Jump to content
Annons

Snart bygger vi en "Urei 1176"-klon


Esset

Recommended Posts

Hur många timmar tar det att bygga en för ett proffs? 5 timmar? det är en timlön på 600 isåfall. Om det tar 10 timmar är timlönen 300. Forfarande "ganska" hög.

kan ju säga såhär, själva lödandet är väl inte det som tar längst tid....

Det är inte sällan byggsatser man själv plockar ihop komponenter till fungerar efter lödfasen.

Detta då det finns 1000 olika fabrikat på en speciell komponent att välja på, fastän de kanske har samma beteckning. De kan skilja sig otroligt i karaktäristik arbetsområden osv.

Den person som utvecklat produkten har testat sin krets med en massa komponenter och tillslut fått dem att fungera, detta efter flera års utvecklingsarbete.

Så mao, det som kostar och tar tid är felsökningen vilket man sällan slipper ifrån. Visst, man kan ha tur att allt fungerar frid och fröjd, men det händer nog inte allttför ofta. Det behövs nästan alltid en handpåläggning och lite kunskap...för att inte prata om rätt verktyg/utrustning.

Ni som tycker att 300:-/h är för mkt kan ju själva gå o köpa ett oscilloskop, en tongenerator och andra verktyg som behövs.. i runda tal en kostnad på minst 20-30 000... för att inte tala om våglödningsmaskin á 2miljoner kronor. Sen kan ni ju plugga i x antal år för att samla ihop kunskapen om kretsarna och om felsökningsteknik.. sen får vi se om ni tycker att 300:-/h är för mkt.

300kr/h är alltså under förutsättning att det bara tar 10 timmar.. vilket det inte gör med såhär många komponenter... lite väl optimistikst va?

Vill man chansa och lägga ut pengar på en pryl som "kanske" fungerar får väl göra det om man tycker det är kul..😉

Tycker man att 5000-6000:- är för mkt för en produkt som eg kostar 17000:- är man inte riktigt seriös musiker/producent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 189
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

...och för att visa att mitt förra inlägg hade en viss relevans: Hur många har en metallfräs?

Jag trodde det var svart. Om inte, så kan jag mycket väl tänka mig att det är ett rätt normalt pris.

/oseriös producent

Jag har en metallfräs åxå...

I verktygsväg är jag rätt välutrustad......gäller ALLA verktygen.😲

Men ärligt, // raderat av admin // läste du inte vad jag skrev??? det tar väl lika lång tid vare sig det är vitt elelr svart...inte ens om det är svart är det nån vidare timpenning som du försökte framställa det.

Men jag tycker difinitivt att du ska bygga din box själv, så jämför vi dem sen... skulle vilja se din min när din inte ens går igång, eller när det säger... POFFF o det börjar ryka!!!!

:rolleyes:

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
...och för att visa att mitt förra inlägg hade en viss relevans: Hur många har en metallfräs?

Jag trodde det var svart. Om inte, så kan jag mycket väl tänka mig att det är ett rätt normalt pris.

/oseriös producent

Jag har en metallfräs åxå...

I verktygsväg är jag rätt välutrustad......gäller ALLA verktygen.😛

Men ärligt, du verkar ju helt borta... läste du inte vad jag skrev??? det tar väl lika lång tid vare sig det är vitt elelr svart...inte ens om det är svart är det nån vidare timpenning som du försökte framställa det.

Men jag tycker difinitivt att du ska bygga din box själv, så jämför vi dem sen... skulle vilja se din min när din inte ens går igång, eller när det säger... POFFF o det börjar ryka!!!!

😆

Men jag tycker difinitivt att du ska bygga din box själv, så jämför vi dem sen... skulle vilja se din min när din inte ens går igång, eller när det säger... POFFF o det börjar ryka!!!!

Vad är det här, skrämselpropaganda!?

Allvarligt talat, det som tar tid i ett byggprojekt av den här typen är inte att bestycka kretskortet, det skulle kanske ta mellan 1-1,5 tim av komponentlistan att döma. Vad som tar tid är inmonteringen i chassit, håltagning och slutfinish. Men allvarligt talat, 10 tim för ett proffs ? Hmm...

Jag har jobbat med elektronik i snart 20 år och det är ytterst sällan komponenter är felande vid leverans, enligt min mening. Ofta hanteras dom felaktigt av den som pillar med grejorna utan att jorda av sig riktigt och går sönder innan de ens hunnit blivit fastlödda på kretskortet. Sedan skyller de på "dålig kvalitet".

