Jump to content
Annons

Hjälp med inspelning av stålsträngad gitarr!


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Har försökt att hitta en komplett tråd som tar upp inspelning av akustisk gitarr men hittar den inte.

Så kan någon vänlig själ försöka beskriva en inspelnings metod som låter bra.

Jag vet att allt är efter tycke och smak, men mer ett riktmärke på en inspelning av stålsträngad gitarr.

Tycker det är svårt att få till ett bra "brett,varmt ljud" när man spelar in akustisk gitarr.

Ska man behöva dubba akustiska gitarrer för att få till ett bra ljud?

Några bra Plugins som man kan använda?

Tänker på elgura som man spelar in 4ggr med panoreringar T.ex L95% L65 R95 R65.

Är det optimalt att använda en riktad mikrofon till det 12é 13é bandet 10 - 20cm ifrån? samt en "njure" och en linad signal?

Hur panorerar man då isåfall allt?

Mono - Linad signal "Lågt i centrum" ?

Stereo - L-80% R-80% Kondensatormikrofon

Stereo - L-100% R-100% - Sm57 Riktad till 12é 13é bandet.

Sen tänkte jag på det också med Högpassfilter, är det något man ska hoppa över när man spelar in och klippa bort det sen?

Har tankar på att köpa mig en Tanglewood TW 15: Är detta en hyffsad bra gitarr att spela in med?

Hoppas ni förstår vad jag vill komma fram till. "En komplett Guide helt enkelt"

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först: en bra gitarr är a och o. (med nya strängar)

En bra gitarrist.

Sedan en bra mick, riktad lite snett mot ljudhålet ovan ifrån. (låter det långt borta, flytta närmare, etc etc)

Rummet dämpat.

Det räcker.

När du mixar; eq och kompressor.

Allt annat är onödigt tillkrånglat.

(vill du ha ett bredare kompljud, duplicera det inspelade spåret och panorera ut de båda, förskjut ena spåret 30ms

eller dubba det inspelade spåret)

Vill du ha ett mer detaljerat svar så här kan du se bilder på placering etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kallar inte mig själv inspelningstekniker, och inte gitarrist heller, men jag har suttit i studio och spelat in stålsträngade gitarrister som lett till ett ljud som jag känt mig nöjd med. Jag körde line ut från gitarren, en stormembran konding en halvmeter utanför gitarren, och ett stereopar kondingar i M/S konfiguration typ 1½ meter ut och upp från gitarristen. Sen blandade jag signalerna med mest line in, kryddat med kanske 35% av närmicken för sprödheten och få bort "plastigheten", och aningens av rumsmickarna för att få lite liv. Det här funkade även bra när man dubblade stämman med ett senare pålägg. Vill du få fram bredd utan att dubbla gitarren så är det nog rumsmickar som gäller. Annars kan du använda ett stänk bra stereochorus efteråt, men det bör du nog bara ha på line-signalen i så fall.

Högpass före eller efter är väldigt olika. Jag högpassar alltid efteråt, på utsignalen efter regel, för då får jag bort precis alla lågfrekvenser. Om man kör högpass direkt vid inspelningen så är det lätt att man tycker att saken är ur världen sen. Men risken finns att eventuell processning man lägger till efteråt - kompressor, chorus, reverb, alstrar bi-effekter och riktigt låga frekvenser. Det är vanligare än man tror, speciellt för kompressorer. Eftersom lågfrekventa ljud är boven nummer 1 vid fasfel så väljer jag att passfiltrera efter all processning är gjord, för då är jag säker på att jag får bort precis allt.

Det här är startpunkten för mig och jag finner att det funkar bra generellt sett. Men vem vet, du kanske inte skulle gilla det. Men nu har du i alla fall en synpunkt och något att prova om du inte redan har gjort det.

Lycka till

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Någon komplett guide kan jag inte ge dig men jag kan berätta hur jag gör och förhoppningsvis kan du dra någon nytta av det. Personligen anser jag att sättet du spelar på, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda hur duktig du är, gör mest inverkan på ditt slutresultat. Dvs. Hur starkt du spelar, plektrum eller fingerspel, naglar, var på gitarren du spelar, nära stallet eller halsen etc. Alla dessa saker gör stor inverkan på vilket ljud som i slutändan kommer ut ur högtalarna. Det som låter bra i verkligheten behöver nödvändigtvis inte låta bra genom mikrofonen och resten av din utrustning. Man får testa sig fram.

