Jump to content
Annons

FL, en trevlig lekstuga!


StevenJohnson (oregistrerad)

Recommended Posts

StevenJohnson (oregistrerad)

Hej alla glada studiovänner!

Pro-Tools har alltid varit mitt förstahandsval. Nu på senare år har jag även intregerat Logic i min setup.

Smidigt, proffsigt och oerhört funktionellt!

Men nu under semestern har jag även haft tid att titta på FL Studio.

Främst för att jag inte har haft tillgång till min hemmastudio, då jag har spenderat större delen av

semestern ute på landet. En laptop med FL Studio och lite vstpluggar var allt jag hade tillgång till under min

tid ute vid stugan.

Skeptisk? Javisst. Men tro det eller ej, vi tre blev kompisar ganska fort. Jag, min laptop och FL Studio.

Jag fann FL väldigt lättarbetat, smidigt och stabilt. Visst är det en lekstuga jämfört med Pro-Tools och Logic,

att spela in/producera en låt i FL känns inte helt 100. Det är såklart ingen slump att PT och Logic är branschstandard.

FLs styrka anser jag snarare ligga i att skissa på låtar och arrangemang. Du kommer igång snabbt och allt är väldigt lättarbetat.

Perfekt för den som känner för att skissa på lite låtar under semestern Det är betydligt roligare att skissa på låtar

i FL än i PT, tveklöst!

Pianorollen fann jag väldigt användbar då jag inte hade tillgång till något midiklav. Smidigt!

Det enda negativa jag har ett säga om det är väl egentligen utseendet,

som känns väldigt "techno". Det ger ett märkligt oseriöst intryck.

På återseende,

Steven

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv föredrar jag Reason istället för FL. Tycker FL är struligt med playlisten än en vanlig

DAW. Eller så är jag för gammal för FL som mest funkar för den yngre generationen som

vill låta som Basshunter. Visst det är billigare än Reason men lekstugan för mig heter Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv föredrar jag Reason istället för FL. Tycker FL är struligt med playlisten än en vanlig

DAW. Eller så är jag för gammal för FL som mest funkar för den yngre generationen som

vill låta som Basshunter. Visst det är billigare än Reason men lekstugan för mig heter Reason.

Tänk vad trött jag blir på folk som tror att alla som använder Fl är noobs som vill göra likadan musik på Basshunter. Visst det finns, men jag tror inte Image-Line tänkte så från början.

Sen finns det dom som jag som köper Fl efter rekommendationer eller att man helt enkelt tror det kommer passa en!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Visst är det en lekstuga jämfört med Pro-Tools och Logic"

Jeez-louise... Så grunden till att du kan ge ett gediget omdöme i FL's funktionalitet/proffsighet kontra två program du antagligen använt flera års tid är fyra veckors trevande på en laptop i stugan?... i rest my case. Anledningen till att Logic och pro tools har stor användarbas och rennomé bland yrkesutövare i sammanhanget skulle kunna bero på att dom vart på arenan sen tidigt nittiotal till skillnad från FL som inte ens var ur blöjan förrän 2000 nåt, då de fortfarande inte ens var ämnat som ett allround Daw utan ett minimalistiskt beatmakeri. 2004 och frammåt har det stadigt börjat likna något ( trots ohyggligt fult interfejs ( Håller med dig där till 100%) ) och är helt gångbart för att klämma ur sig produktioner som pröjsar hyran, tro det eller ej.

Det är klart att folk tror FL är skitprogram när de har sinnesbilden av hur bejshanter sitter och klickar runt i disco menyerna eller ser en velig G-rappare visa sina beatskillz på youtube. Sen finns ju även "Snubben", han som krängt ett bortsållat melodifestivalbidrag till någon obskyr ukrainsk pojkgrupp och numera enligt sig själv är LEGIT och vet att "dä ä prootools elle Cubejs som gäller, dä har ju alla som ä pråffs lixxåmz"

Tack vare bejsfejs, Gengstuhz på youtube, "snubben" och folk som dömer ut något de inte ens förstår hur det fungerar så måste man gå och känna sig som ett flane när folk frågar vad man gör musik i. Egentligen borde jag inte bry mig å det gör jag särskilt, men de e lite störande höhö 😄 .

Jag kan väl hålla det hela lite mer konstruktivt. Vad är det för funktioner du saknar i FL studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte kommit på vad jag saknar i FL studio ännu.

