltid välkommet och uppskattat.

Med det sagt kan jag dock inte annat än ifrågasätta trovärdigheten i din resumé av vad som hänt utan att veta din identitet.

Jag, Daniel på SMM och Lars har försökt lista ut vem du är och den enda person vi kan komma fram till att du skulle kunna vara handlade en mixer av oss med kompensationsrabatt p g a strulet med kortet ett par dagar senare, är det möjligen du?

Rena smutskastningar som den att min far skulle vara en bilhandlare är i viss mån rätt underhållande men känns väl knappast varken seriöst eller relevant till ämnet? Jag menar inte att vara fräck men det är alltid enkelt att flamea och färga historier på internet när man är anonym.

Ni är som sagt självklart välkomna att höra av er till oss med kritik och råd så vi kan förbättra vår service och bli bättre på att bemöta våra kunder.

Nu det här blir jag lite irriterad på faktiskt.

Jap, det var jag och jag är mycket tacksam för rabatten. Gå nu inte upp i taket, läs mitt mail nogrant så får ni väll själva se att det inte är en kritik mot erat JAM så mycket som en kritik mot det bemötande jag fick av din far.

Jag kan ju sammanfatta. Jag har haft stora problem att få den enligt er absolut mest stabila ljudkortet på marknaden att fungera. Jag har blivit trevligt bemött av Lars, han har hjälpt mig mycket. Jag gav började misstänka att det var fel på ljudkortet och ville ha pengarna tillbaka, jag pratar med chefen. Notera att det naturligtvis inte är citerat det är i stort sett vad han sa. Han kanske hade en dålig dag. Jag fick ovärdelrig hjälp av Lars.

Min historia har egentligen inte fokus på er affär utan snarare, om du läser ursprungsposten så är det en berättelse om hur jag försöker få till min studio.

Jag upplever bara att jag blivit otrevligt behandlad en gång och det är av din far. Om du är hans son så vet du naturligtvis säkert själv hur han är som människa. Det kanske inte är hans fel, men det är ju heller inte kul att bli bemött på det viset.

Om du så vill kan jag ringa din far omedelbart och säga att jag tycker han borde ge sigsjälv sparken eller gå och säga till sig själv på skarpen.

Att folk sen börjat posta sina klagomål här istället för att komma till er tycker jag inte är det minsta "synd". Det är så det fungerar när man bedriver affärsverksamhet. Rykten sprider sig. En bra affärsidkare kan lusa sig till sådana rykten utan att han för den sakens skull ska kräva sina kunder på personlig kritik.

Historien är inte medvetet färgad, och numer är jag inte heller anonym.

Naturligtvis är det inga direktcitat av din far som jag skrev ner, utan det brottstycken jag kom ihåg. Jag skrev ner HUR JAG UPPLEV mig ha blivit behandlad.

Tanken var inte att detta skulle bli en generell klagotråd för er affär som jag ju inte har något emot, förutom då din far kanske.

Och som sagt nu när tråden är uppe igen och folk läser den ska jag naturligtvis lägga till att jag fick en rabatt på mixerbodet och två gratis sladdar som plåster på såren för de problem jag haft med "marknadens säkraste" ljudkort.

Du måste väll själv begripa att det är lite stötande att bemötas efter 3 veckors slit och släp med en attityd som säger solklart att jag har satt in ljudkortet åt fel håll.

Han kunde väl ha utryckt sig lite mildare iallafall?

Jag kan dessutom inte begripa vad du håller på med? Du borde väl ändå ta denna kritik seriöst och itne hoppa på era kunder och anklaga dom för att flama?

[edit] Att berättelsen om din far inte skulle vara relevant till ämnet är egendomligt. Jag är osäker på om du ens vet vad ämnet är?

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kringlan,

Det är synd att du upplever det som att jag skulle hoppa på dig,

jag bemötte bara lugnt och sansat ett personangrepp från en anonym person.

Jag tar dock sjävklart kritiken seriöst,

oavsett om den är från dig eller från någon anonym.

Det jag anspelade på var att du citerade min far.

Du har senare talat om att det inte är några citat, så såg det dock inte ut vid

Jerker må vara bufflig men han uttrycker sig knappast med så många svordomar i en mening och han pratar inte med "sluddrig söderslang". Det är den delen som helt klart är färgad i mina ögon. Det är också den delen som jag tycker känns rätt irrelevant för ämnet.