Ni som tycker att 300:-/h är för mkt kan ju själva gå o köpa ett oscilloskop, en tongenerator och andra verktyg som behövs.. i runda tal en kostnad på minst 20-30 000... för att inte tala om våglödningsmaskin á 2miljoner kronor. Sen kan ni ju plugga i x antal år för att samla ihop kunskapen om kretsarna och om felsökningsteknik.. sen får vi se om ni tycker att 300:-/h är för mkt.

Jag köpte mitt oscilloskop, 20Mhz för 3500 kronor, och det var i början på 90 talet. Tongenerator kostar mindre än så, och lödpenna kan man ju köpa för "99 kronor på Biltema" så...

Man behöver inte ta i så bara för att en del saker ifrågasätts i ett sånt här prokekt. Vi talar om mycket pengar för de flesta som fortfarande studerar eller av andra anledningar inte har så gott ställt.

Men om det nu är som du hävdar att det är vanligt att komponenter är trasiga vid leverans, och lek med tanken att jag köper ett paket med komponenter av dig, och några komponenter inte fungerar. Vem har hand om returer och garantihanteringen? Det är ju du som har kvittot, eller har jag fattat saken fel? Rätta mig gärna i såfall!

Till "Pusa"

Du undrade hur svårt det är att bestycka kretskortet i det här projektet. Mitt svar till dig är att du åtminstone bör ha en grundläggande kunskap om elektronik, komponenter och lödteknik. Komponenterna kan lätt vändas fel om man inte vet vad man gör, vilket resulterar i en stor risk att bränna sönder komponenterna när väl nätsladden kopplas in första gången. Sedan är ju en sådan här tråd en ypperlig hjälp om man trots allt skulle köra fast och behöver tips och råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte vad allt tjafs om lödningen är till för?!?!

Tycker ni det är dyrt strunta i det! Klarar ni det själva, så strunta i det!!! Hur svårt är det?

Jag kollade runt lite med andra snubbar innan jag började snacka med den aktuella kille och de skulle ha ca 4000kr för att göra jobbet, reparationskillarna på jobbet kostar 600kr/timmen (och de sitter och leker med sådant här dag ut och dag in). Det är ingen som tvingar er om ni är med på projektet att "min kille" ska löda åt er utan det finns som möjlighet för sånna som mig som bara kommer bränna sönder komponenterna och fingrarna.

Så kan vi alla bara SLUTA och tjafsa om det här nu! Det är ett fritt land, vill ni inte få den lödd av honom köp bara kittet då och fixa det på egen hand, hur svårt kan det vara?

Är snudd på att lägga ner pga allt j*vla tjafs om en liten fjuttgrej som inte ens tillhör projektet utan är en sidoförmån som han och jag kom överens om för att JAG(!!!) behövde hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Blev det någon kompressor någon gång eller?

Jag vart rätt sugen, men insåg att min budget för typ hela året hade spruckit, sen att tongångarna blev allt mindre vänliga skrämde nog bort en hel del folk...

Men var det någon som byggde färdigt sin UREI?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha en sån.. Jag vet hur bra dom låter som outboardgear.

Jag beställer gärna komponentsats och kretskort.. Låda och löda gör själv minnsan.. Jag har särskillt lödtenn med silver i så. 🙂

Det var lite snack om motstånden lite längre upp i tåden. Jag vet inte hur ni andra elektronikbyggare gör men jag brukar nog fila till toleranserna själv jag. Går gärna ner nåra Ohm i värde och "filar/sågar" dom till rätt tolerans. Men kolmotsånd alstrar en aning brus gärna i samband med värme.. Bara så ni vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev det någon kompressor någon gång eller?

Jag vart rätt sugen, men insåg att min budget för typ hela året hade spruckit, sen att tongångarna blev allt mindre vänliga skrämde nog bort en hel del folk...

Men var det någon som byggde färdigt sin UREI?

Jag undrar också det!

Var ju ytterst nära på att haka på.....så hur blev resultatet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det.

Vi har beställt samtliga delar och väntar numera på att de ska komma. Om folk skulle vara intresserad av att beställa igen så kan vi nog fixa fram en ny uppsättning av komponenter när detta är klart.

