Jump to content
Annons

FL, en trevlig lekstuga!


StevenJohnson (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag har aldrig använt FL ...

Jag började i Cubase och så lär det förbli.

För mig är FL fortfarande ett leksaksprogram, trots att det förmodlingen går att göra exakt samma saker i det som både logic, protools och cubase.

Men layouten ser ut som ett dagisprogram för mig, och därför har jag aldrig nånsin lekt i det.

Ser oproffsigt ut i mina ögon.

Sen stör jag mig på att allt verkar så lätt att göra musik i det programmet.

Lyssna bara på alla dunkadunkalåtar som släpps, oändligt med dom.

och hur låter det ? heelt ok .. förutom att man kan säga exakt vilka synthar som används i låtarna, och dessutom exakt vilka samplelibs som använts.

VEC 1 & 2 + VEC FX + Vanguard + Nexus ... That's the shit!!!

not..

Ursäkta? Men nu vet inte jag om du "trollsar" eller vad du sysslar med. Om du gör det så ignorera detta.

Ok första punkten. Det är för lätt att skapa musik? Är det en nackdel? Förstår inte hur du tänker.

Andra punkten. DunkaDunka låtar som du kallar dom. Tydligen finns det folk som gillar sådanna låtar. Och vad jag vet så brukar du köra ganska mycket "parodi-covers" på dem. Om du inte gillar låten det minsta så tycker jag synd om dig. Skapa ironisk musik som du inte ens själv tycker om. För det är väl du som är Asshunter? (I mitt tycke är Asshunter patetiskare än Basshunter men det hör inte hit.)

Hur kan du höra vilka vst's som används i FL men inte i andra program? Är det FL Studio som på något sätt påverkar soundet eller är det användaren själv som kanske inte orkar skruva till sig sina egna ljud?

Jag hoppas du trollar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har aldrig använt FL ...

Jag började i Cubase och så lär det förbli.

För mig är FL fortfarande ett leksaksprogram, trots att det förmodlingen går att göra exakt samma saker i det som både logic, protools och cubase.

Men layouten ser ut som ett dagisprogram för mig, och därför har jag aldrig nånsin lekt i det.

Ser oproffsigt ut i mina ögon.

Sen stör jag mig på att allt verkar så lätt att göra musik i det programmet.

Lyssna bara på alla dunkadunkalåtar som släpps, oändligt med dom.

och hur låter det ? heelt ok .. förutom att man kan säga exakt vilka synthar som används i låtarna, och dessutom exakt vilka samplelibs som använts.

VEC 1 & 2 + VEC FX + Vanguard + Nexus ... That's the shit!!!

not..

Men Vengeance paketen, vanguard och noobus kommer ju inte med FL från början 😉

Sytrus + Toxic Biohazard är väll ändå allt man behöver för en "dunkadunkalåt"? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Zourc3 säger, det är väl knappast något som gör programmet sämre för att det är lätt att göra låtar i det? :rolleyes: Det måste ju vara ett stort plus. Sen att det är finns massa basshunters wannabes (ja, inklusive mig) som gör dunkadunka musik, det uppskattas ju av folk annars hade de ju aldrig lyssnats av folk? Det är ju aldrig fel att göra saker folk uppskattar.

Om du hör VEC 1 & 2, VEC FX, Vanguard, Nexus, presets i låtar som gjorts i FL Studio, är det verkligen FL studios fel då?

Att det ser ut som ett leksaksprogram det håller jag dock med om. Ser ut som någon försökt lägga ihop massa fräcka grejjer med jätte snygg design, men missat hela poängen med att.. ja.. det ska se proffsigt ut, som design ska göra nu för tiden imo 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

FL är bra som sequencer program men syntharna och pluggarna är rena rama skiten i FL.

En låt ska ju låta bra inte bara vara bra det tycks inte pc och FL användare förstå.

