Jump to content
Annons

Sångmikrofoner


joachime

Vilken är den mick du oftast använder till sång?  

302 röster

  1. 1. Vilken är den mick du oftast använder till sång?

    • Neumann
      23
    • Audio-Technica
      1
    • Studio Projects
      23
    • ADK
      44
    • Röde
      29
    • TSM
      21
    • JJ Labs
      13
    • M Audio
      2
    • Samson
      3
    • MXL
      6
    • Behringer
      3
    • Oktava
      4
    • Generis
      1
    • Line Audio
      2
    • Annan
      55


Recommended Posts

Annons
  • Svar 116
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har tre olika sorters "sångmikar". En som är inbyggd i ett par täta hörlurar (Cosonic MDR-CD850), en billig datormik (biltema) samt en Clas Ohlson mik med stöd för XLR-kontakt utan fantommatning.

Tycker att ljudåtergivning inte är den allra bästa eftersom en stor del av den högsta diskanten inte återges korrekt, måste typ korrigera ljudet med filter och effekter får att få ett hyfsat ljud.

Tycker personligen att hörlur med inbyggd mik är bäst för sånginspelning eftersom man då även kan spela gitarr eller annat instrument samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
fregrit (oregistrerad)

Att inte Akg fanns med i listan? Hmm..

Tycker att AKG C3000 är riktigt skön. Den svarta asså.

Åsså.. hehe.. Sennheiser MD421U-1.. Den gamla godingen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte Akg fanns med i listan? Hmm..

Ja, ursäkta mig, än en gång! Det var en ren miss. Men som det är upplagt finns det ingen möjlighet att ändra gallupen i efterhand.

Så, det enda alternativet är att göra just som du gjorde., dvs ett inlägg. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Har börjat använda en piezo-mik som sångmik. Vet ej hur bra den är, men det har ett bättre vassare ljud och både bättre dynamik och frekvensgång än mina gamla dynamiska mikrofoner och ger ett bra ljud även utan effekter.

Och sen jag började använda den försöker jag överge min inbyggda "hörlurs-mik".

Redigerat av Nossloh
Link to comment
Dela på andra sajter

Har länge kört med TSM MT87S men köpte en Shure SM58, mest för att använda som livemick i en trubaduruppsättning...men använde den när jag slasksjöng på en ny låt när jag skulle spela in. Höll på att ramla av stolen av förvåning. Det lät betydligt bättre än med min TSM. Passar tydligen min allt annat än vackra röst lite bättre...så nu får det bli SM58:an till sång i fortsättningen...TSM:en fortsätter jag nog använda för inspelning av akustisk gitarr om än SM58:an nog gott och väl duger till det också...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

GR8 är en helt överjävligt skön bandmikrofon som funkar bra på sång. Knäcker t.o.m. min gamla Oktava MK-319.

Den ser snygg ut! Vem är det som tillverkar den?

Det är en ganska ny modell från ADK:s lågpris-märke, Generis.

Kommer så småningom med bland mina mictester... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sm57 och -58 är exakt samma mik (membran etc), förutom inkapslingen, som gör sm57 hårdare riktad. Detta innebär rimligen att allt som sagts om sm57 som sångmik, även gäller sm58.

***

Hoppla, hoppla! Stopp ett tag här! Må möjligen vara så som det är sagt i citatet ovan. Dock måste en glad amatör få protestera en smula. Vare sig frekvensomfång eller frekvensrespons är lika. Om det bara beror på "puffskydd" eller ej kan vi diskutera. Dock är det oåterkalleligen så att det FINNS en skillnad i hur de LÅTER. Var inne på Shure.com och snabbkollade lite. Hemsidan är för övrigt föredömligt fint upplagd med allehanda tips och råd ang de olika mikrofonerna, kolla gärna in den. Noterbart är att Shure inte ens rekomenderar 57:an till sång.

Sen må jag också säga att både SM 57:orna och 58:orna kan låta väldigt olika inbördes. Jag menar, ta alla Dina mickar av en viss modell och spela in nån kort snutt Du sjunger eller spelar på var och en av Dina 57:or. Lägg sedan upp snuttarna efter varandra på ett spår i datorn. Jag kan redan nu utlova att några av Er kommer att bli lite mörkrädda. Några av dem låter VÄLDIGT olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på att köpa en ADK Hamburg eller Vienna...

Men jag kör på TSM MT87S för tillfället...

...har en gammal A51 som började låta mysko...kör nu med en Vienna som låter bra mycket bättre, men vi funderar på ADKs rör-variant...någon som har bättre förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvitt jag har hört, ska SM58 vara känsligare för proximity-effekter, medan SM57 inte är lika noggrann på den punkten.

Stämmer nog. Det är annars ganska enkelt att göra en SM57 riktigt okänslig för proximity. Om man tejpar/håller för glappet mellan huvudet och kroppen på micken så förändras karaktäristiken mot rundupptagande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder SM58 till inspelning. Såvitt jag har hört, ska SM58 vara känsligare för proximity-effekter, medan SM57 inte är lika noggrann på den punkten.

