Jump to content
Annons

Värme my ass


nattvaktaren

Recommended Posts

JO.. av en mycket enkel anledning.. Den AD/DA omvandling som krävs.. Första och sista steget i processen är alltid analog ☺️ Digital= absolut, Analog=Relativ

Hegobald:
Analog teknik är fortfarande överlägsen digital dito med tanke på dynamiskt utrymme och frekvensomfång,

Nej.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tror att mångas ljudideal formas i tonåren och därefter förändras ganska litet. Det innebär att de som spelar in musik idag eftersträvar 80- och 90-talets ljud, då folk emulerade 60-70-talets ljud, då folk emulerade 50-talets ljud. Eller om man så vill är dagens ljud ett derivat av ett derivat av ett derivat av ett derivat av hur musik lät på 50-talet. Det är såklart en truism OCH en grov förenkling, men nån kanske fattar vad jag menar ☺️

Bra inlägg!

En liten sidonot: jag har en känsla av att musikindustrin under 50-, 60- och 70-talet hela tiden strävade mot "nya mål", ljudtekniskt sett. Därefter delades denna strävan på något sätt upp i två läger: ett som fortsatte sin strävan mot "nyare mål" — te.x. 80-talets Stock Aitken & Waterman-plågor; ett som utnyttjade den nyare tekniken för att skapa nostalgikickar — som t.ex. Lenny Kravitz eller The Black Crowes. Allt detta har resulterat i ett härligt kaos som vi dras med idag, faktiskt...

Men det är ingen tvekan om att "det var bättre förr" 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Men dom flesta förstår nog vad "värme eller vintage i ljudet" menas.

Tror jag inte ett skit på.

De allra flesta hör ingen som helst skillnad på en mix där någon av vintage-emuleringarna ligger och jobbar 'subtilt' på mastern - till det facila priset av $200 eller så - jämfört med en mix helt utan kejsarens nya pluggar. Den största anledningen till det är att det inte är någon större skillnad.

Om du mår bra av att se en neve-strip på din skärm och gör bättre musik av det så be my guest, annars kan du ju spara pengarna och bara dra ner diskanten lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag har länge haft viljan att göra en mixdown blindtest bara för att se om alls kan höra skillnaden på olika mixers. Dvs bara

färdig processade spår. Sedan kör man med protools,cubase,logic, highend analog och skrutt analog i en mixdown shoutout.

Skulle vara intressant och se vad guldöronen tycker när de inte vet vad de lysnar på. Det brukar bli en chokerande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge haft viljan att göra en mixdown blindtest bara för att se om alls kan höra skillnaden på olika mixers. Dvs bara

färdig processade spår. Sedan kör man med protools,cubase,logic, highend analog och skrutt analog i en mixdown shoutout.

Skulle vara intressant och se vad guldöronen tycker när de inte vet vad de lysnar på. Det brukar bli en chokerande...

Kunde vara intressant.

Det är inte lönt att köra med olika DAW - för där har t o m programmerarna sagt att summeringen är identisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men dom flesta förstår nog vad "värme eller vintage i ljudet" menas.

Tror jag inte ett skit på.

De allra flesta hör ingen som helst skillnad på en mix där någon av vintage-emuleringarna ligger och jobbar 'subtilt' på mastern - till det facila priset av $200 eller så - jämfört med en mix helt utan kejsarens nya pluggar. Den största anledningen till det är att det inte är någon större skillnad.

Om du mår bra av att se en neve-strip på din skärm och gör bättre musik av det så be my guest, annars kan du ju spara pengarna och bara dra ner diskanten lite.

Jag menade att folk fattar vad det menas med värme. Att det är som du säger. En "diskantnerdragning" en "försämring/distorsion"... eller vad man nu ska kalla det. Sen att folk inte hör att det är det eller inte är en annan femma. Sen får det vara Neve/vintage/värmeplugg/motorvärmare/diskantnerdragning eller vad det nu månne vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett intressant reportage där två kända amerikanska ljudtekniker och två andra personer ska avgöra vilken låt som är producerad med analog och digital utrustning. Resultatet är inte så oväntat...

Det konstiga är att de som gjort programmet inte verkar förstå skillnaden på komprimerad mp3 musik och digital inspelning.

Här är länken till testet:

http://www.pbs.org/kcet/wiredscience/video...udio_files.html

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det finns några självmotsägande element i den där videon. Speakerrösten säger bl.a. "Idag har digital teknik nästan gjort rent hus med den analoga, men inte alla är nöjda med det". Jag kan inte relatera till det. Är man inte nöjd med resultatet så kan man ju knappast skylla på tekniken, eftersom den tekniken var vad man själv valde att använda. Människan är ju aldrig underordnad verktygen.

Analog inspelning är ju ca 100 år gammal medan digital är ca 30. Vi kanske ska vänta i 70 år till på att digital inspelning ska mogna, innan vi dömer den enligt samma kriterium som den analoga. Men själv tror jag aldrig någonsin jag hört musik, där det jag stört mig på eller blivit lyrisk från direkt kan hänvisas till att det spelats in eller mixats på det ena eller andra sättet. Aldrig.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett intressant reportage där två kända amerikanska ljudtekniker och två andra personer ska avgöra vilken låt som är producerad med analog och digital utrustning. Resultatet är inte så oväntat...

Det konstiga är att de som gjort programmet inte verkar förstå skillnaden på komprimerad mp3 musik och digital inspelning.

