Jump to content
Annons

Recommended Posts

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Köpte nytt ljudkort för ett tag sen, Focusrite Scarlett 18i20.

Nöjd ännu så länge, har inte skrivit överdrivet mycket musik på sistone men kanske blir mer nu i jul.

Rack.jpg

  • 2 veckor senare...
Annons
Postat

Blev ett par grejor från Emusic's mellandagsrea:

IMG_20201231_130306.thumb.jpg.b91e9f69a755cbade618dbb901e725fe.jpg

Lace Divinators (Bill Kellihers sign mickar). Ska sätta dem i min Schecter E-1, orginalmickarna i den känns lite trötta... Har spanat på dessa länge men tyckte de var för dyra med med ett mellandagspris på 1600 kr kändes det som att det var dax att slå till! En lite oväntad bonus är att mickarna funkar med coilsplitt, vilket åxå orginalmickarna i Schectern gör.

Black Sheep Roto Engine (chorus/phaser/vibe), inte effekter jag använder så mycket men den var så billig så den åkte med i rena farten! 

  • 2 månader senare...
Postat (redigerat)

Sålde min Roland JP-8000 och Moog Subphatty till en kompis, men ville ha en ny hårdvarusynt. Kollade lite på Modal Electronics syntar, men fastnade för ASM:s Hydrasynth och gick till Börsen i Gbg och bytte in några prylar - och kom hem med denna skönhet😀

En synt som låter skitbra, som kan låta som allt från Roland JV-1080, till att låta lite Prophet 5 eller Oberheim OB-12 osv., eller hur komplexa ljud du själv bestämmer dig för - och som har hur många funktioner som helst: tre oscillatorer, fem LFO:er, polyfon aftertouch, modulations-matrix där du kan assigna/routa vad som helst till vilken funktion som helst i princip, 8 st Makro-kontroller för att styra vad du vill, eller där du kan lägga dina favvo-ljud på, Ribbon Controller som styr Pitch, Mod eller ett Theremin-mode (som är kvantiserbart, man kan spela "arpeggion" med den) - så det är en väldigt kompetent synt i sin prisklass, som även finns i desktop-version. 

Kolla Sonic Labs demo här:

https://www.youtube.com/watch?v=Tm35lajXOdE&t=1040s

 

 

IMG_0132.thumb.jpeg.a5b19c62703e6b6026b1af27e230c178.jpeg

Redigerat av Peter Roos
  • Gilla 1
  • 3 månader senare...
Postat (redigerat)

En NUX MG-300 som är otroligt prisvärd - 1300 spänn - med många bra funktioner för att ligga i sin prisklass - bl.a. möjlighet att tilldela volympedalen olika funktioner, loop-funktion och en egen liten trummis inbyggd. Lirat igenom de flesta ljuden och den låter otroligt bra - och man kan tydligen ladda in egna "Impulse responses" - d.v.s. egna rumsklanger. Den är också ett ljudkort med inbyggda routingfunktioner och kommer med en Quicktone-mjukvara till Windows/Mac, så att du slipper att editera i det lilla fönstret.

https://www.nuxefx.com/mg-300.html

https://www.youtube.com/watch?v=wClPOgXq8UI

61faCLsLvQL._AC_SY450_.jpg

Redigerat av Peter Roos
tillägg
  • Gilla 1
  • 3 månader senare...
UriahRogers (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket för dessa rekommendationer, det är till stor hjälp för mig!

  • 4 månader senare...
Postat

För några månader landade en DSM Humboldt Simplifier DLX och i dagarna dök min förhandsbokade BOSS RE-2 Space Echo upp. Oh joy!🖤💚

En liten recension av båda kommer antagligen inom kort.

…och som fredagspresent blir det pedalbords-foto där heeeela familjen är samlad🤩 Observera att bordet högst upp är ett ”F/X-loop only”-bord.

