Jump to content
Annons

FL, en trevlig lekstuga!


StevenJohnson (oregistrerad)

Recommended Posts

Det finns faktiskt "skins" att tanka hem, gratis från diverse sidor. Dock så är dom väl alla i samma stil men ivf. Finns lite ljusare.

Själv använder jag detta som ser egentligen ganska lika ut men enligt mig, lite snyggare :rolleyes:

http://trancepulse.com/index.php?entry=entry080707-205026

Du vet inte om det finns något skin som är vitt eller ser ut som ableton live?

skulle jag också villja veta! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En konversation från youtube: )

"Mister X(16 hours ago)

WHY!? Why do you use FL!? You seem to have quite a bit of knowledge about production and sound design. Why dont you use Cubase or Live or Logic? Fl Studio is holding you back, Mister FL.

Mister FL(15 hours ago)

OH No!!! FL Studio is holding me back - I better tell all these musicians that seem to have quite a bit of knowledge about production and sound design too:

Mike Oldfield , Peter Presta, Tom Ellard, Matthew Dear,

Seismic Crew, DeadMau5, 9th Wonder, Toby Emerson, Steve Duda, Ripley+Jenson,

Doug Lazy, Jeff Samuel, Meg Hentges, Mark Tinley, AudioJack, Justin Lassen, Infinity Beats.

I also should inform all the Euro artists.

This is such a conspiracy!

Thank you for your concern."

Ord & inga visor!

Redigerat av Vayu
Link to comment
Dela på andra sajter

StevenJohnson (oregistrerad)

Haha, det var en "imponerande" lista av producenter som använder FL.

Ska vi dra en för vilka kända producenter som använder Pro-Tools eller Logic? 😳

Precis, den skulle förmodligen inte ens få plats på forumet.

Men visst är det kul att det inte bara är technotrattar alá Basshunter som använder FL.

Det går ju uppenbarligen att göra så mycket mer i lekstugan.

Var inne på Lonians hemsida påtal om det. Inte alls tokigt! Den grabben kan nå långt.

Nej, nu ska jag kolla på Rena Rama Rolf.

På återseende

/Steven

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, det var en "imponerande" lista av producenter som använder FL.

Ska vi dra en för vilka kända producenter som använder Pro-Tools eller Logic? 😎

Precis, den skulle förmodligen inte ens få plats på forumet.

Men visst är det kul att det inte bara är technotrattar alá Basshunter som använder FL.

Det går ju uppenbarligen att göra så mycket mer i lekstugan.

Var inne på Lonians hemsida påtal om det. Inte alls tokigt! Den grabben kan nå långt.

Nej, nu ska jag kolla på Rena Rama Rolf.

På återseende

/Steven

Pro-Tools och Logic... hmm låter pop och ultrakommerciellt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast så hamnar dessa diskussioner om vilket program som är "bäst" på dagisnivå.

Att kalla något program för "lekstuga", innan man egentligen på riktigt allvar försökt fördjupa sig i programmet och verkligen försökt producera ett resultat, är väldigt omoget.

Ett sådant beteende är inte värdigt en riktig producent! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast så hamnar dessa diskussioner om vilket program som är "bäst" på dagisnivå.

Att kalla något program för "lekstuga", innan man egentligen på riktigt allvar försökt fördjupa sig i programmet och verkligen försökt producera ett resultat, är väldigt omoget.

Ett sådant beteende är inte värdigt en riktig producent! :rolleyes:

Det spelar ju ingen roll vilket program man använder, det är slutproduktionen som räknas! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja? Jag jobbar ju kommersiellt, ditt nöt.

På återseende

/Steven

Borde boka www.Krystad-inflikning.se och lägga den kommentaren där. "Snubben" fasoner på hög nivå...

Frågar igen då. Vad var det för funktioner i FL du saknade under din idoga fyraveckors utsvävning med FL?

Link to comment
Dela på andra sajter

StevenJohnson (oregistrerad)

"Snubben"? Tyckte din utläggning kring denna karaktär var _något_ luddig.

Vad FL saknar? Ptja, vad sägs som ett lämpligt gränssnitt? En smidigare sequencer?

Nä ärligt talat, FL saknar ett HD-system. Men det kanske inte är en "big deal", eller? Ha ha.

Om du ursäktar så behöver jag några timmars sömn nu, ska på volleyboll-turnering imorgon.

/Steven

Link to comment
Dela på andra sajter

"Snubben"? Tyckte din utläggning kring denna karaktär var _något_ luddig.