Angående mickning. Jag har inte haft råd att köpa några dyra mikrofoner och har således fått testa mig fram på diverse andra sätt. Jag har en del kondensator-mickar av billigare variant men jag har faktiskt fått fram ett bättre sound med en Shure Beta58. Detta kan bero på flera saker. En kondensator-mick tar ju upp mer och är då beroende av en bra inspelningsmiljö, dvs. rummet ska låta bra (vilket iofs inte är kritiskt när det gäller gitarr om rummet är stort) men det måste vara tyst. Inga ljud från bilar etc. Spelar du in med en dynamisk mikrofon slipper du ju många av dessa problem .... Så man skulle ju kunna säga att:

Bra kondensatormick + bra inspelningsmiljö = bäst möjligheter för bra ljud

Bra kondensatormick + dålig inspelningsmiljö = sämre möjligheter för bra ljud än med

Dynamisk mikrofon + dålig inspelningsmiljö

Visst en dynamisk mikrofon påverkas också av inspelningsmiljön men inte i samma grad.

När det gäller mickning så brukar man säga att micken ska placeras ca 20 cm från 14:e bandet. Riktas den mot högerhanden (om du är högerhänt) vinner du mer bas i ljudet och riktar du den från högerhanden vinner du i diskant och strängljud. Kondensatormikrofoner brukar jag placera längre ifrån gitarren än dynamiska. Jag tycker att detta leder till ett finare ljud när man kompar etc. Med dynamiska mickar anser jag att man kan få fram ett rätt fint ljud när man spelar mer fingerspel. Men som sagt, allt är ju beroende av rum, gitarr, mikrofoner, vem som spelar etc.

Vissa mickar under gitarren, vilket blir mot den lilla knoppen bakpå där man fäster axelbandet. Testa dig fram. Det finns inget sätt som är bättre eller sämre än något annat. Allt handlar om hur du vill att det ska låta.

Många använder två så kallade cigarrmikrofoner som placeras i en x y position till varandra, dvs i nittio grader. På så vis får man fram två olika sound ur gitarren vilka kan leda till fina panoreringar.

Men någonting som brukar hjälpa mig är att jag mickar upp gitarren efter någon standardmickning, testar att spela delar av låten, svagt, starkt, med plektrum och utan etc. På det sättet hör jag rätt snabbt vad jag är ute efter.

Sen finns det givetvis en massa tricks som gör ljudet fetare, cleanare etc. Kompgitarrer brukar jag dubba och panorera ut åt höger och vänster, även plock. Men man måste tänka på att få det hyfsat tajt annars så blir det lätt grötigt. Det finns plug-ins som kallas stereo-doubler som funkar rätt fint på plockspel för att få dem att bli fetare, mastigare.

Om jag använder mycket akustiska gitarrer i samma låt vill jag gärna att det är lite annorlunda sound på dem. Så med hjälp av olika mickning kan jag lätt skilja dem åt i ljudbilden, panoreringen blir då ett ytterliggare verktyg göra dem distinkta.

jaja, jag har säkert skrivit en massa saker som andra tycker är fel och så kan man inte göra men det funkar för mig. Men det viktigaste jag har lärt mig är att låter det inte bra när man spelar in det så låter det inte bra hur mycket plug-ins man än lägger på.

Lycka till så länge!

/Mvh Jonnie

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite kul att ämnet kommer upp just idag. Jag har suttit och hållt på med just detta ikväll. Jag såg en video där en kille mickade upp gitarren med bara en 1600 kronors mick och fick det att låta fantastiskt. Visst han hade säkert värsta preampen och allt därtill, men vad som mest impade var att han inte krånglade till det alls. Han bara satt den lilla små membrans micken 15-25 cm framför hålet och lirade. Jag tänkte att det kan väl jag åxå. Micken till hands fick duga. En AKG Solidtube. Stor membranare som tar upp alldeles för mycket botten för ändamålet så det blev att lowcutta vid 120hz.

