Jump to content
Annons

Snart bygger vi en "Urei 1176"-klon


Esset

Recommended Posts

Dåså!

Okej! Såhär ligger det till, efter lite visat intresse i "Bygg din egen Urei 1176"-tråden så har jag kokat ihop en till 100% klar komponentlista. Jag kommer sköta beställningar och liknande och kommer ha ett litet prispåslag så att om tillräkligt många beställer så kanske jag kan få en egen eller två 😳

Här finns komponenlistan

Priset är satt på 2500kr + frakten då med en Lundahl trafo på output (ingen på input för att få det så likt orginalet som möjligt).

För er som inte kan löda (som mig) så har jag en kille som kan göra jobbet för 3000kr.

Beställningen kommer att ske efter jul pga allmänhetens önskan

Intresseanmälda (12 lådor hitintills)

Esset (Studio)

ketri x2(Studio)

Mr Pony (Studiobygge forum)

JP (VST forum)

Blomman x2 (Studiobygge forum)

Bogdan-Z (Studiobygge forum)

Lennie (Studiobygge forum)

Mjolk (Studio)

Hobbex (Studio)

BootCut (Studio)

Redigerat av Esset
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 189
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Självklart beror det på pris men jag är helt klart intresserad!. Kanske vill ha två men det återstår att se...

lödningen ligger ungefär på halva kostnaden. så runda tal 6-7000kr / enhet i färdigt bruk, funktionstestad

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåså!

Okej! Såhär ligger det till, efter lite visat intresse i "Bygg din egen Urei 1176"-tråden så har jag kokat ihop en till 90% klar komponentlista, men skulle behöva hjälp med att hitta resten innan vi sätter igång. När listan är klar så ska jag kolla upp om vi kan få ett billigare pris. Jag kommer sköta beställningar och liknande och kommer ha ett litet prispåslag så att om tillräkligt många beställer så kanske jag kan få en egen 🙂

Här finns komponenlistan Ladda ner den kolla igenom, vissa här kan betydligt mer om sånt här än mig. Så det är upp till er att uppdatera och när ni gjort det så maila den till mig på stefan@s-man.nu.

För er som inte kan löda (som mig) så har jag en kille som kan göra jobbet för 3000kr.

Här i tråden kan ni även göra anmälningar ang hur många ni vill ha.

Du, har du kollat upp toleranserna på motstånden? Eftersom det finns lite udda värden (t ex 1k1) kan man ju tänka sig att det behöver vara ganska höga toleranskrav på vissa av motstånden, men säkert inte på alla. Och det är säkert också bara några stycken av motstånden som behöver vara 1/2W, de flesta klarar säkert 1/8W med många gångers marginal.

Sedan så vet du kanske att man kan få till ett 1k1-motstånd genom att koppla ett 1k-motstånd och ett 100ohms-motstånd i serie, (eller 2 st 2k2-motstånd parallellt), så omöjligt är det ju inte att få till det även om du inte hittar just de motstånd du behöver.

Bara några tankar...

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Du, har du kollat upp toleranserna på motstånden? Eftersom det finns lite udda värden (t ex 1k1) kan man ju tänka sig att det behöver vara ganska höga toleranskrav på vissa av motstånden, men säkert inte på alla. Och det är säkert också bara några stycken av motstånden som behöver vara 1/2W, de flesta klarar säkert 1/8W med många gångers marginal.

Sedan så vet du kanske att man kan få till ett 1k1-motstånd genom att koppla ett 1k-motstånd och ett 100ohms-motstånd i serie, (eller 2 st 2k2-motstånd parallellt), så omöjligt är det ju inte att få till det även om du inte hittar just de motstånd du behöver.

Bara några tankar...

// David

Enligt ritnignen så ska samtliga vara ½W motstånd.

Ritningen

EDIT 1:

Ketri då drar du ju bara bort 3000kr så ser du vad riktpriset ligger på 🙂

Redigerat av Esset
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla "vanliga" metallfilmsresistorer är 0.5Watts. De brukar ligga på nån enstaka kr/st om man bara beställer EN styck.

Kom ihåg att ELFA är jävligt dyra, men är bra eftersom man kan beställa små volymer, plus att det går fort.

Kan vara värt att kolla med andra grossister, kanske utomlands?

