Jump to content
Annons

Snart bygger vi en "Urei 1176"-klon


Esset

Recommended Posts

Annons
  • Svar 189
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Först är du otrevlig som faen, därpå kritisk till Essets ljudklipps och sedan rundar du av med att förvänta dej att få komma och lyssna. Fixa test med riktig 1176a efter din stilstudie. Du är ju för bra för att vara sann. Måste vara ett troll. Om jag var Esset skulle jag näppeligen släppt in dej i min studio.

Lägg ner direkt nykomling, jag har inte varit otrevlig på något sätt-det får stå för ditt aspuckade inlägg,man kan inte bedöma sånt här via ljudklipp fattar du väl... 😆

Om man seriöst hävdar att den står sig lika bra som en 1176 vilket jag sagt i alla mina inlägg verkar givet intressant,då får man bevisa det,vilket JAG gladeligen skulle göra om jag var med i ett forum och skyltade/informerade om en sån här grej,har du inte hört talas om A/B-test???

Är man studionörd så är man,då torde situationen uppstå att man bjuder in kollegor etc som har intresse av nyheten/upptäckten och frossar och testar så att alla har julafton,sen tycker jag du tar dig friheter och vatten över huvudet när du dikterar vilka som skall bjuda in vilka här till vems studios..eeehhhh 😆

Klassiskt troll. Botas med tystnad. Fr.o.m nu, fuckup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, ska prova det. Det borde inte vara så svårt att undvika att kladda ner komponenterna iom att man tvättar väl mest på lödsidan(?)...

Jo det är klart 😆 , jag har själv gått över till ytmonterat i mina diy-projekt o då kan man sabba kapslar med t-dojjan men med hålmonterat e det ju lugnt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Klassiskt troll. Botas med tystnad. Fr.o.m nu, fuckup.

hörru,kamma dig gosse,kom med nåt nytt/eget-populist där,vad tror du att du vinner på att köra den här stilen helt omotiverat,fjantpelle-känner du mig eller?

passa dig för sådana här uttalanden i fortsättningen innan du vet vad du pratar om-låter jävligt kränkande och förutfattat-ett tips är att läsa mina inlägg innantill och inte gå på vissa andras fördömanden PUCKO!!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

minst 12.000:- vore kul med ett seriöst svarsinlägg detta årtusende från någon av byggarna som villigt presenterar/visar sina resultat under de rätta-analytiska formerna som krävs för att överhuvudtaget kunna bedöma om detta är värt att testa,som jag nu upprepat vid flera tillfällen är jag mkt intresserad men här kommer folk och saggar till mina synpunkter och baktalar mig i sedvanlig ordning,och oftare och oftare s.k. nykomlingar-luktar alltför misstänkt bulvanaktigt i min värld men skit samma,jag är härdad och hoppas fortfarande på att NÅGON kan presentera sin klon,annars förstår jag inte hur man rättfärdigar ett något struligt projekt vad det verkar hittills...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte exakt hur mycket jag har lagt ut, har inte vågat räkna efter 😉

Om jag ska höfta till så tror jag det landar nånstans typ 3-4 tusen spänn.

Går säkert att få ner kostnaderna lite om man planerar lite bättre än jag gjort. Jag körde bara på och beställde prylar till höger och vänster.

Dubbla uppsättningar av motstånd, transistorer, kondingar etc

Klart dyrast var ju VU-mätarn och Lundahl-trafon som jag beställde från canford.co.uk - typ 300:- respektive

Eller förresten självklart; lådan! Helvete- 600 spänn från trimlog.se 😳

Orginalet, eller iallafall re-issuen kostar typ 17000:- Re-issuen är f ö baserad på en annan revision av 1176LN än klonen.

Inte superbilligt att bygga den men aktare va kul!

Utmanande och lärorikt också...

Link to comment
Dela på andra sajter

minst 12.000:- vore kul med ett seriöst svarsinlägg detta årtusende från någon av byggarna som villigt presenterar/visar sina resultat under de rätta-analytiska formerna som krävs för att överhuvudtaget kunna bedöma om detta är värt att testa,som jag nu upprepat vid flera tillfällen är jag mkt intresserad men här kommer folk och saggar till mina synpunkter och baktalar mig i sedvanlig ordning,och oftare och oftare s.k. nykomlingar-luktar alltför misstänkt bulvanaktigt i min värld men skit samma,jag är härdad och hoppas fortfarande på att NÅGON kan presentera sin klon,annars förstår jag inte hur man rättfärdigar ett något struligt projekt vad det verkar hittills...

