Jump to content
Annons

Sidan har försämrats


zagabar

Recommended Posts

Hej.

Har en liten synpunkt på sidan.

När jag först hittade hit för några år sedan eller när det nu var så tyckte jag sidan var mycket bra. Detta har för mig ändrats i nuläget.

Problemet består i att det inte är lönt att lägga upp låtar för kritik längre eftersom så få ids svara. Jag beskyller ingen, säger inte heller att det är fel (jag själv är likadan, jag brukar inte heller ge kritik, men det är mest för att jag inte är så kunnig.) utan folk kan vill ha sidan så. Personligen så tycker jag det var den bästa funktionen forumet hade . Att man kan få svar på tekniska frågor är ju bra, visst men det går till stor del att googla det. Man kan inte googla fram kritik på en låt och om man är en noob som jag så är det svårt som tusan att hitta konstruktiv kritik. Familj och vänner kan lyssna men de är ofta inte så kunniga så det blir ofta "joo det låter bra! coolt!" eller liknande.

Som sagt så kräver jag inte att detta ska förändras då jag gör samma fel själv, men ville bara belysa att jag tycker såhär och det är det nog många andra som gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Hej.

Har en liten synpunkt på sidan.

När jag först hittade hit för några år sedan eller när det nu var så tyckte jag sidan var mycket bra. Detta har för mig ändrats i nuläget.

Problemet består i att det inte är lönt att lägga upp låtar för kritik längre eftersom så få ids svara. Jag beskyller ingen, säger inte heller att det är fel (jag själv är likadan, jag brukar inte heller ge kritik, men det är mest för att jag inte är så kunnig.) utan folk kan vill ha sidan så. Personligen så tycker jag det var den bästa funktionen forumet hade . Att man kan få svar på tekniska frågor är ju bra, visst men det går till stor del att googla det. Man kan inte googla fram kritik på en låt och om man är en noob som jag så är det svårt som tusan att hitta konstruktiv kritik. Familj och vänner kan lyssna men de är ofta inte så kunniga så det blir ofta "joo det låter bra! coolt!" eller liknande.

Som sagt så kräver jag inte att detta ska förändras då jag gör samma fel själv, men ville bara belysa att jag tycker såhär och det är det nog många andra som gör.

Om du vill att saker ska förändras så börja börja då med dig själv. Sitt inte och vänta att andra ska börja. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ang dom få svaren på låtkritiken, kan bero på att man måste ladda ner låtarna för att lyssna... det blir ett (om än litet) moment extra som gör att man inte ids (i denna ofantliga kamp om sekunderna 🤪 ) För min egen del, känner jag att just det momentet har gjort att jag lyssnar mindre på "okänt" material... Håller redan på att kämpa med dom sista stackars megabyten som är ledig på min ostrukturerade dator...

Nån fler som tycker så? (Nu är säkert detta ämne behandlat 100 gånger redan)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta bort alla låtar som finns nu å börja om från början kanske?Eller se till att man kan streama låtarna på sidan,på mi7 låter det man laddat upp väldigt bra till skillnad mot myspace där kvallen suger,nu vet jag ju inte om det funkar så enkelt å ba ändra men iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ang dom få svaren på låtkritiken, kan bero på att man måste ladda ner låtarna för att lyssna... det blir ett (om än litet) moment extra som gör att man inte ids (i denna ofantliga kamp om sekunderna 🤪 ) För min egen del, känner jag att just det momentet har gjort att jag lyssnar mindre på "okänt" material... Håller redan på att kämpa med dom sista stackars megabyten som är ledig på min ostrukturerade dator...