Jo, jag har också hört det, håller på att utforska den delen och lära mig nyttja den. Såvitt jag förstår betyder det mer bas och fylligare ju närmare man sjunger. Utgångsläge: Leadsång - nära, kör - en bit ifrån...eller har jag fel?

Jag kör den genom ALTO Alpha micpreamp och upplever att jag behöver mindre drive för att få det att låta "rundare" än när jag kör med TSM:en...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

sm57 och -58 är exakt samma mik (membran etc), förutom inkapslingen, som gör sm57 hårdare riktad. Detta innebär rimligen att allt som sagts om sm57 som sångmik, även gäller sm58.

***

Hoppla, hoppla! Stopp ett tag här! Må möjligen vara så som det är sagt i citatet ovan. Dock måste en glad amatör få protestera en smula. Vare sig frekvensomfång eller frekvensrespons är lika. Om det bara beror på "puffskydd" eller ej kan vi diskutera. Dock är det oåterkalleligen så att det FINNS en skillnad i hur de LÅTER. Var inne på Shure.com och snabbkollade lite. Hemsidan är för övrigt föredömligt fint upplagd med allehanda tips och råd ang de olika mikrofonerna, kolla gärna in den. Noterbart är att Shure inte ens rekomenderar 57:an till sång.

Sen må jag också säga att både SM 57:orna och 58:orna kan låta väldigt olika inbördes. Jag menar, ta alla Dina mickar av en viss modell och spela in nån kort snutt Du sjunger eller spelar på var och en av Dina 57:or. Lägg sedan upp snuttarna efter varandra på ett spår i datorn. Jag kan redan nu utlova att några av Er kommer att bli lite mörkrädda. Några av dem låter VÄLDIGT olika.

Ja jag sa ju det: "Nu får proffsen rätta mig om jag har fel men..."...

Jag säger inte emot dig på mer än en punkt (och det är mest för att bjäbba): Shures hemsida rekommenderar visst sm57 till sång 😉

Vidare: saxat från shure.com, en FAQ som rimligen reder ut eventuella frågetecken (skillnaden - för det ÄR som du skriver en skillnad - i frekvensrespons beror på höljet/popskyddet):

"

Question

What are the real reasons an SM58 should be used for vocals, and an SM57 be used for instruments? Of course, everybody seems to use these mics as mentioned. No one has given me a convincing reason for this, other than 'That's just what you do- everyone does it this way'. Please ease my anxious mind!

Answer

It is true the SM57 and SM58 microphones are based on the same cartridge design. The main difference between them is in the grille design. The SM58 was designed for vocal application and it uses a separate grille with a very effective pop filter. The SM57 was designed as an instrument microphone where smaller grille size is preferred. In this application the pop and wind are not usually a concern. The SM57 uses an integral resonator/grille assembly, where grille is actually a part of the cartridge. These two grille designs place the diaphragm of the microphones in a different acoustical environment. First of all, the distance from the top of the grille to the diaphragm is significantly shorter on the SM57 compared to that of the SM58. This allows for closer sound pickup with even more pronounced proximity effect. Secondly, a different resonator/grille assembly design of the SM57 is responsible for its slightly higher output above 5 kHz.

"

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt nog blev jag kär i min gamla AKG c1000S (heter den va?) och använde den och ENBART den (håll i Er nu!) 1990-2004! Nu har jag iallafall erkänt att det FINNS mycket bättre mickar, så jag är numera en helnöjd ägare till en Röde NT1000. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...numera en helnöjd ägare till en Röde NT1000.

Betyder det att Röde är din första sångmick nuförtiden eller är C1000 fortfarande nummer ett?

Inget utav det faktiskt. Akg-micken (allroundmick sa dom när jag köpte den på Estrad) är den jag sjungit in alla mina låtar med i ca 14 år. Har t o m fått beröm av Micke Tretow för mina inspelningar fast jag använde en sådan mick. Röde-micken är nyinköpt och har använts på den senaste låten högst upp på denna sidan.

Jag är en slarver, men en petnoga sådan! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Själv brukar jag ofta testa Sennheiser MD421 till sång, men det slutar oftast med med en stormebrans-kondensatormick iaf.

Har du testat MD521 till sång? Tror dom är bättre lämpade för det. Har ett svagt minne om att jag AB testat dom.

Jag använder Brauner Phantom V till sång och tal. den känns tydlig, ren och passar de flesta rösterna. Har jobbat en hel del med Brauner VM1 samt Brauner Valvet också.

Kan varmt rekommendera dessa mickar. Brauner Valvet är nog det absolut varmaste jag hört.

VM1 án passar till tamigfan allt. Har inte hört en enda röst som lät dålig i den. Men jag är mycket nöjd med våra Phantoms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv brukar jag ofta testa Sennheiser MD421 till sång, men det slutar oftast med med en stormebrans-kondensatormick iaf.

Har du testat MD521 till sång? Tror dom är bättre lämpade för det. Har ett svagt minne om att jag AB testat dom.

Intressant! Jag har faktiskt en MD521. Jag brukar använda den som en 421'a. Har aldrig tänkt tanken att det skulle vara någon ljudmässig skillnad mellan dom.

Ska absolut testa dom mot varandra när jag får tillfälle!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...