Jump to content
Annons

Framtida festival.. förslag till studiofestival 24


Umemagnus

Recommended Posts

Tjena.

Fick precis en ny idé till festival. Dock inte sagt att den behöver sjösättas (kanske gjorts tidigare, vad vet jag..)

Jo, att man får en text och sätter musik till. Då kan ju i princip vilken genre som helst vara med, oberoende av syntmärken, reggaekomp och antal örhängen/ögonbrynspearcingar.

Kan de va nåt?

Mvh

UmeMagnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 120
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tjena.

Fick precis en ny idé till festival. Dock inte sagt att den behöver sjösättas (kanske gjorts tidigare, vad vet jag..)

Jo, att man får en text och sätter musik till. Då kan ju i princip vilken genre som helst vara med, oberoende av syntmärken, reggaekomp och antal örhängen/ögonbrynspearcingar.

Kan de va nåt?

Mvh

UmeMagnus

Idag är det ju 1 oktober så en tysk text och Oktoberfestival hade varit nice:) På med tyrolerhatten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Fick precis en ny idé till festival. Dock inte sagt att den behöver sjösättas (kanske gjorts tidigare, vad vet jag..)

Jo, att man får en text och sätter musik till. Då kan ju i princip vilken genre som helst vara med, oberoende av syntmärken, reggaekomp och antal örhängen/ögonbrynspearcingar.

Kan de va nåt?

Mvh

UmeMagnus

Det tycker jag låter som en bra idé. Då kan man ha endast en text och så får man göra sin egen version. Blir ju kul och höra hur olika låtarna blir med samma textmatrial att utgå ifrån. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Fick precis en ny idé till festival. Dock inte sagt att den behöver sjösättas (kanske gjorts tidigare, vad vet jag..)

Jo, att man får en text och sätter musik till. Då kan ju i princip vilken genre som helst vara med, oberoende av syntmärken, reggaekomp och antal örhängen/ögonbrynspearcingar.

Kan de va nåt?

Mvh

UmeMagnus

Det tycker jag låter som en bra idé. Då kan man ha endast en text och så får man göra sin egen version. Blir ju kul och höra hur olika låtarna blir med samma textmatrial att utgå ifrån. =)

Ja, tror det kan bli intressant

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter som en fin idé men jag är också gärna öppen för fler idéer. 🙂

Edit: Egentligen är det en väldigt bra idé eftersom alla kan göra sin låt i den genre de vill och kan, om man har tex en Funk/soul-fesival så kan inte lika många deltaga eftersom det är färre som kan just den musikstilen. Som den nuvarande festivalen var bra, ett brett tema och alla kan vara med. Dock vill jag inte att texten isåfall skulle vara på svenska, gillar inte sång på svenska. 😛 Kanske man kunde få välja språk av den givna texten? 🙂 Opera-reggae på latin? 😛 Nej, men engelska skulle kännas lämpligt tycker jag. 🙂

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Fick precis en ny idé till festival. Dock inte sagt att den behöver sjösättas (kanske gjorts tidigare, vad vet jag..)

Jo, att man får en text och sätter musik till. Då kan ju i princip vilken genre som helst vara med, oberoende av syntmärken, reggaekomp och antal örhängen/ögonbrynspearcingar.

Kan de va nåt?

Mvh

UmeMagnus

Mycket bra idé! Detta blir spännande bidrag i alla möjliga genre. Har för mig att detta diskuterats förut nån gång för länge sedan, eller har jag fel?? Men nu tycker jag att det är läge!

Hej/Bengt

Jodå här var den

Redigerat av BÄNKT
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Fick precis en ny idé till festival. Dock inte sagt att den behöver sjösättas (kanske gjorts tidigare, vad vet jag..)

Jo, att man får en text och sätter musik till. Då kan ju i princip vilken genre som helst vara med, oberoende av syntmärken, reggaekomp och antal örhängen/ögonbrynspearcingar.

Kan de va nåt?

Mvh

UmeMagnus

Mycket bra idé! Detta blir spännande bidrag i alla möjliga genre. Har för mig att detta diskuterats förut nån gång för länge sedan, eller har jag fel?? Men nu tycker jag att det är läge!

Hej/Bengt

Jodå här var den

sedärja

Link to comment
Dela på andra sajter

Har efter att jag lyssnat på Boken om Ted Gärestad som kennth Gärestad skrivit, lyssnat en hel del på honom och upptäckt hur bra han var.

Det kunde ju vara ett kul tema att göra en egen låt i Ted Gärestads anda och stil, han hade ju låtar som var från akstiska ballader till nästan hårdrock och även lite folkmusik influenser i vissa låtar.

(Om jag var en ) viking

Snurra du min värld

låt solen värma dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Ted Gärdestad var riktigt bra. Jag vet inte om jag skulle vilja skriva en låt i hans anda dock. Vågar nog inte ☺️

Gillar dock idéen om att tonsätta en färdig text. Man kan ta en dikt också.

jo, det är ju ingen lätt uppgift eftersom han verkligen var bra på att skriva låtarr och arra dem. har bara blivit så peppad när jag lyssnat på hans låtar de senast dagarna.

bättre att välja nått bredare som tilltalar fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har kört den idéen för ett par år sedan:länk till gratisfestival tråden. i december 2005.

men det är ju inget som hindrar att man gör det igen i någon form.

regler för den gammla festivalen:

en studiofestival som kommer att gå i snålhetens tecken - Gratisfestival!