Nån fler som tycker så? (Nu är säkert detta ämne behandlat 100 gånger redan)...

jo jag håller med dig. man orkar inte sitta å ladda ner låtarna. om det var nån slags spelare här där man bara kunde streama låtarna så hade det varit mkt större chans att man sätter sig å lyssnar liksom.. är det nåt som går att lösa? eller som umemagnus säger. det kanske redan talats om på 100 andra ställen redan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ang dom få svaren på låtkritiken, kan bero på att man måste ladda ner låtarna för att lyssna... det blir ett (om än litet) moment extra som gör att man inte ids (i denna ofantliga kamp om sekunderna 🤪 ) För min egen del, känner jag att just det momentet har gjort att jag lyssnar mindre på "okänt" material... Håller redan på att kämpa med dom sista stackars megabyten som är ledig på min ostrukturerade dator...

Nån fler som tycker så? (Nu är säkert detta ämne behandlat 100 gånger redan)...

Jag känner så 🙂 Men jag vet även att det varit uppe på tapeten förut. Undrar om det inte efterfrågades från admin någon spelare. Om någon här är kunnig och kan få ihop detta så tror jag säkert admin skulle lyssna på det förslaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill att saker ska förändras så börja börja då med dig själv. Sitt inte och vänta att andra ska börja. 🤪

Håller med. Du kan ju inte förvänta dig att få något om du inte ger något.

Men sedan håller jag också med om att det kunde vara smidigare att lyssna på låtarna. Inte nog med att man måste ladda hem dem, man måste dessutom gå in på en nedladdningssida för att göra det. Inget folk i regel orkar göra om de inte vet om det är värt besväret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det förde han väl bara nåt på tal? Han har väl inte förväntat sig nåt?

Vad spelar det för roll i ett kollektiv som ett forum om EN öser ut kommentarer för att ändra ett negativt beteende om ändå ingen annan ens känner till eller bryr sig om problemet?

Trodde forum va till för att ventilera saker och hjälpa andra?

Inte hänvisa till google eller komma med konstiga råd i 90% av fallen...???

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar det för roll i ett kollektiv som ett forum om EN öser ut kommentarer för att ändra ett negativt beteende om ändå ingen annan ens känner till eller bryr sig om problemet?

Visst är det bra att belysa problemet i en sånhär tråd. Det säger jag inget om. Men samtidigt är det ju lika viktigt att föregå med gott exempel.

Och då menar jag inte att man måste kompensera för att forummedlemmar som inte kommenterar. Men en tumregel kan ju vara att ge två kommentarer för varje kommentar man får tex.

Sen köper jag inte "jag ger inte kritik för jag är inte så kunnig". Jag är inte heller så kunnig men mina åsiker är lika mycket värda som någon annans. Jag kanske inte kan ge jättebra tips och råd på hur de ska lösa specifika problem i mixen, men man behöver ju faktiskt inte gå ner på teknisk nivå. Musik handlar om känslor, och man behöver inte vara kärnfysiker för att beskriva hur en låt för en att känna eller vad man tycker om hur sången framförs etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det sörsta problem är att bara låttitlarna står som trådnamn, då finns det inget som lockar en att lyssna.

står det en rad vad det är för musik och om det liknar någon känd artist så kan ju de som gillar det vilja lyssna och komentera.

Link to comment
Dela på andra sajter

"jag ger inte kritik för jag är inte så kunnig".

Det där måste väl vara det sämsta argumentet om man i nästa andemening vill belysa att folk inte tar sig tid att lyssna på egna alster?

Jag menar, den som lägger upp en låt blir säkert lika glad för ett " men du det här låter bra, jag gillar det här" som att " Vilket tryck du fått i basen, det låter som Plugg- x39 har använts, ett tips jag vill ge är att ställa threshold på 0.8 och vrida på modulation och sedan använda manuell gain"

Själv svarade jag på mängder av musik förut och kommenterade frekvenser hit o dit, men som de flesta här, med mig, gör egen musik, känns det viktigare än någon annans.

Jag har inget behov av kritik, men ger i den mån jag känner något för musiken jag lyssnar på här.

Så: för att få måste man ge, och ibland behöver man vara osjälvisk för att någon annan ska haka på.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det sörsta problem är att bara låttitlarna står som trådnamn, då finns det inget som lockar en att lyssna.

står det en rad vad det är för musik och om det liknar någon känd artist så kan ju de som gillar det vilja lyssna och komentera.

