Jump to content
Annons

Har du tinnitus?


Diwic

Recommended Posts

Helt frisk 😆 Har hänt nån gång att det varit ett litet ringande efter ett rave trotts öronproppar men det är över på en timma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 224
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Stinkey (oregistrerad)

Pipande i vänster öra. Började efter en Status Quo konsert i Tennishallen 73. Är värst när man är i dålig Psykisk form. Håller helt med Danny att vardagsljuden som tur är maskar bort det mesta. Spelar jag i högt register på elgitarr får volymen inte vaar för hög annars sätter det igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tinnitus har vuxit fram långsamt på nån vänster, upptäckte bara att jag hade det en dag. Sen har det blivit lite värre.

Dags att skaffa lyx-öronproppar..

Det där bör du gå och kolla upp. Det är inte normalt att man får tinnitus utan någon anledning. Finns vissa sjukdomar som kan skapa tinnitus.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft tinitus sen Depeche Mode i Globen hösten 1998. Har varierat i styrka och hur mycket det har stört genom åren. Har också haft mycket problem med att höga volymer har varit störande, som t.ex. porslinsklirr (som någon nämnde). Diskade ofta med hörselskydd t.ex. 😆

Men det har faktiskt blivit mycket bättre genom åren, både själva pipet och själva distortions-problemet. Den största skillnaden märkte jag när jag blev stabilare i psyket genom att äta antideppressiv medicin. Rätt knepigt va? Men jag frågade min läkare om det, och hon sa att det faktiskt kan vara så att tinitus kan skapas och/eller förvärras av deppression. Jag har också naturligtvis varit extremt nogrann med att använda hörselskydd när jag vet att det kommer bli hög volym, som t.ex. konserter eller när jag jobbar med saker som låter mycket.

Sen så ökar naturligtvis tinitusen om man är förkyld/sjuk, trött, onykter m.m. ...

Jag provade också det där med att köra en sinusvåg från 20-20000hz för några år sen, och jag märkte att det var främst upp emot 17-18 khz som ljudet började klinga av. Annars så var det inte några speciella problem med det.. Egentligen borde man gå och testa hos en öronläkare "bara för skojs skull".

Mvh

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag låg för nära ett granatgevär i lumpen och följden blev lomhördhet i tre dagar och sedan en ton (faktiskt ett giss) i örat som satt i veckor för att sedan försvinna.

Så under några veckor hade man inbyggd stämton för guran... annars kan jag bara ha lite tjut i öronen efter nå'n konsert nå'n gång... och för några år sedan var jag på Globen med mina barn och lyssnade på EBB (Electric Banana...)och fick en del toner i öronen efter det .Dom spela grymt högt och jag tänkte shit att få tinitus av EBB shit... ska jag få tinitus så ska det fan vara av ett bra band....

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är otroligt lycklig över att kunna svara nej på frågan! Har inga problem med hörseln trots många timmar i slammriga replokaler och bullriga industrier. Trode däremot att jag fått nedsatt hörsel på höger öra. Jobbigt som fan när man ska mixa ett projekt i skolan och det måste vara klart en viss tid. Gick och kollade upp det på sjukan och hade då en vaxpropp som satt på trummhinnan. Trodde inte att det skulle vara så befriande att spola örat!!! Trots att ögat höll på att ploppa ur skallen pga av trycket som blev av vattnet.

Ser alltid till att ha öronproppar med mig. Man vet aldrig var man hamnar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också haft problem från och till men sedan drygt 2 år tillbaka är det mer konstant. Jag hade mycket problem med öronen som liten vilket antagligen har gjort att jag har haft lättare att dra på mig denna åkomma. Jag har läst ganska mycket i ämnet så här kommer lite teorier/fakta. Att jag använder teori/fakta är för att det inte finns så mycket bra forskning på området samt att det finns rätt mycket myter kring det. Av dessa anledningar får ni gärna säga emot om ni tycker något av et jag skriver värkar underligt eller felaktigt.

Tinnitus beror på att ett eller flera av de små hår som registrerar en viss frekvens i öronsnäckan skadas och skickar därför en konstant signal till hjärnan.

Tinnitus orsakas främst av högt ljud men även stress och vissa sjukdomar som tex förkylning kan vara bidragande orsaker till att det sätter igång eller blir värre.