Pröva Logic så hör du en stor skillnad på pluggar och synthar där med låter det bra sedan om låten är bra eller inte är en sak men spelar du en bra låt mixad med FL pluggar och synthar låter det skit därmed dåligt.

Nu vet ni pröva så förstår ni.

Oj, oj, oj. Det där var det barnsligaste och konstigaste jag hört på länge.

Jag tycker att det låter som om du borde lära dig använda FL:s pluggar och synthar innan du påstår att det är "rena rama skiten" eller "låter skit". Det senaste halvåret har jag bara använt 3xOsc och ibland Wasp och det har låtit väldigt bra, både i mina och andras öron. Många av de ljuden som man kan få fram i t ex. z3ta och Vanguard m.fl. går att få fram i de syntharna jag tidigare nämnde med rätt rattande och effektpluggar i mixern.

Pröva så förstår du.

z3ta låter bra men Vanguard låter lite tunn.

Tycker Fm8 Sylenth1 och Hypersonic är dom bästa synth pluggarna men tycker Logic ES-2 slår alla soft synthar med råge.

Logic ES-2 soft synth only lyssna. http://www.synthation.net/full_demos/es2-essentials.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag Zebra 2 är en av de bättre vst syntarna som finns

http://www.adamszabo.com/mp3/Adam_Van_Bake...Preset_Demo.mp3

Även Z3ta är ruskigt bra

http://www.adamszabo.com/mp3/Adam_Van_Bake...Preset_Demo.mp3

Zebran låter mer tunn och är svår att få in i mixen utan att den låter som just en soft synth jämförelsevis mot ES-2 i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag Zebra 2 är en av de bättre vst syntarna som finns

http://www.adamszabo.com/mp3/Adam_Van_Bake...Preset_Demo.mp3

Även Z3ta är ruskigt bra

http://www.adamszabo.com/mp3/Adam_Van_Bake...Preset_Demo.mp3

Zebran låter mer tunn och är svår att få in i mixen utan att den låter som just en soft synth jämförelsevis mot ES-2 i mina öron.

Zebra har jag inte riktigt fattat tycke för, däremot så är z3ta+ hur fet som helst. Behöver dock mycket arbete med den om man vill ha ett rent ljud tycker jag. Filtren är väll inte helt hundra men okej, dual funktionen duger ju 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lonian jag köper det och enligt min uppfattning låter det vettigt. Musiken som produceras är beroende på producenten, inte vad du använder för program.

Skulle vara intressant att se ett argument från någon som inte håller med oss dock. Någon som tycker FL är en "trevlig lekstuga" t.ex 😏

FL är bra som sequencer program men syntharna och pluggarna är rena rama skiten i FL.

En låt ska ju låta bra inte bara vara bra det tycks inte pc och FL användare förstå.

Pröva Logic så hör du en stor skillnad på pluggar och synthar där med låter det bra sedan om låten är bra eller inte är en sak men spelar du en bra låt mixad med FL pluggar och synthar låter det skit därmed dåligt.

Nu vet ni pröva så förstår ni.

Varför använder du FL:s pluggar då om dom bara låter skit?

Skaffa bättre pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig använt FL ...

Jag började i Cubase och så lär det förbli.

För mig är FL fortfarande ett leksaksprogram, trots att det förmodlingen går att göra exakt samma saker i det som både logic, protools och cubase.

Men layouten ser ut som ett dagisprogram för mig, och därför har jag aldrig nånsin lekt i det.

Ser oproffsigt ut i mina ögon.

Sen stör jag mig på att allt verkar så lätt att göra musik i det programmet.

Lyssna bara på alla dunkadunkalåtar som släpps, oändligt med dom.

och hur låter det ? heelt ok .. förutom att man kan säga exakt vilka synthar som används i låtarna, och dessutom exakt vilka samplelibs som använts.

VEC 1 & 2 + VEC FX + Vanguard + Nexus ... That's the shit!!!

not..

Finns väll mängder av sådan "dunka dunka" musik som skapas i andra program?

