Jump to content
Annons

FL, en trevlig lekstuga!


StevenJohnson (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag är inte något proffs på att göra musik men när jag gör min musik använder jag mig utav diverse VST och samples.

Frågan är då vad skulle det vara för skillnad på alla tusen olika program du kan göra musik i och FL?! Vad skulle det vara för skillnad på PT och FL?! Jag använder samma samples och samma VSTs, samma melodi och samma upplägg. Vad skulle det då vara för skillnad om jag använde ett annat program?

Har aldrig testat något annat än FL och jag dömmer ingen, jag undrar bara och vill ha ett bevis varför FL skulle vara sämre än något annat.

Om du inte har testat något annat, så är FL förmodligen det bästa programmet för dig. Det är absolut inte sämre än något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
På så sätt är det väldigt bra att det finns nybörjarprogram så som FL. Som novis vill man gärna att allt ska vara så pedagogiskt och lätthanterligt som möjligt, vilket FL faktiskt är.

PT har en betydligt högre inlärningskurva, vilket kanske skrämmer bort många musikintresserade som har tänkt att börja skapa musik. Då anser jag att FL är det bättre alternativet.

Men i det långa loppet är vi nog flera som är överrens om att man lurar sig själv genom att ta den enkla vägen. Det är lika bra att ta tjuven vid hornen och lära sig PT direkt, så lär du dig musikproduktion på riktigt.

Visst, Pro Tools är störst när det gäller audioinspelning/redigering, men en ytterst stor andel av dagens musiker bryr sig inte ett skvatt om den biten. Istället är MIDI- och VSTi-stödet det viktiga och där är ProTools absolut inte det bästa programmet! (Det är ju därför många kombinerar PT och Logic.)

Om sedan FL är det bästa alternativet låter jag andra propagera för, jag röstar på Sonar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

StevenJohnson (oregistrerad)

Själv är jag supernöjd med midistödet i PT, men det kanske är för att jag kan lira på riktigt och inte behöver klicka ut tonera i pianorollen? 🙂

Och det var just det jag menade med "nybörjare".

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag supernöjd med midistödet i PT, men det kanske är för att jag kan lira på riktigt och inte behöver klicka ut tonera i pianorollen? 😄

Och det var just det jag menade med "nybörjare".

Haha, jättekul...

Så alla studios som kör PT+Logic gör alltså det för att de har musiker som inte kan spela lika bra som dig...? Välkommen till verkligheten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag supernöjd med midistödet i PT, men det kanske är för att jag kan lira på riktigt och inte behöver klicka ut tonera i pianorollen? 🙂

Och det var just det jag menade med "nybörjare".

Haha, jättekul...

Så alla studios som kör PT+Logic gör alltså det för att de har musiker som inte kan spela lika bra som dig...? Välkommen till verkligheten!

Jag håller med, om man råkar spela en not fel... varför då inte rätta till det istället för att göra om det? Spelar ingen större roll om det är nybörjar status över det, det är ändå slutproduktionen som räknas (och det har jag sagt några gånger 😄 ). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag supernöjd med midistödet i PT, men det kanske är för att jag kan lira på riktigt och inte behöver klicka ut tonera i pianorollen? 😉

Och det var just det jag menade med "nybörjare".

Du kan även lira in "live" i FL-då hamnar tonerna automatiskt på rollern! Smidigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är att oftast (bemärk OFTAST) så är det dom som gnäller på FL t.ex för att dom använder PT för att det "vet" dom är bäst. Och det kan dom oftast bevisa genom att slänga ur sig 100 miljoner tekniska aspekter som gör att PT är bättre. Men det är oftast dessa personer som irrar omkring på det "tekniska planet" och glömmer bort att skapa musik.

Jag lovar, skulle mozart sitta med midi-files skulle det låta 1000 gånger bättre än MR.PROTOOLS som visst kan alla funktioner och finesser.

