Jump to content
Annons

Varför låter det keff efter mixdown i cubase sx?


Christopher Sigmond

Recommended Posts

Yallo!

Lyssnar på färdiginspelad låt, alla effekter ligger på och det låter som det ska. 😄

Sedan exporterar jag genom audio mixdown och simsalabim låter låten inte alls bra. Har provat med olika inställningar på bitar osv, och i bästa fall så låter det bara lite sämre än det gjorde tidigare. Ibland försvinner dessutom alla MIDI-instrument (!?) 🙁

1. Finns det andra sätt att mixa ner på som är att föredra -- är den inbyggda funktionen allmänt dålig eller har bara inte jag fattat hur den funkar!? 😄

2. Kan tänka mig att låta låten spela upp och använda ett annat program för att spela in den igen -- typ som man gör i en traditionell studio. Vilket program skulle vara att föredra i såfall? Går det att göra det med WaveLab och i så fall hur?

Signing off 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sedan exporterar jag genom audio mixdown och simsalabim låter låten inte alls bra. Har provat med olika inställningar på bitar osv, och i bästa fall så låter det bara lite sämre än det gjorde tidigare. Ibland försvinner dessutom alla MIDI-instrument (!?) 😄

MIDI-instrument som i VSTi eller externa hårdvarusynthar? MIDI-signaler i sig innehåller ingen ljudinformation, endast information om vilken ton som ska spelas, hur länge, från vilken bank o.s.v.

Förlåt mig om du redan har koll på detta. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har provat variant 2 som Sirius föreslog och det är inte att rekomendera. För och främst måste du ha två ljudkort för att kunna göra det, Cubase måste spela upp på ett och WaveLab spela in på det andra, med en kabel i mellan (eller detta kanske går med ett och samma ljudkort...?). Sen så fick jag en massa extra reverb och det lät allmänt sunkigt. Personligen har jag inga problem med att Exportera midifilerna till Audio när jag bara använder VSTi och inspelade wave filer. Ingen märkbar skillnad i alla fall.

Redigerat av BosseL
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Eftersom du sitter med både MIDI och audiofiler måste du först rendera MIDI-instrumenten på något sätt och lägga dom som Audio i projektet, annars försvinner dom vid export..alltså den funktionen du använder i Cubase.

Jag sitter med alternativ 2... alltså en extra dator och Wavelab 4 och tycker det funkar alldeles utmärkt och dessutom aldrig behöver rendera massa wavefiler i onödan.

Tänk så här: I det första fallet där du renderar alla MIDI-spelande syntar till audio

tappar du lite flexibilitet om du t.e.x vill göra en ommixning av låten... då åker du på att rendera om MIDI-datat till audio så fort du känner dig klar med låten.

Alternativ 2: Att ha en extra dator och ljudkort är väl inte speciellt billigt men lite mer flexibelt, då räcker det med att du trycker "rec" på dator 2 och "play" på dator 1...

upptäcker du något litet fel i musiken...ja...då stoppar du bara inspelningen och gör om den.

Data skickar du digitalt via s/pdif från ljudkort till ljudkort och får ingen signal degradering eller kvalitetsförlust samt slipper en massa brus

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
novation (oregistrerad)

hmm... jag brukar köra alternativ 2. Fast spelar in det i cubase först, (med samma ljudkort som spelar upp) på ett separat audiospår för att få med externa MIDI instrument och sen exporterar som wav fil (24bitar/96kHz).

Link to comment
Dela på andra sajter

Yallo!

Lyssnar på färdiginspelad låt, alla effekter ligger på och det låter som det ska.  😳

Sedan exporterar jag genom audio mixdown och simsalabim låter låten inte alls bra. Har provat med olika inställningar på bitar osv, och i bästa fall så låter det bara lite sämre än det gjorde tidigare. Ibland försvinner dessutom alla MIDI-instrument (!?)  😄

Har du kollat vilken output den skickar mixen genom som ska mixas ner, så att det inte går via någon konstig BUS eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har mixen inspelad i 24 eller 32 bitar så bör du lägga på dither (för att behålla så mycket dynamik som möjligt) om du ska mixa ner till 16 bitar för cd exempelvis. Om du inte har några andra mastringsgrejer med dither, så hittar du UV22 i mappen "Other" bland effekterna. Lägg den sist i Mastereffektskedjan (plats 8 i racket). Sedan ser du väl till att ha bra signal på mastervolymen innan du mixar ned.