Vänligen,

CHAE

9CBF3514-7E68-447F-B58D-FE8304D70588.jpeg

E2376922-E101-44E9-AFED-156FAE2E618A.jpeg

B47F3728-6CD0-4EAE-BC8C-0A5F1DEC76C8.jpeg

  • Gilla 3
Postat (redigerat)

20220406_200419.jpg

20220406_200408.jpg

20220407_150612.jpg

Redigerat av berch
Efter mätning av rummet...
Postat

Mixar mest i lurar för att inte störa min fru. Kontroll-lystnar i monitorerna. Har funkat bra så här långt. Kolla in "Egen bubbla" på valfri streamingtjänst.

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Plockade upp en Fender Vintera Tele 70s Deluxe häromdagen. Spelar finfint och morrar lagom duktig. Nu känns Fenderfamiljen komplett❤️

Sedvanlig översyn; nya fräscha .011-.049-strängar, justering av dragstång, intonation samt justering för tjockare strängar.
Några spontana tankar; jag har aldrig riktigt spelat in mig på lönnbrädor men efter att ha provat några Strator och Teles blev jag mer och mer övertygad om att det var en lönnbräda jag ville ha. Det kändes spännande, helt enkelt.
Halsen, även den i lönn, upplever jag inte lika biffig vilket är helt naturligt då den är mer åt vintagesidan med sin ”medium c-shape”. Jag som är mer ”van” med den tjockare c-diton upplevde ändå den här Tele-halsen som lättspelad.

Nå, jag är mycket väl medveten om att mången bokstavstroende Fender-fans fnyser åt post-CBS Strator och Teles men faktum är att jag personligen aldrig varit mycket för masshysteri och att jag dessutom tycker att exempelvisvis stora CBS-skallen är charmig. Det enda som egentligen är Tele är väl i princip string-through-body och Teleformen (!)

Att den sedan är bestyckad med Fenders reproduktioner av Wide Range-hummisar, ett väl tilltaget plektrumskydd plus ton- och volymkontroller Gibson-style känns bara så inte Fender (och i, förlängningen, charmigt) som det bara går. 

På tal om pickup:er; efter att jag plöjt igenom ett antal YT-demos kände jag att behovet att prova i butik såklart kändes bäst. Jag hade nämligen en misstanke om att pick-up:erna inte kunde vara tama?!
Lo and behold, det var de! Nå, lugn i stormen, de är tama på ett bra sätt; de drar inte iväg och beter sig som typiska humbuckers utan är precis sådär skönt på bristningsgränsen. Jag noterade även att de beter sig väldigt olika beroende på vilken stärkare man använder.

I ljudexemplen nedanför spelar jag samtliga delay-Telegitarrer med en Tweed-style på Simplifiern och för den sortens ljud passar ett Fenderljud bäst, enligt mig.
Stratan (ej originalmickar utan Mojotones Strat Quiet coil ’67 set) spelas (i det kortare ljudexemplet) på en Plexi-variant och där hör man verkligen att Telepick-up:erna skulle blivit på tok för heta men det är såklart upp till användaren att avgöra.

Både stall- och halspick-up:erna på Telen städar ur snyggt och blir glasrena redan vid kl 10 på volymkontrollen vilket jag tycker är mäkta trevligt när jag lirar delayfigurer.
Summa summarum så är jag ofantligt nöjd och ser fram emot mången timmar med Telen. Sedan är det ju något med sunburst-finish som får mig på ett oslagbart gott humör😏

Då jag ville slå tre flugor i en smäll satte jag raskt ihop två ljudexempel med Simplifiern och BOSS RE-2:an (som jag pratat om tidigare) samt den nya Telen. Samtliga gitarrer går via Simplifiern och direkt in till Saffire Pro 40 medan BOSS RE-2:an hookades upp till stereoFX-loopen på Simplifiern.

Vänligen, 

CHAE

D1C82F66-D206-4696-A01D-0DD271D924E1.jpeg

1F489AD6-540F-44BB-AA4B-701991F99D8A.jpeg

Redigerat av CHAE
  • Gilla 3
  • 1 månad senare...
Postat

Efter ganska mycket om-organisering på mitt rum, fick jag lite mer plats och kopplade upp den här igen. Riktigt rolig maskin att jobba på. 

