Jump to content
Annons

Reverb stereo eller mono?


Hellecaster

Recommended Posts

Hejsan jag behöver lite hjälp med tankar kring det här med reverb i en ljudbild.

Jag har problem med att min mix inte blir riktigt "ren". Den känns rörig och även om jag visserligen spelar rörigt så tror jag att reverben spelar en roll.

Jag brukar aldrig använda mer än tre reverbkaraktärer och jag änvänder lite mer på de ljudkällor som jag vill flytta bak i ljudbilden men hur ska jag tänka runt stereo eller mono reverb?

Om jag har fyra ljudkällor som är i mono och använder samma reverb genom "send" ska jag då har ett stereo reverb eller ett mono?

Om jag ska ha mono reverb ska jag då panorera reverbet? och ska det skulpteras med EQ som vilket ljud som helst?

Hjälp! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Hur låter mixen utan reverb?

Mono eller stereo är en smaksak.

Oftast använder man stereoreverb.

Att behandla reverb med EQ etc på olika sätt gör jag jämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hur låter mixen utan reverb?

Den låter lite rörig även då men inte lika mycket. Normalt skulle jag inte använda så mycket reverb men just den här låten ska låta "svävande" och det kändes som att reverb var ett sätt att nå dit.

Här är en länk för den som orkar lyssna.

Visan Örnen

Det jag vill få fram är en sån där rumsklang som egentligen inte hörs man som gör att man upplever mycket rum i mixen.

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte lyssna här - men ett sätt att få ett öppet och luftigt ljud, är att ha mycket "early reflections" och lite av reverbsvanen - och annars kan det ge en liknande effekt med delay. Det är inte alltid som reverbet är det bästa lösningen för ett luftigt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Reverb har oftast inget att göra långt ner i basen, så EQa dina reverb. Det kan också hjälpa att ta fram någon frekvens lite extra i reverben där det inte finns så mycket annat i mixen, så du slipper skicka så mycket, men att det ändå kan kännas "blött". Monoreverb är mycket användbart eftersom det inte grötar lika mycket och tar upp så stor plats, om du skickar till ett monoreverb kan du med fördel pröva att panorera det till en annan sida än den torra signalen.

Tre olika stereoreverb som inte är EQade olika kan lätt bli grötigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Tack för svaren nu blev jag lite klokare. Då börjar jag med att sätta hi-pass filter på reverben och sen prova med dom i mono samt skulpera och panorera dem lite.

Ni är schyssta som svarar så snabbt så här mitt på en måndagsförmiddag. 😛

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre olika stereoreverb som inte är EQade olika kan lätt bli grötigt.

Aha då kanske man ska tänka sig att använda ett huvud reverb i stereo som många instrument delar och mono på dom som ska sticka ut lite som solo intrument?

har precis hittat ett reverb som imiterar olika studio klanger och har märkt att ljuden blir något fetare om dom har en studioklang i grunden innan jag addar vanligt reverb men det kanske också bidrar till den något diffusa reverb ljudbilden?

Knepigt med reverb tycker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tre olika stereoreverb som inte är EQade olika kan lätt bli grötigt.

Aha då kanske man ska tänka sig att använda ett huvud reverb i stereo som många instrument delar och mono på dom som ska sticka ut lite som solo intrument?

har precis hittat ett reverb som imiterar olika studio klanger och har märkt att ljuden blir något fetare om dom har en studioklang i grunden innan jag addar vanligt reverb men det kanske också bidrar till den något diffusa reverb ljudbilden?

Knepigt med reverb tycker jag. 🙂

Ja du reverb är knepiga innan man kommer underfund med dem. Vet själv hur grötiga mina mixar lät förr. 😉 Och sen är ett gammalt knep om man exempelvis vill få till ett lite fetare sångljud så kan man slänga på ett delay på reverbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har problem med att min mix inte blir riktigt "ren". Den känns rörig och även om jag visserligen spelar rörigt så tror jag att reverben spelar en roll.

Se till att mixen är stabil innan du lägger på reverb. Använd inte för lång decay/utklingning på reverben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att mixen är stabil innan du lägger på reverb. Använd inte för lång decay/utklingning på reverben.

Definiera "stabil"? tänker du på panoering och sånt eller bara på det jag kallade för rörig? Är det bäst att ha en fördröjning innan reverben börjar på tex leadsång eller är det bättre att sätta kapa "svansarna" helt med en "gate"?

Jag vill ju ha ett stor rum men jag vill inte att reverben hörs om du förstår vad jag menar.

Amerikanska producenter brukar vara fenomenala på det där med att få till ett stort rum utan att man egentligen hör själva reverben.

Ljudkällorna ska ju låta som om dom är utan reverb men det ska vara en öppen och stor klang.

Lyssna på exemplet jag lade ut för att höra ungefär vad jag är ute efter. Visan som jag försöker spela in

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Se till att mixen är stabil innan du lägger på reverb. Använd inte för lång decay/utklingning på reverben.

Definiera "stabil"? tänker du på panoering och sånt eller bara på det jag kallade för rörig? Är det bäst att ha en fördröjning innan reverben börjar på tex leadsång eller är det bättre att sätta kapa "svansarna" helt med en "gate"?

Jag vill ju ha ett stor rum men jag vill inte att reverben hörs om du förstår vad jag menar.

Amerikanska producenter brukar vara fenomenala på det där med att få till ett stort rum utan att man egentligen hör själva reverben.

Ljudkällorna ska ju låta som om dom är utan reverb men det ska vara en öppen och stor klang.

Lyssna på exemplet jag lade ut för att höra ungefär vad jag är ute efter. Visan som jag försöker spela in

Är det du som gjort den?