Under mina 4 år med fl så är det ända jag har saknat är att länka note velocity i pianoroll till en lfo. Resten har väll fl redan? Finns det program som har den funktionen överhuvudtaget?

Men kunde man ens spela in audio i FL för fyra år sedan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är att oftast (bemärk OFTAST) så är det dom som gnäller på FL t.ex för att dom använder PT för att det "vet" dom är bäst. Och det kan dom oftast bevisa genom att slänga ur sig 100 miljoner tekniska aspekter som gör att PT är bättre. Men det är oftast dessa personer som irrar omkring på det "tekniska planet" och glömmer bort att skapa musik.

Jag lovar, skulle mozart sitta med midi-files skulle det låta 1000 gånger bättre än MR.PROTOOLS som visst kan alla funktioner och finesser.

Under mina 4 år med fl så är det ända jag har saknat är att länka note velocity i pianoroll till en lfo. Resten har väll fl redan? Finns det program som har den funktionen överhuvudtaget?

Men kunde man ens spela in audio i FL för fyra år sedan?

Jag har då alltid spelat in min audio i Cool edit separat och sedan dragit in det i FL.

Även om nu programmet stöder direkt inspelning så har jag det så intvättat i hjärnan att jag inte arbetar annolunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag supernöjd med midistödet i PT, men det kanske är för att jag kan lira på riktigt och inte behöver klicka ut tonera i pianorollen? 😄

Och det var just det jag menade med "nybörjare".

Du kan även lira in "live" i FL-då hamnar tonerna automatiskt på rollern! Smidigt!

Du råkar inte veta om det finns något knep så att allt man spelar in i Midi, automatiskt hamnar rätt, så man slipper flytta noterna 1 mm varje gång? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag supernöjd med midistödet i PT, men det kanske är för att jag kan lira på riktigt och inte behöver klicka ut tonera i pianorollen? ☺️

Och det var just det jag menade med "nybörjare".

Du kan även lira in "live" i FL-då hamnar tonerna automatiskt på rollern! Smidigt!

Du råkar inte veta om det finns något knep så att allt man spelar in i Midi, automatiskt hamnar rätt, så man slipper flytta noterna 1 mm varje gång? 🙂

Hörde att det fanns något som hette direct monotoring, annars så kan det vara latencyn som spökar!

Sen så kan man ändra i midi inställningarna att ljudet kommer direkt när man trycker på högsta volym, link velocity curve 0 tror jag att det var 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Själv är jag supernöjd med midistödet i PT, men det kanske är för att jag kan lira på riktigt och inte behöver klicka ut tonera i pianorollen? ☺️

Och det var just det jag menade med "nybörjare".

Du kan även lira in "live" i FL-då hamnar tonerna automatiskt på rollern! Smidigt!

Du råkar inte veta om det finns något knep så att allt man spelar in i Midi, automatiskt hamnar rätt, så man slipper flytta noterna 1 mm varje gång? 🙂

Hörde att det fanns något som hette direct monotoring, annars så kan det vara latencyn som spökar!

Sen så kan man ändra i midi inställningarna att ljudet kommer direkt när man trycker på högsta volym, link velocity curve 0 tror jag att det var 🙁

Direct monitoring är för audioinspelning inte midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
xylitol (oregistrerad)
FLs styrka anser jag snarare ligga i att skissa på låtar och arrangemang. Du kommer igång snabbt och allt är väldigt lättarbetat.

Perfekt för den som känner för att skissa på lite låtar under semestern Det är betydligt roligare att skissa på låtar

i FL än i PT, tveklöst!

Pianorollen fann jag väldigt användbar då jag inte hade tillgång till något midiklav. Smidigt!

Om nu det är så lätt att skissa fram melodier och arrangemang i FL så är det trist att behöva gå över till ett annat program för att fullända låten tycker jag.

Har gjort så att jag skissat i FL och proddat färdigt i Reason de senaste åren. Nu börjar jag dock tycka att FL är så fulländat att jag funtar på att försöka köra enbart FL iaf. till ett par låtar för att testa hur det blir.