Ja, jag är hans son och känner självklart honom. Därför tyckte jag att det verkade lite konstigt.

Jag trodde att vi hade löst ditt problem och att allt var ok.

Är det något som du tycker behöver kompenseras e t c så är det bara att kontakta mig,

Mvh Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kringlan,

Det är synd att du upplever det som att jag skulle hoppa på dig,

jag bemötte bara lugnt och sansat ett personangrepp från en anonym person.

Jag tar dock sjävklart kritiken seriöst,

oavsett om den är från dig eller från någon anonym.

Det jag anspelade på var att du citerade min far.

Du har senare talat om att det inte är några citat, så såg det dock inte ut vid

Jerker må vara bufflig men han uttrycker sig knappast med så många svordomar i en mening och han pratar inte med "sluddrig söderslang". Det är den delen som helt klart är färgad i mina ögon. Det är också den delen som jag tycker känns rätt irrelevant för ämnet.

Ja, jag är hans son och känner självklart honom. Därför tyckte jag att det verkade lite konstigt.

Jag trodde att vi hade löst ditt problem och att allt var ok.

Är det något som du tycker behöver kompenseras e t c så är det bara att kontakta mig,

Mvh Johan

Du utryckte det som att jag flamade någon vilket jag inte tycker att jag har gjort.

Han pratade utan tvekan med accent när jag pratade med honom. Han svor en dessutom en hel del. Jag presenterar texten som underhållning snarare än någonting annat som också framgår av texten själv. Jag gör inte anspråk på en perfekt realism. Det jag däremot har skrivit är en berättelse om hur jag upplever det att försöka göra min egen studio.

Han kanske hade en dålig dag eller liknande.

Påståendet om att det var ni som löste problemet är väl lite.... ja...

Om man ser Midi Music som en del av eran verksamhet så håller jag med er.

Jag lärde mig däremot en hel del om ljudkort och liknande.

Jag upplever inte att jag behöver bli mer kompenserad, jag har inget för att vara långsint. Men med det inte sagt att jag inte kommer fortsätta att skriva om mina fortsatta studioupplevelser, och därigenom kan få tillfälle att omnämna er igen.

[edit] Den här diskussionen är dessutom rätt fruktlös. Vi upplever uppenbarligen en person på olika sätt.

Jag tänker dessutom inte hålla på å posta en rad förklaringar till texten. Det mesta framgår av den självt.

[edit2] Jag upplever inte min text som ett "personangrepp" och jag är dessutom inte anonym numer, eller hur?

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Asså jag vill ibland bara gå in i en spelbutik för att kolla om dom har fått in något nytt spel, jag vill kunna gå in på Stadium för att se på deras nya skor, jag vill gå in på en klädesbutik om jag har en håltimme och jag vill kunna gå in i en musikbutik för att suktas...det kan väl inte vara så stora problem?

Redigerat av Rojk
Link to comment
Dela på andra sajter

Asså jag vill ibland bara gå in i en spelbutik för att kolla om dom har fått in något nytt spel, jag vill kunna gå in på Stadium för att se på deras nya skor, jag vill gå in på en klädesbutik om jag har en håltimme och jag vill kunna gå in i en musikbutik för att suktas...det kan väl inte vara så stora problem?

Precis och exakt!

Inte för att anklaga "Johan JAM", men kan inte du berätta varför just många som jobbar i musikaffärer ska vara jäkla kassa när det gäller kundservice?

Jag menar inte att du har några problem med det, har aldrig träffat dig, men jag antar att du måste känna många som jobbar eller har jobbat på musikaffärer.

Kan du inte försöka ge svar på en av musikernas största frågor:

Varför är det inte självklart för många av dem som jobbar i musikaffär att ge samma sevice som andra butiker?

Som sagt innan, fjortisar som går runt och testar saker och som aldrig köper saker finns precis överallt, i ALLA typer av butiker, så det är ingen ursäkt över huvud taget.

Kan du inte ge oss liten klarhet i den frågan, Johan JAM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt det du har gått igenom Kringlan!

Men, JAM i Göteborg har jag bara fått positiv erfarenhet av.

