Jump to content
Annons

Vinylspelare med usb


browno

Recommended Posts

Hallå! Det ligger på följande vis: jag har ett par förträffliga vinylskivor som behöver en spelare. Jag letar efter en spelare som jag kan ansluta till databurken och lyssna via den och ev. sampla lite om jag är på det humöret. Jag antar att det är en spelare med usb som gäller för dessa syften? Tyvärr verkar inga fysiska butiker sälja dylika skivspelare så därför frågar jag nu er, kära forumkamrater, vad är era erfarenheter av usb vinylspelare? Vilka märken är pålitliga, är det nåt speciellt jag behöver tänka på? Min erfarenhet av vinylspelare är noll. Jag tänkte hålla mig under 1500.- och jag kör mac.

En lista på spelare som jag hittat då jag racer-googlat:

LENCO Vinylspelare USB L78 USB

ION Skivspelare iTT USB

ROADSTAR Vinylsspelare USB TTL-8744UDJ/B

ION Vinyl skivspelare USB iPTUSB

TTUSB10

Stanton vinylsvarv med usb

Numark TTUSB

Sony PS-LX300USB

GEMsound GT-USB skivspelare för USB

Tack och bock på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena

Mitt råd är att inte snåla på en vinylspelare. En bra vinylspelare skall vara stabil och ha bra följsam mekanik. Sen är själva nålen viktig för ljudkvaliteten.

Kika annars på beggat marknaden på tex Dual, Akai, Technichs, Thorens vilket är kända märken. Då får du köpa till ett separat RIAA steg (grammofon försteg) men skall nog kunna hålla dig under 1500:- i vilket fall. Gissar att du redan har ok. inspelningsutrustning när du "hänger" på detta forum.

Ha de.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret! Måste man ha ett RIAA steg? Jag tänkte att man slapp det om man bara usb:ar in spelaren i datorn. Jag funderar på en av numarks billigare usb modeller. Såg att de fanns i en butik i Stockholm, jag föredrar att titta och känna på grejerna innan jag köper dem, vilket blir svårt om man beställer via nätet. Ska den vara remdriven eller inte förresten, vad är skillnaden?

Sen funderar jag på en annan grej, kan man scratcha på vilken skivspelare som helst förutsatt att man har en speciell nål? Det är egentligen inte det jag är ute efter, men fan, det vore lite skoj att testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ingenting om vinylspelare egentligen, men jag har för mig att jag sett att det finns nån som har RIAA-förstärkare inbyggt och som man sen kan koppla in direkt i t.ex. mixerbordet med ett par phonosladdar eller liknande. D.v.s. man behöver inte koppla in den i datorn för att få ljud..

Kanske finns det flera utgångar på de där USB-spelarna också.. vad vet jag? 😄

Är lite sugen på en vinylspelare jag med, så jag ska följa den här tråden efter nyttiga tips ☺️

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Skivspelarna med USB-utgång har med absolut största säkerhet ett RIAA-steg inbyggt. Så det slipper du skaffa separat.

Kanoners, det var det jag trodde. Känns som att det är själva poängen med att ha usb-anslutning.

Ska kika vidare och försöka jämföra lite spelare emellan. Det ska bli spännande att se hur det här äventyret slutar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

Tror det är så att man med remdrift tänker att mindre mekaniska virbrationer ska gå ut i skivtallriken från motorn och därmed in i pickupen. Rätta mig någon om jag har fel... 😮

Alla skivspelare går inte att scratcha med. Då ska man ha en direktdriven skivspelare och inte en med remdrift. Vissa spelare kan ha så pass tunga skivtallrikar att de tar flera sekunder på sig att komma upp i rätt varv.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite "årets julklapp" över USB-skivspelare. Ligger i drivor hos Kjell o Company som ju är en fysisk butik. Klar leksaks-varning i mina ögon. Kvalitetsmässigt är det nog inte nån Neumann-klass precis, men som alltid räcker det ju med tillräckligt bra. Annars brukar ju kvalitet svida i plånboken när man handlar men ge en varm känsla när man glömt den delen. Saker som håller, som man kan lite på är alltid trevligt. Begagnat är nog en bra idé, då har ju redan priset sjunkit o när man tröttnat går det att sälja för samma peng igen.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Uppar en gammal tråd.

Jag är absolut inget ljudfreak men är inte tanken med vinylspelare att det inte ska digitaliseras?

Hur funkar det om man kör in via usb och ut via sina monitorer?

Och har någon tips på en spelare mellan 0-3000kr med usb kontakt som spelar hyggligt och ser bra ut?

MVH/

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

En gammal hederlig vinypspelare/grammofon och en förstärkare + eller eventuellt bara ett ljudkort med line in och preamp ( två kanaler för stereo dock) duger gött. Spelaren har jag den kan du få mot fraktkostnad eller så går/åker du till närmaste loppis så har dom säkert ett gäng där.

En bra grammofon kostade även då när det begavs sig och det som finns med USB nu där har man förmodligen lagt krutet på USB delen och nån slags kult grej mystik över det hela.