 

IMG_5881.thumb.jpg.c30c01ff33c3413e152523d814a63ff5.jpg

Postat

Efter alla dessa år kom det äntligen en adat enhet i halvracksformat att kombinera med mitt ljudkort. 

Ferrofish pulse8 ae.

 

P_20250523_085253_1.jpg

  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Mitt Hem Är Min Bor...Studio.--ja nån borg ä de inte, folk har knallat in o gått härifrån med mina mobiltelefoner eller kastat sten på fönstret mittinatten eftersom det lyser (inspelning) o krävt att jag öppnar porten, ANNARS JÄVLAR. Men vill man bo mitt i Göteborg med låg hyra så . . . Grejer till "studion" är lika med grejer till hemmet. Hade jag fatta det för drygt tio år sen när jag började med Audacity o PC hade jag inte haft fem guror o tre förstärkare som samlar damm utan satsat på rätt möblemang, kablage osv Nu är allt en blandning av gamla o nya prylar som nästan funkar tillsammans med syn, hörsel och rörlighet hos en gammal gubbe som nästan kommer ihåg att han inte kan sitta i fyra timmar o sen studsa upp o ta en löprunda. Allt som gör ont MÅSTE undvikas. Det går inte över efter en bensträckare o lite frisk luft. Så min senaste grej till "studion" är denna percussiongrunka som genererar olika ljud och DESSUTOM går att jaga ut mobiltjuvar med. Nu ska jag gå o köpa nya usb-kablar, dom slits tydligen... PS Tim Pierce gav mig (oss) rådet att ALLTID använda axelbandet vid gitarrspelande. 

IMG_1355.jpeg

Redigerat av Pär Nord
Postat

Om dom går in hos dig och stjäl kanske du får börja låsa dörren. Det verkar nog mera preventivt och är mer effektivt än att jaga dom med käpp. Är det ungdomar är dom kanske rätt kvicka i benen och svåra att få tag i dessutom. 

  • Förbryllad 1
Postat (redigerat)

Tänk om du bara behövde ropa Kom In när du satt å jobba o en rasande snygg blondin kom in å ville ha en pratstund (eftersom hon fattar att en man som inte låser dörrn är en man att lita på). Med låst dörr måste hon ha ett "ärende", o de har hon ju inte. Så det som håller tjuven utanför håller också den goda grannen utanför. 

 

Redigerat av Pär Nord
Postat (redigerat)

Blondiner tänder säkert jättemycket på gubbar med käpp.

guitarman.jpeg.f2842105462fe6b0be45a252d880ffbb.jpeg

Redigerat av Ogge
  • Förbryllad 1
  • 2 månader senare...
Postat (redigerat)

DISCLAIMER!

Klarar man inte av fuzz- flanger-, wah-, chorus-, och phaserlösa pedalbord, lätt OCD:iga routinglösningar och långa utläggningar bör man hoppa över det här inlägget.

You have been warned…

SOMMARNÖJE 2025

Operation Pedalbord 3.0

Jag kickade igång min sommarsemester med tvenne nya pedaler; Walrus Audio Slöer och DigiTech FreqOut samt en beggad, Keeley Electronics Hydra.

För att få plats med alla pedaler som genererade soundet jag ville ha insåg jag tämligen snabbt att mitt gamla pedalbord inte skulle räcka till och därför hamnade även ett Palmer Pedalbay 80 i shoppingvagnen.

Som högst amatörmässig hemstudiopulare samt icke livegigande och högst medioker gitarrist vill jag snabbt och enkelt ha allting redo när jag trackar gitarrer. Plug and play, liksom. Jag patchar aldrig om ordningen on the fly s a s och jag vill direkt kunna använda mitt pedalbord som en verktygslåda när jag skapar musik.

Det är dessutom möjligt att min pedalordning skiljer sig från andras men efter en hel del testande med ordningen har jag äntligen landat i en kedja jag känner mig väldigt, väldigt nöjd med.

Vidare vill jag inte joxa runt och förlora mig i olika menyer (oavsett hur bra pedalen i fråga är) medan jag trackar utan vill ha mina reglage-layouts klara och tydliga.