Esset: säg vilka resistorer du inte får tag på och antal så kan jag se om jag kan försöka fixa det härifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
För er som inte kan löda (som mig) så har jag en kille som kan göra jobbet för 3000kr.

3000 kronor för att smäcka ihop några komponenter i en låda ?! Det var en saftig timpenning det...

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som inte kan löda (som mig) så har jag en kille som kan göra jobbet för 3000kr.

3000 kronor för att smäcka ihop några komponenter i en låda ?! Det var en saftig timpenning det...

Folk behöver ju inte anlita "min" kille att löda de kan ju löda själva eller hitta någon annan. Jag "erbjuder" honom då jag vet att det blir ett bra jobb och han kollar allt innan han skickar iväg. Sen så är det inte så "några" komponenter heller, det är rättså många som ska på plats 😎

Har lyckas pressa priset lite idag iaf, kan bli ännu mer beroende på hur många vi blir som beställer. Är nu en bit under 3000kr i delar/kompressor då inkl låda som enbart den kostar 500kr(!!! hutlöstdyra är dem 😱 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Kikade lite i komponentlistan och reagerar över en detalj.

Lundahl transformatorerna 5402 och 1540 har du angett ett pris i listan på 144 respektive 160 kr. Vad grundas det priset på? Per gav mig ett riktpris på 320 resp 371 kr exlusive moms. Är det ett volympris du fått?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade lite i komponentlistan och reagerar över en detalj.

Lundahl transformatorerna 5402 och 1540 har du angett ett pris i listan på 144 respektive 160 kr. Vad grundas det priset på? Per gav mig ett riktpris på 320 resp 371 kr exlusive moms. Är det ett volympris du fått?

Har kollat runt och sett att det finns liknande transformatorer som Lundahl som görs av OEP och används av vissa med framgång i deras DIY 1176or så det är priset du ser på dem där.

Har förövrigt fått ihop ett preliminärt pris nu, har lyckats pressa priset ca 1500kr här under dagen, så ni som är intresserade kan ju börja skriva en lista här i tråden.

2500kr + frakt för kittet, Allt utom lödten och fästen för att fästa PCBn i racklådan ingår.

3000kr för lödning

Vill ni ha bara kittet så går ju det givetvis bra då kommer allt förpackat hem till er med posten.

Link to comment
Dela på andra sajter

3000 kronor för att smäcka ihop några komponenter i en låda ?! Det var en saftig timpenning det...

Kan ju påpeka att jag pratat med löd-killen... Han kan kasnke få ner priserna mer genom att själv fixa transformatorer på sitt jobb som är mindre och billigare... eller så modiferar han om kortet så att man kan köra med adapter ist för transformatorer...

+ att grejjerna då kommer bli lödda i en våglödningsmaskin som kostar 2-3 miljon kronor..så reslutatet blir ju 100%ig... Han kommer även att kvalitetstesta korten efter bygget med oscilloskop och tongeneratorer och dyl som inte alla kanske har hemma.

Tråkigt att lägga ut 2500:- påå komponenter om man sen inte ens får igång sakerna.

Det är ju inte så ovanligt att man får trasiga komponenter redan från fabrik. Då kan man glömma att man kan felsäka sig fram till rätt komponent om man inte har utrustningen och kunskapen.

Jag tycker personligen att det är värt de pengarna, då får man en grej som fungerar.

Med tanke på hur lång tid samt hur mkt energi ett sånt bygge tar så blir det inge vidare timpenning.... för att inte nämna vad utrustningen kostar..

Du kan ju alltid köpa en lödkolv för 99kr på biltema och sätta igång....🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat runt med andra forum och det börjar finnas något som kan liknas med intresse.

