Jump to content
Annons

Framtida festival.. förslag till studiofestival 24


Umemagnus

Recommended Posts

Man får väl inte använda en text bara sådär, kan inte reglerna för skriven text, men det lär väl vara ungefär som med musik att efter ett visst antal år så är det lugnt, så om vi tar Dante då? 🙂

Redigerat av JonasW
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 120
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En dikt eller ett utdrag ur en bok?

Finns många som är public domain.

http://www.authorama.com/

Exempel:

http://www.authorama.com/jericho-road-6.html

“A traveler passed down the Jericho road,

He carried of cash a pretty fair load

(The savings of many a toilsome day),

On his Jericho home a mortgage to pay.

 

“At a turn of the road, in a lonely place,

Two villainous men met him face to face.

’Hands up!’ they cried, and they beat him sore,

Then off to the desert his money they bore.

 

“Soon a priest came by who had a fold;

He sheared his sheep of silver and gold.

He saw the man lie bruised and bare,

But he passed on by to his place of prayer.

 

“Then a Levite, temple bound, drew nigh;

He saw the man, but let him lie,

And clad in silk, and filled with pride,

He passed him by on the other side.

 

“Next on the way a Samaritan came

(To priest and Levite a hated name);

The wounded man he would not pass,

He tenderly placed him on his ass.

 

“He took him to an inn hard by;

He dressed his wounds and bathed his eye;

He paid the landlord his full score;

If more was needed would pay him more.

 

“Ah! many travel the Jericho way,

And many are robbed and beaten each day;

And many there be on the way in need,

Whom Priest or Levite never heed;

And who to fate would yield, alas!

If some Samaritan did not pass.”

Redigerat av johahl
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det finns fördelar med att använda texter härifrån medlemmarna på forumet. Kan tänka mig 3-4 texter man har att välja på. Det kan ju vara en Ferlin dikt med där också. Man kan ju få översätta texterna till valfritt språk, så blir det ännu mer variation. Man kanske kan maila Bruno K Öijer eller nån annan nutida poet/textförfattare och höra om dom har en text vi kan använda.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Johals idé tyckte jag var bra! Jag kollade på den sidan han länkade till. Där finns det ju ganska mycket, t ex alice i underlandet. Den är ju full av sköna grejer. t ex det här är från Alice i spegellandet:

Jabberwocky

’Twas brillig, and the slithy toves

Did gyre and gimble in the wabe;

All mimsy were the borogoves,

And the mome raths outgrabe.

’Beware the Jabberwock, my son!

The jaws that bite, the claws that catch!

Beware the Jubjub bird, and shun

The frumious Bandersnatch!’

He took his vorpal sword in hand:

Long time the manxome foe he sought–

So rested he by the Tumtum tree,

And stood awhile in thought.

And as in uffish thought he stood,

The Jabberwock, with eyes of flame,

Came whiffling through the tulgey wood,

And burbled as it came!

One, two! One, two! And through and through

The vorpal blade went snicker-snack!

He left it dead, and with its head

He went galumphing back.

’And has thou slain the Jabberwock?

Come to my arms, my beamish boy!

O frabjous day! Callooh! Callay!’

He chortled in his joy.

’Twas brillig, and the slithy toves

Did gyre and gimble in the wabe;

All mimsy were the borogoves,

And the mome raths outgrabe.

Man förstår inte alls vad det betyder. Men det gör dikten väldigt mystisk på ett spännande sätt.

Jag tror att det är okej att använda i princip vilka texter som helst i ett sånt här samanhang. Det är väl mycket värre att ladda ner musik än att använda skrivna texter till tonsättningar, som man inte har för avsikt att tjäna pengar på. Jag har svårt att tro att nils ferlins släktingar kommer hit och bråkar med oss. här är en länk till hundratals dikter av fröding

hem.passagen.se/minata/bild_12_okt.html

bland annat denna:

Ett gammalt bergtroll

Det lider allt emot kvälls nu,

och det är allt mörk svart natt snart,

jag skulle allt dra till fjälls nu,

men här i daln är det allt bra rart.

På fjällets vidd där all storm snor

är det så ödsligt och tomt och kallt,

det är så trevsamt där folk bor,

och i en dal är så skönt grönt allt.

