Jump to content
Annons

Framtida festival.. förslag till studiofestival 24


Umemagnus

Recommended Posts

Annons
  • Svar 120
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

ëller några fler förslag att välja mellan:

synth-hambo

dansbands-punk

blues-techno

folkmusik-metal

säckpips-rock´n´roll

reggae-disco

nån kanske kan komma på några valfria att välja mellan(tex. folkmusik-jazz-metal-synth) eller para ihop några roliga stilar att välja mellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jazzmetalltema?

Bara för att du just gjort en jazmetalllåt som du är nöjd med eller?

Haha, precis, jag har suttit och filat i ett år på världens bästa låt och bara hoppas att det blir nästa tema! 😄

Nä du, jag vet inte ens hur det kan låta, tyckte det lät intressant, vet inte om jag skall vara med på nästa

festival ens, bara hjälper till att spåna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ëller några fler förslag att välja mellan:

synth-hambo

dansbands-punk

blues-techno

folkmusik-metal

säckpips-rock´n´roll

reggae-disco

nån kanske kan komma på några valfria att välja mellan(tex. folkmusik-jazz-metal-synth) eller para ihop några roliga stilar att välja mellan.

Alltså "synth-hambo", det lät knäppt, eller kanske inte? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jazzmetalltema?

Bara för att du just gjort en jazmetalllåt som du är nöjd med eller?

Haha, precis, jag har suttit och filat i ett år på världens bästa låt och bara hoppas att det blir nästa tema! 😄

Nä du, jag vet inte ens hur det kan låta, tyckte det lät intressant, vet inte om jag skall vara med på nästa

festival ens, bara hjälper till att spåna. 😎

Ha ha. (jag skojade bara) 😄 Klart du ska va med! Men jag tycker faktiskt att jultemat är en bättre idé, det känns mer inbjudande att låta musikstilen vara fri. Abropå Jazzmetall finns det en kille på det här forumet som gör sånna låtar. Guran heter han. Han har lagt upp en metaljazzlåt med kyrkklockor i slutet. Den är rätt bra. Jag tror att den finns under rockkategorin. (eftersom det inte finns någon jazzmetal kategori att lägga sånna låtar på i det här forumet 😛 (skandal))

Hälsningar Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Dansbandspunk kanske inte vore helt fel 😛

Ett annat uppslag kanske skulle vara att man måste ha med den den där akapellagrejen från "tänd ett ljus och låt det brinna"

. Ni vet den där mellan 0:5-0:15 Annars kan man göra låten hur som helst. Eh...vad säger ni?
Link to comment
Dela på andra sajter

A capella-tema hade varit kul! De som inte ids sjunga skulle ju kunna låta någon annan göra det.

Jag tycker capella skulle vara jättekul 😉 . Men jag kan tänka mig att en del inte alls känner för det.

För att göra det mer inbjudande även för de som inte vill sjunga, eller har några skönsjungande vänner som de vill anförtro sina låtar till, så skulle de kunna få göra en låt med ett (1) akustiskt instrument som de kan spela in flera stämmor med.

Och för de som är inne på datamusik finns det ju syntkörer (fejk A capella)! På så sätt kan kanske (?) alla känner sig välkomna. Men snart tycker jag vi ska bestämma oss för nått istället för att bara komma med nya idéer.

(Den här tyckte jag var bäst hittills)

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Jag är inte jätteförtjust i den idén.. tror inte heller medlemsantalet då kommer bli vidare stort. Jag tycker vi kör på skriva-låt-till-text-temat som många verkade positiva till och så kan ju de som vill göra en A capella-låt. 😮

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Jag är inte jätteförtjust i den idén.. tror inte heller medlemsantalet då kommer bli vidare stort. Jag tycker vi kör på skriva-låt-till-text-temat som många verkade positiva till och så kan ju de som vill göra en A capella-låt. 🙂