Man kan bota tinnitus i alla fall ibland. Ett sätt som jag vet förekommer i Sverige är att man har som en hörapparat som skickar ett vist brus som efter en massa år kan störa ut tonen. Det finns även behandlingshem i någon/några av Baltstaterna. Läste om detta i en seriös Svensk morgontidning där det var en man som berättade att han ton hade försvunnit. Om det fungerar egentligen eller för de flesta vågar jag inte svara på.

Jag vill gärna veta mer så om någon har mer kunskap i ämnet gör gärna listan längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

En teori lanserades för några år sedan och bygger på att man åtdrar sig inte nedsatt hörsel om man lyssnar på höga ljud typ stort ljudtryck bara man gillar det men får in i öronen...alltså hänger det ihop med psyket.... kan förklara det att man stått i alldeles för höga volymer i många replokaler genom åren men lyckas hålla i från sig nedsattheten....och jag kan spela Crimson högt och bara njuta , men inte Carola......

karl ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

En teori lanserades för några år sedan och bygger på att man åtdrar sig inte nedsatt hörsel om man lyssnar på höga ljud typ stort ljudtryck bara man gillar det men får in i öronen...alltså hänger det ihop med psyket.... kan förklara det att man stått i alldeles för höga volymer i många replokaler genom åren men lyckas hålla i från sig nedsattheten....och jag kan spela Crimson högt och bara njuta , men inte Carola......

karl 😆

Är det så?!!! 😮 OK, då har jag vatten på min kvarn, jag ska slå ihjäl dom i coverbandet jag lirade i tidigare eftersom dom envisades med att vi skulle lira "Have you ever seen the rain" och "Who the fuck is Alice", det är DOM som har fixat tinnitusen, helt klart. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En teori lanserades för några år sedan och bygger på att man åtdrar sig inte nedsatt hörsel om man lyssnar på höga ljud typ stort ljudtryck bara man gillar det men får in i öronen...alltså hänger det ihop med psyket.... kan förklara det att man stått i alldeles för höga volymer i många replokaler genom åren men lyckas hålla i från sig nedsattheten....och jag kan spela Crimson högt och bara njuta , men inte Carola......

karl 😆

Fast då hade iofs jag inte fått tinitus på Depeche Mode-konserten 1998. Men det kanske stämmer delvis..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

En teori lanserades för några år sedan och bygger på att man åtdrar sig inte nedsatt hörsel om man lyssnar på höga ljud typ stort ljudtryck bara man gillar det men får in i öronen...alltså hänger det ihop med psyket.... kan förklara det att man stått i alldeles för höga volymer i många replokaler genom åren men lyckas hålla i från sig nedsattheten....och jag kan spela Crimson högt och bara njuta , men inte Carola......

karl 😆

Hört en del om detdär också, men tror att det är lite av en myt. Saken är väl den att man har svårare för vissa frekvenser än andra. Att sitta i en replokal med en kass trummis och gnisslig gitarrist innebär att man utsätts för mer skadliga frekvenser än om musikerna hade kunnat spela ordentligt. När en bra trumslagare dammar på ordentligt så störs man inte alls, men när en med värdelös touch försöker mörda virveln blir man ju helt slut i öronen efter bara ett par minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte tinnitus vad jag vet, men sen ungefär 10 år tillbaka har jag varit oerhört känslig för höga, plötsliga ljud tex fyrverkerier och sånt. Skulle nästan tro det är en fobi av nåt slag, när jag vet att någonting kommer smälla eller låta högt blir jag nervös och håller för öronen 😠 Låter ganska sjukt eller hur?

Allt började efter att åskan slog ner hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter tio år i coverband med ylande PA och allt för intensivt lyssnande på freestyle, så kommer det ibland. Jag börjar få svårt att skilja ut olika ljudkällor om det är för mycket runt omkring som stör. T e x om jag är på en stökig restaurang med hög ljudvolym och försöker föra ett samtal mer en fem sex stycken så blir det svårt att hänga med. JAg hör fortfarande syrsorna, men inte lika starkt som förr om åren... Men det är väl priset man får betala.

En rockkonsert utan hörselskydd? Aldrig i livet då ringer det i tre dagar. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid ett svagt pip i bägge öronen, men dels dränks det hyfsat lätt av omgivningens ljud, och dels så har jag väldigt lätt att koppla bort det. (Vet andra som legat vakna på nätterna av ungefär lika "högljudd" tinitus.)