Ja, jag hade själv problem med QuataFire 610, som jag köpte

från JAM i Gbg. Fick den inte att funka riktigt. Kontakta ESI

och fick snabb service med skärmdumpar som PDF-instruktioner

och visp fungerade ljudkortet klockrent.

Lånade min brors Reason, fick problem med ljudkortet, datorn

hängde sig, fläkten gick på max, fick panik, stängde av datorn

utan att stänga av Firewire-ljudkortet innan och svizz - pang -

ljudkortets midisignal och mitt keybords midisignal pajade.

Gick med QuataFire 610 + keyboarden till JAM i Gbg och förklarade situationen.

Vi testade i 1 timme. Sedan tog de fram ett nytt och vi testade den.

(I början hade vi problem att få drivisarna att fungera med ljudkortet - se

nedanstående inlägg.)

Fungerade hur bra som helst senare, men inte keyboarden - de ville ge mig

rabatt på ett nytt keyboard. Visst, det var inte kul att "konstatera" att

det troligen hade blivit strömöverslag vid strömavbrottet som jag

gjorde genom att stänga av datorn utan att först stänga av QuataFire och

keyboarden. Hade suttit fint med en likvärdig keyboard helt gratis - men

tänkte inte på detta. Var bara nöjd på att få ett nytt ljudkort.

Det är här problemet kunde ha blivit större. Vems fel är det att min dator

hängde sig med Reason i botten? Är det Propellerheads fel att deras produkt

inte fungerade klockrent på min burk? Är det JAM:s eller ESI:s fel att QuatFire

610:s midisignal lade av och pajade samtidigt min keyboard? Vem skall

ersätta min gamla keyboard? Tur att inte datorn brann upp! (skämt åsido) 😛

JAM ersatte självfallet med ett nytt ljudkort, hade bara haft den i några veckor.

De var villiga att ge mig rabatt på ett nytt keyboard i nästan samma prisklass,

men inte i samma kvalité/utrustning som jag hade haft - men bra villkor ändock.

Var ändock sur och lättad - blandade känslor, men kunde inte lägga skulden

varken på JAM, ESI eller Propellerheads. Kanske var min gamla keyboard

lite för gammal ändå, eller så var det min okunskap på hur jag använde

Reasons inställningar?

Avinstallerade Reason och köpte senare ett nytt keyboard - Keystation 61 ES

för ca 2.000 SEK. Japp, denna är bättre än min förra, bättre anslagskänsla.

Köpte denna från Adreassons Musik i Gbg och är helnöjd med 61:an och

med QuataFire 610:an, fast hade tänkt tidigare sälja (i augusti) ljudkortet

för att byta upp mig mot en RME Hammelfall - fast så blev det inte

- den är för dyr för mig... (köpte QuataFire 610 i somras...)

Redigerat av Esa
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste tillägga att jag hade väldiga problem att få de nya drivrutinerna

att fungera rätt på min QuataFire 610. Detta fick jag support från ESI

vid två tillfällen innan allt fungerade klockrent.

(Efter Reason-katastrofen gick jag till butiken enligt ovanstående inlägg.)

Både han i JAM i Gbg och jag hade stora problem att få det nya ljudkortet

att fungera på deras dator i butiken. Vi fick prova att avinstallera och

installera om och om igen innan vi lyckades få det att fungera korrekt.

(Vi använde då ljudkortprogrammets avinstallation som samtidigt också

installerade dem nya drivisarna. Vi var tvunga att vara mycket observanta

var exakt dem nya drivisarna packades upp, annars fanns det risk att man

använde den gamla när autosökningen skedde. Ja, vi var tvunga att peka

manuellt var sökningen på C:/ skulle göras innan det till slut blev rätt.)

Kom att tänka på att det var kanske det problemet du hade, att drivisarna

inte avinstallerades korrekt innan de nya lades in. Jag vet hur pass

krångligt detta var, anser mig ändock inte vara helt amatör på PC -

fast någon DOS-kung är jag inte 😛

Men, det var tydligen inte det som var felet utan du hade fått ett (måndags-

exemplar) trasigt ljudkort...