Det håller precis till vad jag behöver för att producera musik.

Jag vill ha fler syntesizers att leka med och koppla in.

Det är roligare än att använda VST instrument.

Om jag byter musikprogram tror jag knappas att mitt "sound" kommer ändras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gör så unikt med fl studio det är mönsterna tror jag för på några klick aka 5min din 30sek låt klar.

fl studio ftw

Det är precis det där jag snackar om, om man faktiskt jobbar lite med sina låtar tar lika länge som med vilket program som helst!

Har aldrig känt att jag saknar nåt i Fl, inte under nått av mina 5 år med det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gör så unikt med fl studio det är mönsterna tror jag för på några klick aka 5min din 30sek låt klar.

fl studio ftw

Själv fattade jag ingenting av det där. Vad säger han? Är det min höga ålder igen (31) som gör att jag inte fattar?...

Spelar väl ingen roll vilken DAW man använder. Tar antagligen lika lång tid att få sina ideér på hårddisken, oberoende av DAW, bara man är införstådd med- och kan hantera alla funktioner man anser sig behöva. Eller har jag missat något? Har FL någon "instant-song"-knapp?

mvh

Niklas Lundgren

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

FL skiljer sig från andra DAWs. FL är Pattern baserat. (Ableton andra undantaget)

Ungefär som gamla trummaskiner är.

16 delsnoter och så kombinerar man patterns.

Busenkelt om man gillar det sättet att jobba.

Jag tycker FL verkar smutt och är ju nästan gratis, Producer edition kostar 199$ för download versionen och den har allt man behöver för att göra musk.

Men jag tycker samtidigt FL är lite för annorlunda för min smak. Jag har redan gjort en resa med Steinberg Pro 24 som var patternbaserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Oops Sorry.

Som vanligt hugger jag utan att ta reda på fakta. Trodde i min enfald att arbetsflödet i FL liknade de program jag är van vid (Cubase och Logic). Ber om ursäkt.

Man kan jobba patternbaserat i Logic och cubase med. Det är få som använder dessa funktioner dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahaja, man lär sig något nytt varje dag. Förmodligen är det mitt förflutna som rock-, punk-, och metal-gitarrist som anser att inspelning och arbetsätt ska ske på ett visst sätt. Ska givetvis fördjupa mig inom området patternbaserade kompositioner det snaraste.

Och jag antar att det står i resp. manual hur man går tillväga. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jahaja, man lär sig något nytt varje dag. Förmodligen är det mitt förflutna som rock-, punk-, och metal-gitarrist som anser att inspelning och arbetsätt ska ske på ett visst sätt. Ska givetvis fördjupa mig inom området patternbaserade kompositioner det snaraste.

Och jag antar att det står i resp. manual hur man går tillväga. 😎

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som gamla trummaskiner är.

16 delsnoter och så kombinerar man patterns.

Busenkelt om man gillar det sättet att jobba.

Nä, nu känns det som om du faktiskt missar lite. Patternplaylist är uppdelad i både patterns, som för övrigt kan vara hur långa eller korta som helst, och stapla vågformer stajl.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ungefär som gamla trummaskiner är.

16 delsnoter och så kombinerar man patterns.

Busenkelt om man gillar det sättet att jobba.

Nä, nu känns det som om du faktiskt missar lite. Patternplaylist är uppdelad i både patterns, som för övrigt kan vara hur långa eller korta som helst, och stapla vågformer stajl.

Jaja, det var lite förenklat så att det skulle bli lätt att förstå principen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att många vilseleder sig själva egenom att ta förpackningen för produkten!

Fl studio ser ut som ett "Markoolio e-jay" program men när man väl börjar skrapa lite på "200 dollars lotten" så inser man att man vunnit på lotto!

I electro-genren T.ex så finns det inte en enda låt som man INTE skulle kunna härma.

Det är mina "5 cent"

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag tror att många vilseleder sig själva egenom att ta förpackningen för produkten!

Fl studio ser ut som ett "Markoolio e-jay" program men när man väl börjar skrapa lite på "200 dollars lotten" så inser man att man vunnit på lotto!

I electro-genren T.ex så finns det inte en enda låt som man INTE skulle kunna härma.