Och tänk den fagra prinsessan,

som gick förbi här i jåns

och hade lengult om hjässan,

hon vore allt mat för måns.

Det andra småbyket viker

och pekar finger från långt tryggt håll,

det flyr ur vägen och skriker:

tvi vale för stort styggt troll!

Men hon var vänögd och mildögd

och såg milt på mig, gamle klumpkloss.

fast jag är ondögd och vildögd

och allt vänt flyktar bort från oss.

Jag ville klapp'na och kyss'na,

fast jag har allt en för ful trut,

jag ville vagg'na och vyss'na

och säga: tu lu, lilla sötsnut!

Och i en säck vill jag stopp'na

och ta'na med hem till julmat,

och se'n så äter jag opp'na,

fint lagad på guldfat.

Men hum, hum, jag är allt bra dum,

vem skulle sen titta milt och gott,

en tocken dumjöns jag är, hum, hum,

ett tocke dumt huvud jag fått.

Det kristenbarnet får vara,

för vi troll, vi är troll, vi,

och äta opp'na, den rara,

kan en väl knappt låta bli.

Men nog så vill en väl gråta,

när en är ensam och ond och dum,

fast litet lär det väl båta,

jag får väl allt frumla hem nu, hum, hum.

Och på den här sidan finns det lite av ferlins dikter. På sidan står det att man måste ha tillstånd för att göra tonsättningar av hans verk i kommersiella syften. Men några sånna syften har ju inte vi. Så det går nog bra.

http://www.ferlin.se/

här var ett annat ställe om jag hittade lite av hans dikter:

http://home.swipnet.se/ami/dikter/ferlin1.html

hälsningar Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Roffe Wikström har gett ut 2 ferlin plattor och jag tror det finns nån eller några fler som gjort det också.

Kenta gjorde nått, minns inte om det var ferlin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha. Men vi behöver ju inte sno deras låtar...

Flera av Ferlins dikter har tonsatts tidigare. Lillebror Söderlundh har gjort de mest älskade. Men de tål väl att tonsättas igen?

Bra dikter passar att göra musik till, eller? Tycker du att det är en dålig idé?

Jag har ett par andra: Fuga. (förklaring tagen från wikipedia)

Byggnad

En fuga bygger på kanonisk teknik. En kort melodi eller melodiskt motiv, som kallas subjekt (eller ibland, oegentligt, tema), är formbyggets utgångspunkt och kärna. Det är vanligtvis pregnant nog att kännas igen när det kommer tillbaka även i en mellan- eller understämma. Subjektet kontrasteras vanligen mot ett eller flera kontrasubjekt, som skall passa ihop med temat så att de låter bra i kontrapunkt (samtidigt).

Subjektet presenteras nästan alltid ensamt i början av kompositionen. Detta kallas då för "dux" (ledare), och den stämma det kommer i blir fugans första. Nät subjektet är slut kommer det tillbaka i stämma nummer två, samtidigt som första stämman börjar spela kontrasubjektet, eller ibland en fri kontrapunkt (slinga som passar ihop med subjektet men inte förblir detsamma under fugans gång). Subjektpresentationen i andra stämman sker vanligen (i en tonal fuga) på dominanten (transponerat en kvint upp eller kvart ner). Denna presentation kallas då för "comes" (följeslagare). När presentationen är klar kommer "dux" (temat i grundtonarten) tillbaka i stämma nummer tre medan andra stämman kan spela kontrasubjektet och den första ett andra kontrasubjekt eller en fri kontrapunkt.

På detta sätt utvecklas sedan fugan i fler stämmor, imiterande varandra. En fuga har oftast mellan tre och fem stämmor, men kan ha både två, sex och ibland flera. Varje genomföring av subjektet i fler än en stämma enligt ovan kallas genomföring; den första är fugans exposition. Mellan genomföringarna kommer enligt standardformeln episoder (mellanspel, divertimenton, andamenton) med friare kontrapunkt eller kanske mera toccataartad faktur. Sedan hör det till saken att en fuga kan avvika från standardformeln, särskilt efter expositionen. Kontrapunktiska konstgrepp som augmentation, diminution, trångföring, ibland kräftgång och inversion, kan användas, men måste inte. Trångföring och augmentation används ofta för att höja spänningen och förtäta stämningen mot slutet.