Jag blev hyfsat nöjd med resultatet. Använde bara gratis pluggar i Cubase Studio 4. Jag lägger upp 2 ljudfiler här. En helt utan FX och en med. Lägger åxå upp en bild på inställningarna. Två identiskt spelade och rakt kompade gitarrer. 100% vänster/höger.

Gitarren är en Levin och kostade 4500 kr en gång i tiden. Den låter skit. Burkigt, instängt och klanglöst. Dessutom är strängarna 3 år gamla.

Det ploppar till lite av okänd anledning vid 00:11 men det kan inte hjälpas. Klockan är för mycket för att spela om. Där ligger en BuzMaxi från Buzzroom på mastern (gratis).

Gitarrer utan FX

Gitarrer med FX

Bild.jpg

Jag tar gärna tips på hur man kan få det bättre om nån har nåt bra förslag :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

I popmusik skulle jag ta en småmembranig kondensatormikrofon, exempelvis Line audio cm2. placera vid 12-15 bandet ca 1-2 dm ut från halsen, vinklad mot ljudhålet. Dubba denna. Sedan bör du vara hemma. Är inte särskilt krångligt om du har ett bra instrument du mickar upp.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär. tog en mikrofon som låg på skrivbordet, det va en Audiotechnica ATM33a. Bucklig och dan va den också. Slängde upp mikrofonen så som jag skrev. Och bara kollade nivån och spelade in. Gjorde en dubb som jag även skrev. Två filer, en helt utan effekter och endast panorering och en med EQ, kompressor och reverb på. Tid att ta fram mikrofon, kabel, sätta på fantommatning, trycka record och spela gick på cirka 5-6 minuter. Om detta är något du tycker verkar låta helt OK så har du ju i beskrivningen ovan hur jag mickade upp den.

http://www.speedyshare.com/597196130.html

MVH

Anders

EDIT: gamla strängar, sprucken hals, och ingen dämpning i rummet att tala om. Så det är nog inte bästa förutsättningarna heller.

EDIT: slängde ihop ett litet komp också, ifall man vill lyssna i en enkel, snabbgjord helhet. http://www.speedyshare.com/123111266.html

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, mycket bra tips sagda i denna tråden. Just ackegura är ju speciellt att spela in dels för att det är ett akustiskt instrument och dels för att det finns så mycket extremt fina inspelningar av ackegura. Och visst finns det ett dyrt sound som är svårt att uppnå utan ekonomiska finanser men det behöver inte nödvändigtvis vara det soundet man är ute efter. Kolla in Joe Purdy.

Han har ett, i mitt tycke, fantastiskt sound men jag skulle inte kalla det dyrt. Det är snarare rätt ruffigt och passar superbra till hans röst. Nu är väl inte kvaliten den bästa på Youtube-klippet men ändå.

Som sagt så spelar jag in rätt mycket ackegura med dynamiska mikrofoner. För att jag gillar soundet. I följande låt är alla gitarrer inspelade med 2 st Shure Beta57 (som av någon anledning har helt olika karaktär, kan bero på att den ena har hängt med på en massa livegigs, den saknar lite topp). Det ligger en kompgura med genom hela låten. När jag lyssnar själv så tycker jag att den låter super när jag spelar svagt på gitarren, som i introt. Men när jag tar i lite så försvinner tydligheten något. Sen är där en del slide-gitarrer, någon plockgura och lite annat smått och gott. Allt inspelat med Shure-mickarna.

Länken är:

http://www.tailfeathers.se/jonnie/tracks/lillebror.mp3

Även sången är inspelad med samma mick. Nu har jag rätt mycket mid i rösten så beta57 passar rätt bra där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Oj vad många bra svar och tips ni gett!

Ska ta mig en detaljerad titt imorgon på era svar, är ju en del att gå igenom!

lillebror var en skön låt! påminner om min lillebror också faktiskt.

Tackar och bugar så näsan slår i golvet! 😕 Lycka till med mickandet och skruvandet! Släng gärna upp ett ljudtest om du vill. Hade varit kul att höra.

