Jump to content
Annons

Foto på era trummickningar...


puffra

Recommended Posts

Tänkte att det kunde vara kul med en tråd där vi visar hur vi sätter upp mickarna när vi spelar in trummor.

Alla kan nog lära lite av varandra.

Jag tycker att det kan vara så lurigt att komma åt med alla mickar och stativ ibland.

Vad har ni för knep och lösningar?

Vad använder ni för mickar? osv.

Sen vore det ju extra kul om man kunde lägga upp ett ljudexempel tillsammans med bilden..

God jul!

EDIT: Egentligen borde jag ju kanske börja med att lägga upp bild redan i detta inlägget. Insåg ganska snabbt att jag inte hade några bra bilder på den här datorn tyvärr... men det kommer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad sitter det framför kaggen? Jag hade en gång en Echolette från ev 60-tal som såg ganska prxist ut så där...

Det är en AKG D12e. Jag var ute efter ett klassiskt 70-tals baskaggesound. Doft och snustort. Perfekt 😄

(Lite offtopic, men vad jobbigt det blev när man kör "reply" på så många bilder hehe)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sitter det framför kaggen? Jag hade en gång en Echolette från ev 60-tal som såg ganska prxist ut så där...

Det är en AKG D12e. Jag var ute efter ett klassiskt 70-tals baskaggesound. Doft och snustort. Perfekt 😄

(Lite offtopic, men vad jobbigt det blev när man kör "reply" på så många bilder hehe)

Jag har nyss köpt en AKG D112. Det följer med en liten "manual" hur man lämpligen sätter upp den. I den står det att "de flesta tekniker är överens om att bastrumman vid inspelning låter bäst om man tar bort frontskinnet helt". Vad ska man säga om det? Jag tycker spontatnt att en del av rymden i en större kagge måste gå förlorad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sitter det framför kaggen? Jag hade en gång en Echolette från ev 60-tal som såg ganska prxist ut så där...

Det är en AKG D12e. Jag var ute efter ett klassiskt 70-tals baskaggesound. Doft och snustort. Perfekt 😄

(Lite offtopic, men vad jobbigt det blev när man kör "reply" på så många bilder hehe)

Jag har nyss köpt en AKG D112. Det följer med en liten "manual" hur man lämpligen sätter upp den. I den står det att "de flesta tekniker är överens om att bastrumman vid inspelning låter bäst om man tar bort frontskinnet helt". Vad ska man säga om det? Jag tycker spontatnt att en del av rymden i en större kagge måste gå förlorad.

Jag själv har faktiskt aldrig spelat in en baskagge utan frontskinn. Man har ju testat förstås hur kaggen lät akustiskt utan frontskinn men det blev ingen höjdare. Sen kanske D112:an framhäver ett sjysst sound av en naken frontkagge, men inte vet jag. Personligen tycker jag att D112 låter alldeles för "middigt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sitter det framför kaggen? Jag hade en gång en Echolette från ev 60-tal som såg ganska prxist ut så där...

När man använder citat. Om det är massa bilder citera inte hela inlägget och sedan en liten fråga i stlutet. Det pajar hela tråden.

Men hur blir ljudet om man har micken utanför kaggen? Brukar man inte ha ett hål i frontskinet och lägga den inne????

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sitter det framför kaggen? Jag hade en gång en Echolette från ev 60-tal som såg ganska prxist ut så där...

Det är en AKG D12e. Jag var ute efter ett klassiskt 70-tals baskaggesound. Doft och snustort. Perfekt 😄

(Lite offtopic, men vad jobbigt det blev när man kör "reply" på så många bilder hehe)

Jag har nyss köpt en AKG D112. Det följer med en liten "manual" hur man lämpligen sätter upp den. I den står det att "de flesta tekniker är överens om att bastrumman vid inspelning låter bäst om man tar bort frontskinnet helt". Vad ska man säga om det? Jag tycker spontatnt att en del av rymden i en större kagge måste gå förlorad.

Jag själv har faktiskt aldrig spelat in en baskagge utan frontskinn. Man har ju testat förstås hur kaggen lät akustiskt utan frontskinn men det blev ingen höjdare. Sen kanske D112:an framhäver ett sjysst sound av en naken frontkagge, men inte vet jag. Personligen tycker jag att D112 låter alldeles för "middigt".

De förespråkar att den ska sitta väldigt nära skinnet där klubban slår...