Hehe, ja, det räcker ju att skriva "lite åt Basshunterhållet" så är kritikerna igång.

Fast, varför skulle man vilja skriva " låter lite som Trance Dance, Rammstein, Elvis Presly eller Madonna" ? Tror nog dom flesta känsliga konstnärssjälar här vill låta lite "har ett eget sound"?

Sen blir det ju lite per automatik, att om man inte lyssnar på låtar, för att det är "krångligt" att ladda ner, är det svårt att ge kommentarer, som i sin tur gör att man inte så frekvent skriver kommentarer, som i sin tu gör att det inte blir så mycket kommenterat, som i sin tur.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha en egen liten ruta på första sidan där de senast uppladdade låtarna läggs upp, nyast uppladdad/kommenterad överst i listan, skulle ju helt klart främja lyssnadet och kommenterandet. Och sen naturligtvis ett annat utseende på låtar/fileravdelningen. Så ser det ut på Kontrollrummet och där är det full fart på lyssning och feedback på låtar. Jag har dock nån svag aning om att det inte går att lösa pga själva uppbyggnaden av Studios sida?

Men nog skulle det få fart på låtkritiserandet/berömmet, forumet är ju en plats för diskussioner om och kring musik och som det är nu försvinner låttrådarna bland alla andra ämnen.. tyvärr.

/Åsa

Link to comment
Dela på andra sajter

I det gamla systemet krävdes 2 klick för att lyssna på en låt. En för att komma in i tråden och sedan en för att lyssna på låten, som då sattes igång direkt. Sedan var det bara att skriva in någon liten kommentar.

Nu måste man först klicka på tråden, klicka på länken till låtsidan, klicka på låtnedladdning (som inte går att streama), välja nedladdningssätt, vänta på att låten ska laddas färdigt och eventuellt starta sig själv och fucka upp hela playlistan, eller alternativt att man letar upp låten i utforskaren och sedan langar in den i spelaren. Sedan måste man dessutom klicka tillbaks sig till tråden om man ska kommentera.

Många av stegen känns fullständigt onödiga, och de få gångerna jag känt för att lyssna på demos på senare tid har jag oftast kommit på andra tankar ganska fort.

Å andra sidan funkade det ju så bra förr att vi drunknade i ett hav av demolåtar. Aldrig blir man nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det inte efterfrågades från admin någon spelare. Om någon här är kunnig och kan få ihop detta så tror jag säkert admin skulle lyssna på det förslaget.

Hej, du minns helt rätt. Vad vi behöver är en spelare som kan ta en given mp3/aac/wav-ström och spela upp den via Flash.

Och jag vill även gå över helt till avdelningen Låtar och Filer (och inte blanda in själva forumet) för låtkritik. har skrivit just detta några gånger, och det ligger högt på priolistan. Tyvärr är jag som bekant ensam om att underhålla och utveckla forumet. Även här står efterlysningen om kunnig "IP.Board-hacker" kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
tycker det sörsta problem är att bara låttitlarna står som trådnamn, då finns det inget som lockar en att lyssna.

står det en rad vad det är för musik och om det liknar någon känd artist så kan ju de som gillar det vilja lyssna och komentera.

Där håller jag med om att det brister. Jag lyssnar hellre på en låt där det står vilken stil och vad det kan tänkas påminna om.

Men visst instämmer att det skulle kunna göras bättre och därmed ge mer lyssnare. Men en annan anledning är faktiskt också att så många av låtarna som läggs upp här är så kassa. Man tröttnar på gå igenom så mycket dynga. men visst ibland blir man verkligen positivt överraskad.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

grejen är väl också att vill man ha kritik är det viktigt att upplysa vilken slags kritik det är man söker.