Ha det fint så länge!

/Mvh Jonnie

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej!

Oj vad många bra svar och tips ni gett!

Ska ta mig en detaljerad titt imorgon på era svar, är ju en del att gå igenom!

lillebror var en skön låt! påminner om min lillebror också faktiskt.

Tackar och bugar så näsan slår i golvet! 😎 Lycka till med mickandet och skruvandet! Släng gärna upp ett ljudtest om du vill. Hade varit kul att höra.

Ha det fint så länge!

/Mvh Jonnie

Jajamen, har försökt mig en akustisk låt som är i projektstadiet just för tillfället, men du kan lyssna på via den länken på en början iallfall på låten.

Ha gärna synpunkter på ljudet av gitarren, vet inte om det behövs så mycket mer justeringar?

Låtidén finns via länken under.

http://solono1.diinoweb.com/files/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

En liten fundering ang inspelning av stålsträngade gitarrer. Är det kondensatormikrofon som gäller vid inspelning och isf,

ska man använda samma mick som man spelar in sången med?

Får för mig att ljudbilden blir lite mer levande när man spelar in sång med en särkild mikrofon eller har jag fel där?

Jag ahr införskaffat mig 2 små CM3´or mickar som jag mickar upp gitarrerna med, en 100% L och en 100% R men jag

måste medge att en hederlig kondensatormikrofon (sångmick) ger ett bättre och mer lättmixat ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju få lyssna på det här å berätta vad du tycker om gitarrljudet:

Ljudexempel.mp3

Det är först en gitarr mickad i stereo med två små mickar. Sen är det lite trummor, två små mickar. Sist är det en gitarr med en liten mick.

Dessa små mickar är hembyggda och uppbyggda av mickkapseln Panasonic WM-61A. Mer info finns i denna tråd:

Bygg din egen pennmick, enkelt =)

Gitarren är för övrigt en furch, tror den kostade ca 6000kr vet inte exakt vad modellen heter, men jag gillar ljudet i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju få lyssna på det här å berätta vad du tycker om gitarrljudet:

Ljudexempel.mp3

Det är först en gitarr mickad i stereo med två små mickar. Sen är det lite trummor, två små mickar. Sist är det en gitarr med en liten mick.

Dessa små mickar är hembyggda och uppbyggda av mickkapseln Panasonic WM-61A. Mer info finns i denna tråd:

Bygg din egen pennmick, enkelt =)

Gitarren är för övrigt en furch, tror den kostade ca 6000kr vet inte exakt vad modellen heter, men jag gillar ljudet i den.

Kan det vara en furch durango måntro?

dsc_1055_400px.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju få lyssna på det här å berätta vad du tycker om gitarrljudet:

Ljudexempel.mp3

Det är först en gitarr mickad i stereo med två små mickar. Sen är det lite trummor, två små mickar. Sist är det en gitarr med en liten mick.

Dessa små mickar är hembyggda och uppbyggda av mickkapseln Panasonic WM-61A. Mer info finns i denna tråd:

Bygg din egen pennmick, enkelt =)

Gitarren är för övrigt en furch, tror den kostade ca 6000kr vet inte exakt vad modellen heter, men jag gillar ljudet i den.

Kan det vara en furch durango måntro?

dsc_1055_400px.jpg

Precis så såg den ut! =) Kan nog vara så du =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju få lyssna på det här å berätta vad du tycker om gitarrljudet:

Ljudexempel.mp3

Det är först en gitarr mickad i stereo med två små mickar. Sen är det lite trummor, två små mickar. Sist är det en gitarr med en liten mick.

Dessa små mickar är hembyggda och uppbyggda av mickkapseln Panasonic WM-61A. Mer info finns i denna tråd:

Bygg din egen pennmick, enkelt =)

Gitarren är för övrigt en furch, tror den kostade ca 6000kr vet inte exakt vad modellen heter, men jag gillar ljudet i den.

Kan det vara en furch durango måntro?

dsc_1055_400px.jpg

Precis så såg den ut! =) Kan nog vara så du =)

🙂 Det är är riktigt mysig gitarr, ser inte mycket ut för världen men låter riktigt gott! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...