Jag har även köpt en EV N/D686 som jag ska använda på kaggen. Enligt nätet är den överjävligt bra. En resencent skrev att han i många år alltid använt AKG D112, men sen han fick tag på EVs kaggemick så lät AKGn pappigt i jämförelse. Min idé med AKG D112 är att spela in elbasen med den. Jag tänker förståss även göra jämförelseinspelningar mellan de två mickarna och lägga ut här hade jag tänkt. Jag tänker satsa fullt ut på Glyn Johnsmetoden med två st Röde NT2-A som overhead (den ena th om golvpukorna) EVN/D686 på kaggen och en sm57 på virveln. Skulle vi gilla AKGn bättre på kaggen kör vi förstås med den, men jag tror stenhårt på EVn. Den ska låta superbra direkt utan nån som helst eq. En som testade sa att den dels var riktad, och tog upp klubbslagets attack bra, men att den även var rundupptagande i det lägre registret så hela kaggens rymd kom med på ett snyggt sätt, som at använda två mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sitter det framför kaggen? Jag hade en gång en Echolette från ev 60-tal som såg ganska prxist ut så där...

Det är en AKG D12e. Jag var ute efter ett klassiskt 70-tals baskaggesound. Doft och snustort. Perfekt 😛

(Lite offtopic, men vad jobbigt det blev när man kör "reply" på så många bilder hehe)

Jag har nyss köpt en AKG D112. Det följer med en liten "manual" hur man lämpligen sätter upp den. I den står det att "de flesta tekniker är överens om att bastrumman vid inspelning låter bäst om man tar bort frontskinnet helt". Vad ska man säga om det? Jag tycker spontatnt att en del av rymden i en större kagge måste gå förlorad.

Jag själv har faktiskt aldrig spelat in en baskagge utan frontskinn. Man har ju testat förstås hur kaggen lät akustiskt utan frontskinn men det blev ingen höjdare. Sen kanske D112:an framhäver ett sjysst sound av en naken frontkagge, men inte vet jag. Personligen tycker jag att D112 låter alldeles för "middigt".

De förespråkar att den ska sitta väldigt nära skinnet där klubban slår...

Jag har även köpt en EV N/D686 som jag ska använda på kaggen. Enligt nätet är den överjävligt bra. En resencent skrev att han i många år alltid använt AKG D112, men sen han fick tag på EVs kaggemick så lät AKGn pappigt i jämförelse. Min idé med AKG D112 är att spela in elbasen med den. Jag tänker förståss även göra jämförelseinspelningar mellan de två mickarna och lägga ut här hade jag tänkt. Jag tänker satsa fullt ut på Glyn Johnsmetoden med två st Röde NT2-A som overhead (den ena th om golvpukorna) EVN/D686 på kaggen och en sm57 på virveln. Skulle vi gilla AKGn bättre på kaggen kör vi förstås med den, men jag tror stenhårt på EVn. Den ska låta superbra direkt utan nån som helst eq. En som testade sa att den dels var riktad, och tog upp klubbslagets attack bra, men att den även var rundupptagande i det lägre registret så hela kaggens rymd kom med på ett snyggt sätt, som at använda två mickar.

EV N/D868 har vi även i mickskåpet och det är verkligen en räddare-i-nöden mick. Den kan på något sätt få en dåligt stämd baskagge, med i stort sett ingen botten, att låta bra. Den är verkligen en bra mick att få ett bra grundljud på. Shure Beta52 är också bra för detta men den kan ge lite för mycket av klick och botten ibland, medans ND868:an låter mer naturligt.

Däremot funkade Beta52:an bättre LIVE än ND868.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
EV N/D868 har vi även i mickskåpet och det är verkligen en räddare-i-nöden mick. Den kan på något sätt få en dåligt stämd baskagge, med i stort sett ingen botten, att låta bra. Den är verkligen en bra mick att få ett bra grundljud på. Shure Beta52 är också bra för detta men den kan ge lite för mycket av klick och botten ibland, medans ND868:an låter mer naturligt.

Däremot funkade Beta52:an bättre LIVE än ND868.

Jag har aldrig gillat Beta52:an 😛

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Skitbra initiativ! En sån här tråd kan bli guld.

Men jag tycker det är obligatoriskt att man lägger upp ljudklipp också, annars är det ju inte lika nyttigt.

Om inte ljudklipp så måste man ju förklara vilket sound man ville åt. Det är mycket smaksak när det gäller trumsound, en del vill ha tajta kulsprutatrummor "in your face", andra vill ha mjuka, luftiga trummor med mycket rumsljud.

Man vill ju höra "tänket" bakom alla mickplaceringar! 😛 Man slänger ju inte upp en mick utan ha tänkt och provat en massa innan man bestämt sig för att ha just så. Dvs, det finns en anledning till att man placerade mickarna som man gjorde. "jag ville ha mycket attack bla bla" t ex. Sånt vill man höra! 🙂

Här kommer lite bilder från senaste inspelnings sessionen 🙂 Enjoy!

Mycket fina bilder! Men varför så mycket avstånd på alla mickar?