Hoppas att ni hängde med (jag gör det inte helt). Det är något som gjordes mycket på barocken. Kanske bra att lyssna in sig lite innan man sätter igång. Men jag tänker att man kan göra rock eller vad som helst fast med den uppbyggnaden. Kanske lite överkurs, och de flesta här verkar inne på det här med en färdig text, men ett förslag dock.

Ett annat är att göra en en monofonisk låt, helt utan ackord där bara en ton får spelas i taget. Kan bli spännande att höra hur folk får det att låta utan maffiga ackord.

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

en annan idé är att man får ett intro som man ska bygga vidare på, kan bli intressant hur alla tycker att det borde låta efter introt.

ang. ferlin så kanske man skulle välja nån text som inte gjorts en massa gånger redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ju lite limiterande genremässigt att alla ska ha samma VST-makapär att köra lead med, mycket musik som inte har några syntar alls ju.

Är det inte en del av det roliga att bli tvungen att prova något "nytt" och köra in en synth som egentligen inte skulle varit där? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ju lite limiterande genremässigt att alla ska ha samma VST-makapär att köra lead med, mycket musik som inte har några syntar alls ju.

Är det inte en del av det roliga att bli tvungen att prova något "nytt" och köra in en synth som egentligen inte skulle varit där? 😄

Jo visst, till viss del, men i tex death metal och liknande så avskyr jag synth, det har inget där att göra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

angående Ferlin så har det inte gjorts melodier på ALLA hans dikter. Det är som att säga att eftersom det redan har gjorts en musikal baserad på Romeo och Julia, (West Side Story) så är idén att göra musikaler baserade på Shakespeares pjäser redan tagen, så det går inte tyvärr.

Men jag vet inte om jag var så tydlig med mitt förslag. Jag försökte inte föreslå att alla skulle göra låtar på Ferlin utan att alla fick välja en text från valfri författare eller poet, föreslagsvis någon död författare så slipper man bråk om copyright (det var därför jag la upp exempel på olika litterära verk och författare man kan hitta på internet). Istället för att en text ska väljas ut som alla ska göra en sång på. På så sätt får alla välja den författare de känner för.

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha. Ja det var en rätt intressant idé. Grejen med det här att använda en annan text har ju verkat vara att många tycker det är jobbigt att skriva texter. Men jag har inget emot det så om resten av deltagarna är med skulle jag tycka att det var jätteroligt att försöka skriva en gemensam text. Det kan ju bli hur festligt som helst!

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ju lite limiterande genremässigt att alla ska ha samma VST-makapär att köra lead med, mycket musik som inte har några syntar alls ju.

Är det inte en del av det roliga att bli tvungen att prova något "nytt" och köra in en synth som egentligen inte skulle varit där? 🙂

Jo visst, till viss del, men i tex death metal och liknande så avskyr jag synth, det har inget där att göra! 😄

Haha, ja, det är ju just det jag menar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

eller också tar man fram en valfri manual och sjunger texten på sida 24.

😆 Den var riktigt najs!

Högtryckstvätt, espressobryggare......... WOW, oändligt 😆

eller låter datan snacka:

Never Wanted This mp3

från en gammal tråd 😆

Um... Been there, done that ;D

(I den där x0x-festivalen lät jag ju min dator stå för sången 😛)

Link to comment
Dela på andra sajter

CITAT (tordA @ 2008-10-18, 13:43)

CITAT (BÄNKT @ 2008-10-15, 16:39)

CITAT

eller också tar man fram en valfri manual och sjunger texten på sida 24.

Den var riktigt najs!

Högtryckstvätt, espressobryggare......... WOW, oändligt

eller låter datan snacka:

Never Wanted This mp3

från en gammal tråd

Um... Been there, done that ;D

(I den där x0x-festivalen lät jag ju min dator stå för sången )

--------------------

Se där ja :rolleyes: ! Vilken skönsång 😉 Bra låt!

Lets get cooking! Hur blir det nu? Det börjar suga i magen efter en ny festival ju

Yes com´n 🙂

/B

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...