Lägger man bara upp en låt och skriver "Nå, vad tycker ni?" så är det ju svårt som "kritiker" att veta vad man ska svara. Vilket ofta kan leda till att man inte skriver något alls. Men visst, det var bättre förr..

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att många blev upprörda över mitt inlägg hävdandes att man inte kan kräva något för egen del om man inte tillför något själv. Jag säger fortfarande som jag sade i inlägget att jag inte kräver någonting för egen del. Jag syftade bara på det att nykomlingar som hittar det här forumet och tänker "oj schysst här kan man få kritik på sina låtar!" kommer att efter några dagar av uteblivna svar inte få ett särskilt gott intryck av sajten. Det hände för en som jag tipsade detta forum om och det är inte bra om forumet vill växa eftersom jag tror att en stor del av styrkan i detta forum ligger i just låtkritik då det är så svårt att få bra sådan på annat håll av kunnigt folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att många blev upprörda över mitt inlägg hävdandes att man inte kan kräva något för egen del om man inte tillför något själv. Jag säger fortfarande som jag sade i inlägget att jag inte kräver någonting för egen del. Jag syftade bara på det att nykomlingar som hittar det här forumet och tänker "oj schysst här kan man få kritik på sina låtar!" kommer att efter några dagar av uteblivna svar inte få ett särskilt gott intryck av sajten.

Detsamma gäller ju även dem. Man kan ju inte förvänta sig att folk anstränger sig till det yttersta för att få alla nykomlingar att känna sig välkomna och få ett bra intryck av forumet. Men får någon en kommentar på sin låt så är det ju inte otänkbart att denne ger kommentarer tillbaka.

Vill man bli garanterad kommentarer på sina låtar så finns ju tjänster som songbox och dylikt.

Sedan finns det ju ställen som garageband.com där man måste kommentera andras låtar innan man själv får kommentarer. Ganska bra system faktiskt, även om kvalitén på kommentarerna inte alltid är de bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Såg att många blev upprörda över mitt inlägg hävdandes att man inte kan kräva något för egen del om man inte tillför något själv. Jag säger fortfarande som jag sade i inlägget att jag inte kräver någonting för egen del. Jag syftade bara på det att nykomlingar som hittar det här forumet och tänker "oj schysst här kan man få kritik på sina låtar!" kommer att efter några dagar av uteblivna svar inte få ett särskilt gott intryck av sajten.

Detsamma gäller ju även dem. Man kan ju inte förvänta sig att folk anstränger sig till det yttersta för att få alla nykomlingar att känna sig välkomna och få ett bra intryck av forumet. Men får någon en kommentar på sin låt så är det ju inte otänkbart att denne ger kommentarer tillbaka.

Vill man bli garanterad kommentarer på sina låtar så finns ju tjänster som songbox och dylikt.

Sedan finns det ju ställen som garageband.com där man måste kommentera andras låtar innan man själv får kommentarer. Ganska bra system faktiskt, även om kvalitén på kommentarerna inte alltid är de bästa.

Nä kvalitén på kommentarerna på det här forumet är inte det bästa alltid heller. Jag är den första att erkänna att jag sågat rejält vissa. Men tycker man har lite sig själv att skylla ibland. Är man total nybörjare så kan man säga säga det. Det gör att man har viss förståelse för det. Och sen är det så många som lägger upp så mycket skit att man känner det här är inte ens värt att kommentera alls. Nu sitter inte jag här med någon uberinställning här men tycker många borde ha lite självkritik och bearbeta sina låtar så långt man kan innan man laddar upp dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att många blev upprörda över mitt inlägg hävdandes att man inte kan kräva något för egen del om man inte tillför något själv. Jag säger fortfarande som jag sade i inlägget att jag inte kräver någonting för egen del. Jag syftade bara på det att nykomlingar som hittar det här forumet och tänker "oj schysst här kan man få kritik på sina låtar!" kommer att efter några dagar av uteblivna svar inte få ett särskilt gott intryck av sajten.

