Jump to content
Annons

Framtida festival.. förslag till studiofestival 24


Umemagnus

Recommended Posts

Annons
  • Svar 120
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Annars kanske man kunde använda en godkänd a cappela...? Då behöver vi inte tänka på text utan har redan sången inspelad 🙂

Det är större utmaningen och mer frihet att göra en låt till en text. Så därför röstar jag på det!

Musik till text-festivalen. Starta den nu så kan vi komma igång med låtarna 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Idiotiskt dum idé om man har en hemgjord nyckelharpa och det är en världsmästare på dito som startat tråden 😲

Vad säg om att alla måste använda samma gratis VST till huvudmelodin.

Det är faktiskt en bra idé fast man skulle kunna utöka det till ett antal gratispluggar som man måste hålla sig till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idiotiskt dum idé om man har en hemgjord nyckelharpa och det är en världsmästare på dito som startat tråden 😲
Vad säg om att alla måste använda samma gratis VST till huvudmelodin.

Det är faktiskt en bra idé fast man skulle kunna utöka det till ett antal gratispluggar som man måste hålla sig till.

Men alltså: Jag menar att man bestämmer x antal pluggar (instrument och effekter) vilka är dom enda man får använda. Eller att man MÅSTE använda alla men att man i övrigt får köra på vilket/vilka instrument man vill. Nyckelharpa med vocoder och delay vilken succé!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag är fortfarande lika förvånad över svaret.. Du menar alltså att för att få vara med i denna musikfestival så måste man spela in med en dator (!?) som har stöd för Steinbergs VST-format? men om jag råkar ha en Revox A77 bandspelare och riktig hårdvara då? Får man inte vara med då eller??? Musikfestivalen handlar väl om att man ska göra en låt på temat en text.. Eller?

Idiotiskt dum idé om man har en hemgjord nyckelharpa och det är en världsmästare på dito som startat tråden 😲
Vad säg om att alla måste använda samma gratis VST till huvudmelodin.

Det är faktiskt en bra idé fast man skulle kunna utöka det till ett antal gratispluggar som man måste hålla sig till.

Men alltså: Jag menar att man bestämmer x antal pluggar (instrument och effekter) vilka är dom enda man får använda. Eller att man MÅSTE använda alla men att man i övrigt får köra på vilket/vilka instrument man vill. Nyckelharpa med vocoder och delay vilken succé!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag är fortfarande lika förvånad över svaret.. Du menar alltså att för att få vara med i denna musikfestival så måste man spela in med en dator (!?) som har stöd för Steinbergs VST-format? men om jag råkar ha en Revox A77 bandspelare och riktig hårdvara då? Får man inte vara med då eller??? Musikfestivalen handlar väl om att man ska göra en låt på temat en text.. Eller?

i denna tråd kan alla förslag till nästa studiofestival sammlas så får vinnaren av den senaste festivalen välja vilket tema som det blir, vanligen väljs det tema som de flesta vill köra på för att det ska bli fler deltagare i festivalen.

det blir bara rörigt om alla som har en festival idé startar en egen tråd.

alla teman passar inte alla på forumet så man får vara med i de festivaler som man tycker är kul och har möjlighet att delta i.

kolla även tråden med tidigare festivaler, finns kanske nån gammal ide´man kan köra igen som många nya på forumet inte varit med i tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Post-punk festival

(alltså engelska, inte nån brevbärarvariant 🙂 )

Låt se, här finns lite riktlinjer: http://en.wikipedia.org/wiki/Post-punk

Kan bli hur skoj som helst?

Det skulle iofs vara rätt kul!

Men det kan ju sluta med allt från Mono till Dillinger Escape Plan 😄

Folk har så varierande åsikt om vad post-punk är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Post-punk festival

(alltså engelska, inte nån brevbärarvariant 🙂 )

Låt se, här finns lite riktlinjer: http://en.wikipedia.org/wiki/Post-punk

Kan bli hur skoj som helst?

Det skulle iofs vara rätt kul!

Men det kan ju sluta med allt från Mono till Dillinger Escape Plan 😄

Folk har så varierande åsikt om vad post-punk är.