Det är mina "5 cent"

Det handlar inte om hur FL kan låta.

Det handlar om hur FL är att använda, det är det som är poängen, FL´s styrka och svaghet. Det passar helt enkelt inte alla att jobba på FLvis om man säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Fl Studio så blir det, som alltid, vad man gör det till.

Är så förbannat trött på alla som associerar programet med bajshunter så jag får huvudvärk och dunkar handen i bordet varenda gång jag ser det.

Rätta mig om jag har fel, vad jag har hört så stödjer inte FL dualcore. Detta är isådanna fall en jättemiss av Image-Line.

Vet dock inte om detta stämmer så ni får säga till om jag har fel.

FL Studio 4 Life 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Fl Studio så blir det, som alltid, vad man gör det till.

Är så förbannat trött på alla som associerar programet med bajshunter så jag får huvudvärk och dunkar handen i bordet varenda gång jag ser det.

Rätta mig om jag har fel, vad jag har hört så stödjer inte FL dualcore. Detta är isådanna fall en jättemiss av Image-Line.

Vet dock inte om detta stämmer så ni får säga till om jag har fel.

FL Studio 4 Life :rolleyes:

Jag rättar dig...

"Multithreaded generator processing - If you have a multi-core or multithreading processor this option will distribute the CPU load of compatible generators across the cores improving performance. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående Fl Studio så blir det, som alltid, vad man gör det till.

Är så förbannat trött på alla som associerar programet med bajshunter så jag får huvudvärk och dunkar handen i bordet varenda gång jag ser det.

Rätta mig om jag har fel, vad jag har hört så stödjer inte FL dualcore. Detta är isådanna fall en jättemiss av Image-Line.

Vet dock inte om detta stämmer så ni får säga till om jag har fel.

FL Studio 4 Life :rolleyes:

Jag rättar dig...

"Multithreaded generator processing - If you have a multi-core or multithreading processor this option will distribute the CPU load of compatible generators across the cores improving performance. "

Bra att du knäckte mig 😛 stärkte bara min tro på Image-Lines finfina program 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gör så unikt med fl studio det är mönsterna tror jag för på några klick aka 5min din 30sek låt klar.

fl studio ftw

Själv fattade jag ingenting av det där. Vad säger han? Är det min höga ålder igen (31) som gör att jag inte fattar?...

Spelar väl ingen roll vilken DAW man använder. Tar antagligen lika lång tid att få sina ideér på hårddisken, oberoende av DAW, bara man är införstådd med- och kan hantera alla funktioner man anser sig behöva. Eller har jag missat något? Har FL någon "instant-song"-knapp?

mvh

Niklas Lundgren

jo den där basshunter knappen, men det håller vi till en annan tråd

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gör så unikt med fl studio det är mönsterna tror jag för på några klick aka 5min din 30sek låt klar.

fl studio ftw

Själv fattade jag ingenting av det där. Vad säger han? Är det min höga ålder igen (31) som gör att jag inte fattar?...

Spelar väl ingen roll vilken DAW man använder. Tar antagligen lika lång tid att få sina ideér på hårddisken, oberoende av DAW, bara man är införstådd med- och kan hantera alla funktioner man anser sig behöva. Eller har jag missat något? Har FL någon "instant-song"-knapp?

mvh

Niklas Lundgren

jo den där basshunter knappen, men det håller vi till en annan tråd

lol.. ;D Den vet jag var den sitter... En knapp med bemärkningen BH, men säger inte var man kan hitta den.. 😉😉😆

Lonian vet vad jag pratar om.. haha..

(jobbar>uttråkad>dålig humor)

Redigerat av Superstylerz
Link to comment
Dela på andra sajter

varför klagara alla på playlisten? har ni inte uppdaterat till åttan eller?? man ser ju noterna typ som i pro tools och cubase i playlisten nu! Men som ni har sagt tidigare det ser lite techno ut... jag skulle personligen villa se något ljust skin. typ reason/pro tools stilen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt "skins" att tanka hem, gratis från diverse sidor. Dock så är dom väl alla i samma stil men ivf. Finns lite ljusare.

Själv använder jag detta som ser egentligen ganska lika ut men enligt mig, lite snyggare 😲

http://trancepulse.com/index.php?entry=entry080707-205026

Du vet inte om det finns något skin som är vitt eller ser ut som ableton live?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...