😳

Fan, ibland är du bara så jävla kul!

Femto verkar iofs ha varit medlem nästan ett år längre än du har?

Åter till byggena. Tack för bilderna! Jag ser fram emot fler bilder, fler ljudexempel och kanske t om nån som vill bygga en till mej. 😉

Jag har en Distressor. Skulle va kul att jämföra er klon i "all-in"läge med Distressorns "British Mode".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudexempel? Det kan jag fixa, måste bara bygga in den i lådan först. Det kan ta ett par veckor eller så innan jag fått alla bitarna på plats.

Apropå All-in-läge eller Slam-mode som det också heter, så har jag faktiskt inte tänkt implementera det i min apparat.

Har UAD-kortet och har märkt att jag inte brukar använda det läget mer än vid nåt enstaka tillfälle.

Fast det klart, man kan ju alltid ändra sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon nämnde att "all-in" på UAD-korten inte var så imponerande.

På Distressorn är modden grym när man vill banda en rocksångare. Jag hade lätt implementerat det om jag byggde. Det är ju en av 1176ans största prylar, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klassiskt troll. Botas med tystnad. Fr.o.m nu, fuckup.

hörru,kamma dig gosse,kom med nåt nytt/eget-populist där,vad tror du att du vinner på att köra den här stilen helt omotiverat,fjantpelle-känner du mig eller?

passa dig för sådana här uttalanden i fortsättningen innan du vet vad du pratar om-låter jävligt kränkande och förutfattat-ett tips är att läsa mina inlägg innantill och inte gå på vissa andras fördömanden PUCKO!!! :rolleyes:

Jag skrattar inte. Forumregel 2: Konversera bemötande.

Link to comment
Dela på andra sajter

minst 12.000:- vore kul med ett seriöst svarsinlägg detta årtusende från någon av byggarna som villigt presenterar/visar sina resultat under de rätta-analytiska formerna som krävs för att överhuvudtaget kunna bedöma om detta är värt att testa,som jag nu upprepat vid flera tillfällen är jag mkt intresserad men här kommer folk och saggar till mina synpunkter och baktalar mig i sedvanlig ordning,och oftare och oftare s.k. nykomlingar-luktar alltför misstänkt bulvanaktigt i min värld men skit samma,jag är härdad och hoppas fortfarande på att NÅGON kan presentera sin klon,annars förstår jag inte hur man rättfärdigar ett något struligt projekt vad det verkar hittills...

Varför är du så stensäker på att det inte kan låta lika bra bara för att det är ett hemmabygge?

edit: Svara gärna utan att gå till personangrepp. :rolleyes:

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang ett struligt projekt?

Vi var ca 7personer som gick ihop om detta gruppköp. 5 av dessa (borträknat mig själv) hade fått sina delar inom 2månader efter betalning (4veckors ledtid på Sifam produkterna från Canford), Den siste stackaren fick sina grejer i augusti förra året, pga missar med tillgänglighet för att hämta upp, dvs han var bortrest när jag var hemma och tvärt om. Jag har fått en av mina två att fungera, väntar på reservdelar till den andra, har pratat med de andra 6 som var med och 1 har byggt klart och är nöjd, 1 har kommit halvvägs och resterande har inte börjat för de har andra projekt som de har prioriterat. Struligt det borde väl de inblandade få avgöra och inte någon utomstående som börjat vara aktiv i tråden ca 1år efter den skapades?

Ang kostnadsbild:

2500kr betalade varje person för sitt kit, då ingick alla komponenter + racklåda. Jag har betalat ca 6000kr för mina två.

Ang ljudklippen:

Strulade när jag drog ut allt ur ProTools så det är 1176ans ljudklipp som även är döpt till SSL. Efter sena nätter ska man inte göra finpill. 😄

Ang utsago att den ska låta exakt som en 1176 från 70-talet:

Vad jag kan minnas så har jag inte påstått att de låter exakt (har möjligvis citerat folk som sagt det). Men vi bygger en klon, och meningen med en klon är ju att det ska låta så nära originalet man kan komma. Jag har inte designat kretskorten utan bara köpt delar till kitten, utifrån komponentlistor tillhandahållna a de som kopierat schemat med en egen design. Personligen skiter jag i om de låter exakt eller inte nu i efterhand. Låter 1000ggr bättre (i min mening) än de övriga kompressorerna jag har i racket som kostar likvärdigt att köpa dem i färdigt utförande i affär.