Okej jag hade inte läst ordentligt. Jultemat är dissat alltså. Ja i för sig det är väl lika bra. Men pågår det inte en annan tävling just nu med en färdig text. På nått skillingtryck eller nått. Grejen jag har emot textidén är att temat verkar vara valt för att vissa tycker att det är jobbigt att skriva en text. Jag tycker det är bättre med ett tema där temat är en utmaning, som två ackord, där var ju temat en försvårande faktor. I textgrejen är ju temat en förenklande faktor. På så sätt är a capella idén mer lik förra tävlingen. Det blir en försvårande faktor att låten ska vara a capella. I alla fall för de flesta 😄

Jag tänker att man kan ju anpassa det temat så att det passar de som föredrar instrument enligt de förslag jag gav ovan. Eller så kan man bestämma at t ex blåsinstrument räkas som röster eller gitarr. akustiskt / a capella tema. Vi kan nog hitta på något sätt så att det festivaltemat passar alla. 😄 Jag är sjukt tänd på a capella grejen. Och du Memphis som har så fin röst. Det här borde väl passa? Sen kan man nog hitta nån som vill spela in åt en om man inte vill. Och vem vet kanske lite brudar vill vara med om det är a capella tema. 😄

Lalalalalalala/Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. jo, jag förstår hur du tänker.. glömde förresten jultemat ju, det verkade ju också flera gilla. 😄 Jädrigt svårt det här. Det ska vara enkelt men utmanande. Kanske en två-intruments-jul-festival?..😄 Nä, vet inte, fortsätt spåna!

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. jo, jag förstår hur du tänker.. glömde förresten jultemat ju, det verkade ju också flera gilla. 😄 Jädrigt svårt det här. Det ska vara enkelt men utmanande. Kanske en två-intruments-jul-festival?..😄 Nä, vet inte, fortsätt spåna!

Jo fast jultemat var det ju många som inte gillade märkte jag när jag tittade tillbaka på komentarerna 🙂

😄 ha ha vi kommer aldrig komma överens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, angående A cappella-temat, måste ju inte bara vara sång eller? Ljud med munnen räcker väl? 😄 då skulle beatboxning funka ju? Eller sampla beatboxljud och göra coola trumtakter? Lägga på phaser på sångljud och få det låta som en svepande synth. Dista eller vocoda sång och göra ljudeffeffekter me munnen som man lägger reverb o delay på.. Kan ju bli astufft! 😄

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, angående A cappella-temat, måste ju inte bara vara sång eller? LJud med munnen väl? 😄 då skulle beatboxning funka ju? Eller sampla beatboxljud och göra coola trumtakter? Lägga på phaser på sångljud och få det låta som en svepande synth. Dista eller vocoda sång och göra ljudeffeffekter me munnen som man lägger reverb o delay på.. Kan ju bli astufft! 😄

Jo det tycker jag. 😄 Det kan ju vara ett spännande sätt att utforska hur man kan använda sitt inspelningsprogram och sin röst, för att skapa nya effekter. Jag tycker jag märker att när man försvårar möjligheterna för sig såhär så kommer man på nya sätt att tänka lixom. Jag tror det kan bli ett jättebra tema. Men vi får väl se vad de andra tycker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, angående A cappella-temat, måste ju inte bara vara sång eller? Ljud med munnen räcker väl? 😄 då skulle beatboxning funka ju? Eller sampla beatboxljud och göra coola trumtakter? Lägga på phaser på sångljud och få det låta som en svepande synth. Dista eller vocoda sång och göra ljudeffeffekter me munnen som man lägger reverb o delay på.. Kan ju bli astufft! 😄

Självklart får man ju göra andra ljud med munnen. Men frågan är ju hur mycket man får efterbearbeta. Ska man kunna använda ett sångljud som grund till en synth tex? Eller som sagt klippa ut ljud och trigga dem i en sampler?