Det tråååkiga med Reason är att man inte kan använda VST's, utan är fast med 3 olika synthar som visserligen är otroligt bra, men man vill ju ha mer att välja på!

Har alltid trott starkt på FL och hoppas mer och mer att det till slut kommer bli ett standard program inom musikbranchen, där också amatör-stämpeln till slut dör totalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni förstod väl att mitt inlägg var menat som ett skämt?

Smart försök att försöka städa upp lite efter dig, men tyvärr, jag läste just hela denna tråd och första sidan var ju rena jävla dagiset.

Du anser att PT är bäst precis på samma sätt som vissa 3D-artister anser att Mac är bättre än PC. Det finns dock ingen sanning, så allt som leder till en slutprodukt är "bäst", anser jag.

Jag har inte använt PT, men jag har sett det och jag kan inte direkt säga att utseendet är inspirerande. Du kan klaga hur mycket du vill på FLs utseende, men jag tycker det åtminstone har sin egen stil istället för att se precis likadant ut som vilket annat program som helst. Sen kan man ju titta på Cubase... det ser ju ut som ett HELVETE (sorry!).

Själv kör jag på Ableton Live. Inte lika smidig pianoroll som i FL men Ableton är på tok för bra och inspirerande för att inte användas! Vet att Devin Townsend använde Ableton Live nånstans under produktionens gång av skivan Alien... fina grejer 😛

Redigerat av Gojira
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Lonian säger så är smaken som baken.

Alla vill inte arbeta i PT.

Jag använder själv Cubase SX3 men hjälper min syster och hennes band i deras studio och dom använder PT.

Jag förstår upplägget i programmet, men föredrar Cubase framför PT många ggr om.

Det är en smaksak.

Vissa gillar kaffe, andra gillar te.

Bara för majoriteten av alla dricker kaffe i Sverige, betyder inte det att te är dåligt - tvärt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bara för majoriteten av alla dricker kaffe i Sverige, betyder inte det att te är dåligt - tvärt om."

Ok, (insert favourite DAW) är mycket bättre än (insert any other DAW)-tjatet kan jag ta, men kaffet! Kaffet stannar jävlar i mig utanför! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På 80-talet var det samma debatt - om rullbandspelare. Vissa sa att man bara lurade sig själv genom att använda märket Fostex, att märket Tascam var mycket bättre. Man kan ju undra om gitarrsolot vart bättre bara för att man spelade in det på en tascam istället för på en fostex 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

På 80-talet var det samma debatt - om rullbandspelare. Vissa sa att man bara lurade sig själv genom att använda märket Fostex, att märket Tascam var mycket bättre. Man kan ju undra om gitarrsolot vart bättre bara för att man spelade in det på en tascam istället för på en fostex 🙁

Solot blev inte ett dugg bättre, men ljudet blev bättre på Tascam än på Fostex... 🙂 Fostex var ett budgetmärke, medan Tascam (som var TEAC:s pro-audio avdelning) var några snäpp bättre, så den jämförelsen är kanske inte den bästa i sammanhanget... 🙂 Vad man spelar in med påverkar förstås inte musikernas insatser - men det påverkar ljudet.

När det handlar om DAW, så är det däremot ingen skillnad på själva inspelningen, utan det ligger i hur bra preamps och omvandlare är - och hur bra man är på att hantera det hela vid mix - och förstås hur bra pluggarna man använder är. Om man trivs bättre i en arbetsmiljö än i en annan, så gör man ett bättre jobb i den man trivs med. Gillar man miljön i FL bättre än Protools, så kommer man därför att få bättre resultat i FL.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Bara för majoriteten av alla dricker kaffe i Sverige, betyder inte det att te är dåligt - tvärt om."