Var OH-uppmickningen verkligen jättebra? Är inte det där lite mer avstånd än man brukar ha? Fast du kanske ville ha sånt sound? Berätta 🙂

Vad är det för musik? Pop? Du har inga ljudklipp?

Blev du helt nöjd?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
På tal om ljud, creel, hur gick det med din inspelning?

Fick du till det?

Gitarrinspelning? Den fick jag inte till riktigt. Jag kommer köpa en e606 och fixa ny högtalarlåda. Men jag kom fram till att SM57:an var den enda mick som dög, de andra (SM58 utan puffskydd bl a) försämrade bara ljudet jämfört med 57:an. Det lät mest gitarr i SM57.

Truminspelningen gick helt ok. Jag triggade bas och virvel och körde KTDrumtrigger, sedan använde jag mig av Superior Drummer 2.

Tack för att du frågade.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket fina bilder! Men varför så mycket avstånd på alla mickar?

Var OH-uppmickningen verkligen jättebra? Är inte det där lite mer avstånd än man brukar ha? Fast du kanske ville ha sånt sound? Berätta 😛

Vad är det för musik? Pop? Du har inga ljudklipp?

Blev du helt nöjd?

Mycket avstånd vet jag väl inte om det är. Just med överhänget hade jag väl tanken om att jag inte ville ha med så mycket av virvel och baskagge utan mera cymbaler. Just med pukor gillar jag att micka typ 5 cm ifrån skinnet. Det lät bäst då i alla fall. Jag brukar bara micka upp och justera om mickarna för att se om det blir någon skillnad. Och när man hittar det avståndet eller position som låter bäst så stannar man där...typ.

trummor.mp3

Jag är ganska nöjd med trumljudet. Synd bara att takhöjden är så löjligt låg för det låter lite "boxy" (som man hade sagt i staterna) ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Mycket fina bilder! Men varför så mycket avstånd på alla mickar?

Var OH-uppmickningen verkligen jättebra? Är inte det där lite mer avstånd än man brukar ha? Fast du kanske ville ha sånt sound? Berätta 😛

Vad är det för musik? Pop? Du har inga ljudklipp?

Blev du helt nöjd?

Mycket avstånd vet jag väl inte om det är. Just med överhänget hade jag väl tanken om att jag inte ville ha med så mycket av virvel och baskagge utan mera cymbaler. Just med pukor gillar jag att micka typ 5 cm ifrån skinnet. Det lät bäst då i alla fall. Jag brukar bara micka upp och justera om mickarna för att se om det blir någon skillnad. Och när man hittar det avståndet eller position som låter bäst så stannar man där...typ.

trummor.mp3

Jag är ganska nöjd med trumljudet. Synd bara att takhöjden är så löjligt låg för det låter lite "boxy" (som man hade sagt i staterna) ibland.

Tack för ditt svar 🙂 Låter bra det där, känns som en naturlig återgivning och låter betydligt bättre än "medelamatörinspelningen av trummor", hehe. Verkar passa din musik bra. Har du eq:at och komprimerat mycket där i klippet?

Men jag tycker det känns lite torrt, jag skulle ha lagt på liiite reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar 😛 Låter bra det där, känns som en naturlig återgivning och låter betydligt bättre än "medelamatörinspelningen av trummor", hehe. Verkar passa din musik bra. Har du eq:at och komprimerat mycket där i klippet?

Men jag tycker det känns lite torrt, jag skulle ha lagt på liiite reverb.

Jag har varit mycket varsam med EQ och kompressor på trummorna. Däremot är hela mixen tämligen komprimerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Glyn Johns-metoden med bara tre mickar. Vi spelade in en vända så här, det är en EV N/D686 på kaggen, de andra två är Röde NT2-A. Jag tyckte det blev lite dåligt fläsk från golvpukan med golvpuksmicken liksom från sidan. När trummisen lyssnat på slaskmixen skruvade han tillbaka underskinnen och stämde allting lite bättre. Och nästa gång vi spelade in satte jag bägge Rödena i x/y ovanför plus CM3 på pukor och virvel. Då tyckte jag bättre om ljudet från overheadarna, när de satt som på bilden blev de liksom olika ljud i bägge två. Nu kunde jag ta nästan hela ljudbilden från overheadarna, härlig stereo, jag satt dem lägre än den på bilden, det gav ett mycket göttigare ljud. Närmickarna tar jag bara pyttelite ljud av. Fattar inte att jag glömde att fota den gången med....