Intresseanmälda

Esset

ketri

Mr Pony

JP (tror han hette det på VST forumet)

Blomman x2

Bogdan-Z

?? ketris två polare ??

uppdaterar även första inlägge med rätt pris och intresselista där

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om frontplåten på racklådan går att byta? (känslig som man är vill jag ha fronten i borstat stål...)

av hur bilden ser ut så ska man kunna göra det, annars har Elfa lådor i borstat stål, tog dessa för de 1176or jag har sett har varit svarta och svart är finare än grådaskig metall 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

av hur bilden ser ut så ska man kunna göra det, annars har Elfa lådor i borstat stål, tog dessa för de 1176or jag har sett har varit svarta och svart är finare än grådaskig metall  🙂

Den här är inte svart - måste (nåja..) dessutom ha nåt i den här stilen så det matchar resten av lådorna i racket.. 😉

1176_clone_small.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

UREI_1176LN.jpg

Finns som sagt lite olika versioner, men lådor i borstadstål finns på elfa men är ca 100kr dyrare än den lådan som följer med, kan ju göra en lite special eftersom det ändå ska beställas delar från Elfa om du pungar ut 125kr (inkl momsen) till.

G1176_1.JPG

dock så fast med andra "små rattar" och en tryckknapp till ON/OFF switchen som våran kommer att se ut. om någon hittar sådana små rattar hojta till, har hittat dem stora nämligen.

Redigerat av Esset
Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt. Ska nog köra på stålvarianten...

Hur funkar det, får man en färdig frontplåt eller får man fixa dit hål och bokstäver själv?

...jo, jag är grafisk formgivare - därav mitt maniska intresse av fronten... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Esset: glömt bort mig?? 😕 Jag vill eventullt åxå ha en box... eller kanske flera ..😱

Hör av dig precis innan du ska beställa komponenter så säger jag hur många det rör sig om.....

O jag betalar gärna det det kostar att få alla enheter färdig-lödda... det är värt det:)

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lite fundersam här... Blir det bara rattar eller blir det knappar till höger och vänster om mätaren också?

Jag kan uppdatera lite också... Stryk en av mina kompisar!

inga knappar det blir rattar så som på gyrafmodellen som finns bild på här högre upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt. Ska nog köra på stålvarianten...

Hur funkar det, får man en färdig frontplåt eller får man fixa dit hål och bokstäver själv?

...jo, jag är grafisk formgivare - därav mitt maniska intresse av fronten... 😕

du får en helt tom låda, hål och design får du göra själv 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt. Ska nog köra på stålvarianten...

Hur funkar det, får man en färdig frontplåt eller får man fixa dit hål och bokstäver själv?

...jo, jag är grafisk formgivare - därav mitt maniska intresse av fronten...  😠

du får en helt tom låda, hål och design får du göra själv 😆

Kanske jonas kan göra an snygg layout o dela med sig 😛

om jag ska ha nån så fixar jag nog knappar på egen hand, eller vill iaf välja själv..

är inte så noga att det är en exakt kopia på den riktiga varianten.

Huvudsaken är atrt den är snygg.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan lägga upp min layout när jag har den hyfsat klar.

Tycker det svarta hemmabygget har lite för stor text - jag gillar skarpt den silvriga varianten jag la upp tidigare, och kollar man på en av orginalmodellerna

urei_1176.jpg

så ser man vart han hittat inspirationen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, riktigt imponerande måste jag säga.. hade jag haft pengarna hade jag direkt pungat upp dem.. (Men som student och lat, så blir det ofta inte så mkt pengar..)

Men lätt att jag måste få höra på någons produktioner med detta monster när det blir klart.. 😛

(Hur svårt på en skala 1-10 är det att sätta ihop delarna till den? (För mig är det praktiskt taget omöjligt inser jag ju eftersom jag i stort aldrig har lödat mer än gitarrer.. (och tom det brukar gå åt helvete.. :S ) )

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många timmar tar det att bygga en för ett proffs? 5 timmar? det är en timlön på 600 isåfall. Om det tar 10 timmar är timlönen 300. Forfarande "ganska" hög.

Må hända att jag uttalar mig utan att veta något, men så som jag ser det så är det lite väl överprisat...

Jag har en metallfräs som jag gjorde lite beställningsjobb med, och det var verkligen inte sånna fantasisummor man kunde kräva.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många timmar tar det att bygga en för ett proffs? 5 timmar? det är en timlön på 600 isåfall. Om det tar 10 timmar är timlönen 300. Forfarande "ganska" hög.

Må hända att jag uttalar mig utan att veta något, men så som jag ser det så är det lite väl överprisat...

300 kr/h är ju en relativt låg timkostnad, om det ska täcka inkomstskatt och sociala avgifter... det är ju vad de flesta hantverkare tar väl (som inte svartjobbar)?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...