Ang besök:

Finns i Sthlm, tycker själv att det skulle vara roligt som f*n om någon som har en riktig 1176a ville komma förbi eller alt. bli inbjuden till någon som har för att få AB-testa. Ring så spelar vi, har inte skruvat fast den i racket så det är bara att rycka och åka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang ljudklippen:

Strulade när jag drog ut allt ur ProTools så det är 1176ans ljudklipp som även är döpt till SSL. Efter sena nätter ska man inte göra finpill. 🙂

Har du editerat texten i inlägget där länkarna ligger? Kan vara bra för att undvika missförstånd.

Ska se om jag kan få låna en 1176. Vore mkt intressant med en jämförelse! Jag tar gärna med min Distressor i testet också.

Link to comment
Dela på andra sajter

lite T-sprit och en tandborste är ganska smidigt för att ta bort fluss annars.

Angående Sifam-mätarna så måste jag säga att texten i dom är väldigt ful. Går ju att byta dock.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang kostnadsbild:

2500kr betalade varje person för sitt kit, då ingick alla komponenter + racklåda. Jag har betalat ca 6000kr för mina två.

en av mina favorittrådar...

ok, för en privatperson är materialkostnaden 2500:- den intressanta följdfrågan är hur kostnadsbilden skulle se ut om det handlade om en upplaga på 10 000, ihopsatt av några kineser?

det här är inte frågor till enbart esset, utan mer ett litet inlägg i debatten om att vissa hävdar att "man får vad man betalar för".

kanske är det möjligt att tillverka en riktigt bra kompressor för 3000? kan budget vara lika bra som dyra klassiker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ska se om jag kan få låna en 1176. Vore mkt intressant med en jämförelse! Jag tar gärna med min Distressor i testet också.

Du är välkommen!

ok, för en privatperson är materialkostnaden 2500:- den intressanta följdfrågan är hur kostnadsbilden skulle se ut om det handlade om en upplaga på 10 000, ihopsatt av några kineser?

Väldigt intressant frågeställning. Det skulle ju bli billigare, just större upplaga, price-breaksen blir ju kraftigare ju högre upp du kommer. Nu får man ju tänka att 2500kr är rena materialkostnader, sen tillkommer det ju faktiskt det fysiska arbetet som man får räkna in. Ny har väl kineserna kanske inte den bästa timlönen i världen. Men sen ska fabriken ha sin vinst och agenturen ha sin vinst och distributören sin vinst och affären sin del.

Så med den kedjan så kan vi ju räkna lite i runda tal.

Material 2500kr

Arbete 1500kr (mer/mindre??)

Säg 4500kr ut från fabrik till agentur.

sen från agentur till distributör: 6000kr

distributör till affär: 8500kr

affär till dig: 12000kr

Så har vi räknat med 30% marginaler mellan distirubör och affär och affär till dig.

Så det känns kanske inte helt otänkbart.

Givetvis kan man bygga en kompressor för betydligt mycket mer än 2500kr/kit. Dessa är med god kvalite på komponenterna, strax över medel. En viss kondensator kan kosta allt från 5kr till 75kr utan problem.

Redigerat av Esset
Link to comment
Dela på andra sajter

Så med den kedjan så kan vi ju räkna lite i runda tal.

Material 2500kr

Arbete 1500kr (mer/mindre??)

Säg 4500kr ut från fabrik till agentur.

sen från agentur till distributör: 6000kr

distributör till affär: 8500kr

affär till dig: 12000kr

Själv funderar jag på om kedjan istället gick från fabriken till mig, och jag då har agentur och säljer på nätet. Affärsidé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolig tanke. Dom skulle säkert kunna bygga en 1176 för under 500kr i Kina. Materialkostad då alltså. Komponenter: 50kr. Låda: 100kr. Vu-meter: 50kr etc.. Enstaka exemplar existerar väl knappast där borta? 🤪

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tänker på Kina, så skulle det i och med de ganska häftiga materialkostnaderna vara en fråga om volym. Som alltid.