Vad FL saknar? Ptja, vad sägs som ett lämpligt gränssnitt? En smidigare sequencer?

Nä ärligt talat, FL saknar ett HD-system. Men det kanske inte är en "big deal", eller? Ha ha.

Om du ursäktar så behöver jag några timmars sömn nu, ska på volleyboll-turnering imorgon.

/Steven

Skörbjuggsgivande interface var redan täckt. Smidigare sequencer, Fine för min del. Det låter mer som en vanesak än miss.

HD system då... Är du ett livs levande krokben eller? Det säger ingenting. Om du råkat ut för tekniska tillkortakommanden så bli för all del teknisk. Det fungerar inte som platt tv där du hittar en HD-ready label på boxen, du får ge lite specifikationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

StevenJohnson (oregistrerad)

Jag förstår som vanligt inte hälften av vad du skriver.

Menar du på fullaste allvar att du inte känner till Pro-tools HD ?

Det är ju det som är PT(!). LE och M-box Powered är för bönder och annat löst folk.

Snackar man PT så snackar man såklart om HD-varianten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår som vanligt inte hälften av vad du skriver.

Menar du på fullaste allvar att du inte känner till Pro-tools HD ?

Det är ju det som är PT(!). LE och M-box Powered är för bönder och annat löst folk.

Snackar man PT så snackar man såklart om HD-varianten.

haha, jag vet ingenting om pro-tools för jag använder det inte. När du skrev att FL saknar HD system trodde jag du menade något i stil med att det inte har ett high definition system å jag tänkte, Va i helsike menas med det? Vet att PT kan ha dedikerad dsp men visste inte att det kallades HD, sorry.

Läste lite om det. De verkar ju vara som att korsa en å med silja-line färja. Har egentligen bara funderat på mjukvara i sammanhanget nu, FL har ingen motsvarande hårdvarupryl vad jag vet.

då återstår det väl bara å ta reda på om det fanns någon funktionalitetsbegränsning utöver obscent dyr hårdvara.

PT vs FL 1-0

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår som vanligt inte hälften av vad du skriver.

Menar du på fullaste allvar att du inte känner till Pro-tools HD ?

Det är ju det som är PT(!). LE och M-box Powered är för bönder och annat löst folk.

Snackar man PT så snackar man såklart om HD-varianten.

haha, jag vet ingenting om pro-tools för jag använder det inte. När du skrev att FL saknar HD system trodde jag du menade något i stil med att det inte har ett high definition system å jag tänkte, Va i helsike menas med det? Vet att PT kan ha dedikerad dsp men visste inte att det kallades HD, sorry.

Läste lite om det. De verkar ju vara som att korsa en å med silja-line färja. Har egentligen bara funderat på mjukvara i sammanhanget nu, FL har ingen motsvarande hårdvarupryl vad jag vet.

då återstår det väl bara å ta reda på om det fanns någon funktionalitetsbegränsning utöver obscent dyr hårdvara.

PT vs FL 1-0

Var det inte i PT som VST krånglade? PT vs FL 1-1

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår som vanligt inte hälften av vad du skriver.

Menar du på fullaste allvar att du inte känner till Pro-tools HD ?

Det är ju det som är PT(!). LE och M-box Powered är för bönder och annat löst folk.

Snackar man PT så snackar man såklart om HD-varianten.

haha, jag vet ingenting om pro-tools för jag använder det inte. När du skrev att FL saknar HD system trodde jag du menade något i stil med att det inte har ett high definition system å jag tänkte, Va i helsike menas med det? Vet att PT kan ha dedikerad dsp men visste inte att det kallades HD, sorry.

Läste lite om det. De verkar ju vara som att korsa en å med silja-line färja. Har egentligen bara funderat på mjukvara i sammanhanget nu, FL har ingen motsvarande hårdvarupryl vad jag vet.

då återstår det väl bara å ta reda på om det fanns någon funktionalitetsbegränsning utöver obscent dyr hårdvara.

PT vs FL 1-0

Var det inte i PT som VST krånglade? PT vs FL 1-1

PT stödjer inte ens vst. utan adaptrar och liknande program... använder egna pluggar. som dock är helt okey.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, det var en "imponerande" lista av producenter som använder FL.

Ska vi dra en för vilka kända producenter som använder Pro-Tools eller Logic? 😆

Precis, den skulle förmodligen inte ens få plats på forumet.

Men visst är det kul att det inte bara är technotrattar alá Basshunter som använder FL.

