Jump to content
Annons

vilken bus compressor är bäst?


The Key

Recommended Posts

Hejsan.

Är i begrepp att köpa en dsp- enhet, typ SSL Duende eller Focusrite liquid channel. Vad jag är ute efter i första hand är SSL Bus Compressor. Både Liquid channel och Duende och också för den delen Waves har ju mjukvaruversioner av den. Min tanke från början var ju att jag självklart skulle inhandla Duende eftersom den ju ändå kommer från originalutvecklaren så den borde vara bäst, men så har jag nu varit i samspråk med en kille som faktiskt har testat alla ovanstående och dessutom hådvarukompressorn bredvid varandra och han hävdar att Liquid channel låter lika bra som Duende men att de båda är långt ifrån hårdvaran ändå. Liten besvikelse för min del eftersom jag har trott att Duende ska låta väldigt lik hårdvaran.

Vad jag skulle behöva är att höra om andras erfarenheter. Nån av är som har gjort jämförelser och kan delge mig sin uppfattning?

MVH

The Key

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har hört sägas av många, att Waves SSL imitation är ruskigt lik hårdvaran, nästan omöjliga att skilja åt. Det är vad jag kan tillföra.

Själv gillar jag andra standarder framför SSL, även om SSL är väl respekterat. För mig är klangen är lite för tjock och tuff, för mycket attityd.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 2 månader senare...
Är ni händiga och kan grundläggande elektronik? Överväg att bygga en själva!

Har testat två hemmabyggen utifrån den skissen och det låter bra! Kostnaderna för komponenter och låda landar på något mellan 2000-4000:-

Hej Joachime, har du byggt dom själv ? G1176 ? Varifrån fick du alla delar ? Känner du folk som bygger kloner åt andra ?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

UADs grejer är riktigt bra. Neve busskompressorn är riktigt grym. Finns med på min framtida köplista. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte att förglömma dom mångfaldigt utmärkande UAD 1176:orna .. som är som en kompressor ska vara tycker jag

Du har 2 stora rattar input/output och attack, release, ratio.. räcker och dessutom komprimerar den fantastiskt snyggt!!

Fantastiska kompressorer, både som UAD och som hårdvara... har en 1176 stereokompressor i stora studion som vi spelade in sång med senast igår.. overklig ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joachime, har du byggt dom själv ? G1176 ? Varifrån fick du alla delar ? Känner du folk som bygger kloner åt andra ?

Nej, jag har inte byggt själv. Jag har däremot testat dem. Delar kan man få tag på genom att sambeställa med andra för att få ned kostnaderna. Olika forum kör sambeställningar då och då. Just SSL-busskompressorn verkar däremot inte vara särskilt dyr att köpa delarna till.

Link to comment
Dela på andra sajter

SSL Kompressorn är väldigt överskattad i mina öron. Gör något konstigt med stereobilden och sen låter det som man sätter ett lowpass filter på hela mixen.

Har du pengar så lägg det på en MD3 kostar 10tusen, annars rekommenderar jag Waves API 2500 riktigt bra att limma ihop mixen. Och som ovan skrev UAD pluggarna är väääldigt bra, troligtvis bäst på marknaden, då jag både testat alla Waves, TDM plugins etc

Mvh Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag diggar waves SSL kompressor, i mycket små mängder. Känner även likadant för hårdvaran (både i de bord jag testat och smart-klonerna).

Tycker det är en fin gräns mellan att "limma ihop" mixen och "strypa" den, brukar aldrig köra mer än 2 i ratio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...