Detsamma gäller ju även dem. Man kan ju inte förvänta sig att folk anstränger sig till det yttersta för att få alla nykomlingar att känna sig välkomna och få ett bra intryck av forumet. Men får någon en kommentar på sin låt så är det ju inte otänkbart att denne ger kommentarer tillbaka.

Vill man bli garanterad kommentarer på sina låtar så finns ju tjänster som songbox och dylikt.

Sedan finns det ju ställen som garageband.com där man måste kommentera andras låtar innan man själv får kommentarer. Ganska bra system faktiskt, även om kvalitén på kommentarerna inte alltid är de bästa.

Problemet är att nykomlingar inte har mycket att komma med då det gäller kritik. Visst, de kan säga att de gillar låten och sånt och det är ju alltid roligt, men sådana kommentarer kan man få ifrån andra medel, men just då det gäller teknisk/konstruktiv kritik så är det svårt som nybörjare att ge något substansiellt som ger något på det planet och det är främst den typen av kommentarer som jag syftar på då de är viktigta för att man skall utvecklas snabbare som musiker. Just därför är systemet på garageband inte bra enligt mig. Dessutom ger det ett tänkande i stil med "jag måste kommentera så att jag själv får kommentarer!" Det är inte rätt tänkande tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag upplever inte det problem som så många andra verkar uppleva.. Jag har ett ganska mediokert ADSL-bredband. Bor 3120 meter från station så jag får nöja mig med 15 Mb/S i nerladdningshastighet.. Meeen... Om jag klickar på länken "Låtar och filer" uppe i menyn så kommer jag ganska snabbt till ett välordnat arkiv där jag kan välja mellan en massa musikgenres.. För detta exempel valde jag Moonlight (Update).. Efter att jag klickat på ladda ner så hade jag låten för avnjutning på bara ett par sekunder.. Lyssnar på den nu.. Hmm.. Har svårt att förstå vad som blivit sämre? Gillar att jag verkligen får ner låten som .mp3/ogg/wav/wmv i min egna dator och kan lyssna oavsett vart jag surfar.. Om det handlar om en mediaspelare i flash så måste jag ju stanna på den sidan.. 😆 Nu kan jag ju t.om få för mig att ladda in låten i Wavelab och masta lite etxra 😳

Med andra ord.. Jag är nöjd som jag är.. Däremot kan jag hålla med om att länken "låtar och filer" borde få lite mer spot.. Desutom.. Om man direkt där under kunde sätta ett betyg på låten med t.ex 5 stjärnor som sedan kunde visas i en alternativ "toplist" så vore det ju bara finfint. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar att jag verkligen får ner låten som .mp3/ogg/wav/wmv i min egna dator och kan lyssna oavsett vart jag surfar.. Om det handlar om en mediaspelare i flash så måste jag ju stanna på den sidan.. 😉 Nu kan jag ju t.om få för mig att ladda in låten i Wavelab och masta lite etxra 😉

Fast tanken var väl att man skulle ha båda möjligheterna antar jag?

Jag tycker inte nedladdningstiden är lång precis, men det är lite omständigt att ladda hem låten. Hade gillat om det gick att streama först för att få en liten uppfattning om låten, sedan ladda ner om det är något man känner att man vill spara eller fortsätta lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Extremt lat eller? 😉 Går fortfarande betydligt fortare än att gå till skivbutiken och köpa en skiva.. Känns som ett ilandsproblem ju 😄 Vi snackar sekunder ju.. Inte dagar!

Gillar att jag verkligen får ner låten som .mp3/ogg/wav/wmv i min egna dator och kan lyssna oavsett vart jag surfar.. Om det handlar om en mediaspelare i flash så måste jag ju stanna på den sidan.. 😉 Nu kan jag ju t.om få för mig att ladda in låten i Wavelab och masta lite etxra 😉

Fast tanken var väl att man skulle ha båda möjligheterna antar jag?