Det vore ju roligast tycker jag om man körde rakt på och spelade in spår för spår utan att klippa i det. Men samtidigt hade det ju varit kul att höra vad folk kunde hitta på för ordentligt tillskruvade ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, angående A cappella-temat, måste ju inte bara vara sång eller? LJud med munnen väl? 😄 då skulle beatboxning funka ju? Eller sampla beatboxljud och göra coola trumtakter? Lägga på phaser på sångljud och få det låta som en svepande synth. Dista eller vocoda sång och göra ljudeffeffekter me munnen som man lägger reverb o delay på.. Kan ju bli astufft! 😄

Jo det tycker jag. 😄 Det kan ju vara ett spännande sätt att utforska hur man kan använda sitt inspelningsprogram och sin röst, för att skapa nya effekter. Jag tycker jag märker att när man försvårar möjligheterna för sig såhär så kommer man på nya sätt att tänka lixom. Jag tror det kan bli ett jättebra tema. Men vi får väl se vad de andra tycker...

Hmm, det låter ju vid närmare eftertanke rätt coolt, så länge det inte finns några restriktioner för hur mycket effekter och dylikt man använder sig av, så länge grunden är ett med munnen skapat ljud 🙂

Jag lägger nog min röst på det!

EDIT: men det är väl Fidden som är el big bosso i denna tävlingen så han får väl bestämma...

Redigerat av JonasW
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, angående A cappella-temat, måste ju inte bara vara sång eller? LJud med munnen väl? 😉 då skulle beatboxning funka ju? Eller sampla beatboxljud och göra coola trumtakter? Lägga på phaser på sångljud och få det låta som en svepande synth. Dista eller vocoda sång och göra ljudeffeffekter me munnen som man lägger reverb o delay på.. Kan ju bli astufft! 😛

Jo det tycker jag. 🙂 Det kan ju vara ett spännande sätt att utforska hur man kan använda sitt inspelningsprogram och sin röst, för att skapa nya effekter. Jag tycker jag märker att när man försvårar möjligheterna för sig såhär så kommer man på nya sätt att tänka lixom. Jag tror det kan bli ett jättebra tema. Men vi får väl se vad de andra tycker...

Hmm, det låter ju vid närmare eftertanke rätt coolt, så länge det inte finns några restriktioner för hur mycket effekter och dylikt man använder sig av, så länge grunden är ett med munnen skapat ljud 🙂

Jag lägger nog min röst på det!

EDIT: men det är väl Fidden som är el big bosso i denna tävlingen så han får väl bestämma...

(kul att du "lägger din röst" på det)

Jag tycker inte att det behöver bara vara ljud med munnen heller. Nässnytningar, fingerknäppningar, kindsmällar, pruttar. Man kan sampla från hela kroppen. Jag tycker inte att det ska vara för snäv gräns heller. Det ska vara ett tema som alla känner att de kan utvecklas av. Så att ingen känner sig begränsad. Vad tycker andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, här skulle jag sätta mig och leta upp ett par gamla texter att komplettera den jag fått in, så har ni ÄNDRAT ER!

Men jag tycker iofs också att ackapellagrejen låter roligare 🙂

Kroppsljudsfestival alltså. Grundljudet måste komma från mun, näsa, mage eller annan valfri kroppsdel utan mekaniska hjälpmedel såsom piano eller gitarr. Vi kan dock kalla den för ackapellafestival, för annars kommer tunnan och moroten och sabbar.

Effekter är fria, och även samplers är tillåtet, sålänge ljuden är enligt regelboken. Vi skulle kunna slänga med den inkomna texten också, som ett alternativ för folk som absolut inte vill skriva sin egna text?

Låter detta bra? Isåfall kan ni börja jobba på låtarna, så fixar jag en starttråd under dagen.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

haha, här skulle jag sätta mig och leta upp ett par gamla texter att komplettera den jag fått in, så har ni ÄNDRAT ER!