Själv håller jag på och löder de första delarna som har kommit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det.

Vi har beställt samtliga delar och väntar numera på att de ska komma. Om folk skulle vara intresserad av att beställa igen så kan vi nog fixa fram en ny uppsättning av komponenter när detta är klart.

Själv håller jag på och löder de första delarna som har kommit.

Jag väntar på recensionen i Studio när ni byggt klart den första 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar på recensionen i Studio när ni byggt klart den första 🙂

När kompressorna är färdigbyggda och studion lika så, så är någon med skrivarambitioner välkommen att komma och testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det.

Vi har beställt samtliga delar och väntar numera på att de ska komma. Om folk skulle vara intresserad av att beställa igen så kan vi nog fixa fram en ny uppsättning av komponenter när detta är klart.

Själv håller jag på och löder de första delarna som har kommit.

Jag skulle faktiskt vara intresserad om det blir en "Round 2" på projektet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

WOHO!

It's alive!!!!

Har nu en fullt fungerande 1176-klon! Bara lite trimmning kvar.

Har ytterliggare en som fungerade ett tag innan jag kortslöt den så att spänningsregulatorn gick paj, måste byta (delar kommer här i veckan eller nästa).

*stolt* 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är det.

Vi har beställt samtliga delar och väntar numera på att de ska komma. Om folk skulle vara intresserad av att beställa igen så kan vi nog fixa fram en ny uppsättning av komponenter när detta är klart.

Själv håller jag på och löder de första delarna som har kommit.

Jag skulle faktiskt vara intresserad om det blir en "Round 2" på projektet!

Jag skulle oxå va med om det blev av igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är mycket spänd på att höra resultatet...

Give me some music man....

ljudklipp kommer efter helgen. får nya delar till den kortslutna lådan i dag, sen blir jag borta över helgen men ska försöka fia så fort som möjligt.

Måste kolla lite saker också för den fungerande kanalen lät lite basfattig vid andra provkörningen. (Har ju aldrig lyssnat på en riktig så de kanske ska låta så, får jämföra med pluggen när jag hinner)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

inte speciellt mycket,jag köpte kretskorten färdiga av en kille i Australien,den senaste revisionen-för en spottstyver förra året,typ 150:- vill du så kan jag ta reda på lite mer,har glömt detaljerna men kontaktinfo ligger nånstans i mina filer... 😄

Men en fråga, hur mycket skulle ett etsat och färdigborrat kretskort kosta om man bara vill ha några sådana och inget mer.
Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon uppdatering sen juni förra året? Kom det någonsin några ljudklipp?

nej det kom aldrig några ljudklipp, eftersom jag råkade kortsluta bägge korten med en metallkliva som låg glömd och lös i caset, håller dock på med två st nya som jag hoppas på ska vara klara i helgen. återkommer med mer info och förhoppningsvis ljudklipp då.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Ett år senare... skulle varit kul om man hade beställt! Icke!

förstår inte?

alla som beställde har fått sina delar, sen om de har börjat bygga kan jag inte svara för.

jag har dock haft lite problem, pga min egna klumpighet och inte kolla vad som ligger löst i racket, och problemet har nu visat sig vara utgångstraforna vilka jag nu går och väntar på ett par nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

delar: 2500kr / kanal

effektivbyggtid: ca 15h med felsökning * 300kr/h

summa summarum 7000kr,

köpa nytt original 17995kr (eller dyrare)

flera fördelar:

egen design på lådan (pimp my compressor)

du vet hur compressorn fungerar, eller iaf har en hum om det eftersom du har byggt den

lättare att felsök och laga om det går sönder

ökad kunskap inom elektronik vilket leder till möjlighet att bygga flera egna saker som man annars inte skulle kunna ha råd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

delar: 2500kr / kanal

effektivbyggtid: ca 15h med felsökning * 300kr/h

summa summarum 7000kr,

köpa nytt original 17995kr (eller dyrare)

flera fördelar:

egen design på lådan (pimp my compressor)

du vet hur compressorn fungerar, eller iaf har en hum om det eftersom du har byggt den

lättare att felsök och laga om det går sönder

ökad kunskap inom elektronik vilket leder till möjlighet att bygga flera egna saker som man annars inte skulle kunna ha råd med.

Om man bara köper delarna, finns det någon beskrivning

för hur man löder ihop allt då eller?

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...