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

hittade detta nu, kommer sent in debatten.

vill dock bara säga att jag fått ett riktigt bra bemötande på jam i stockholm i alla år jag handlat där. en gång köpte jag en klaviatur som bråkade med mig, gick tillbaka till jam och fick byta till en annan av samma modell utan att de i butiken ens ville titta på vad som var fel på den jag redan hade. perfekt service.

Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket läsvärd tråd.

Stort underhållningsvärde i kringlans berättelse tycker jag. Tack Kringlan för detta!

I det gamla Sverige, där man endast hade den lokala lanthandlaren att handla utav, fick man väl ibland finna sig i att bli respektlöst behandlad. Det samma gällde kanske också den enda musikhandlaren i stan som hade monopol på musikprylar. Så är det inte längre.

Den minsta lilla strängförsäljare, i sketnaste lilla hålan, konkurerrar i stort sett med hela världen idag. Passar det inte så köper jag strängar någonannanstans ifrån, förmodligen billigare dessutom.

Problemet för den lokale strängförsäljaren är att, om vi inte har en etablerad relation, så kommer denne aldrig att få veta att jag är missnöjd med honom.

De kunder som klagar är många gånger kunder som känner ett visst engagemang, de vill att något ska bli bättre. De är guld värda, vänd en missnöjd kund till nöjd och du har en lojalare och trognare kund, som dessutom sprider positiva vibbar runt din affärsidé. Det blir svårare att sno den kunden med lockpriser som exempel. Idag klagar dock färre och färre, de byter leverantör i det tysta. Det är ett problem för många säljare av varor och tjänster, det är idag så lätt att byta, dessutom är utbudet oändligt.

Det betyder att det inte finns utrymme för dåliga dagar, och icke service-minded personal. Skulle det dock, gud förbjude, inträffa en dålig dag, ska kunden känna trygghet i att det finns

1. en enkel väg att klaga. En fastställd policy hur man bemöter klagomål, vem som ansvarar för detta etc

2. någon som lyssnar och verkligen tar mig som kund på allvar. Annars är mitt klagomål bortkastat, och jag byter leverantör, ännu mer förbannad än om jag INTE hade klagat.

När ovanstående kriterier är upfyllda kan också säljaren fundera på om man inte ska föra loggbok över klagomålen. En guldgruva till förbättring! Det kan handla om krångel med vissa varor, vissa tjänster eller vissa personer eller situationer. Bara vetskapen att så sker kan ge en viss förbättring i kundhateringen.

Lyckas man med ovanstående kommer paradoxalt nog klagomålen att öka under en initial period, det är säkraste tecknet på att man har lyckats implementera en bra fungerande klagomålsprocess, eller kundsynpunktsprocess, för man kan naturligtvis också logga "beundrarbrev" för att befästa och förstärka det som är positivt.

Skulle bara tacka för ett intressant inlägg, men precis som för Kringlan så dansade bokstäverna ner av sig själva. Har för övrigt ingen egen erfarenhet av Jam så jag avhåller mig att säga vare sig bu eller bä i själva sakfrågan.

Med hopp om att såsmåningom höra ett litet alster av Kringlan under "Demo".

Eder

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.. bumb förresten denna är gammal... Tror du tittade in på den senaste grejen jag lyckades åstakomma.

Ta en titt på låten Dream on längre bak i demo raddan.. den är lite mer färdig.. och mina grejor var mer hela då 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att mitt EMU 0404 funkar suveränt! Var på väg att köpa ett ESI Juli@ kort men efter att ha läst i någon annan tråg angående detta kort att detta inte var någon direkt höjdare så stoppade jag mig själv..

Tack forum.studio.se för att jag slapp magsår.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Förbannat underhållande det här! 😄

Kringlan, ditt sätt att skriva är en gåva du måste ta till vara på! Jag skrattar högt medelst blir lika irriterad som du när jag läser det du skrivit. Jag pendlar upp och ner i känslor, känslor som du förmedlar i ditt skrivande. Kanske syftet med hela händelsen är att du sprida ditt skrivande? 😉

Sen finns det många andra intressanta aspekter här, de flesta har redan påpekats. Man kan bara konstatera att Internet förändrar ALLT. Länge leve Internet! 🙂

Till Johan JAM kan jag bara säga: Lyssna på Roffe. Han verkar ha inblick i CRM. Glöm inte att kundrelationer är stommen i din verksamhet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...