Jag tycker inte nedladdningstiden är lång precis, men det är lite omständigt att ladda hem låten. Hade gillat om det gick att streama först för att få en liten uppfattning om låten, sedan ladda ner om det är något man känner att man vill spara eller fortsätta lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Extremt lat eller? 😉 Går fortfarande betydligt fortare än att gå till skivbutiken och köpa en skiva.. Känns som ett ilandsproblem ju 😉 Vi snackar sekunder ju.. Inte dagar!

Ja människor är lata av naturen. Vi som håller på med webbutveckling vet att ett klick för mycket eller ett par sekunders väntetid kan innebära en förlorad besökare. Och hurvida man orkar med detdär extra klicket beror fullt ut på hur intresserad man är av att komma dit man är på väg.

Har man aldrig lyssnat på personens musik tidigare så vet man inte om det är kasst eller helt fantastiskt bra. Och som vi alla vet så är musiker sämst på att beskriva sin egen musik i ord/genrer så där har man inte så mycket att gå efter heller. Så intresset där är ju i regel ganska lågt om det inte är något speciellt man fastnat för i beskrivningen.

Proceduren är kanske inte så lång om man bara ser till en låt. Men ska man gå igenom de senaste 20 upplagda låtarna så börjar det bli ganska frustrerande.

Dessutom funkar ju de flesta musikspelare så att de rensar spellistan om man laddar en ny låt utifrån, vilket också är lite enerverande. Sen importeras ju låtarna även i ens bibliotek i vissa spelare (ex. iTunes) så då måste man plocka bort dem därifrån om man inte gillar det.

Så lösningen är ju att göra det så enkelt som möjligt för folk att lyssna på musiken och bilda sig en egen uppfattning. Att bara klicka på en playknapp och höra låten streamad är ju bra mycket smidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Hade gillat om det gick att streama först för att få en liten uppfattning om låten, sedan ladda ner om det är något man känner att man vill spara eller fortsätta lyssna på.

Inga nyheter på streamingfronten?

Nu i dessa spotify-tider så känner jag att det är lite för jobbigt att kolla igenom demoforumet.

Helst vill man ju snabbt kunna browsa igenom låtarna och sen kanske ge lite feedback på nåt man gillar

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag tror att det beror på jantelagen att ingen får kritik. Lägger nån upp en låt som ÄR jävligt bra så blir det väldigt tyst och inte en kommentar kommer.

Jantelagen.

* Ingen är bättre än du själv.

* Lyckas inte du så ska ingen annan få göra det heller.

* Det som andra gör kan du göra bättre.

* Du ska inte tro att du är nåt eller kan nåt.

* Du har aldrig fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har jag inte tid att lyssna så som jag skulle önska. För övrigt tycker jag att mängden skräp ökat oroväckande för varje gång jag gjort ett nedslag i demoavdelningen. Det vore onekligen på sin plats med lite självkritik där ute framför skärmarna, posta inte demos om ni inte är 100% nöjda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har jag inte tid att lyssna så som jag skulle önska. För övrigt tycker jag att mängden skräp ökat oroväckande för varje gång jag gjort ett nedslag i demoavdelningen. Det vore onekligen på sin plats med lite självkritik där ute framför skärmarna, posta inte demos om ni inte är 100% nöjda!

Yo, demonen...

Kolla om låtarna står som "Låtskiss" eller "Färdig Låt"... (ett tips bara i all välmening, då du inte har tid...)

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen att publicera musik här, det är lite som att försöka sälja glass till glasstillverkare.

Folk lyssnar, använder som måttstock för att skapa sig en bild av vad andra gör och var på hierarkistegen man "ska" ha integritet att känna sig.

Det är inte mycket kommentarer. Jag kommenterade en låt jag gillad .. nä två låtar jag gillade. Men då kände jag samtidigt att om jag kommenterade dom och inte någon annan låt alls, så framstår det som jag tycker de två låtarna jag kommenterade är ljusår utöver allt annat som publiceras här. Och så är det ju inte.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...