Vi skall sätta den nya verkligheten på prov och skapa musik med datorer, utan att betala något för det.

Regler:

1. Ditt bidrag skall vara en av dig nyskriven originalkomposition i valfri genre. Du skall själv stå för musik/text/produktion. I övrigt går det bra att samarbeta med andra (t.ex. sångare).

2. Maxlängd 3 min (jag vill hålla ganska hårt på denna regel för att ge folk en chans att orka lyssna igenom alltihopa).

3. Du får använda hur många mjukvaruinstrument, "riktiga" instrument, sångare och samplingar som helst.

4. All mjukvara som används - utom inspelningsprogrammet - skall vara gratis. Gratis = freeware och donationware. Demoversioner av betalprogram är inte godkända. "Inbyggda" pluggar i t.ex. Cubase eller Logic är heller inte tillåtna. Detta gäller även EQ, kompressor, dithering, mm. Ev. samplingar måste naturligtvis också vara gratis.

5. Inga hårdvarueffekter eller hårdvarusyntar är tillåtna. Detta kan tyckas lite grinigt, men jag vill se vad som händer om vi flyttar in allt vi kan i burken.

6. Ditt bidrag skall ha en titel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säg om att alla måste använda samma gratis VST till huvudmelodin.

Det är faktiskt en bra idé fast man skulle kunna utöka det till ett antal gratispluggar som man måste hålla sig till.

Jag menar är att huvudmelodin ska alla ha samma gratis VST men det är fritt fram att ha andra VST/instrument att bygga upp sin ljudbild med.

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Bellmanremix!

Det vore kul att få göra en egen version av en låt som redan existerar, dvs en cover eller remix beroende på vilken musikstil man håller till inom. Kruxet är bara att hitta lagliga låtar att använda. Mitt förslag är att använda en inte helt okänd svensk låtskrivares alster: Carl Michael Bellman. Han lär ha varit död i mer än 70 år, vilket är gränsen för att hans material ska få användas fritt. Nån som minns Imperiets "Märk hur vår skugga"?

Alltså: Spela in en låt av Bellman. Gör din egen grej av den. Punkt.

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
Dock vill jag inte att texten isåfall skulle vara på svenska, gillar inte sång på svenska. 😕 Kanske man kunde få välja språk av den givna texten? :rolleyes: Opera-reggae på latin? 😛 Nej, men engelska skulle kännas lämpligt tycker jag. 🙂

Mine Bröder, ären vi månd icke i Sverige? 😉

/Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på än ännu bättre idé nu, vad säg om amen break trumbeat som alla måste utgå i från. Samplad eller nyinspelad spelar ju ingen roll bara man hör det är amen break. Genre spelar ju heller inge roll bara man är lite kreativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så dom som spelar enbart " riktiga instrument" 🙂 får alltså vänta till en annan festival då?

Ja är man så bångstyrig så 😆 Det vore väl inte en galen idé att kombinera nyckelharpa med en fräsig leadsynth?

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Så dom som spelar enbart " riktiga instrument" 🙂 får alltså vänta till en annan festival då?

Min ide var inte att bara använda VSTi:s utan att välja ut ett antal gratispluggar, både instrument och effekter som man måste använda...Sen kan man ju använda vilket instrument som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så dom som spelar enbart " riktiga instrument" 🙁 får alltså vänta till en annan festival då?

Min ide var inte att bara använda VSTi:s utan att välja ut ett antal gratispluggar, både instrument och effekter som man måste använda...Sen kan man ju använda vilket instrument som helst.

så.. om jag fattat det rätt, så kan jag använda kazoo och gratis reverbs, rakt igenom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag tänkte brainstorma vidare och flumma fram några roliga idéer i skrivande stund. Kanske:

1. En sammarbetsfestival. - Man måste helt enkelt sammarbeta med minst en annan medlem på forumet. 🙂 Skulle jag tycka var kul. hm.. eller kanske:

2. En-låt-av-två-genres-festival - Man får tex. fyra genrer att välja mellan och man måste göra en låt som är en blandning av minst två av dom. 🙂 hm.. or maybe:

3. Gör-en-låt-av-en-utsedd-melodi-festival - Alla får en ny påhittad melodi man måste använda i låten fast på valfritt sätt.

4. kanske kommer mer nån annan dag.. 🤪

Vad tror ni om dessa förslag? Dom e ju iallfall breda och alla kan delta med den genre de gillar mest och kan bäst.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Så dom som spelar enbart " riktiga instrument" 🤪 får alltså vänta till en annan festival då?

Min ide var inte att bara använda VSTi:s utan att välja ut ett antal gratispluggar, både instrument och effekter som man måste använda...Sen kan man ju använda vilket instrument som helst.

så.. om jag fattat det rätt, så kan jag använda kazoo och gratis reverbs, rakt igenom?

Prexis, och vilken svensktoppsetta det skulle bli!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...