Här är länken till testet:

http://www.pbs.org/kcet/wiredscience/video...udio_files.html

Bra länk!

Intressant tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen spelar det ingen större roll vilken teknik man använder så länge man behärskar den och lyckas åstadkomma de resultat man önskar!

DAW är ju helt överlägset lättarbetat och billigt jämfört med tidigare teknik. De flesta av oss hade inte haft möjlighet att hålla på med det här om vi varit hänvisade till analog teknik. Däremot skulle jag aldrig lägga några större slantar på pluggar för att sedan fastna i "uppgraderingsträsket" med ständigt nya versioner som kostar ännu mer och problem med kompatibilitet mellan olika plattformar. Däremot finns det utmärkta analoga "outboards" som slumpas bort idag utan uppdateringar och kompatibilitetsproblem.

Resultatet av det vi gör och som kommer ut ur högtalarna är ju alltid analogt!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade att folk fattar vad det menas med värme. Att det är som du säger. En "diskantnerdragning" en "försämring/distorsion"... eller vad man nu ska kalla det.

tror faktiskt dom allra flesta lägger helt olika vädering i begreppen "värme" å "neddragen diskant"

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ur ett kristet socialdemokratiskt perspektiv så vill jag påpeka att när jag sjunger då jävlar i det är det analogt men på vintern är det lite kallt i min källare så jag antar att analogt inte alltid blir så varmt ändå. Det konstiga är att det låter lika illa oavsett analogt live eller efter när det är inspelat på datorn hmm och nån värme det får man leta efter. Iofs om jag diggar loss då blir jag ju varm.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Egentligen spelar det ingen större roll vilken teknik man använder så länge man behärskar den och lyckas åstadkomma de resultat man önskar!

DAW är ju helt överlägset lättarbetat och billigt jämfört med tidigare teknik. De flesta av oss hade inte haft möjlighet att hålla på med det här om vi varit hänvisade till analog teknik. Däremot skulle jag aldrig lägga några större slantar på pluggar för att sedan fastna i "uppgraderingsträsket" med ständigt nya versioner som kostar ännu mer och problem med kompatibilitet mellan olika plattformar. Däremot finns det utmärkta analoga "outboards" som slumpas bort idag utan uppdateringar och kompatibilitetsproblem.

Resultatet av det vi gör och som kommer ut ur högtalarna är ju alltid analogt!

/Jocke

Jag tror att det kanske är DAW:ns överlägsna sätt att skruva och pilla som gör resultatet sämre. Idag fixar man allt i editeringen, kör man oldschool

så är det en färdig låt som ska framföras. För att detta alls ska fungera så behövs det riktigt bra musiker, och det är det som gör de bättre.

Vi har svårt att separera ljudkvalitet från musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen spelar det ingen större roll vilken teknik man använder så länge man behärskar den och lyckas åstadkomma de resultat man önskar!

DAW är ju helt överlägset lättarbetat och billigt jämfört med tidigare teknik. De flesta av oss hade inte haft möjlighet att hålla på med det här om vi varit hänvisade till analog teknik. Däremot skulle jag aldrig lägga några större slantar på pluggar för att sedan fastna i "uppgraderingsträsket" med ständigt nya versioner som kostar ännu mer och problem med kompatibilitet mellan olika plattformar. Däremot finns det utmärkta analoga "outboards" som slumpas bort idag utan uppdateringar och kompatibilitetsproblem.

Resultatet av det vi gör och som kommer ut ur högtalarna är ju alltid analogt!

/Jocke

Jag tror att det kanske är DAW:ns överlägsna sätt att skruva och pilla som gör resultatet sämre. Idag fixar man allt i editeringen, kör man oldschool

så är det en färdig låt som ska framföras. För att detta alls ska fungera så behövs det riktigt bra musiker, och det är det som gör de bättre.

Vi har svårt att separera ljudkvalitet från musiken.

Att man jobbar digitalt innebär inte automatiskt att man redigerar sönder allt, utan det går faktiskt att jobba på precis samma sätt i båda fallen... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vill någon göra en platta på analoga grejer då gör jag gärna det.

Men jag kommer aldrig själv någonsin återvända till analog mixer och bandare med outboards, aldrig.

Ljudmässigt för mig skiljer det så lite åt att det (håll i er nu) gör större skillnad om du vinklar huvudet några grader mot högtalarna.

Och vrider huvudet gör jag nog hela tiden när jag lyssnar på musik... om inte så kanske man headbangar i kapp med musiken och då hör du jädrar i mig ingen skillnad på musiken analog eller digital.

Om man har som målgrupp att sälja till den stora massan då spelar det ingen roll analogt eller digitalt.

Skall du sälja till audiofiler ja, då kan du lura skjortan av dom med alla möjliga labels på skivan. Lista all analog esotersik inspelningsutrustning på plattan och det kommer att låta bra.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald:

JO.. av en mycket enkel anledning.. Den AD/DA omvandling som krävs.. Första och sista steget i processen är alltid analog Digital= absolut, Analog=Relativ

CITAT (Omni @ 2008-10-20, 14:47)

Hegobald:

CITAT

Analog teknik är fortfarande överlägsen digital dito med tanke på dynamiskt utrymme och frekvensomfång,

Nej.

Mvh Omni

Jaha? Visst, självklart.

Vad har det med saken att göra?

Två exempel på analog teknik är inspelning på vinyl eller rullband.

Båda betydligt underlägsna digital inspelningsteknik från dom två aspekter du uppgav.

Mvh Omni.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...