Link to comment
Dela på andra sajter

z3ta låter bra men Vanguard låter lite tunn.

Tycker Fm8 Sylenth1 och Hypersonic är dom bästa synth pluggarna men tycker Logic ES-2 slår alla soft synthar med råge.

Logic ES-2 soft synth only lyssna. http://www.synthation.net/full_demos/es2-essentials.mp3

Haha, du låter precis som en analogtaliban nu... Fastän tvärtom, han skulle snarare såga ES2 och alla andra softsynthar och istället prata om MiniMoog och Jupiter8.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

z3ta låter bra men Vanguard låter lite tunn.

Tycker Fm8 Sylenth1 och Hypersonic är dom bästa synth pluggarna men tycker Logic ES-2 slår alla soft synthar med råge.

Logic ES-2 soft synth only lyssna. http://www.synthation.net/full_demos/es2-essentials.mp3

Haha, du låter precis som en analogtaliban nu... Fastän tvärtom, han skulle snarare såga ES2 och alla andra softsynthar och istället prata om MiniMoog och Jupiter8.... 😮

Om man ny gör musik så bör man ha ett DAW och vill man ha en bra soft synth tycker jag ES-2 låter bra mycket bättre en fruttis soft synthar.

Vill jag ha en bra synth som inte är en soft synth tycker jag om Roland JP 8080.

Moogen tar för mycket plats i mixen men har en skön bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Moogen tar för mycket plats i mixen men har en skön bas.

Det var en rolig jämförelse, Moogen tar plats.

Exemplen du har i länken med ES-2 tar ju verkligen plats med alla effekter och grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, JP8080 är också en softsynth, fast istället för PC så har den sin egna lilla dator i ett blått rackskal... 🙂

Då borde de kunna göra en lika dan till datorn oxå? Då får ju genast alla dunkadunka-killar och tjejer en ny VST att pilla i 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Btw, JP8080 är också en softsynth, fast istället för PC så har den sin egna lilla dator i ett blått rackskal... 🙂

Då borde de kunna göra en lika dan till datorn oxå? Då får ju genast alla dunkadunka-killar och tjejer en ny VST att pilla i 😄

I princip kan alla digitala syntar göras som VSTi.

Det är kod som går i små chips i båda fallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prexis. Finns otaliga exempel där man tagit koden från hårdvaran och "proppat in" den i en plugg...

Kolla exempelvis på Access Virus-synthar, som också finns som plugg (dock i klart äldre version än Virus TI), eller Korgs digitala Legacy collection. Den senare består av klassikerna Korg M1 och Wavestation, och de enda ljudmässiga skillnaderna jämfört med hårdvaran är "bättre" ljudkvalitet pga högre prestanda på dagens ljudkretsar jämfört med hur det var på 80-talet.

Edit: Det är annat med en gammal Moog, där finns det ingen kod att paketera om... 😄

Edit2: Är vi OT nu...? 😄

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig använt FL ...

Jag började i Cubase och så lär det förbli.

För mig är FL fortfarande ett leksaksprogram, trots att det förmodlingen går att göra exakt samma saker i det som både logic, protools och cubase.

Men layouten ser ut som ett dagisprogram för mig, och därför har jag aldrig nånsin lekt i det.

Ser oproffsigt ut i mina ögon.

Sen stör jag mig på att allt verkar så lätt att göra musik i det programmet.

Lyssna bara på alla dunkadunkalåtar som släpps, oändligt med dom.

och hur låter det ? heelt ok .. förutom att man kan säga exakt vilka synthar som används i låtarna, och dessutom exakt vilka samplelibs som använts.

VEC 1 & 2 + VEC FX + Vanguard + Nexus ... That's the shit!!!

not..

Själv har du hyllat både vec skivorna och vanguard i andra trådar.

Sen spelar det väl mindre roll i vilket program man gör musiken - Så länge man själv är nöjd med den.

Och jag förstår inte va du får lätt ifrån?