Just därför kommer ni aldrig någonsin att få se en Strymon TimeLine eller bigSky (eller något liknande) på mitt pedalbord. Därför har t ex min BOSS DD-20 fått återinta sin plats i delay-stallet och levererar trevliga ping pong-delayer så det står härliga till.

Även DD-8:an har även ett ping pong-mode men för att aktivera det är man tvungen gå igenom ett antal steg (bl a att jacka in och ur Input B) som jag inte var speciellt sugen på då pedalen sitter inkilad mellan RE-2:an och DD-20.

Efter att ha magasinerat mina stärkare/förstärkartoppar har jag gått full ”amp less” sedan ett par år tillbaka; min Simplifier DLX klarar biffen all day, every day i min blygsamma hemstudio.

Walrus Audio Slöer

Jag hade den trevliga upplevelsen att prova Slö för några år sedan och blev instinktivt förälskad och när jag fick se att WA hade uppdaterat sin Slö (och Slötvå) till Slöer och till på köpet gjort den stereokompatibel kunde jag inte göra annat än att börja min research- och provresa som avslutades med ett köp.

Vilket mästerverk! Gediget bygge, stereo I/O samt flera intressanta och spännande reverbmodes (där bl a ”Rain”, ”Dark” och ”Rise” blev omedelbara favoriter).

Som att det här inte vore nog; en dedikerad switch för att ställa stereofältet (wide/medium/narrow).

Såld till den glade yngligen i solglasögon!

Dyr? Ja men jag motiverade priset med ovan nämnda möjligheter plus ett litet och pedalbordsvänligt format.

Nå, vare sig Slö, Slötvå eller Slöer är långt ifrån”normala” reverbs; de är massiva, overkliga och inte ett dugg subtila. Letar man efter det får man antingen komplettera med någon kul spring- eller plate-reverbpedal eller titta på något annat.

Walrus Audios instegspedaler från Fundamental-serien är prisvärda men även Earthquaker Devices gör spännande reverbpedaler.

Det är antagligen en plattityd men jag kan sitta och förlora mig fullständigt i Slöers olika reverbmodes och, faktiskt, bli ofantligt inspirerad medan jag skapar musik.

Ska jag säga något ”negativt” är det Slöers modulations-ratt; jag har aldrig varit ett superfan av wobbly grejer och definitivt inte på ett reverb. Nåja, det går ju att dra ner mod-ratten så är det inte mer med det.

Sedan är priset i fläskigaste laget men med tanke på vad man får (stereo I/O, fem reverb-modes, ställbart spektrum m m) är det berättigat och placerar Slöer i det högre skitet av boutique-pedaler.

4,5 av 5

Jag övervägde att faktiskt plocka bort min Strymon blueSky från bordet men just den pedalens Shimmer-mode ihop med Slöer’s Dark-mode (som är raka motsatsen till Shimmer) blev omedlbar audio awesomeness och därför fick blueSky stanna kvar.

Digitech FreqOut

Jag har jag inte så mycket att säga om utöver att jag, pinsamt nog, baserade köpet på en enda YouTube-video🫣

- Ja! JA, den där effekten vill-höver jag! Nu! Möjligheterna i pedalen är förmodligen oändliga men just f n använder jag den uteslutande som feedbackpedal.

3 av 5

Keeley Electronics Hydra

Fram tills nu har jag haft en uråldrig MXR M159 Tremolo och Fenders Tre-Verb. Båda är supertrevliga pedaler i sig som fungerar kanon men det stora kruxet har varit att M159:an har panning-mode men inget tap tempo och Tre-Verb har tap tempo men inget panning-mode. Fånigt va?

Jag kikade länge på WA Monumental (stereoversionen av Monument). Dock  blev den tydligen avpoletterad vilket gjorde mig lite ledsen men lo and behold; the Pedal Demon provides och en beggad Keeley Hydra (tremolo/reverb-kombopedal med stereo I/O, tap tempo och panning-mode) dök, helt oväntat, upp till ett mycket förmånligt pris och jag beslutade mig raskt att förpassa Fender- och MXR-pedalerna till reservpedalbordet för att göra plats för Hydran som ersätter dem båda.