Ok, (insert favourite DAW) är mycket bättre än (insert any other DAW)-tjatet kan jag ta, men kaffet! Kaffet stannar jävlar i mig utanför! 😛

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Solot blev inte ett dugg bättre, men ljudet blev bättre på Tascam än på Fostex... 😛 Fostex var ett budgetmärke, medan Tascam (som var TEAC:s pro-audio avdelning) var några snäpp bättre, så den jämförelsen är kanske inte den bästa i sammanhanget... 😄 Vad man spelar in med påverkar förstås inte musikernas insatser - men det påverkar ljudet.

När det handlar om DAW, så är det däremot ingen skillnad på själva inspelningen, utan det ligger i hur bra preamps och omvandlare är - och hur bra man är på att hantera det hela vid mix - och förstås hur bra pluggarna man använder är. Om man trivs bättre i en arbetsmiljö än i en annan, så gör man ett bättre jobb i den man trivs med. Gillar man miljön i FL bättre än Protools, så kommer man därför att få bättre resultat i FL.

Jag tycker allt utgår ifrån användaren. Gör man sitt, så kommer det ju inte att låta annorlunda i FL än i någon annan miljö. Så ser jag på det.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

xylitol (oregistrerad)

Undrar om FL kommer köpas upp av nåt stort företag såsom Logic blev uppköpt av Apple

Han som programmerade Fruity Loops som det hette från början hade ju bara lekt omkring med trackers och ville ha ett lättare program att jobba i, så han gjorde ett litet trummaskins-program till att börja med.

Idag har det genom fler som arbetat på det blivit ett fulländat sequencer program som står sig väl i konkurrens till Reason.

Vet inte riktigt om Image-Line idag samarbetar med några andra inom samma bransch, men det borde väl enbart vara gynnsamt för dem med tanke på FL's popularitet idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte något proffs på att göra musik men när jag gör min musik använder jag mig utav diverse VST och samples.

Frågan är då vad skulle det vara för skillnad på alla tusen olika program du kan göra musik i och FL?! Vad skulle det vara för skillnad på PT och FL?! Jag använder samma samples och samma VSTs, samma melodi och samma upplägg. Vad skulle det då vara för skillnad om jag använde ett annat program?

Har aldrig testat något annat än FL och jag dömmer ingen, jag undrar bara och vill ha ett bevis varför FL skulle vara sämre än något annat.

Jag vill fortfarande ha svar på detta. Någon som tycker illa om FL får GÄRNA ge mig ett bevis för motsatsen.

Om ni inte kan ge mig det, vad finns det då anledningar till att byta till ett annat program?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag är inte något proffs på att göra musik men när jag gör min musik använder jag mig utav diverse VST och samples.

Frågan är då vad skulle det vara för skillnad på alla tusen olika program du kan göra musik i och FL?! Vad skulle det vara för skillnad på PT och FL?! Jag använder samma samples och samma VSTs, samma melodi och samma upplägg. Vad skulle det då vara för skillnad om jag använde ett annat program?

Har aldrig testat något annat än FL och jag dömmer ingen, jag undrar bara och vill ha ett bevis varför FL skulle vara sämre än något annat.

Jag vill fortfarande ha svar på detta. Någon som tycker illa om FL får GÄRNA ge mig ett bevis för motsatsen.

Om ni inte kan ge mig det, vad finns det då anledningar till att byta till ett annat program?

Ljudmässigt spelar det ingen roll vad du väljer.

Det som skiljer är arbetssätt.

Som jag tror jag sagt tidigare i tråden så känns FL helt ok, men det är som att bli flyttad tillbaka 20 år i tiden. Been there done that.

Inget fel med arbetsättet, men för mig känns FL inte rätt.

Funkar FL för dig så kör bara!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte något proffs på att göra musik men när jag gör min musik använder jag mig utav diverse VST och samples.

Frågan är då vad skulle det vara för skillnad på alla tusen olika program du kan göra musik i och FL?! Vad skulle det vara för skillnad på PT och FL?! Jag använder samma samples och samma VSTs, samma melodi och samma upplägg. Vad skulle det då vara för skillnad om jag använde ett annat program?