Det har väl sakta byggts på av discon, konsertbesök, freestyle och replokal, men under en konsert på Arvikafestivalen för 7-8 år sedan så blev det klart värre. The Young Gods bjöd på en grym spelning, men det var även grymt högt... 😄

Nu för tiden fattar jag heller inte varför jag repat utan proppar ståendes en meter från trumsetet, men man var väl ung och dum... 😠

Har alltid proppar med mig när jag går på dansställen eller konserter, min flickvän/medmusikant är känsligare och har oftast även proppar på bio...

Link to comment
Dela på andra sajter

har ett konstant sus som låter som vitt brus, en konstant F#3-ton och en till ton som pendlar mellan F#3 och G3. låter som två sinustoner ungefär. jävligt jobbigt ibland. men man vänjer sig. två av de största orsakerna till att min tinnitus blir värre är sömnbrist och stress har jag märkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

har ett konstant sus som låter som vitt brus, en konstant F#3-ton och en till ton som pendlar mellan F#3 och G3. låter som två sinustoner ungefär. jävligt jobbigt ibland. men man vänjer sig. två av de största orsakerna till att min tinnitus blir värre är sömnbrist och stress har jag märkt...

Vitt brus? Skumt.. Här låter mer som färgade ackord tagna av sinustoner 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Inte tinnitus-pip, men väl ett skrapande ljud ungefär som en spräck högtalare i höger öra. Kommer sig av alltför många kantslag på virvel av en spelgalen trummis.

Går oftast bra, men krogen, konserter och fenomenet lessen liten bebis gör att det tokskrapar. Har testat hörseln och den är tydligen perfekt. Fungerar på låg volym så att säga.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte tinnitus-pip, men väl ett skrapande ljud ungefär som en spräck högtalare i höger öra. Kommer sig av alltför många kantslag på virvel av en spelgalen trummis.

Går oftast bra, men krogen, konserter och fenomenet lessen liten bebis gör att det tokskrapar. Har testat hörseln och den är tydligen perfekt. Fungerar på låg volym så att säga.

//nemo

Sådär skrapar det, eller distar (eller hur man vill säga) mycket lättare, alltså vid lägre volymer än normalt, om man fått tinitus.

Stavas det apropå det "tinitus" eller "tinnitus" ? 😳

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

rekkit (oregistrerad)

sånt skrap kommer i mitt högra öra, av riktigt pipande ljud, typ distande visselsyntar 🙂

kommit sen när jag var liten och hade öroninflammation då min högra trumhinna sprack, skulle jag tro... :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte heller tinnitus, utan kanske bara hjärnspöken. Ibland kommer pip och elende när det blir väldigt tyst, men störs alrdig av höga volymer, mer än att jag känner att jag borde sänka för att rädda hörseln. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)

Har tinnitus i vänstra örat.

Efter en spelning jag kollade på på Briggen i Oxelösund, bandet i fråga var Amaran.

Väntade på att de skulle spela (känner trummisen) så gick jag fram o ställde mig lite till vänstar rakt framför scenen.

Tråkigt dåligt ljud men vafan man fick se kompisens band lira.

Ibland vart det så högt att det känndes som om man skulle tappa ballansen, eller var det kanske lyckorus? =P

Iaf så pep det så in i hellskotta på vägen hem i bilen när syrran körde. tänkte inte mer på det "Man brukar juh a pipande öron efter konserter" dan efter vaknade jag, pipet satt kvar... ajja jag var juh där ganska länge så det kanske sitter i fortfarande. Sedan dagen efter hördes det ingenting.

Sedan kröp det fram sakta, speciellt när man ska sova o det inte är några ljud runtikring.

Datorn dämpar mitt ljud pg.a fläckten, så då blir det lättare att sova.

Värre blir det när man stänger av datorn, då piper det. Och flickvännen kan inte sova med "musik" i radion.

ajja

LJudproppar finns ALLTID i fickan. vid ALLA tillfällen.

Är trummis själv så jag vill absolut inte förvärra problemet.

Det förstör bara för mig när jag ska sova.

Inte så offta annars!

=)

Ta det lugnt med öronen allihopa!

/Feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...