Grundljudet är bra tycker jag.

Däremot är det otajt, låter som trummorna är otajt spelade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp det är jag som spelat in den och jag vet att trummorna är lite otajta på några ställen. Killen som spelar dom gjorde det helt på inpuls utan att någonsin ha hört låten innan. Jag har varit för "lat" för att fixa till den än. Jag fasnade på reverb delen.

Felet som jag tycker med mitt grundljud är just att man hör att det är en massa reverb. Om jag lyssnar på proffsinspelningar som hör man aldrig själva reverb effekten. Skumt hur dom gör. 🙂

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser på bandet ur ett publikt perspektiv när jag effektlägger,

fastän jag oftast är väldigt restrektiv till reverb så kan det funka i små doser..

Korta reverber typ reflection eller small room i flankerna (monoreverb) och längre inåt mitten (stereoreverb)..

Grundregel jag har är, ju tätare musik, ju mindre reverb så,

denna låten kanske skulle funka med ett reverb insertad på mastern för att mjuka upp ljudbilden totalt,

finns säkert de som påstår att det låter som dansband, men det är ett alternativ 🙂

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm? reverb på mastern har ju länge kännts som ett "big no no" men som du säger så om man bortser från dansbandsvarningen med ett sånt förfarande så kan det kanske i "glesare" musik funka utan att bli en "dansbandsmatta".

Jag kanske måste dämpa dom djupaste bastonerna ifall dom suger upp förmycket reverb då kanske som kagge och djupbas men som sagt värt att testa helt klart.

Å du har ju helt rätt i att man kan helt enkelt se det som en livesituation, ett band i ett rum.

Jag får kila iväg till studion å testa. 🙂

Tack för alla tips allihop! ni är guld värda som alltid ställer upp med råd. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb på mastern går ju att ta till om mixen ligger bra men känns lite för fastsmetad på högtalarkonen.. personligen är det något jag undviker i 99% av fallen då det bara känns som jag slarvat i mixen..

Ett tankesätt jag själv börjat använda mer och mer och som känns bra är att använda flera olika reverb och försöka ( så långt det går ) att inte skicka "krockat" frekvensmaterial till samma reverb, sedan brukar jag panorera rummen lite olika, vissa reverb minskar jag rummets bredd på andra ligger äver hela ytan, andra enbart i mono m.m m.m delay på reverb är rätt användbart om man vill göra exempelvis en super-pre-delay-effekt... anything goes men det är uteslutande grundmaterialet som styr.

Något annat som hjälper är att ta av sig "såhärkandetintelåta-mössan" och bara ta in hur det känns.. svårt, men väldigt effektivt.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb på mastern går ju att ta till om mixen ligger bra men känns lite för fastsmetad på högtalarkonen.. personligen är det något jag undviker i 99% av fallen då det bara känns som jag slarvat i mixen..

Ett tankesätt jag själv börjat använda mer och mer och som känns bra är att använda flera olika reverb och försöka ( så långt det går ) att inte skicka "krockat" frekvensmaterial till samma reverb, sedan brukar jag panorera rummen lite olika, vissa reverb minskar jag rummets bredd på andra ligger äver hela ytan, andra enbart i mono m.m m.m delay på reverb är rätt användbart om man vill göra exempelvis en super-pre-delay-effekt... anything goes men det är uteslutande grundmaterialet som styr.

Något annat som hjälper är att ta av sig "såhärkandetintelåta-mössan" och bara ta in hur det känns.. svårt, men väldigt effektivt.

Lycka till

Det går alldeles utmärkt att lägga reverb på mastern i 1 fall av 1000 😎

Tanken från min sida var lite djupare än så att,

man måste vara öppensinnad och prova nya ideer, även om det kanske strider mot sunt förnuft..

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb på mastern går ju att ta till om mixen ligger bra men känns lite för fastsmetad på högtalarkonen.. personligen är det något jag undviker i 99% av fallen då det bara känns som jag slarvat i mixen..

Ett tankesätt jag själv börjat använda mer och mer och som känns bra är att använda flera olika reverb och försöka ( så långt det går ) att inte skicka "krockat" frekvensmaterial till samma reverb, sedan brukar jag panorera rummen lite olika, vissa reverb minskar jag rummets bredd på andra ligger äver hela ytan, andra enbart i mono m.m m.m delay på reverb är rätt användbart om man vill göra exempelvis en super-pre-delay-effekt... anything goes men det är uteslutande grundmaterialet som styr.

Något annat som hjälper är att ta av sig "såhärkandetintelåta-mössan" och bara ta in hur det känns.. svårt, men väldigt effektivt.

Lycka till

Det går alldeles utmärkt att lägga reverb på mastern i 1 fall av 1000 🙁

Tanken från min sida var lite djupare än så att,

man måste vara öppensinnad och prova nya ideer, även om det kanske strider mot sunt förnuft..

Hmmm.. var det inte det jag skrev då?

Något annat som hjälper är att ta av sig "såhärkandetintelåta-mössan" och bara ta in hur det känns.. svårt, men väldigt effektivt."
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låter mixen utan reverb?

Den låter lite rörig även då men inte lika mycket. Normalt skulle jag inte använda så mycket reverb men just den här låten ska låta "svävande" och det kändes som att reverb var ett sätt att nå dit.

Här är en länk för den som orkar lyssna.

Visan Örnen

Det jag vill få fram är en sån där rumsklang som egentligen inte hörs man som gör att man upplever mycket rum i mixen.

Prova att använda ett delay istället, det blir ofta mindre kladdigt. Sedan kan man ha mer tidiga reflektioner och korta ner de långa studsarna om man bara vill ha lite rumsskänsla. Brova att skära lite i botten på reverbkanalen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...