Hoppas det inte var gamla nyheter 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 2 st ljudkort i samma dator. Cubase SX spelar upp på Audiophile kortet (bäst ljudkvalité) och SoundForge spelar in på datorns inbyggda ljudkort. Och kabel emellan ljudkorten då såklart (dock analog, ingen s/pdif på interna kortet 🙂). Och ett mixerbord emellan där jag trycker in alla mina h/w synthar.

Hade det inte varit för h/w syntharna, dvs om jag bara kört VSTi, då hade jag sumpat mixerbordet + det ena ljudkortet och kunnat förenkla processen avsevärt. En 100% soft studio är på många sätt lockande. 🙂 Men det alternativ som ligger närmare till hands för mig är att köpa ett bättre ljudkort med ingångar som räcker till h/w syntharna (och som kan styras från SX). Allt för att slippa analoga variabler som jag inte kan styra via Cubase SX, men ändå ha kvar nostalgin med hårda synthar. 😲

Alternativet att göra om alla MIDI-spår till audiospår låter alldeles för omständigt tycker jag. Speciellt om man vill ändra i efterhand. Och det vill man (jag). 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste testet i senaste Studio blaskan om Wavelab 5.0 och funderar över om det kanske är dax att gå över från SoundForge. Nån som har bra erfarenhet av båda och kan ge en objektiv bedömning av båda programmens för- och nackdelar? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste testet i senaste Studio blaskan om Wavelab 5.0 och funderar över om det kanske är dax att gå över från SoundForge. Nån som har bra erfarenhet av båda och kan ge en objektiv bedömning av båda programmens för- och nackdelar? :rolleyes:

Soundforge 7 är billigare typ 2600 spänn mindre Wavelab 5... 😄

Skulle väl vara ifall du behöver köra VST i Wavelab, göra flashiga

CD omslag. I Soundforge får du med CD Architect 5.0 och Noise Reduction 2.0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har bra erfarenhet av båda och kan ge en objektiv bedömning av båda programmens för- och nackdelar? :rolleyes:

Kör själv Sound Forge och har inte använt WaveLab på länge, men en fördel är väl att det stöder VST-pluggar. Nya versionen lär vara ganska inriktat på diverse DVD- och surroundfinesser som för mig är ointressant, men sysslar man med sådan produktion kan det ju vara ett alternativ. Priserna verkar skilja en del. På Jam kostar Sound Forge 7 4.300 och WaveLab 4 har ett listpris på 5.395. Kan inte hitta någon uppgift på 5:an, men man kan väl anta att den inte är billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte nöja sig med en hundralapp för programmet Total Recorder istället för flera ljudkort? Det fungerar som ett virtuellt ljudkort och kan spela in _allt_ som datorn kan spela upp. I alla vanliga bitdjup och frekvenser, samt format. Ett tips 😄

Ett bra tips. Gillar att den kan spara i OGG dessutom. Dock inte mycket till mastrings möjligheter.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova med att mixa ner i REAL TIME. Den funktionen finns att bocka för vid Export audio. Det finns de som menar att det låter bättre på det sättet. Själv vet jag inte om det är så men jag litar på att de har rätt. Vad jag däremot vet är att effekter från vissa Plug-in tillverkare måste mixas ner på detta sätt för att fungera korrekt. Tyvärr vet jag inte vilka företag de gäller, men det räcker med den vetskapen för att jag numer alltid använder REAL TIME. Pro Toolshar ju haft denna funktion länge och det borgar väl aven det för att det ligger någonting i ryktet om dess fördelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever samma sak i Orion, aldrig haft detta problem. Är det Cubase som krånglar eller är det verkligen så mycket sämre? Borde ju inte vara det för de pengarna menar jag...

(Edit, klargjorde en grunka)

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...