Har aldrig testat något annat än FL och jag dömmer ingen, jag undrar bara och vill ha ett bevis varför FL skulle vara sämre än något annat.

Jag vill fortfarande ha svar på detta. Någon som tycker illa om FL får GÄRNA ge mig ett bevis för motsatsen.

Om ni inte kan ge mig det, vad finns det då anledningar till att byta till ett annat program?

Ljudmässigt spelar det ingen roll vad du väljer.

Det som skiljer är arbetssätt.

Som jag tror jag sagt tidigare i tråden så känns FL helt ok, men det är som att bli flyttad tillbaka 20 år i tiden. Been there done that.

Inget fel med arbetsättet, men för mig känns FL inte rätt.

Funkar FL för dig så kör bara!

Det som tidigare sagts i tråden.

Smaken är som baken.

Inget daw i dagsläget är den bättre än den andre, det som gäller är den person som sitter bakom spakarna.

Dess tycke och smak, hur den vill arbeta.

Resultatet beror på individen själv och inte på vilket musikprogram som äger.

Tror inte vi kommer så mycket längre än det i denna tråd.

/Godnatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Lonian jag köper det och enligt min uppfattning låter det vettigt. Musiken som produceras är beroende på producenten, inte vad du använder för program.

Skulle vara intressant att se ett argument från någon som inte håller med oss dock. Någon som tycker FL är en "trevlig lekstuga" t.ex 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Lonian jag köper det och enligt min uppfattning låter det vettigt. Musiken som produceras är beroende på producenten, inte vad du använder för program.

Skulle vara intressant att se ett argument från någon som inte håller med oss dock. Någon som tycker FL är en "trevlig lekstuga" t.ex 😲

FL är bra som sequencer program men syntharna och pluggarna är rena rama skiten i FL.

En låt ska ju låta bra inte bara vara bra det tycks inte pc och FL användare förstå.

Pröva Logic så hör du en stor skillnad på pluggar och synthar där med låter det bra sedan om låten är bra eller inte är en sak men spelar du en bra låt mixad med FL pluggar och synthar låter det skit därmed dåligt.

Nu vet ni pröva så förstår ni.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig använt FL ...

Jag började i Cubase och så lär det förbli.

För mig är FL fortfarande ett leksaksprogram, trots att det förmodlingen går att göra exakt samma saker i det som både logic, protools och cubase.

Men layouten ser ut som ett dagisprogram för mig, och därför har jag aldrig nånsin lekt i det.

Ser oproffsigt ut i mina ögon.

Sen stör jag mig på att allt verkar så lätt att göra musik i det programmet.

Lyssna bara på alla dunkadunkalåtar som släpps, oändligt med dom.

och hur låter det ? heelt ok .. förutom att man kan säga exakt vilka synthar som används i låtarna, och dessutom exakt vilka samplelibs som använts.

VEC 1 & 2 + VEC FX + Vanguard + Nexus ... That's the shit!!!

not..

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

FL är bra som sequencer program men syntharna och pluggarna är rena rama skiten i FL.

En låt ska ju låta bra inte bara vara bra det tycks inte pc och FL användare förstå.

Pröva Logic så hör du en stor skillnad på pluggar och synthar där med låter det bra sedan om låten är bra eller inte är en sak men spelar du en bra låt mixad med FL pluggar och synthar låter det skit därmed dåligt.

Nu vet ni pröva så förstår ni.

Oj, oj, oj. Det där var det barnsligaste och konstigaste jag hört på länge.

Jag tycker att det låter som om du borde lära dig använda FL:s pluggar och synthar innan du påstår att det är "rena rama skiten" eller "låter skit". Det senaste halvåret har jag bara använt 3xOsc och ibland Wasp och det har låtit väldigt bra, både i mina och andras öron. Många av de ljuden som man kan få fram i t ex. z3ta och Vanguard m.fl. går att få fram i de syntharna jag tidigare nämnde med rätt rattande och effektpluggar i mixern.

Pröva så förstår du.

Redigerat av best
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...