Dessutom får man väl inte profitera på upphovsrättsskyddad ingenjörsdesign. Eller? Jag har inte nån koll riktigt men jag kan inte föreställa mig att det skulle funka.

Gjorde det inte det skulle man få designa en ny kompressor, som iofs skulle kunna vara i princip likadan i grunden och sådana finns redan i mängder skulle jag gissa. Har hört från förmodat säker källa 🙂 att det finns en Samson kompressor eller om det var mik-preampen, halvrack och blå, som i stora drag är baserad på urei-design (minnet är kort). Tror den kostar typ 1500:-

Killen som sat var delaktigt i framtagandet av produktlinjen.

Jag råkar vara en sån som ofta tror att den typen av grejer är näästan lika bra som grejer som kostar det tiodubbla. Eller att skillnaden åtminstone inte är ens i närheten att tiodubbel och att med lite tur och efterforskning så kan man hitta riktigt jäkla bra prylar för en i sammanhangen spottstyver. Typ som TSM-mikar, behringerbord etc. Både behringer och TSM är ju exempel på företag vars affärsidé i stort bygger på att använda beprövade koncept och göra dessa tillgängliga för lågprissegmentet (läs: "lååna" andras design). Genom att sälja volym. Volyyym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tänker på Kina, så skulle det i och med de ganska häftiga materialkostnaderna vara en fråga om volym. Som alltid.

Dessutom får man väl inte profitera på upphovsrättsskyddad ingenjörsdesign. Eller? Jag har inte nån koll riktigt men jag kan inte föreställa mig att det skulle funka.

Gjorde det inte det skulle man få designa en ny kompressor, som iofs skulle kunna vara i princip likadan i grunden och sådana finns redan i mängder skulle jag gissa. Har hört från förmodat säker källa 😎 att det finns en Samson kompressor eller om det var mik-preampen, halvrack och blå, som i stora drag är baserad på urei-design (minnet är kort). Tror den kostar typ 1500:-

Killen som sat var delaktigt i framtagandet av produktlinjen.

Jag råkar vara en sån som ofta tror att den typen av grejer är näästan lika bra som grejer som kostar det tiodubbla. Eller att skillnaden åtminstone inte är ens i närheten att tiodubbel och att med lite tur och efterforskning så kan man hitta riktigt jäkla bra prylar för en i sammanhangen spottstyver. Typ som TSM-mikar, behringerbord etc. Både behringer och TSM är ju exempel på företag vars affärsidé i stort bygger på att använda beprövade koncept och göra dessa tillgängliga för lågprissegmentet (läs: "lååna" andras design). Genom att sälja volym. Volyyym.

Vintagedesign har ju prylar som låter Neve och tom ser ut som Neve. Vet inte var gränserna går men kolla alla mickar som finns?

Kolla gärna upp vilken Samson det var. Låter intressant. 😄

Det känns som steget från billigaste dyngan till rätt bra grejer inte är så stort, prismässigt. Det är sen när man ska ta klivet upp till toppklassen som man får öppna plånboken rejält.

Frågan är alltid om det är värt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska se om jag kan få låna en 1176. Vore mkt intressant med en jämförelse! Jag tar gärna med min Distressor i testet också.

Du är välkommen!

ok, för en privatperson är materialkostnaden 2500:- den intressanta följdfrågan är hur kostnadsbilden skulle se ut om det handlade om en upplaga på 10 000, ihopsatt av några kineser?

Väldigt intressant frågeställning. Det skulle ju bli billigare, just större upplaga, price-breaksen blir ju kraftigare ju högre upp du kommer. Nu får man ju tänka att 2500kr är rena materialkostnader, sen tillkommer det ju faktiskt det fysiska arbetet som man får räkna in. Ny har väl kineserna kanske inte den bästa timlönen i världen. Men sen ska fabriken ha sin vinst och agenturen ha sin vinst och distributören sin vinst och affären sin del.

Så med den kedjan så kan vi ju räkna lite i runda tal.

Material 2500kr

Arbete 1500kr (mer/mindre??)

Säg 4500kr ut från fabrik till agentur.

sen från agentur till distributör: 6000kr

distributör till affär: 8500kr

affär till dig: 12000kr

Så har vi räknat med 30% marginaler mellan distirubör och affär och affär till dig.

Så det känns kanske inte helt otänkbart.