Det går ju uppenbarligen att göra så mycket mer i lekstugan.

Var inne på Lonians hemsida påtal om det. Inte alls tokigt! Den grabben kan nå långt.

Nej, nu ska jag kolla på Rena Rama Rolf.

På återseende

/Steven

🙂 Tack för att du gillar det

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Har du något nytt material på gång?

Jag har fått kvinnlig person att lira musik med mig (skriva sångtexter osv) =) Så vi får se vad som händer.

Blir till att sälja om det blir tillräckligt bra, hon hade många kontakter.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruityloops har varit den bästa mjukvarutrummaskinen i 10 år nu, det räcker för mig! 🙂

Jag har dock svårt att se mig själv göra hela produktioner i programmet, men det är kanske en vanesak.

Jag har använt FL i ca 4 år nu, fått ut många fina produktioner ur programmet. Trummaskin säger du (vilket det var från början, så det stämmer ju in på viss del) men färdigt verktyg för musikproduktion säger jag.

Sequencern är ju i grund och botten en trummaskin 😛 men sedan så har du ju förmodligen den bästa piano rollen, riktigt bra mixer och med följande pluggar. "Playlisten" är dock krånglig efter som att den är uppdelat till 2 olika...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är att oftast (bemärk OFTAST) så är det dom som gnäller på FL t.ex för att dom använder PT för att det "vet" dom är bäst. Och det kan dom oftast bevisa genom att slänga ur sig 100 miljoner tekniska aspekter som gör att PT är bättre. Men det är oftast dessa personer som irrar omkring på det "tekniska planet" och glömmer bort att skapa musik.

Jag lovar, skulle mozart sitta med midi-files skulle det låta 1000 gånger bättre än MR.PROTOOLS som visst kan alla funktioner och finesser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är att oftast (bemärk OFTAST) så är det dom som gnäller på FL t.ex för att dom använder PT för att det "vet" dom är bäst. Och det kan dom oftast bevisa genom att slänga ur sig 100 miljoner tekniska aspekter som gör att PT är bättre. Men det är oftast dessa personer som irrar omkring på det "tekniska planet" och glömmer bort att skapa musik.

Jag lovar, skulle mozart sitta med midi-files skulle det låta 1000 gånger bättre än MR.PROTOOLS som visst kan alla funktioner och finesser.

Under mina 4 år med fl så är det ända jag har saknat är att länka note velocity i pianoroll till en lfo. Resten har väll fl redan? Finns det program som har den funktionen överhuvudtaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

StevenJohnson (oregistrerad)
Det roliga är att oftast (bemärk OFTAST) så är det dom som gnäller på FL t.ex för att dom använder PT för att det "vet" dom är bäst. Och det kan dom oftast bevisa genom att slänga ur sig 100 miljoner tekniska aspekter som gör att PT är bättre. Men det är oftast dessa personer som irrar omkring på det "tekniska planet" och glömmer bort att skapa musik.

Jag lovar, skulle mozart sitta med midi-files skulle det låta 1000 gånger bättre än MR.PROTOOLS som visst kan alla funktioner och finesser.

Självklart är det låten och musiken som ska vara i fokus, absolut. Min farfar hade en gammal Fiat (farsan hade en cheva) som han brukade åka omkring och tuta i. Det var inte mycket, men det fungerade för honom.

På så sätt är det väldigt bra att det finns nybörjarprogram så som FL. Som novis vill man gärna att allt ska vara så pedagogiskt och lätthanterligt som möjligt, vilket FL faktiskt är.

PT har en betydligt högre inlärningskurva, vilket kanske skrämmer bort många musikintresserade som har tänkt att börja skapa musik. Då anser jag att FL är det bättre alternativet.

Men i det långa loppet är vi nog flera som är överrens om att man lurar sig själv genom att ta den enkla vägen. Det är lika bra att ta tjuven vid hornen och lära sig PT direkt, så lär du dig musikproduktion på riktigt.

Tack för ordet,

/Steven

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte något proffs på att göra musik men när jag gör min musik använder jag mig utav diverse VST och samples.

Frågan är då vad skulle det vara för skillnad på alla tusen olika program du kan göra musik i och FL?! Vad skulle det vara för skillnad på PT och FL?! Jag använder samma samples och samma VSTs, samma melodi och samma upplägg. Vad skulle det då vara för skillnad om jag använde ett annat program?

Har aldrig testat något annat än FL och jag dömmer ingen, jag undrar bara och vill ha ett bevis varför FL skulle vara sämre än något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...