Skulle det tex vara lättare att producera i FL än va det är i Cubase?

Jag själv använder Cubase och jag gillar det. En kompis till mig, som producerar grym musik, släppt på Armada och varit med på diverse trance skivor, han producerar i FL.

Så vilket program du använder spelar mindre roll.

Det är inte lättare att producera i FL än va det tex är i Cubase, ProTools eller i något annat program.

Sen att FL är betydligt lättare att lära sig - är en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Helt enkelt så måste ju alla PT användare sakna något från FL eftersom att de gör en tråd som denna? 😄

Dom kanske saknar nåt att klaga på i PT och kanske har dom hittat massor att klaga på i FL?

(OBS! Absolut ironi, är varken FL eller PT skruvad)

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt enkelt så måste ju alla PT användare sakna något från FL eftersom att de gör en tråd som denna? 😛

Haha yes, det kommer ju fan massor folk till FL forumet för att klanka ner på FL och promota Pro Tools! 😉 wtf lol.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt enkelt så måste ju alla PT användare sakna något från FL eftersom att de gör en tråd som denna? 😄

Haha yes, det kommer ju fan massor folk till FL forumet för att klanka ner på FL och promota Pro Tools! 😄 wtf lol.

Får de betalt tror du? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Prexis. Finns otaliga exempel där man tagit koden från hårdvaran och "proppat in" den i en plugg...

Kolla exempelvis på Access Virus-synthar, som också finns som plugg (dock i klart äldre version än Virus TI), eller Korgs digitala Legacy collection. Den senare består av klassikerna Korg M1 och Wavestation, och de enda ljudmässiga skillnaderna jämfört med hårdvaran är "bättre" ljudkvalitet pga högre prestanda på dagens ljudkretsar jämfört med hur det var på 80-talet.

Edit: Det är annat med en gammal Moog, där finns det ingen kod att paketera om... 😄

Edit2: Är vi OT nu...? 😄

Vet du om det finns en vst plugg Virus vet att det finns micro Q som vst Komplexer vore skönt med lite Virus ljud i sina mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Prexis. Finns otaliga exempel där man tagit koden från hårdvaran och "proppat in" den i en plugg...

Kolla exempelvis på Access Virus-synthar, som också finns som plugg (dock i klart äldre version än Virus TI), eller Korgs digitala Legacy collection. Den senare består av klassikerna Korg M1 och Wavestation, och de enda ljudmässiga skillnaderna jämfört med hårdvaran är "bättre" ljudkvalitet pga högre prestanda på dagens ljudkretsar jämfört med hur det var på 80-talet.

Edit: Det är annat med en gammal Moog, där finns det ingen kod att paketera om... 😲

Edit2: Är vi OT nu...? :rolleyes:

Vet du om det finns en vst plugg Virus vet att det finns micro Q som vst Komplexer vore skönt med lite Virus ljud i sina mixar.

Mjo komplexer har jag provat men gillade den inte så mycket, jobbig att arbeta med tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

stötter på dessa diskussioner lite överallt där folk fått för sig att fl skulle vara sämre utan närmare granskning, Gör musik och var glad och klanka inte på andra som gör musik trots allt är musik en väldigt subjektiv upplevelse. Det är en konst att ta till sig musik i genres man normalt inte gillar.

Fl är mer användarvänligt vilket i princip gör det möjligt att producera musik snabbare än i andra program men ska man göra riktigt bra låtar så krävs det att man lägger ner tid oavsett vad programmet man nu använder heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att designen i FL Studio är ett mästerverk, både till utseende och funktion. Det är det enda programmet för musikskapande som jag har använt (förutom kort bekantskap med ett par trackers), men jag kan ju i någon mån jämföra med mjukvara i största allmänhet. Påminner lite om när jag började använda Delphi (programmeringsmiljön) -- allt är så lättnavigerat och överskådligt, men samtidigt kraftfullt. (För övrigt så är FL Studio skapat i just Delphi.)

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...