Jump to content
Annons

Tr3sLunas

Medlem
  • Antal inlägg

    50
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. När man ska sätta upp ett fönster mellan inseplningrummet/sångbåset och Kontrollrummet, vad ska man använda för glas då? att köpa ett vanligt glas lär väl inte rekomenderas då det inte ljudisolerar optimalt. Finns det någon här som har tidigare erfarenheter om detta och kan ge mig tips till ett ljudisolerat fönster mellan studiorummen.
  2. Ha ha ha ja du Larsa!!! Är du helt säker på att jag inte ska bygga studion åt dig oxå!? 😉 Vill absolut inte på något vis verka stor i korken nu! En stor del av att bygga sin egna akustikbehandling ligger i att söka information runt ämnet och med det lära sig grunderna så pass att man förstår varför man akustikbehandlar. Om du redan frågar efter så enkla saker som vilken typ av isolering som används vid olika applikationer, vilket tagits upp i lika många trådar som det finns användare här tror jag, så tenderar detta till att jag kommer få bygga studion åt dig! 😄 Jag är verkligen ingen expert på detta med att göra akustikbehandling eller att beräkna de krångliga formler, som ingår i ett "riktigt" kunnande om akustik. Visst nosar jag på ytan och kanske lite mer där till men det är inte anledningen till varför denna tråd har blivit så väl besökt. Det som har byggt min studio är mitt nyfikna lynne i att försöka förstå vad det verkligen är som orsakar de akustiska felaktigheterna i ett rum vid lyssningen eller inspelning. Eftersom att jag är en så pass korkad människa och inser att jag med lätthet kan resa mig igen efter att ha sprungit in i väggen med näsan före ett antal gånger, så har detta hjälpt mig i mitt sökande efter kunskap och lösningar. Detta har en tendens att smitta av sig och till lika inspirera människor! Resultatet i tankens banor tenderar att dra åt; "-Kan en sån jäkla novis! Ja då lär nog fasen jag själv klara av nåt liknande!!!", vilket i sig resulterar i ambition och handlingskraft. Grundstenarna för ett sånt här projekt! Lika ofta stjälper detta ett projekt när man inser att man kanske behöver mer kunskap än bara ambition. Som att banka i en spik till exempel!! Det är fasen inte alla som kan det och jag känner mig trots allt lyckligt lottad för denna värdefulla kunskap. Hoppas att jag inte varit för jäkla elak med detta då det inte var min avsikt. Massor av trådar har behandlat ämnet. Detta är blott en av dom! Förkovra dig med med kunskap och be om hjälp när du verkligen behöver det för vi är många som kan hjälpa till! Var rädd om sig Larsa och hoppas på förtåelse för detta inlägg! http://guiden.roxull.se/produkter/byggisol...solerasjaelv-40 Vänligen! /Cruncharn' Nänä inga sura miner här inte, som sagt ska jag börja bygga i augusti och anledningen till det är att jag måste lära mig en massa tills dess och om vad jag ska göra. men jag känner att jag vill ha en arbetsplats där jag vill ha ett ljud och lita på, är trött på att mixa låtar för att sedan höra i efterhand att dom inte alls låter som det var tänkt pga fel medhörning. /Larsa
  3. Jo angående Roxullen. Skulle du kunna gå in på www.roxull.se och kolla vilken produkt du använt till absornenterna och sen länka dit? Det finns ju så himla många varianter 😄 /Larsa
  4. Tjenare du med konstigt nick som man måste kopiera för att kunna skriva! 🙂 Så det är dags att bygga studio Tr3sLunas!? Riktigt kul att höra och vi får hoppas att du puttar upp en massa bilder och info från bygget. Då ska vi se på dina frågor. Kostnaden beräknades inte innan bygget. Priset var satt till 5000:- för akustikbehandlingen. Då ska man veta att jag hade tillgång till en hyfsad maskinpark sedan innan, samt en stor buffert på skruv och spik. Ramarna gjordes utifrån standardmått på en skiva Roxull. Dessa limmades och slogs ihop med trådspik. Ståltråden behövs inte men jag använde den för att hålla fast Roxullen på baksidan. Diffusorerna är 3 mm björkplywood som är satt i ett ramverk om 60 x 60 cm... ungefär!!! 😄 De böjdes in på plats och stabiliserades med en kudde av Roxull på baksidan. Bortser man från de faktiska byggena så rekommenderar jag att börja mäta ditt rum först. Det gjorde inte jag då jag "trodde" mig ha en massa kunskap som jag verkligen inte hade. Först efter en mätning så kan du börja ta reda på vad du verkligen behöver göra med ditt rum. Risken finns annars att man gör rummet för dämpat i vissa register samt att man med detta skapar så kallade null-points. Börja i rätt ände så kommer resten av ditt bygge flyta på galant! Lycka till! /Cruncharn' Absolut, det ska jag ha i åtanke, återkommer när jag är på plats där bygget ska ske i slutet av sommaren men redan nu är det dags att skissa och planera. Tusen tack så länge /Larsa ps. Tr3sLunas är en Mike Oldfield skiva. 🙂 Helt rätt! Mike Oldfield alltså! Evigheter sen jag lyssnade på hans alster. Stavades skivans namn så? Mest nyfiken!!! Peace! /Cruncha' Hehe, mm Ska väl menas Tres Lunas antar jag och det betyder väl 3 månar på spanska, han har alltid vart en smula skum men skivan är bra, som alltid när det handlar om geniet Mike 😄
  5. Tjenare du med konstigt nick som man måste kopiera för att kunna skriva! 🙂 Så det är dags att bygga studio Tr3sLunas!? Riktigt kul att höra och vi får hoppas att du puttar upp en massa bilder och info från bygget. Då ska vi se på dina frågor. Kostnaden beräknades inte innan bygget. Priset var satt till 5000:- för akustikbehandlingen. Då ska man veta att jag hade tillgång till en hyfsad maskinpark sedan innan, samt en stor buffert på skruv och spik. Ramarna gjordes utifrån standardmått på en skiva Roxull. Dessa limmades och slogs ihop med trådspik. Ståltråden behövs inte men jag använde den för att hålla fast Roxullen på baksidan. Diffusorerna är 3 mm björkplywood som är satt i ett ramverk om 60 x 60 cm... ungefär!!! 🙂 De böjdes in på plats och stabiliserades med en kudde av Roxull på baksidan. Bortser man från de faktiska byggena så rekommenderar jag att börja mäta ditt rum först. Det gjorde inte jag då jag "trodde" mig ha en massa kunskap som jag verkligen inte hade. Först efter en mätning så kan du börja ta reda på vad du verkligen behöver göra med ditt rum. Risken finns annars att man gör rummet för dämpat i vissa register samt att man med detta skapar så kallade null-points. Börja i rätt ände så kommer resten av ditt bygge flyta på galant! Lycka till! /Cruncharn' Absolut, det ska jag ha i åtanke, återkommer när jag är på plats där bygget ska ske i slutet av sommaren men redan nu är det dags att skissa och planera. Tusen tack så länge /Larsa ps. Tr3sLunas är en Mike Oldfield skiva. 🙂
  6. Imponerande och mycket lärorik information som kommer vara till gigantisk hjälp när jag börjar bygga studio i augusti. Nu skulle jag bilja be dig om en dunderstor tjänst: Jag skulle vilja ha alla mått på dina absornenter och diffuser(?) och en ungefärlig budget vad saker och ting kostar. Angående absornenterna, när du gjort själva ramen, har du förborrat och sedan smackat in träskruv eller är det lim och spik du använt, hur gjorde du med ståltråden och vadför slags lister har du kommit över och gärna måtten på dom. TAck på förhand från en imponerad besökare /Larsa
  7. Ajo, harsänkt från 1024 till 256 på buffern för att när jag hade den på 1024 så blev det som ett delay när jag använde mikrofonen, problemet låg kvar vid 512 men vid 256 så var det perfekt. Ska försöka förklara, om jag säger "Hej" i micken så låter det typ "Hejej" när jag hade på 1024 (även 512) s.k Latency. Så då har jag hamnat i ett litet dilemma här alltså? 🙂 Knäpp eller Latency? Inge glad nu ju
  8. Sitter i Cubase SE3 och spelar in, främst audio och det är då ett återkommande problem dyker upp, inte på särkilda ställen utan dom kan komma precis närsom helst. Under inspelning (och även uppspelning) men det största problemetär under inspelning är att det knäpper till ibland och ljudet kan vid vissa tillfällen dö i ca 0,1 sekund, detta resulterar i att på aktuellt ställe för "knäppet" blir det ett litet klick som gör hela spåret totalt oanvändbart. Är detta en inställning jag missat nånstans, är det en hårddisk inställning, Hårddisken jag sparar på är splitter ny kan jag kanske flika in också, hade liknande problem för 3,5 år sedan i Cubase SE1. Känner någon igen problemet, hjälp!
  9. Jag har installerat mitt nya ljudkort Mbox 2 och det funkar klockrent vid uppspelning i windows med musik osv. Däremot i tex Cubase går det inte igång nåt ljud över huvudtaget. Och det känns inte som att Cubase hittar ljudkortet heller. När jag går in på "Ljud" via kontrollpanelen så finna mboxen där som standardenhet vid "Uppspelning av ljud" men i kollumnen "Inspelning av ljud" finns den inte ens med som altenativ. Behöver en smula hjälp här. Vill få igång makapären
  10. Finns det särkilda drivrutiner just för Cubase då eller är det några särkilda ASIO drivrutiner som ska installeras? vart finner jag isf dessa?
  11. Tr3sLunas