post-8284-1234901616_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

En gammal men naggande god bild:

yoshikit.jpg

Kick in: EV ND868

Kick ut: AKG C414 B-ULS

Virvel top: sennheiser MD421

Virvel lufthål/shell: AKG C535 EB

Virvel under: røde NT5

Hängpuka: Audix D2

Golvpuka: Audix D4

Hihat: AKG C535 EB

Ride (under): røde NT5

China: neumann KM54

OH: Røde NT2-A

Rum (mono): line audio SM3

Soptunnor: line audio CM2

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof: Har lyssnat lite på din sida å diggar ljudet i dina låtar mkt. Nu ser jag på bilden. Är det nån speciell tanke bakom när man riggar upp mickarna eller är det bara "örat" som gäller? Har iofs läst i massa trådar om ämnet men det borde ju ändras beroende på trumuppsättning å anslag etc...kan väl inte finnas nån exakt formula: " så här gör du" ?

Schysst bild iaf. *tumme upp*

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Elof det var det här med virvel micken som var längsmed skinnet eller inte... :-)

Jag tycker att man får gött sound om man vinklar lite paralellt med skinnet på virveln som du var inne på i en annan tråd. Blir inte så jädra smackigt om man vinklar upp lite...

Naturligtvis beroende på trummis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Elof: Har lyssnat lite på din sida å diggar ljudet i dina låtar mkt. Nu ser jag på bilden. Är det nån speciell tanke bakom när man riggar upp mickarna eller är det bara "örat" som gäller? Har iofs läst i massa trådar om ämnet men det borde ju ändras beroende på trumuppsättning å anslag etc...kan väl inte finnas nån exakt formula: " så här gör du" ?

Schysst bild iaf. *tumme upp*

Trumsetet på bilden är ju i stort sett mickat "som vanligt", med lite extra mickar för att få extra kontroll och möjlighet att trixa i efterhand eftersom musiken krävde det.

Självklart så är det örat som styr, om man mickat upp och prövat tillräckligt många gånger så vet man ungefär hur det kommer låta om man placerar en viss mick på ett visst sätt.

Uppmickningar varierar ganska mkt från gång till gång för mig. Nu för tiden har jag alltid minst en rumsmick och en "mitt i kit"-mick iaf.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

En gammal men naggande god bild:

yoshikit.jpg

Kick in: EV ND868

Kick ut: AKG C414 B-ULS

Virvel top: sennheiser MD421

Virvel lufthål/shell: AKG C535 EB

Virvel under: røde NT5

Hängpuka: Audix D2

Golvpuka: Audix D4

Hihat: AKG C535 EB

Ride (under): røde NT5

China: neumann KM54

OH: Røde NT2-A

Rum (mono): line audio SM3

Soptunnor: line audio CM2

Tre mickar på virveln! Det var värst! Det kommer alltså ut lite speciellt ljud ur lufthålet?

Skär ni bort allt under typ 500 hz på micken under virveln? Tar den upp mycket av baskaggen oxå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle göra en liten truminspelning förra veckan och ville utvecklas lite. Så jag testa sätta upp en ambiance mickning på baskaggen och en rums mickning på hela setet, men vet inte om de blev nå bra. Nån som har några förslag var man ska sätta mickarna och vad man ska använda för typ av mickar?? bör man sätta upp en mic på vardera sida rummet för att det ska bli bra eller räcker det med en?? Ska rumsmicken sitta högt, lågt, nära, långt, bakom, eller snett ifrån trumsetet? ska ambiance kagge micken vara en "baskaggemic" eler??

lägg gärna upp en bild så ja får se hur ni har gjort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i princip ingen egen erfarenhet av mikrofonupptagning av trumset, men har lyssnat på en del upptagningar sådana från kompisars band och även några plugins såsom Addictive Drums. Även på en sådan typ av mjukvara har man ju inställningsmöjligheten att helt välja bort overhead-mikning. Om man gör det på Add Drums eller gör det på ett trumset man spelar in - vilket jag också jämfört med, så tycker jag faktiskt att det låter mer i min smak=bättre. Men det är väl en smaksak, antar jag... ?!

Jag vill åt tomtoms-en och hihaten. I viss mån bastrumman. Men tänkte köra utan virvel...

Är det perverst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i princip ingen egen erfarenhet av mikrofonupptagning av trumset, men har lyssnat på en del upptagningar sådana från kompisars band och även några plugins såsom Addictive Drums. Även på en sådan typ av mjukvara har man ju inställningsmöjligheten att helt välja bort overhead-mikning. Om man gör det på Add Drums eller gör det på ett trumset man spelar in - vilket jag också jämfört med, så tycker jag faktiskt att det låter mer i min smak=bättre. Men det är väl en smaksak, antar jag... ?!

Jag vill åt tomtoms-en och hihaten. I viss mån bastrumman. Men tänkte köra utan virvel...

Är det perverst?

Jävligt kinky i alla fall! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...