Men som sagt har du tur så kanske du kan hitta en bra från förr på ett loppis, om det finns bra nålar att köpa fortfarande till densamma är nog en bra idé att kolla innan man köper.

Technics gjorde bra grejor till exempel

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppar en gammal tråd.

Jag är absolut inget ljudfreak men är inte tanken med vinylspelare att det inte ska digitaliseras?

Hur funkar det om man kör in via usb och ut via sina monitorer?

Och har någon tips på en spelare mellan 0-3000kr med usb kontakt som spelar hyggligt och ser bra ut?

MVH/

Det finns ingen till det priset som ser vettig ut, jag har finkammat marknaden i jakt på vinlylspelare med USB.

Den bästa du kan hitta under 3000 kr finns på Hifi-Klubben,

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/skivspelare/denon_dp-200usb_skivspelare_svart.htm

DP200USBN-43.jpg

Går du upp lite i pris får du bättre prylar, men just den här är rätt lätthanterad för vinyl -> mp3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har ett ljudkort, använd det. Många nytillverkade skivspelare har line out, inget RIAA-förstärkare behövs. Digitaliseringen i sådana där usb-spelare lär inte vara av toppklass direkt, eller ens hygglig - gissar jag. De är för billiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, att använda ett riktigt ljudkort borde givetvis vara det bästa!

(Jag glömde det alternativet, vill nämligen ha skivspelaren kopplad till stereon i vardagsrummet, inte i min "studio".)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tänkte oxå.

Det finns inte någon konverterare från PHONO så man kan trycka in andra ändan i ljudkortet måntro?

Om du har ett ljudkort, använd det. Många nytillverkade skivspelare har line out, inget RIAA-förstärkare behövs. Digitaliseringen i sådana där usb-spelare lär inte vara av toppklass direkt, eller ens hygglig - gissar jag. De är för billiga.

PRECIS!?!?

Jag hoppas resten av dina inlägg på forumet är lika skojjigt fyndiga!

Vad är en vinylspelare för nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en vinylspelare för nåt?

Det var eländet som man fick dras med på 80-talet. Inget som jag på något sätt har saknat. Nog för att jag hört vinylskivor som haft bättre ljud än samma produktion på cd, men helt perfekt ljud är faktiskt inte allt. Cd-skivorna hade sin förtjänst i att det var ett mer lätthanterligt format som gjorde det mycket enklare och roligare att lyssna på musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

...vill nämligen ha skivspelaren kopplad till stereon i vardagsrummet...

Måste den ha usb dårå? Då funkar det väl med en "vanlig"

Appropå motorsågar så undrar jag.... den lilla lösa sladden som sitter på riktiga grammofoner (inte phono-sladdarna) är det en jordsladd eller vilket syfte har denna?

Kom att tänka på denna nu, och orkar inte gå ner och kika på baksidan av spelaren för att se ev symboler osv.

Vad gör man av den om man vill koppla in den i tex ett ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste den ha usb dårå? Då funkar det väl med en "vanlig"

Appropå motorsågar så undrar jag.... den lilla lösa sladden som sitter på riktiga grammofoner (inte phono-sladdarna) är det en jordsladd eller vilket syfte har denna?

Kom att tänka på denna nu, och orkar inte gå ner och kika på baksidan av spelaren för att se ev symboler osv.

Vad gör man av den om man vill koppla in den i tex ett ljudkort?

Den lösa kabeln (ibland sitter den ihop med ljudkabeln) från skivspelaren, är en jordning.

Jag gör överföringar från vinyl till dator på musik som inte finns på annat media såsom squaredance musik. Sparar i wav filer och tar bort skivknaster och lite pops

Har ett RIIA steg kopplat mellan skivspelare och ljudkort. RIAA steget har anslutning för jordning från skivspelaren. Jordningen gör skillnad.

Saxat från wikipedia om RIAA:

RIAA-steg är en avkodare och förstärkare för grammofonsignal. RIAA-steg används för 331/3- och 45-varvs vinylskivor. Avkodningen innebär att signaler av låg frekvens får höjd signalstyrka, och de av hög frekvens dämpas, vilket är motsatsen till motsvarande dämpning av låga toner och höjning av höga toner som skedde vid inspelning. Att man använder just sådan kodning av signalen vid inspelning är orsakat av att man vill:

  • dämpa amplituden på låga toner för att kunna få in fler spår på skivan
  • öka amplituden på höga toner för att förbättra signal/brusförhållandet

Frekvensformen för hur mycket låga och höga signaler påverkas är definierad enligt en standard som tagits fram av RIAA, Recording Industry Association of America. Ungefär innebär detta att 40 Hz förstärks med 17 dB och 15 kHz dämpas med 18 dB medan 1 kHz behåller sin styrka vid avspelning.

250px-RIAA-EQ-Curve.svg.png

magnify-clip.pngKaraktäristik för RIAA-filter vid avspelning.

Korrektionskurvan för avspelning har följande egenskaper:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...