Men jag tycker iofs också att ackapellagrejen låter roligare 😄

Kroppsljudsfestival alltså. Grundljudet måste komma från mun, näsa, mage eller annan valfri kroppsdel utan mekaniska hjälpmedel såsom piano eller gitarr. Vi kan dock kalla den för ackapellafestival, för annars kommer tunnan och moroten och sabbar.

Effekter är fria, och även samplers är tillåtet, sålänge ljuden är enligt regelboken. Vi skulle kunna slänga med den inkomna texten också, som ett alternativ för folk som absolut inte vill skriva sin egna text?

Låter detta bra? Isåfall kan ni börja jobba på låtarna, så fixar jag en starttråd under dagen.

...Tackar högre makter att musik är luktfri.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jättebra! Jag är bra mycket mer pepp på detta temat än att tonsätta text.

Ett par grejer bara: Du skriver att man får använda samplers, vilket jag tycker är helt ok. Men jag tycker att samplingarna måste vara egenproducerade, annars försvinner lite av grejen.

Sen undrar jag om det finns några begränsningar på hur man får använda synthar? Jag menar, kroppsljuden kan ju användas som grund i ett synthljud, men det känns lite väl långt ifrån temat om det går till överdrift där. Och vad får man använda en synth som ljudkälla till en vocoder tex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter jättebra! Jag är bra mycket mer pepp på detta temat än att tonsätta text.

Ett par grejer bara: Du skriver att man får använda samplers, vilket jag tycker är helt ok. Men jag tycker att samplingarna måste vara egenproducerade, annars försvinner lite av grejen.

Sen undrar jag om det finns några begränsningar på hur man får använda synthar? Jag menar, kroppsljuden kan ju användas som grund i ett synthljud, men det känns lite väl långt ifrån temat om det går till överdrift där. Och vad får man använda en synth som ljudkälla till en vocoder tex?

Jo det kan ju bli väldigt opersonligt om man bara använder samplade röster. Jag tror att det kommer märkas i röstningen sen att folk kanske föredrar egna personliga ljud framför perfekta samplingar. Och de som använder synt vocoder (vad det nu är) kommer nog förlora en del i äkthet. Sen kommer det vara väldigt svårt att spåra vad som är vad. Och dessutom så tycker jag att det är bra att de som jobbar framförallt med samplingar, eller absolut inte vill sjunga, känner sig välkomna. Men jag kommer nog bara ha egenproducerade samplingar i min musik i allafall (tror jag 😄), fast min röst inte är på topp just nu... Men det är bra att definiera ramarna. Det kan ju påverka bidragen mycket beroende på hur man bestämmer reglerna... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kommer det vara väldigt svårt att spåra vad som är vad.

Givetvis är det så. Men om man sätter vissa regler kanske de flesta deltagarna försöker hålla sig inom dem även om det kanske inte märks att man "fuskat".

Jag menar, det är ju lite tråkigt om nån sitter med nått fint dyrt samplingsbibliotek från nån tysk gosskör i en kyrka nånstans istället för att göra något kreativt med sin egen kropp.

Jag är ju ingen skönsångare heller precis, men det roliga är ju att vara kreativ med de begränsningar man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart menar jag att ljuden ska vara egenproducerade. Vad gäller vocoders, så tycker jag det är okej. Jag menar, alla vill/kan inte sjunga. Samtidigt, om man i reglerna säger att det är ok, så kommer kanske alla använda det...

Förresten har jag suttit och pillat ihop en grund redan, och jag som inte ens tänkte vara med 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon kolla om jag glömt något, innan vi kör igång?

Regler:

- Endast egenprodcerade ljud från mun eller någon annan kroppsdel. Att slå på en trumma eller slå an gitarrsträngar är således inte tillåtet. Däremot är det okej att slå rytmen mot bröstkorgen, eller spela på sina stämband.

- Samplers är tillåtet, så länge man själv har alstrat alla ljuden enligt ovan

- Effekter används fritt

- Låten får vara max 4 minuter

- Skickas till Acappella@crumble-zone.com senast 30 november, kl. 24:00

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...