Det bjuds minsann på inte mindre än trenne trevliga tremolo-modes; Sine, Harmonic och Vibrato. Själv fastnade jag tämligen snabbt framförallt för Harmonic.

Trem-sidans ”Depth”- och ”Rate”-potar dubblar även som ”Trem Sync” och ”Trem Level”. Det finns även möjligheter att skapa egna presets om man så önskar.

Hydran har i sig väldigt mycket potential även på reverb-sidan (med tre klassiska reverbmodes; Spring, Plate och Room) men som sagt köpte jag den för tremolo-möjligheterna i första hand.

3,5 av 5

Pedalen ser lite lattjo ut med den gula mini-MXR-ratten i mitten men originalrattens insex-skruvar var slitna vilket resluterade i att poten kändes lite väl bångstyrig så jag beslutade mig för att ersätta den.

Palmer Pedalbay 80

Palmers pedalbord kommer med (loop)velcro förinstallerad och även om den säkert är bra började jag med att ta bort den helt och hållet för jag gillar inte den här typen av velcro något vidare. Sedan rengjorde jag bordet med Zippo-tändvätska för att DualLock:en skulle fästa bättre.

Samtliga fästen är flyttbara uppåt och nedåt eller så kan man ta bort dem helt och hållet men jag valde att inte göra det dock. Undersidan är väl tilltagen för olika sorters strömförsörjningsenheter och diverse kabelrouting. Hela bordet känns gediget men väger förvånansvärt lite.

4 av 5

PEDALBORDSBONANZA!

Tidigare körde jag OD-pedalerna genom en BOSS NS-2 och reverb/delayer via snd/rtn FX-loopen men inför den här pedaluppdateringen hoppade jag över vissa steg och valde att köra en mer direkt och traditionell setup.

Som sagt; när det handlar om att pussla ihop 17 stycken pedaler på ett pedalbord i den här storleken kräver det sin planering. En hel del tid gick åt till att dels hitta intuitiva ljudkombos och dels få en vettig pedalplacering och sedan skulle dessutom alltsammans fungera routingmässigt. Jag skissade först upp en tämligen rudimentär plan innan jag ens började leka pedalbords-Tetris men sedan åkte patchkablage, M3 DualLock, multimeter, buntband och en liten whiskey fram i en hast.

Det tog en stund att reda ut allting; exempelvis att volym- och FreqOut-pedalerna skulle sitta åt höger och tap tempo-switchen skulle sitta långt ner på bordet för bekväm åtkomst samt ordningen på OD-pedalerna men till slut blev det riktigt bra.

Jag är definitivt ingen GigRig/TPS-Dan eller Vertex-Mason och därför är det kanske inte världens mest estetiskt tilltalande kabelrouting undertill men under förutsättningarna får jag se det som en win ändå.

Kedjan är som följer;

Gitarr -> KORG Pitchblack Poly -> Mad Professor Forest Green -> DigiTech FreqOut -> Mad Professor Superblack -> BOSS SD-1 (Monte Allums-mod) -> MXR Custom Badass Modified O.D. -> Mad Professor Little Green Wonder -> BOSS NS-2 -> Hotone Soul Press v1 (kombinerad vol/exp/wah-pedal) Jag använder den enbart som volympedal för swells dock -> Harley Benton Intersection ABY som splittar signalen till stereo awesomeness -> Keeley Electronics Hydra -> BOSS RE-2 -> BOSS DD-8 -> BOSS DD-20 -> Strymon blueSky v1 -> Walrus Audio Slöer -> Simplifier DLX -> DAW.

För strömförsörjningen står Palmer PTW12 och Harley Benton PowerPlant ISO-2 Pro. Det stör mig lite att jag måste använda mig av två strömenheter men f n kostar en vettig nätdel mellan tre och fyra tusen så… Nej.

Kuriosa; Silence of the Lambs-pedalen är ett superenkelt DIY-bygge och är remote tap tempo till DD-8 och DD-20.

Vänligen,

CHAE

IMG_3152.jpeg

 

 

IMG_3461.jpeg

IMG_3462.jpeg

Redigerat av CHAE
  • Gilla 2

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.