Jo iofs, kanske inte helt genomtänkt, kan sluta med 4 minuters monotont jämrande eller nåt 🙂

Såg 'Zappa spelar Zappa' på teven häromdan, kanske kul festivalide, fast svår kanske.. 🙂

Redigerat av flabb
Link to comment
Dela på andra sajter

Den idén med att tonsätta en text i valfri genre låter bra tycker jag! 🙂

Håller med. 🙂 Bra, enkelt o brett tema. Men på vilket språk skulle det isåfall vara på? Engelska? Svenska? ( 🙂 usch..) Eller valfritt? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det månne någon frivillig textförfattare på forumet som kan slänga ihop några rader?? Eller vinnaren av förra festivalen, vem det nu blev, kanske innehar dylika kvaliteter 😄 ??

Hepp/B

Jag har redan postat men jag gör det igen! http://www.youtube.com/watch?v=ZIDTS5txZjY...feature=related

Vill du ha en playback festival 🙂 ?

Redigerat av BÄNKT
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det månne någon frivillig textförfattare på forumet som kan slänga ihop några rader?? Eller vinnaren av förra festivalen, vem det nu blev, kanske innehar dylika kvaliteter 😄 ??

Hepp/B

Eftersom det blev jag och johahl som vann (exakt vem beror på hur man räknar) och johahl höll i förra, så har jag tagit på mig att köra nr. 24.

Om ni vill kan jag rota i min gamla textlåda och kolla om jag hittar nåt som jag övergett. Då blir det förmodligen på svenska, men det är ju fritt fram att översätta. Eller också kan frivilliga PMa texter till mig, så det finns kanske 3-4 st att välja mellan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det månne någon frivillig textförfattare på forumet som kan slänga ihop några rader?? Eller vinnaren av förra festivalen, vem det nu blev, kanske innehar dylika kvaliteter 😄 ??

Hepp/B

Jag har redan postat men jag gör det igen! http://www.youtube.com/watch?v=ZIDTS5txZjY...feature=related

Vill du ha en playback festival 🙂 ?

hah nej nej. Oktoberfest!🙂 Den är ju i full gång nu och hela bolaget är full av Spaten Münchne. Sommarn var ju reggae, Oktober e ju oktober:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att tonsätta en text verkar kul men det skulle vara ännu roligare om det är någon text någon här har skrivit som man har möjlighet att jobba med. Kanske också att man får ändra lite i den så att den passar i frasering och melodi men att budskap och text ändå är kvar. Det verkar lika kul med 80-tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det månne någon frivillig textförfattare på forumet som kan slänga ihop några rader?? Eller vinnaren av förra festivalen, vem det nu blev, kanske innehar dylika kvaliteter 😏 ??

Hepp/B

Eftersom det blev jag och johahl som vann (exakt vem beror på hur man räknar) och johahl höll i förra, så har jag tagit på mig att köra nr. 24.

Om ni vill kan jag rota i min gamla textlåda och kolla om jag hittar nåt som jag övergett. Då blir det förmodligen på svenska, men det är ju fritt fram att översätta. Eller också kan frivilliga PMa texter till mig, så det finns kanske 3-4 st att välja mellan?

Låter bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Första texten har redan ramlat in 😏

Ja, det skulle ju funka ifall några skickar in ett antal texter som sedan presenteras i en tråd och så får alla rösta på den text de vill att den kommande festivalen skall utgå ifån. Så text med flest röster kör vi på. Eller vad tror folk? Har folk det bra?

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Första texten har redan ramlat in 😄

Ja, det skulle ju funka ifall några skickar in ett antal texter som sedan presenteras i en tråd och så får alla rösta på den de vill att den texten kommande festivalen skall utgå ifån. Så text med flest röster kör vi på. Eller vad tror folk? Har folk det bra?

Folk har det utmärkt! 😄

Låt oss välja på tre texter som Fidden i egenskap av festgeneral väljer och lägger ut av allt som ramlar in... 😏

Då kan ju även olika språk bli aktuellt och man kanske t.om kan göra TRE! olika låtar.

Tjaa va vet jag.. 😄

Edit: Gärna en finsk text så man får prova att skriva en tango...

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag måste säga att jag är lite emot idén med en enda färdig text. Jobbigt att lyssna på 20 låtar med samma text. Och det skulle kunna hämma kreativiteten...

problemet med texterna är att det är risk att de som har skrivit texterna redan har gjort en låt med de texterna. Och så behöver de bara skicka in sin låt och text, medan alla andra behöver komponera ett nytt verk till texten. Därför skulle det bästa vara att använda sig av en text som ingen på det här forumet har skrivit. Typ Ferlin eller något. Vad sägs om att välja en speciell författare t ex Nils Ferlin och så får man ta vilken som helst av hans texter? Det skulle jag kunna tänka mig! Nils ferlin i hårdrockstappning skulle vara kul att höra! 😏

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...