Jump to content
Annons

Mixa synthar


MarAfrem

Recommended Posts

Har börjat använda mer synthar i mina produktioner. Mest gratispluggar iof, men ändå.

Som jag jobbar så behöver jag EQ:a varje synthljud rätt mycket för att få in det i ljudbilden (så inte ljuden krockar med varandra).

Fördelen med synthar kunde ju annars vara att ljuden är "färdiga" - man slipper micka upp och hålla på ju.

Men, många - de flesta - ljud har väldigt mycket sub-bas och det kan man ju ha på typ ett av ljuden.

Kanske en bas-pad eller på kicken. I PAZ Analyzer ser det ut som många ljud peakar vid 64hz...

Hur gör ni andra? Kör ni också HP filter på allt, eller tänker jag fel?

Förhoppningsvis gör jag det krångligare än jag behöver 😎

Annars kunde ju en affärsidé vara att göra program/synthar med ljud som är "färdiga".

Visserligen blir användningsområdena begränsade för varje ljud, men ändå... det skulle ju gå mycket fortare att få en demo klar, eller för nybörjare att

komma nån vart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Annars kunde ju en affärsidé vara att göra program/synthar med ljud som är "färdiga".

Visserligen blir användningsområdena begränsade för varje ljud, men ändå... det skulle ju gå mycket fortare att få en demo klar, eller för nybörjare att

komma nån vart.

Problemet är att "färdiga" ljud låter kasst när man sitter och patchbläddrar, vilket nästan alltid är det första alla gör när de träffar på en ny synth. Och låter det tråkigt åker pluggen direkt i papperskorgen. Därför har alla synthpresets miljoner ton reverb och delay och subbas (etc) på sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många hoppar nog på EQ och externa verktyg för att justera ljudet men det bästa är väl att ändra direkt i synten och därmed anpassar ljudet enligt egna normer.. det bästa är ju att du nästa gång har ett ljud som funkar direkt.. många VSTi's har ju dessutom inbyggda effekter så du slipper lägga på dessa efteråt.

visst, det är kanske inte alltid det behövs ett ton reverb på ett piano, 10Kg chorus på en bas o.s.v, men mixningen går ju snabbare att åstadkomma med ljud som passar mer eller mindre direkt än att först sitta och leta efter ett grundljud att utgå ifrån.

Så jag lägger nog en krona för att göra det direkt i Synten / VSTi'n / Samplern e.t.c

EDIT: Det där med vilken filtertyp man använder är nog helt upp till tycke och smak, .. du kan även använda en multibandskompressor och bara dämpa det området som stör

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Har börjat använda mer synthar i mina produktioner. Mest gratispluggar iof, men ändå.

Som jag jobbar så behöver jag EQ:a varje synthljud rätt mycket för att få in det i ljudbilden (så inte ljuden krockar med varandra).

Fördelen med synthar kunde ju annars vara att ljuden är "färdiga" - man slipper micka upp och hålla på ju.

Förstår hur du tänker, men problemet som jag ser i ditt resonemang är ju att man inte alltid använder samma ljud tillsammans i varenda projekt. Ibland vill man ju ha ett visst basljud längst ned i registret medans man ibland vill ha ett annat... och kanske med det förstnämnda basljudet lagt ovanpå med subbasen borttagen... Och ibland vill man ha baskaggen längst ned i registret och ibland ovanför basljuden...

Så i mitt tycke sparar jag ju ändå tid på att EQa varje ljud i efterhand när jag hör hur de interagerar med varandra.

När det gäller de inbyggda effekterna i synthar så bör man vara lite eftertänksam på hur bra/dåligt de låter. Vissa syntmakare slänger bara in nåt enkelt skruttigt reverb för att presetsen ska låta "fett", och då kan ju ett bra VST-reverb göra stor skillnad.

Men visst är det bra att lära sig synthen ordentligt så att man kan skruva till ljudet så bra som möjligt redan från början!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för god respons!

Svaret på min fråga är alltså: Man EQ:ar syntharna.

En elgura som låter bra i mixen låter ofta helt skev när man solar spåret, så det är väl så med syntharna också.

Bra tips att använda synthens egen EQ, samt att överväga att byta ut ev. dåliga reverb mot ett nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag håller inte med om att man skall använda syntarnas egna EQ.

Ofta är det lika bra som reverben (eller dåliga) och ofta inte alls så användarvänliga som en bra EQ plugin.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Du refererade visserligen till mjuk-synthar men jag pådyvlar dig min åsikt lite mer allmänt ... 😉 )

Det finns många synthar med dåliga reverb och dåliga EQ. Finns några med mycket bra reverb och helt okej EQ.

Använd gärna de inbyggda effekterna eller EQ för att skapa ett ljud du tycker passar till musiken. Ibland betyder det automatiskt att man skulpterar ljudet för att passa in i bilden. Inget fel med det, så gör jag jätteofta. Men då blir det lite mer en del av syntljudet om du förstår vad jag menar.

Jag använder inte EQ (om det nu finns ibyggt) alls som jag annars använder EQ även om jag älskar att leka med filtrena.

Det kan vara enklare och med lite bättre precision att i mixen använda EQ på spåren för att få ihop hela bilden, eftersom du kanske använder ett slags EQ (eller några få) som du vet hur du ska jobba med. Likadant med reverbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är Roland och Korg kända märken som låter "färdigt" medan t.ex. EMU är betydligt mer karaktäristiska och råa, som passar att mixa.

Att mixa rolands ljud .. det blir knepigt. Dom är så fårdiga så börjar man ratta eller skära i dom så är det så lätt att man ta död på kärnan av ljudet istället för att framhäva. Dom är så platt, så det handlar snarare om att skära bort lite i botten eller toppen än något annat. EMUs enracksmoduler är nästan som samplingar, av alla möjliga obehandlade saker.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett lysande undantag är Kurzweil K2000 som har bra effekter.

Dessa finns dessutom att köpa som separat enhet och låter kalajs.

Om man nu är inne på hårdagrejer så tycker jag också att Emu samplers låter rått och gott.

Inte alls så där Roland skimmrande. Men det är väl en smaksak antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...