    Mbox 2 i Cubase SE3

    Hej på er. Försöker få igång Mbox 2 ljudkortet i Cubase men Cubase vill liksom inte hitta det. Det funkar kanon i windows och det funkar klockrent när man lirar skivor osv men i Cubase är det tyst som i graven. OCh när jag kollar i menyerna i Cubase hittar Cubase bara moderkortets intigrirade ljudkort. Å det följer inte med nån skiva till Mbox 2 heller. Nån som är Cubasekunnig och kan hjälpa mig att installera det.
  12. Hej Pro tools nissar 😛 Nu har jag köpt en Mbox 2 med Pro tools. Jag lämnar därmed Cubase SE mitt audiofile ljudkort då jag fått höra från nästan alla håll att Mbox gör produktionerna mer fylliga, proffsigare och bättre generellt. Men nu får ni som använt Mbox och Pro tools att hjälpa mig med att komma igång, finns det bra pluggar att ta hem gratis? Kom gärna med tips och råd. /Lars
  13. http://prisjakt.nu/produkt.php?p=281556 Men denna dator som är på 2.4 ghz osv, borde inte den vara snabbare än 2.1 ghz altenativet för samma pris? Eller är den på 2.4 äldre och sämre på annat sätt än själva proccesorn?
  14. http://prisjakt.nu/produkt.php?p=281556 Den tänkte jag på, under egenskaper står det att det sitter Firewire i burken. Vit är ju frächare än svarta också 😆
×
×
  • Skapa ny...