Givetvis kan man bygga en kompressor för betydligt mycket mer än 2500kr/kit. Dessa är med god kvalite på komponenterna, strax över medel. En viss kondensator kan kosta allt från 5kr till 75kr utan problem.

Det var just detta jag var ute efter, tydligen inte accepterat när JAG föreslog exakt samma sak...suck! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur Florians oväsenmätare ser ut?

Den ser ut att ligga på 40% för tillfället-är helt övertygad om att Olsberg & co försöker mota bort mig härifrån och det bjuder jag så gärna på om de nu vill vara så förbaskat småaktiga,undrar hur de fientliga inlägg som är riktade mot mig behandlas 🙂

Jag har åkt på 2 st temporary suspensions den sista veckan vilka innebär att man inte kommer åt siten överhuvudtaget på 48 timmar-skitkul 🙁 ingen förklaring/motivering ges heller så det skall ni veta,TÄNK JÄVLIGT NOGA PÅ VAD/HUR NI SÄGER...om ni vill "verka" rumsrena etc 🙂 det vet ni ju att jag inte ger 5 cent för,ärlighet och svar på tal är min melodi,

och visst blir det ibland lite väl tillspetsat kanske men att stänga ner mitt konto utan förklaring gång på gång samt öka oväsenmätaren tycker jag luktar fascism!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur Florians oväsenmätare ser ut?

Den ser ut att ligga på 40% för tillfället-är helt övertygad om att Olsberg & co försöker mota bort mig härifrån och det bjuder jag så gärna på om de nu vill vara så förbaskat småaktiga,undrar hur de fientliga inlägg som är riktade mot mig behandlas 😄

Jag har åkt på 2 st temporary suspensions den sista veckan vilka innebär att man inte kommer åt siten överhuvudtaget på 48 timmar-skitkul 🙁 ingen förklaring/motivering ges heller så det skall ni veta,TÄNK JÄVLIGT NOGA PÅ VAD/HUR NI SÄGER...om ni vill "verka" rumsrena etc 😄 det vet ni ju att jag inte ger 5 cent för,ärlighet och svar på tal är min melodi,

och visst blir det ibland lite väl tillspetsat kanske men att stänga ner mitt konto utan förklaring gång på gång samt öka oväsenmätaren tycker jag luktar fascism!

Men Florian, går ingenting fram av det jag skriver till dig? Reglerna gäller alla och inte bara dig. Följ forumreglerna (vilka kan vara bra att läsa igenom då och då) och allt är lungt. Följer man dem inte och vi ser inlägget eller får anmälning så åker man på högre oväsennivå. Och motiveringar till varför står både i din oväsenmätare och ligger i in e-postkorg samt PM-boxen. Så enkelt är det, och vi tar inte till oss av din kritik mot oss/mig för att du har brutit mot reglerna.

Sköt dig, och oväsenmätaren åker ner igen.

Så, åter till ämnet - och låt oss fortsätta i god ton. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Olsberg,var har du motiverat supension någonstans(förutom att gömma sig bakom motiveringen-brutit mot forumregel etc...)klart att ni inte tar till er av kritik när det gäller mig,usch vilken gnällspik jag låter som men faktum är att kritiken är befogad,

Dumb Dans motivering till min första oväsenuppgradering till 20% löd ju att jag "spammade med ändlöst prat om mig själv" etc vilket torde vara en högst subjektiv uppfattning och ett utslag utav hans (m.fl.) horn i sidan till mig,motiverat eller ej men regelvidrigt är detta,att bli anklagad för något så löjligt,i så fall skulle mer än halva forumet åka på detta!!!

Denna s.k. urskiljning minner om jäv eller dylika ohederliga,icke demokratiska processer och mekanismer-intressant vill jag mena... 😆

Till tråden och Esset nu:

Du får allt ursäkta min skepsis men den är befogad och för ännu en gång i ordningen får jag väl köra en repris-(fast det står så tydligt i mina tidigare inlägg):

*Jag är intresserad av detta projekt...

*Jag har själv köpt korten etc av Mako Natsume för 1½ år sedan men inte kommit igång med komponent-inköp etc..

*A/B test har jag hela tiden efterlyst för att detta är det enda sätt man kan jämföra en påstådd replika med ett original tex...

Hoppas allt går vägen och du kan säga:KOM OCH LYSSNA... 😳 då bygger jag den själv till slut,annars får det vara... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...